Dressuurtopper in wedstrijdtraining!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

as_trid

Re: Dressuurtopper in wedstrijdtraining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:02

mooi paardje
ziet er netjes uit hor Ja
dat dekje is leuk Haha!

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:50

leuke foto's, leuk paardje en leuk setje...Komt helemaal goed die 1e wedstrijd.. Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:32

Pittige "discussies" weer hier, maar het viel mij ook op dat Hiawatta op deze foto's erg op de voorhand valt (veel erger dan ik in andere foto topics van je heb gezien). Hopelijk kun je dat snel weer corrigeren!

Ik ben wel verbaasd dat je eerst, zoals je zelf zei, "prik-prik" reed. Dat hoef ik bij mijn instructrice niet te doen. Gelukkig werk je eraan door nu zonder sporen te rijden en hem zo actief te krijgen. Succes!

Ik blijf m ook redelijk schraal vinden Bloos, waardoor jij er erg groot op lijkt. Ik denk dat jullie als combi nog mooier zouden zijn als hij wat meer spek en spieren zou krijgen Ja.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:56

Anoukie schreef:
Ik blijf m ook redelijk schraal vinden Bloos, waardoor jij er erg groot op lijkt. Ik denk dat jullie als combi nog mooier zouden zijn als hij wat meer spek en spieren zou krijgen Ja.

ik heb eigenlijk geen recht van spreken met mijn iets Bloos te dikke drachtige merrie, maar dit viel mij ook op. Wat is haar schofthoogte? Want op de andere foto's toonde ze een stuk groter, meer paard o.i.d.??

Verder komt het zoals al gezegd vast wel goed, het begin van een nieuwe manier van rijden is altijd lastig. Paard en ruiter moeten wennen, maar er zijn al genoeg tips gegeven om jullie toch een beetje op weg te helpen!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:07

wel leuke foto's je moet alleen je paard meer bij elkaar rijden en rechtop blijven zitten.....

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:05

Ik vind het er echt supernetjes uitzien!
succes over 2 weken

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:05

Ik vind het er helemaal niet zo verkeerd uit zien hoor. Je rijd 'm netjes over de rug en mooi van de hand af. Tuurlijk moet ie op den duur meer gesloten gaan lopen en actiever van achter, maar dat is voor de B nog niet zo van belang. Je hebt gelijk dat je 'm eerst actief van achter naar voren wil hebben voordat je meer vraagt. Misschien moet je idd zoals eerder gezegd eerst eens goed de nadruk leggen op de reactie voor je been in de overgangen en pas dan je weer concentrerern op het voorwaarts-neerwaarts. Probeer hierin een balans te vinden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:16

Odie schreef:
Zou je 'm nie es een beetje bij mekaar rijden??? hij is een kilometer te lang in zn lijf! en hij loopt GIGANTISCH op de voorhand, waardoor hij er vanachter dus achter is en niet eronder. Ook moet het stukje nek achter zijn oren het hoogste punt zijn en dit is op geen van de draffoto's het geval.

Waarom moet elk paard tegenwoordig toch in een setje lopen? Daar ga je echt nie beter van rijden hoor... Koe

hahah zoiets dacht ik ook maar dan minder. Dus ik zeg het anders Tong uitsteken.

Het ziet er netjes uit maar probeer hem niet te lang te laten worden dan verlies je idd achterbeen en zakt hij op de voorhand. Het is ook puur het moment van de benen op de foto dat het niet het juiste beeld geeft. Denk ook dat hij mooier overkomt hij hij iets meer verzamelt in zijn hele lijf. Ook in de B mogen ze best wel wat verzameler lopen en iets meer oprichting zien ze ook wel graag merk ik. Ook al is het volgens de regels niet zo toch zien ze het graag.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:40

Prisca schreef:
Odie schreef:
Zou je 'm nie es een beetje bij mekaar rijden??? hij is een kilometer te lang in zn lijf! en hij loopt GIGANTISCH op de voorhand, waardoor hij er vanachter dus achter is en niet eronder. Ook moet het stukje nek achter zijn oren het hoogste punt zijn en dit is op geen van de draffoto's het geval.

Waarom moet elk paard tegenwoordig toch in een setje lopen? Daar ga je echt nie beter van rijden hoor... Koe

hahah zoiets dacht ik ook maar dan minder. Dus ik zeg het anders Tong uitsteken.

Het ziet er netjes uit maar probeer hem niet te lang te laten worden dan verlies je idd achterbeen en zakt hij op de voorhand. Het is ook puur het moment van de benen op de foto dat het niet het juiste beeld geeft. Denk ook dat hij mooier overkomt hij hij iets meer verzamelt in zijn hele lijf. Ook in de B mogen ze best wel wat verzameler lopen en iets meer oprichting zien ze ook wel graag merk ik. Ook al is het volgens de regels niet zo toch zien ze het graag.

Dat de jury's ook in de B dat graag zien klopt. Maar als je paard daar niet aan toe is, in dit geval omdat ie niet aan het been is, dan ontaardt dat meestal alleen in pluk- en trekwerk, omdat ie van voren zonodig aan elkaar moet. Dan zie ik ze liever zoals op de foto's van Ymke hoor. T'is in ieder geval eerlijk gereden zo.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:31

Pava schreef:
Dat de jury's ook in de B dat graag zien klopt. Maar als je paard daar niet aan toe is, in dit geval omdat ie niet aan het been is, dan ontaardt dat meestal alleen in pluk- en trekwerk, omdat ie van voren zonodig aan elkaar moet. Dan zie ik ze liever zoals op de foto's van Ymke hoor. T'is in ieder geval eerlijk gereden zo.

Oww zeker het ziet er vriendelijke uit maar of je op deze manier scoort op een wedstrijd?. Qua training is het mooi en dan langzaam meer op het achterbeen en verzamelen.

Denk op zich dat het paard het wel kan (had toch hoog gelopen dus vermogen is in huis?) alleen de combinatie misschien nog niet. Is ook niet erg als je maar geen vrede neemt met deze manier van rijden en niet verbetering wil.

Of er ruk en plukwerk bij komt ligt helemaal aan hoever je het paard onder druk zet ja of nee en of de ruiter dat doet.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:22

Hallo je zet foto's op bokt om een klein beetje commentaar te geven en te laten zien hoe het rijden bij je vergaat. En hallo ik sta ook niet te wachten als ik foto's er op zet dat ik van 10 hetzelfde te horen krijg ze heeft uitgelegd waarom ze haar hakken niet kan uitdrukken wat is het punt is hetzelfde geval waarom sommige mensen niet recht kunnen zitten, hallo die mensen kunnen daar toch niets aan doen en om daarom je hobby daardoor weg te gooien neej dat vind ik niet normaal.
Daarbij nog iets soms zie ik dingen op foto's waarvan ik zeg bij hakken uitdrukken of de tenen naar buiten of scheef zitten okeej dat daar 13 a 14 jarige dat kunnen zeggen maar dat zij ook kunnen zeggen of je paard scheef loopt en ik weet niet wat allemaal sorry dat is gewoon over getypt van andere sommige zijn eerlijk en zeggen ook dat ze er niets van weten. En het is precies hetzelfde bij mij ik heb 2x rijfoto's erop gezet de ene keer kreeg ik te horen wat ik allemaal fout deed (van allemaal ongeveer hetzelfde), vond ik ook fijn heb er ook aan gewerkt en de 2de keer kreeg ik van een paar te horen dat het goed ging maar die de vorige keer gereageerd hadden waar wel niet van de partij hoe moet ik dan weten of iemand anders wat er fout gaat. Maar hier kan ik me op ergere en misschien nog wel meer. Ik dacht dat Bokt leuk moest zijn maar op deze manier vind ik het niet meer leuk, en dat zullen er wel meer zijn, en neej ik hoef niet het commentaar te krijgen dan blijf je maar weg!!! Maar ja effe mijn verhaal kwijt wat hier lezen ze het misschien wel maar ja bij een apart topic dus niet!!

Sorry Ymke dat ik dit effe kwijt moest op jou topic!!! Sigaar

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:33

Whisperke:
Weet je wat het is? Ik denk niet dat het hier gaat om mensen die erop kicken om iemand af te zeiken ofzo, en dat er best mensen bij zijn die wel weten waar ze over praten.
Punt is een beetje dat Ymke zelf (en dat baseer ik op veel berichten, ook oudere zelfs van vóór Hiawatta's tijd zeg maar) vind dat ze er nogal veel verstand van heeft. Ze biedt zich aan als instructrice, en dan vind ik persoonlijk dat iemand zelf al wel héél netjes moet kunnen rijden en dat ook moet kunnen laten zíen, ongeacht op welk paard je ze plant. Dat is in mijn ogen gewoon een stukje ervaring die je nodig hebt om een leerling wat te leren, zelf veel verschillende paarden naar niveau hebben gereden, zodat je iemand goed kunt begeleiden en weet waar je mee bezig bent. Dan heb ik het niet over iets als hakken uitdrukken, want als je dat om medische redenen nou eenmaal niet kunt kan je er niets aan doen (mijn ene voet staat van nature wat naar buiten, dus die teen naar binnen draaien is voor mij gewoon onmogelijk, dat zie je ook terug op foto's) Maar als je dan al voldoende achtergrond hebt om een ander te kunnen begeleiden, verwacht ik eigenlijk wel van iemand dat 'ie een Z2 paard toch iig wel een beetje na kan rijden... En als ie niet aan het been is, hem aan het been kan kríjgen.
Ik denk dus dat het er heel erg vanaf hangt hoe een persoon zichzelf profileert, wat de reacties zullen zijn. (*kruipt onder haar bureau aangezien ze nu heel bokt over zich heen krijgt*)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:36

Whisperke, ook voor jou geldt: wil je geen commentaar, zet dat dan erbij. Zeg dat je niets wilt horen over hoe je erop zit en hoe je paard loopt maar dat je alleen maar positieve dingen wilt horen. Ik weet niet of je dan wel genoeg reacties krijgt naar je zin, maar dan kun je daar iig weer over zeuren Knipoog.

Je kunt ook gewoon je kop in het zand steken net als een struisvogel, maar dan zul je nooit wat leren.

Met alle respect, maar iedereen die rijfoto's neerzet op Bokt kan op commentaar rekenen. Het is aan jou om daar iets mee te doen of niet. Doe je er niets mee, prima, jouw keuze. Maar wil je geen commentaar, plaats dan geen foto's. Je weet toch hopelijk wel dat in de paardenwereld iedereen het altijd beter weet dan jij Knipoog?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:37

Concorde, ik ben het eens met je Ja.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:51

Ymke rijdt hem heus niet stuk zoals ze aan de gang is,
maar ik wil nog even benadrukken dat een paard niet automatisch over de rug gaat als je het dier lager instelt.
In dit geval loopt het paard dus ook niet over de rug maar in drie stukken.
Daarbij heb ik voorbeeld foto's gezien waarbij ik wel even gefronst heb. Als je dan een voorbeeld wil geven zorg dan ook dat het een goed voorbeeld is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 17:09

wat een verhalen allemaal Bloos!

Omdat ik niet op iedereen persoonlijk wil/kan reageren, maar alleen op een opmerking van concorde

Concorde: ik ken mensen die amper op een paard kunnen blijven zitten en heel fijn les kunnen geven. Ik geef beginners en iets verdere ruiters les met beginnende/recreatiepaarden, ik kan goed zien vanaf de grond hoe het moet en hoe het niet moet. Alleen zelf voelen vind ik nog erg moeilijk bij een paard wat hoger is qua niveau.

Iedereen roept meteen dat een Z-paard zo makkelijk is, maar ik denk dat diegene die daadwerkelijk Z-paarden hebben gereden weten dat dit vaak niet het geval is omdat ze veel slimmer zijn en het klappen van de zweep kennen. (natuurlijk niet alle Z-tjes, maargoed jullie weten wat ik bedoel)

Verder heb ik gister les gehad, en hij verteld precies wat jullie zeggen. Hij moet activer, maar dat wist ik zelf eigenlijk al. Daarnaast ben ik te lief van voren, d.w.z dat als hij nageeft ik niet meteen zelf alles "los moet laten".. Puntjes om aan te werken heeft iedereen, en nergens heb je mij horen roepen dat ik zo goed kan rijden. Integendeel, weet je hoe frustrerend het is als je benen niet doen wat jij wil?

Verder heeft het weinig nut om deze discussie door te zetten, alles is inmiddels 3 keer gezegd en ik kan moeilijk ineens de foto's goed tekenen zoals jullie het graag zien.

Toch bedankt voor alle tips & hints

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 17:13

wat er niet meer bij kon.
Als iemand toch opmerkingen heeft of vragen of wat dan ook, zou ik het fijn vinden dit via PB te doen!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:03

Sjuim: de voorbeeldfoto's zijn ook niet góed, maar het was puur een voorbeeld om aan te geven wat de achterbenen doen. (en dan nog vind ik de paarden die ik als voorbeeld gaf nog steeds lekkerder lopen dan deze)

Ymke:
Ik zeg niet dat een Z paard makkelijk is, maar als je claimt dat je er verstand van hebt, vind ik dat je iig de basis er een beetje uit moet kunnen rijden!

(en waarom per pb? mag discussies voeren niet meer gewoon in 'n topic?)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:37

Nou ik geloof dat ze nu wel weet waar ze aan werken moet. De volgende keer zullen we zien of ze vooruitgang heeft geboekt. Ik twijfel er niet aan want Ymke lijkt me concequent genoeg.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:20

Ik ga niet praten over hoe je paard loopt, ik ben zelf nl. ook nog aan het sleutelen Tong uitsteken

Veel plezier op je eerste wedstrijd!

Wat voor een cap heb je trouwens?
Ik zoek nog een nieuwe, en vond deze wel leuk uitzien...

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:15

#Ymke# schreef:
CCCorine, hij is Z2 dressuur geweest en kan makkelijk met zijn kop opgericht,verzameld met dat achterkantje erbij lopen. Hij loopt alleen iets te graag daarboven dus moet ik hem expres heel laag rijden. Ik rij alleen maar overgangen,tempowisselingen etc. Ik ben zelf niet consequent genoeg in zijn tempo en moet hem gewoon meer achter z'n vodden aanzitten, maar dat gaat niet 1,2,3.

Zoals je de laatste foto ziet loopt hij wat meer opgericht, zoals hij gewent is, en dat gaat hem ook makkelijker af. Voor een paard is het omschakelen ook ineens lastig, hij liep voorheen altijd opgericht en moet nu opeens laag...

Soms heb ik de neiging om mensen uit te nodigen hem zelf eens te komen rijden Schijnheilig

Omlaag rijden is wat anders dan op de voorhand, en je hoeft hem toch niet de hele tijd omlaag te rijden, met losrijden lekker over de rug en later wat meer opakken en aan de achterkant gaan werken. Dan is het ook wat meer wedstrijdtraining...

Ik vind die andere foto trouwens veel leuker! Meer opgericht--> veel sterker achterbeengebruik!!

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:31

Ro0sj schreef:
#Ymke# schreef:
CCCorine, hij is Z2 dressuur geweest en kan makkelijk met zijn kop opgericht,verzameld met dat achterkantje erbij lopen. Hij loopt alleen iets te graag daarboven dus moet ik hem expres heel laag rijden. Ik rij alleen maar overgangen,tempowisselingen etc. Ik ben zelf niet consequent genoeg in zijn tempo en moet hem gewoon meer achter z'n vodden aanzitten, maar dat gaat niet 1,2,3.

Zoals je de laatste foto ziet loopt hij wat meer opgericht, zoals hij gewent is, en dat gaat hem ook makkelijker af. Voor een paard is het omschakelen ook ineens lastig, hij liep voorheen altijd opgericht en moet nu opeens laag...

Soms heb ik de neiging om mensen uit te nodigen hem zelf eens te komen rijden Schijnheilig

Omlaag rijden is wat anders dan op de voorhand, en je hoeft hem toch niet de hele tijd omlaag te rijden, met losrijden lekker over de rug en later wat meer opakken en aan de achterkant gaan werken. Dan is het ook wat meer wedstrijdtraining...

Ik vind die andere foto trouwens veel leuker! Meer opgericht--> veel sterker achterbeengebruik!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:33

#Ymke# schreef:
Verder heb ik gister les gehad, en hij verteld precies wat jullie zeggen. Hij moet activer, maar dat wist ik zelf eigenlijk al. Daarnaast ben ik te lief van voren, d.w.z dat als hij nageeft ik niet meteen zelf alles "los moet laten".. Puntjes om aan te werken heeft iedereen, en nergens heb je mij horen roepen dat ik zo goed kan rijden.
Integendeel, weet je hoe frustrerend het is als je benen niet doen wat jij wil?

Ik heb daar dus ervaring mee, maar dat doet er nu niet toe.
Je zegt eerder al dat hij makkelijk bovenin kan lopen en dat hij dan wel op de achterhand is. Dan ga je daar vandaan dus proberen om hem ietsje ronder te vragen, net zo ver tot waar hij het aan kan.
Zoals je op de foto's laat zien ben je in de verkeerde volgorde bezig, je gaat hem eerst diep vragen en dan pas aan de achterkant werken.
Je instructie lijkt mij hetzelfde te zeggen dus je wordt in de goede richting gestuurt.

Je hoeft hier helemaal geen perfecte foto's neer te zetten, maar wanneer mensen met advies komen (waarvan je van te voren weet dat het gaat komen) kan je dat òf naast je neerleggen òf je doet er wat mee. Maar ga dan niet uitvluchten zoeken in dat hij bovenin vast is gereden, dat je benen het niet doen, dat je weinig instructie hebt, dat hij gister een appeltje gegeten heeft wat hem wellicht dwars zit of whatever.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:34

het spijt me zeer dat ik dit zeg, maar dat paard kan GEEN Z2 zijn.
Ben ik heel benieuwd hoe jij aan je punten kwam, hij loopt echt nergens naar mijn jonge merrie die nog maar 2 maanden zadelmak is loopt nog beter!!!

Ik denk echt dat je een goede instructrice moet zoeken, want op deze manier kom je nergens als je paard zo vreselijk uit elkaar loopt....

Afbeelding
Mijn vorige 13 jarige L paard

Afbeelding
Mijn nieuwe, net 2 maand onder het zadel, kruipt achter de teugel, maar dat is typisch voor jonge paarden, maar zelfs DIE lopen beter dat jou 'Z paard'
Het spijt me als ik te hard ben, maar zo denk ik er wel over

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:42

sorry, ik heb een leesfout gemaakt, jij heb je paard Z2 gekocht.
Maar alsnog zou ik er wel goede lessen bij nemen, want je kan veel leren van zo'n paard.
Maar nu loopt ie echt nog nergens na....

Veel lessen nemen!!!