Probleem bij beleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Re: Probleem bij beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:55

*kuch*... Ook al ken je je paard goed... Het blijven VLUCHTdieren... Sigaar

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:39

Ik bedoelde eigenlijk @ Lusitana. Kaja: ik ben het 100% met jou eens.
Het is hartstikke onverstandig om in een box te gaan beleren, maar als je je paard goed kent zoals Lusitana zegt is het al anders dan dat je paard niet kent. Maar het blijft natuurlijk linke soep Knipoog

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:14

wij zijn altijd met zn 2en met de longe aan het hoofdstel en een kettingkje deronder. ik stap op en issie braaf stapk af.. ik vind dat dit geen kwaad kan.. natuurlijk als je niet voorzichtig bent is het gevaarlijk maar met zn 2en waarvan 1 die dit al jaren proffesioneel doet zie ik het probleem niet..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:16

Ik zeg ook :Ik zal het nooit aanraden EN don´t try this at home...

Maar, over vluchtdieren...waar vlucht je paard dan het liefst heen? Naar de stal.

Maar we hebben hier te maken met een nerveus paard voor zover ik het heb begrepen. Dan zou ik het echt wel laten om in een kleine ruimte te werken. Zelfs niet eens de teugels vast laten houden door een helper bij het opstijgen, denk ik. Dan gaat zo eentje zo de lucht in en dat is waarschijnlijk precies wat er gebeurd is!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:30

Lusitana schreef:

Maar, over vluchtdieren...waar vlucht je paard dan het liefst heen? Naar de stal.

Nooit van blinde paniek gehoord..???

Gelukkig gaat het met beleren vaker goed als verkeerd...
Neemt niet weg dat er heel veel mensen zijn die zichzelf en anderen dusdanig in gevaar brengen dat het leed vaak niet te overzien is...
Om nog maar niet over en getraumatiseerd paard te spreken!

Door de jaren heen heb ik paarden gezien die zich gewoon lieten vallen, tijdens het steigeren zich achterover laten klappen of zich afzetten met de voorhoeven tegen een muur...

Je kunt het zo gek niet verzinnen en het gebeurd...

Leuke optie om het in stal te proberen.... Bloos

Ik val je niet aan of af Lusitana, het is enkel een goedbedoelde tip voor de doe-het-zelfers.....

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:05

Maar als je het dan zelf doet, en het gaat goed, is het zo leuk OK dan!

Ik had nooit van mezelf gedacht dat ik ooit zo iets zelf zou doen en ben er echt zo trots op!! Bloos

Zolang je alles maar op een rustige manier doet en er de tijd voor neemt.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:33

Lusitana schreef:
Verder, Bacannie, ik hoop dat het bij die andere stal beter gaat en dat je er een fijn paard aan hebt als ze terugkomt!

Ik denk dat je hier de TS bedoelt... Viennanova Clown Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:38

Lusitana schreef:
Ik zeg ook :Ik zal het nooit aanraden EN don´t try this at home...

Kaja:Nog maar eens dan? Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:42

Bacannie schreef:
Lusitana schreef:
Verder, Bacannie, ik hoop dat het bij die andere stal beter gaat en dat je er een fijn paard aan hebt als ze terugkomt!

Ik denk dat je hier de TS bedoelt... Viennanova Clown Knipoog

Ofcourse, thnx Bloos
Waarom heten jullie ook niet gewoon Truus en Bep? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:51

En jij lucy Haha! Haha! Haha! Haha!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 07:19

Nou, he he, eindelijk een keer weer op bokt. Inmiddels is Vienna ook gecheckt door de dierenarts, en helemaal oke bevonden. Gelukkig.

Ik vind het wel leuk om te horen dat ik het misschien zelf zou kunnen doen, maar ik heb vorig jaar mijn been gebroken (toen ik onder mijn Z2 paard lag) en dit vond mijn baas niet echt grappig. Dus als ik nu het risico opzoek (tja, paardrijden is natuurlijk altijd een risico), denk ik niet dat ze mij dit in dank afnemen. Verder heb ik ooit mijn bekken gebroken, dus als ik er echt raar afklap kan dit ook gevolgen hebben (natuurlijk kun je altijd van een paard afvallen, maar nogmaals, ik ga het niet opzoeken).

Vienna is op zich geen nerveus paard, maar wel rillerig. In de omgang en in het longeerwerk is ze braaf, ook op vreemde plaatsen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:15

Kaja schreef:

Ik val je niet aan of af Lusitana, het is enkel een goedbedoelde tip voor de doe-het-zelfers.....

Lusitana: Nog maar eens dan? Knipoog

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:21

Viennanova, de angst om van een paard af te kukelen tijdens het beleren is natuurlijk wel terecht, maar een 10-jarige waar alle knoppen op zitten en alles goed bevestigd is kan ook onverwachte dingen doen waardoor je zandruiter wordt. Ik geloof niet dat een paard tijdens het inrijden nu per definitie mensen eraf bokt, de kans is wel groter, maar als ik het navraag in mijn omgeving van mensen die hier ervaring in hebben, hoor ik heel vaak dat ze geen problemen hebben gehad.

Als je het zelf kan doen en je hebt deskundige begeleiding van af de grond, en dat laatste is echt onontbeerlijk, dan is het misschien ook wel zo leuk om alles zelf aan je paard te leren. Ik heb inmiddels ervaren dat je als eigenaar/verzorger zelf je paard beleerd, dit voor het paard toch prettig is, mits je natuurlijk donders goed weet wat je doet. Zo'n dier kent je, vertrouwd je en lijkt het niet raar te vinden dat je ook nog eens op hun rug klimt. Bovendien heb je er veel voldoening van dat alles wat 'ie leert, van jou komt en ze gaan een beetje naar jouw "hand" staan. De basishulpen zijn natuurlijk hetzelfde, maar iedereen doet het toch weer iets anders.

Zelf zit ik ook in een megadip wegens het beleren van mijn paard, heel uitgebreid verhaal over wat er allemaal mis is gegaan en tegen heeft gezeten ga ik nu niet vertellen, maar ik ben er inmiddels wel achter dat het gewoon beter is dat ik zelf er op klim met een instructrice erbij, dan andersom. Ik ben er ook niet echt happy mee omdat ik teveel aan mijn capaciteiten en lef twijfel, maar ja, ik ben er inmiddels ook achter dat het dier er echt niet op uit is om mij te laten verongelukken. Dan maar langzaam en goed en wat extra euries betalen voor goede begeleiding, dan uit handen geven en er achter komen dat ik zelf de dingen toch weer anders doe waar het paard ook weer aan moet wennen wat dus ook weer onverwachte reacties bij het dier kan uitlokken waar ik niet op zit te wachten.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:35

Nou ja, dat vind ik dus ook, dan maar wat duurder uit als het dan wel goed is. Ik heb zelf met mijn vorige paard (heb ik in januari dit jaar verkocht) Z2 gereden, en dan is een jong paard wel iets heel anders. Ik beschik over genoeg zelfkennis om te weten dat een paard beleren (d.w.z. erop stappen e.d.) niet echt iets voor mij is. Nu was mijn Z2 paard ook niet altijd even rustig, dus dat is het probleem niet, maar ik vind dat je zoiets aan prof moet overlaten die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Zoals met mijn paard, je hebt eerder iets verprutst dan goed aangeleerd.....