Ineke2 schreef:Ook NH moet je niet zomaar zonder begleiding gaan doen...
Heb je helemaal gelijk in, maar ik vind wel dat als je een aantal jaar ervaring hebt met paarden en paardrijden, en bijv. de Parelli of Hempfling methode goed bestudeerd heb, je met bijv. de eerste 'games' of leidposities best zelfstandig aan de slag kunt. Maargoed, met moeilijke paarden ligt dat natuurlijk anders...
Clitia schreef:Fout Fout Fout. De alpha merrie hoeft alleen maar kwaad te kijken, omdat ze de andere paarden al de pleuris in heeft getrapt toen ze nog lager in de rangorde stond. Dacht je nou serieus dat een merrie "alpha merrie" is omdat ze slimmer is? Hoogstens is ze zo slim dat ze niet naar andere paarden wil luisteren. En ze daarom 'n goedgemikte trap geeft, om ze te laten luisteren. Althans, zo gaat het als er geen significant oudere merrie in het land staat. En dat is meestal zo tegenwoordig.
De Alpha merrie heeft haar positie verworven omdat ze slimmer is dan andere paarden. Vaak was haar moeder ook al de Alfa merrie. Las ik laatst op een internet site en ook in een boek van een Canadese NH meneer... heette 'Paarden liegen niet' ofzo, klein boekje. Lijkt me vrij logisch, paarden vechten niet zo gauw met elkaar. Als er daarentegen eens een trap uit wordt gedeeld is het meestal wel goed raak. Maargoed zoals ik al eerder zei: slaan is een teken van zwakte.
sorro1 schreef:Fitch, mijn paard is 1.70, en weegt 600 kg. Ik ben 1.70 en weeg 75 kg. Ik heb een paard wat extreem dominant is, op het gevaarlijk af. Wil jij even niet zeggen dat ik mijn paard niet mag slaan (als dat nodig is) anders walst hij letterlijk over mij heen.
Tsja... míjn verzorgpaard is een uit de kluiten gewassen Fries van 1.72 en ik ben ben 1.67... weeg 55 kilo. Ik denk niet dat grootte zo heel veel uitmaakt als je met paarden om gaat: een shetje is dan wel 75 cm kleiner en heel wat lichter, maar evengoed veel sterker dan jij of ik... als jij je paard vaak moet slaan ziet hij jóú duidelijk niet als leider! Ik zeg trouwens niet wat jij wel of niet mag doen, ik geef gewoon mijn visie op bepaalde zaken en ik probeer de TS advies te geven.
klomp schreef:waar heb ik gezegd dat ik dat doe??
Oh... sorry,
had 't meer over slaan 'in general' en anders... tsja, voor de mensen die zich aangesproken voelen??