dressuren met 7 jarug paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

Re: dressuren met 7 jarug paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:14

bonitobol schreef:
mandy_b_s schreef:
schouderbuitenwaarts ? Nagelbijten / Gniffelen
je zal schouder binnenwaarts bedoelen Knipoog
en dat is nie tiets "gewoons" wat je je paard even aan leert Lachen en zeker niet als je hem nog niet netjes bij elkaar hebt. eerst de basis, dan dat soort dingen Lachen

hoi
ik bedoelde dus duidelijk wel schouder buitenwaarts
misschien ken jij dat niet hé , maar het bestaat dus wel.

Ik heb het zo aangeleerd gekregen van een goeie instructeur :
om te beginnen voor het gemak op de hoefslag , ophoudingen geven , buitenbeen aan de singel en evt wat bijsturen met je zweep. Je paard zijn voorbenen lopen dan in de hoefslag . Zijn achterbenen eruit . Het paard mag natuurlijk niet te fel draaien want dan lijkt het meer op wijken .

Misschien hebben anderen het anders geleerd , maar daarop wil ik niet echt commentaar . Ik heb dit van een goede instructeur aangeleerd en ik denk dat hij het wel het best zal weten . ( beter dan mij en sommige anderen bedoel ik daarmee )

Schouder buitenwaarts aanleren kan geen kwaad als je het goed aanleert . Ik zeg niet dat ik goed ben of zo he Lachen maar de eigenares heeft me een voorbereidende oefening getoond die zei altijd met pacha deed ( een parelli - oefening ) en vanuit die oefening werk ik verder naar schouder buitenwaarts toe . De instructeur en enkele andere mensen die er ervaring mee hebben hebben me al gezegd dat het een goeie manier is ...

ik denk dat je travers bedoelt ? Lachen

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:31

Nee schouderbuitenwaarts bestaat wel.
Tenminste ik weet niet of het een serieuze bestaande oefening is, maar ik heb hem ook geleerd omdat mijn pony nog problemen had met de buiging van de travers (het is dus travers, maar dan op 3 sporen, en stelling dus tegenovergesteld van travers) Het heeft me wel geholpen omdat m'n pony toen in ieder geval al wat meer begreep van de "richting" van die oefening.

Verder vind ik het nog geen echte dressuur wat ik zie op de foto's.
Voor het rijden van jonge paarden vind ik je geen geweldige houding hebben (niet dat je daar perfect voor moet zijn, maar tis wel handig als je netjes onafhankelijk zit) Verder commentaar is al wel gegeven... (ook over insturctie enzo)

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:00

Dimitri schreef:
..tja..mooie toelichting..maar goed je heb al een bak commentaar gekregen en wil daarbij toch iets toevoegen

Mensen denken altijd dat als ze op een paard blijven zitten dat ze al toe zijn aan een jonger paard dat ze wat kunnen leren, meid echt niets kwaad over je, hoeveel topics je dan ook geopend hebt en of het nu je eigen paard is of niet....het is zaak voor je om gewoon weer op een heerlijk leerpaard te stappen...je zit niet goed, lijkt net of je naar voren komt, je zal meer vanuit je heupen moeten gaan lichtrijden.. je benen liggen ook niet goed en over je handen niet te praten..liggen vast en staan niet...je mist in je handen duidelijk de soepelheid in de pols...weet echt dat paardrijden moeilijk is, want toevalling heb ik zelf een dril-les gehad puur voor mn rechterpols!!!!..ik rij nu al zo lang en toch doe ik steeds nog dingen fout en sluipen er weer fouten in...ik denk niet dat jij toe bent aan een jonger paard ....met een gezond verstand weet je dat...

succes verder!

Hmm ja ik wil je ook niet onderuithalen, maar ik denk inderdaad ook niet dat je de ervaring hebt om een jong paard correct op te leiden.
Neem een ervarener paard.Hoeft geen Z-paard te zijn maar wel een die jou netjes kan laten rijden en waar je je balans op kunt vinden.
Doe het jezelf niet aan om dadelijk een 4-jarige te hebben die helemaal in de knup zit en waar je alleen maar stress mee hebt.
Groen X Groen werkt nu eenmaal niet.
Op een ouder braaf paard zul je veel meer rijplezier hebben Knipoog

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:00

benneton schreef:
Nee schouderbuitenwaarts bestaat wel.
Tenminste ik weet niet of het een serieuze bestaande oefening is, maar ik heb hem ook geleerd omdat mijn pony nog problemen had met de buiging van de travers (het is dus travers, maar dan op 3 sporen, en stelling dus tegenovergesteld van travers) Het heeft me wel geholpen omdat m'n pony toen in ieder geval al wat meer begreep van de "richting" van die oefening.

Verder vind ik het nog geen echte dressuur wat ik zie op de foto's.
Voor het rijden van jonge paarden vind ik je geen geweldige houding hebben (niet dat je daar perfect voor moet zijn, maar tis wel handig als je netjes onafhankelijk zit) Verder commentaar is al wel gegeven... (ook over insturctie enzo)

ik zit inderdaad niet perfect goed op hem
maar ik heb wel een stevige zit hoor
een paard gaat mij niet direct uit het zadel krijgen

ik volg les en vraag uitleg aan mensen die er al langer ervaring meehebben ...

inderdaad op de foto's is het niet echt dressuur , maar beweer ik dat ? ik ze gewoon dressuur omdat ik niet wist hoe ik het anders moest noemen ... maar t is natuurlijk geen proffesional dressuur .

K ga hier binnenkort wel eens wat betere foto's op plaatsen waarop ik op dressuurpaarden rijd , dat jullie eindelijk eens zien dat ik wat meer kan . want sommigen hier denken echt dat ik nog een hele beginner ben ... en dat is wat ambetant .

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:04

kadans16 schreef:
Dimitri schreef:
..tja..mooie toelichting..maar goed je heb al een bak commentaar gekregen en wil daarbij toch iets toevoegen

Mensen denken altijd dat als ze op een paard blijven zitten dat ze al toe zijn aan een jonger paard dat ze wat kunnen leren, meid echt niets kwaad over je, hoeveel topics je dan ook geopend hebt en of het nu je eigen paard is of niet....het is zaak voor je om gewoon weer op een heerlijk leerpaard te stappen...je zit niet goed, lijkt net of je naar voren komt, je zal meer vanuit je heupen moeten gaan lichtrijden.. je benen liggen ook niet goed en over je handen niet te praten..liggen vast en staan niet...je mist in je handen duidelijk de soepelheid in de pols...weet echt dat paardrijden moeilijk is, want toevalling heb ik zelf een dril-les gehad puur voor mn rechterpols!!!!..ik rij nu al zo lang en toch doe ik steeds nog dingen fout en sluipen er weer fouten in...ik denk niet dat jij toe bent aan een jonger paard ....met een gezond verstand weet je dat...

succes verder!

Hmm ja ik wil je ook niet onderuithalen, maar ik denk inderdaad ook niet dat je de ervaring hebt om een jong paard correct op te leiden.
Neem een ervarener paard.Hoeft geen Z-paard te zijn maar wel een die jou netjes kan laten rijden en waar je je balans op kunt vinden.
Doe het jezelf niet aan om dadelijk een 4-jarige te hebben die helemaal in de knup zit en waar je alleen maar stress mee hebt.

hoi hoi
ik denk eerlijk gezegd niet dat jij mij kan beoordelen van op foto's
natuurlijk heb ikk er zelf om gevraagd.
Die eigenares is tevreden met mij en vind dat ik haar paard goed rijd.
En zeg nu zelf : jij zou toch niet iemand op je paard laten rijden als je vind dat hij/zij niet goed rijdt ?

Dit paard is trouwens bijna 8 jaar , is helemaal beleerd en er moeten alleen nog wat kleine dingne verbeterd worden in de basis . Ik denk wel dat ik daar genoeg rij-ervaring voor heb.En ik ben niet de enigste.

Dankuwel dat je het me vriendelijk zei , maar ik zal in het vervolg niet meer vragen om commentaar te plaatsen . Jullie kunnen dat inderdaad niet weten van foto's en ik word alleen maar afgebroken ook al is dat niet zo bedoelt .

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:06

Citaat:
soms een beetje moeilijk als ik zijn bit wil aandoen , tegen dat ik de riem over zijn oren krijg
maar ik heb hem nu aangeleerd ( na een maand is het eindelijk gelukt ) om zijn hoofd laag te houden vanaf hij het bit in zijn mondje heeft .[/qoute] Hoe heb je dat geleerd? sietske doet namelijk ook altijd zo irri als ik het bit in wil doen maar ik krijg het niet afgeleert ( waarschijnlijk vind hij het eng als ik bij zijn oren kom )

Citaat:
Dit paard is trouwens bijna 8 jaar , is helemaal beleerd en er moeten alleen nog wat kleine dingne verbeterd worden in de basis . Ik denk wel dat ik daar genoeg rij-ervaring voor heb.En ik ben niet de enigste.

Dankuwel dat je het me vriendelijk zei , maar ik zal in het vervolg niet meer vragen om commentaar te plaatsen . Jullie kunnen dat inderdaad niet weten van foto's en ik word alleen maar afgebroken ook al is dat niet zo bedoelt
Ben nu ook bezig ( met sietske, is trouwens ook 8jaar Haha! ) ze heeft lang stilgestaan door een blessure, na een tijd longeren was ze wat losser, en ben ik er voor de eerste keer op gegaan, toen kon ze nog niet normaal een rondje over de hoefslag lopen Cool Ik ben nou ook niet zo'n superruiter, maar ik heb wel de basis aan sietske geleert ( ben er nog steeds mee bezig tot het perfect gaat ) Ik weet dus wel hoe het is, en vind het leuke foto's. En zeker een mooi paard normaal houd ik niet van bont maar deze heeft wel wat Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:06

bonitobol schreef:
bonitobol schreef:

hoi hoi
En zeg nu zelf : jij zou toch niet iemand op je paard laten rijden als je vind dat hij/zij niet goed rijdt ?

Dankuwel dat je het me vriendelijk zei , maar ik zal in het vervolg niet meer vragen om commentaar te plaatsen . Jullie kunnen dat inderdaad niet weten van foto's en ik word alleen maar afgebroken ook al is dat niet zo bedoelt .

Tuurlijk ik begrijp je wel hoor.
Mijn criteria liggen denk ik ook anders als ik iemand op mijn paard zou laten rijden. Niet dat dat hier ter sprake doet.Ik laat toch niemand anders op mijn paard behalve mn trainer Vork
Dit paard zou ook denk ik niet (van de foto's af te zien) verkeerd voor jou zijn. Ik meende alleen ergens te lezen dat jij een jong paard wilde.Zal wel weer lichtelijk geslapen hebben. Slapen
Sorry examentijd he. Clown

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:26

hoj
hoe ik hem dat geleerd hebt ?
helemaal precies kan ik het je niet uitleggen ,dat hangt er ook vanaf wat voor paard het is .. maar ik zal je zoveel mogelijk proberen te zeggen.. Lachen
voor de anderen : het kan zijn dat jullie ( weeral eens Lachen ) niet tevreden zijn met mijn manier , maar ik hoop hier niet te veel commentaar op te krijgen omdat ik er wel in geslaagd ben het hem aan te leren , waar ik eigenlijk wel een klein beetje trots op ben.

om te beginnen moet je er natuurlijk voor zorgen dat je paard je vertrouwt.Maar dat zal bij jou wel het geval zijn. Pacha is zo'n paardje die je voor je moet winnen en dan wil hij zich inzetten.Maar van sommige mensen wil hij niets weten , ook al hebben ze nooit iets verkeerd gedaan tegen hem. Ik had dus het geluk dat hij mij meteen accepteerde.
Het is ook belangrijk dat als je met iets begint , je door doet.
Dat is redelijk logisch hé , bij het rijden bv. , stel nu je bent

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:38

bonitobol schreef:
hoj
hoe ik hem dat geleerd hebt ?
helemaal precies kan ik het je niet uitleggen ,dat hangt er ook vanaf wat voor paard het is .. maar ik zal je zoveel mogelijk proberen te zeggen.. Lachen
voor de anderen : het kan zijn dat jullie ( weeral eens Lachen ) niet tevreden zijn met mijn manier , maar ik hoop hier niet te veel commentaar op te krijgen omdat ik er wel in geslaagd ben het hem aan te leren , waar ik eigenlijk wel een klein beetje trots op ben.

om te beginnen moet je er natuurlijk voor zorgen dat je paard je vertrouwt.Maar dat zal bij jou wel het geval zijn. Pacha is zo'n paardje die je voor je moet winnen en dan wil hij zich inzetten.Maar van sommige mensen wil hij niets weten , ook al hebben ze nooit iets verkeerd gedaan tegen hem. Ik had dus het geluk dat hij mij meteen accepteerde.
Het is ook belangrijk dat als je met iets begint , je door doet.
Dat is redelijk logisch hé , bij het rijden bv. , stel nu je bent

sorry , had al op verzenden geklikt Lachen

stel nu je bent dus aan het springen , en je paardje weigert telkens. Je gaat niet eindigen met een weigering hé.Je gaat eindigen met een goeie sprong .

Even de situatie bij pacha uitleggen , hij is nogal schuw als je aan zijn hoofdje komt . Ook bij het poetsen aan het hoofd , of de namen borstelen.Dat was dus al de basis van zijn probleem ..
Ik begon dus met tijdens het borstelen langzaamaan met de borstel aan zijn hals naar boven te gaan ( een klein borsteltje ) . Als hij schrok of zijn hoofd wegtrok , begon ik opnieuw.Tot ik steeds verder geraakte . Als ik verder geraakte dan de vorige keer , gaf ik hem een klein stukje wortel ( tip : het is handig om 1 of 2 wortelen in hele kleine stukjes te snijden , zodat je hem telkens kan belonen maar toch niet té veel geeft. Dit is een trucje van de eigenares die clickertraining volgt met haar eigen paard en mij veel tips geeft. ) Maar om dat worteltje te krijgen moest hij wel zijn hoofd naar beneden doen , omdat ik mijn hand expres laag hield . Uiteindelijk ging het om met de borstel zijn hele gezicht te borstelen , en niet op men tenen te hoeven staan daarvoor.

Dat lijkt nu allemaal nogal dom , maar voor mij is het een basisoefening met hem.Ik ben niet zo voor de rappe harde manier . IK doe het liever op mijn gemak. enfin , dit is mijn mening hé.

Wat je ook veel kan doen , is tijdens het rijden , bv als je lange teugel geeft je paardje overal strelen , ook over zijn oortjes , gezichtje enz ...
Zo wint hij meer respect voor je en weet hij dat hij naar je moet luisteren en went hij aan je en aan de aanrakingen . Er zijn waarschijnlik nog meer goeie redenen .

Dit was een voorbereidende oefening , nu nog meer Lachen
ik legde een worteltje in mijn hand zodat hij makkelijk het bit pakte , maar dat verliep al redelijk vlot . LET OP : je doet dat beter niet elke keer , want als je eens geen worteltje bijhebt en je paard is gewoon om altijd een worteltje bij zijn bit te krijgen , dan wordt het wat moeilijker . Hou je hand redelijk laag voor zijn bit in te steken zodat zijn hoofdje soieso wat lager komt.

Je houdt het best zijn halster aan met verstelbare riemen zodat je die achteraf kan uitdoen . Dan zette ik wat druk op de halster zodat zijn hoofd laag moest blijven en haalde de riem over zijn oren . In het begin schudde hij een beetje en dan bleef ik met mijn hand gewoon liggen waar ik was . Ik bewoog met die hand niet meer , ik vroeg hem zijn hoofd weer naar beneden te doen ( als hij dat deed BELONEN ) en ging dan weer verder ..

Op den duur schudde hij niet meer . Bij mij ging het zo maar je moet wel geduld hebben natuurlijk . Ik kan je natuurlik nog veel meer vertellen maar ik hoop dat je hier al iets aan hebt . Je mag zeker nog meer vragen hoor .

Maar ik kon helaas niet meer zeggen want ik moet bijna naar school achter mijn punten , oei Lachen

groetjes Mieke

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:44

[/quote]
Mijn criteria liggen denk ik ook anders als ik iemand op mijn paard zou laten rijden. Niet dat dat hier ter sprake doet.Ik laat toch niemand anders op mijn paard behalve mn trainer Vork
Dit paard zou ook denk ik niet (van de foto's af te zien) verkeerd voor jou zijn. Ik meende alleen ergens te lezen dat jij een jong paard wilde.Zal wel weer lichtelijk geslapen hebben. Slapen
[/quote]

hoi
ik denk niet dat ik dat gezegd heb Lachen maar als je het ergens gelezen hebt kan het wel zijn hoor , ik weet het niet . Lachen
ik ben ook niet de meest dapperste ruiter hoor , ik rijd dus heel graag op leerpaarden.

Woensdag in het pension waar ik les volgde , reed ik op een eigenaars paardje FURRY . Een veel gevoeliger paardje dan pacha , hij liep heel de les goed in de hand , zette zich erg in en ik was achteraf zo tevreden . Ik rijd meestal op eigenaarspaarden of heel goed beleerde paarden in dat pension. Zo werd het op den duur niet meer moeilijk om aan de teugel te rijden , het werd een routine en dat is aan de ene kant wel goed , maar aan de andere kant zou het ook goed zijn voor mij als ik eens met een wat minder bekwaam paardje zou werken.
En dat werd dan de link naar pacha , jammergenoeg staat hij niet in het pension zodat ik niet daar les met hem kan volgen.
Ik blijf wel elke woensdag les rijden in het pension omdat ik die lessen onmogelijk kan missen.Ze zijn heel goed , max. 6 ruiters in 1 les . Wel wat duur , dit is het enige nadeel .

Het pension is nu ook een erkende club geworden en dit is wel leuk Lachen

ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik ook met pacha werk . Maar ik ben dus ook wel gewend ( en doe het nog steeds ) om met uitstekende leerpaarden te rijden.[/quote]

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 13:37

Citaat:

Jah is goed hoor Haha!
En wat je rijden betreft, ik vind dat je zoiets van een foto niet kan beoordelen, het is een momentopname. Gewoon lekker les nemen en oefenen, als je zelf al vind dat je vooruitgang boekt is dat natuurlijk heel mooi, vraag ook mensen met verstand van paarden in je omgeving of ze ook verbetering zien.
Succes ermee!!

Enne, hij heeft wel een geweldig koppie hoor Cool

hoj dankuwel Lachen
ik vind het persoonlijk ook wel een mooi paard want eigenlijk hou ik niet zo van gevlekte paarden . Maar hem vond ik meteen mooi dus dat was wel in orde ! Lachen

ik vind het leuk van je dat je zo'n vriendelijk commentaar geeft hoor Lachen

en voor iedereen die het nog altijd niet doorheeft : ik volg al 4 jaar les

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 19:39

hoj
ik heb nog een trucje voor jullie als je paard niet wil stilstaan bij het singelen.

en het helpt heel goed ! ik heb het vandaag bij pacha gedaan tot ie stilstond.

wil er iemand het weten?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:02

[/quote]

hoi hoi

[/quote]
[/quote]

hoj geeft niks hoor Lachen
ja en nu vakantie hé Lachen
gisteren was ik heel gelukkkig:
pacha sprong meteen aan in galop en viel er nietna 10 meter al weer uit
waarschijnlijk ook omdat ik al enkele dagen niet gereden had
ik was blij dat hij zo goed vooruitging dus liet ik hem heel vrij in de hals in galop ( nog genoeg contact hé )

later als die galop er goed genoeg in zit kan ik beginnen hem compacter laten galopperen[/quote]

MissSnoopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:49

Als ik naar de eerste foto's keek dacht ik hoe kan jij in godsnaam je B brevet gehaald hebben Bloos
Maar op de 2de serie foto's is er wel al een verbetering...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 11:50

hehehe je hebt helemaal gelijk

Lachen
maar ik heb mn B brevet gedaan bij een hele strenge examinator Clown
en toen lette ik enorm op mn houding omdat ik zo bezig was me de proef hé Knipoog

maarrrrrr die examinator zei wel
als je nog wat meer op je houding let had je nog veel meer punten gehad ! maar je hulpgeving is heel erg goed Lachen ik apetrots natuurlijk hé Knipoog

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:13

Dimitri schreef:

succes verder!

Zo hee, ik heb niet het hele verhaal gelezen maar al dat commentaar dat hier word gegeven zeg!
Tjonge, ik denk niet dat mensen goed kunnen zien hoe je rijd op foto's hoor, misschien een beetje, maar niet goed genoeg om zoveel commentaar te geven!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 12:52

thx

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:34

Woensdag in het pension waar ik les volgde , reed ik op een eigenaars paardje FURRY . Een veel gevoeliger paardje dan pacha , hij liep heel de les goed in de hand , zette zich erg in en ik was achteraf zo tevreden . Ik rijd meestal op eigenaarspaarden of heel goed beleerde paarden in dat pension. Zo werd het op den duur niet meer moeilijk om aan de teugel te rijden , het werd een routine en dat is aan de ene kant wel goed , maar aan de andere kant zou het ook goed zijn voor mij als ik eens met een wat minder bekwaam paardje zou werken.
En dat werd dan de link naar pacha , jammergenoeg staat hij niet in het pension zodat ik niet daar les met hem kan volgen.
Ik blijf wel elke woensdag les rijden in het pension omdat ik die lessen onmogelijk kan missen.Ze zijn heel goed , max. 6 ruiters in 1 les . Wel wat duur , dit is het enige nadeel .

Het pension is nu ook een erkende club geworden en dit is wel leuk

ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik ook met pacha werk . Maar ik ben dus ook wel gewend ( en doe het nog steeds ) om met uitstekende leerpaarden te rijden.