rot geschrokken..............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: rot geschrokken..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:35

Deels moet ik Kaja gelijk geven een ieder moet zelf weten hoe die traint en hoe die rijd. Maar dat betekend nog niet dat een ander zich er niet mee mag bemoeien. Als een manier van rijden daadwerkelijk enorm goed is en de paarden daar gelukkiger van worden kom dan met beargumentering WAAROM iets zo is. Roepen dat het een goede manier is of neit kunnen we allemaal. Het gaat me meer om het verhaal erachter daar kunnen we allemaal iets van leren. Mits natuurlijk begrijpelijk uitgelegd.

Stel dat de weide het hele jaar goed is, waarom moet je dan even uitleggen.
Stel dan achter de LL goed is vertel er dan even bij waarom. En leg ook gelijk even uit waarom je in een wedstrijd achter de LL rijd terwijl de regels anders zijn.
Regels zijn regels als je een bekeuring krijgt in de stad voor te hard rijden dan zeg je ook niet tegen meneer agent ja maar mijn auto vind hard rijden fijner.

De meeste toppaarden worden goed verzorgt, maandelijks de dierenarts, de chiropractor een maal per jaar, de fysio iedere maand, poedrtje hier, drankje daar. Het ontbreekt ze nergens aan. En ze moeten hard werken en voor werk is het paard gemaakt.
Maar dat ze hun werk niet zouden uitvoeren als ze ongelukkig zijn gaat niet altijd op. Ik heb ze bij ons bij een beroepsruiter zien springen helemaal verrot geslagen met zweep, beurs getrapt met de sporen en het bloed stroomde het dier uit de mond. Dat probeert de TS naar voren te halen. Maar ook de slechte rijen want laten we even eerlijk zijn als je Z rijd mag je toch verwachten dat die niveau hebben en dat die weten waar ze mee bezig zijn? Nou de TS haalt naar voren dat dat dus niet zo was. En dat zie je helaas maar al te vaak. Dan mag de top het in orde hebben de basis heeft dat dus duidelijk niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:40

Kafue schreef:
Deels moet ik Kaja gelijk geven een ieder moet zelf weten hoe die traint en hoe die rijd.

Ik hoef mijn gelijk niet, ik vind afgeven op een ander enkel zo gemakkelijk, zonder dat je duidelijk aangeeft WAT je nu eigenlijk wilt zeggen, of een vast doel hebt!
Dit is vuilspuiterij en niet meer dan een verslag...

Citaat:
Maar dat betekend nog niet dat een ander zich er niet mee mag bemoeien.

Moet mij nog overkomen dat een een of andere snotaap mij de les leest, zonder de kern van het verhaal duidelijk te stellen...
Of dat er eindelijk nu eens iemand naar Anky toe stapt en zegt: Vind je dat normaal???

Citaat:
Als een manier van rijden daadwerkelijk enorm goed is en de paarden daar gelukkiger van worden kom dan met beargumentering WAAROM iets zo is.

Als je goed bezig bent... word je Olympisch kampioen en je paard vernoemt tot happy athlete... Gaat er al een belletje rinkelen???

Citaat:
Roepen dat het een goede manier is of neit kunnen we allemaal.

Juist en waarom heb jij (en sommige anderen) dan een soort kruistocht naar LDR? Waarom is jou rijtechniek dan zo goed? Waarom maakt het verschil of Salinero LDR wordt gereden of juist niet??

Citaat:
Het gaat me meer om het verhaal erachter daar kunnen we allemaal iets van leren. Mits natuurlijk begrijpelijk uitgelegd.

Het gaat mij erom wat mijn paard past en dat is per paard verschillend.
Ik heb niet EEN manier van rijden, ik pas mij aan naar mijn paard, wat zijn of haar behoefte is!

Citaat:
Stel dat de weide het hele jaar goed is, waarom moet je dan even uitleggen.

Kun je niet lezen dat dat een voorbeeld is...
Ik hoef jou toch niet te vertellen, waarom het essentieël is dat een paard zich vrij kan bewegen...

Citaat:
Stel dan achter de LL goed is vertel er dan even bij waarom

Als jij een objectieve kijk had op het LDR systeem zou ik jou de in mijn ogen voor- en nadelen van het LDR systeem graag vertellen.
Aangezien jij subjectief tegenover het LDR systeem aankijkt, weiger ik tegen de muur te praten, want jij kunt iets niet objectief bekijken, je leest zonder te lezen en weigert te begrijpen.
Citaat:
En leg ook gelijk even uit waarom je in een wedstrijd achter de LL rijd terwijl de regels anders zijn.

Zie je wat ik bedoel met zo'n discussie...

Dat wordt een soort kruistocht
TEGEN

LDR en de kern van het verhaal gaat in rook op....

Citaat:
Regels zijn regels als je een bekeuring krijgt in de stad voor te hard rijden dan zeg je ook niet tegen meneer agent ja maar mijn auto vind hard rijden fijner.

Knap hoor, in jou eigen woorden zeg jij dat een levend dier bij jou precies doet wat jij zegt, terwijl je auto zelf bepaald....

Citaat:
De meeste toppaarden worden goed verzorgt, maandelijks de dierenarts, de chiropractor een maal per jaar, de fysio iedere maand, poedrtje hier, drankje daar. Het ontbreekt ze nergens aan. En ze moeten hard werken en voor werk is het paard gemaakt.

Maar dat ze hun werk niet zouden uitvoeren als ze ongelukkig zijn gaat niet altijd op

.

Geloof me, op topniveau redt je het niet met een ongelukkig paard!

Citaat:
Ik heb ze bij ons bij een beroepsruiter zien springen helemaal verrot geslagen met zweep, beurs getrapt met de sporen en het bloed stroomde het dier uit de mond.

Gelukkig voor die paarden dat jij in de buurt was en er wat van ben gaan zeggen!

Citaat:
Maar ook de slechte rijen want laten we even eerlijk zijn als je Z rijd mag je toch verwachten dat die niveau hebben en dat die weten waar ze mee bezig zijn? Nou de TS haalt naar voren dat dat dus niet zo was. En dat zie je helaas maar al te vaak. Dan mag de top het in orde hebben de basis heeft dat dus duidelijk niet.

In mijn eerste post ben ik al vrij duidelijk geweest dat er eens gekeken moet worden naar het feit hoe thuis getraind wordt, als er niemand kijkt. In welk systeem je ook rijdt, op welke manieren je dressuur beoefend, het gaat erom dat je niet iemand wil immiteren of kopieëren, je moet je verdiepen in het rijden van....

En vervolgens gaat het toch weer om Anky en LDR, terwijl Anky het toch echt bewezen heeft dat LDR loont, mits op de juiste wijze toegepast en daar zit de kern van het verhaal.... Bonfire werd LDR getraind en won Olympisch goud!
Volgens sommige hier word Salinero niet LDR getraind en hij won Olympisch goud.... Dus wat is nu het punt, wat wil je hiermee zeggen??? Waarom is LDR of Anky het mikpunt terwijl de discussie eigenlijk gaat over immitaties van wanna-be 's??

Nogmaals je moest eens weten hoeveel paarden het slecht hebben doordat zij niet begrepen worden, verrot gereden worden en ongelukkig zijn... Dit verhaal zou een zeer duidelijke kern hebben,
alleen geven sommige er een verkeerde draai aan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:51

Kaja schreef:

Juist en waarom heb jij (en sommige anderen) dan een soort kruistocht naar LDR? Waarom is jou rijtechniek dan zo goed? Waarom maakt het verschil of Salinero LDR wordt gereden of juist niet??

Ik zie hier in het topic nergens een kruistocht tegen LDR als manier van trainen. Maar er wordt wel gesteld dat het niet volgens de regels is als je je proef op een wedstrijd ook zo rijdt.
Citaat:
Citaat:
Stel dan achter de LL goed is vertel er dan even bij waarom

Als jij een objectieve kijk had op het LDR systeem zou ik jou de in mijn ogen voor- en nadelen van het LDR systeem graag vertellen.
Aangezien jij subjectief tegenover het LDR systeem aankijkt, weiger ik tegen de muur te praten, want jij kunt iets niet objectief bekijken, je leest zonder te lezen en weigert te begrijpen.

Niemand is objectief, we zijn nu eenmaal allemaal mensen. Objectief waarnemen kan alleen een computer. Bevooroordeeld zijn is een ander verhaal.
Citaat:
Citaat:

Knap hoor, in jou eigen woorden zeg jij dat een levend dier bij jou precies doet wat jij zegt, terwijl je auto zelf bepaald....

Ik lees dat je je aan de regels te houden hebt. Als jouw paard wegspringt tijdens de proef krijg je punten aftrek. Dat zou ook zo moeten zijn als het paard achter de loodlijn loopt. Dat heeft niks te maken met of de ruiter er iets aan zou kunnen doen. Zo werkt de sport nu eenmaal.

Citaat:
Geloof me, op topniveau redt je het niet met een ongelukkig paard!

Oh, geloof me, er zijn mensen die dat heel goed redden...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:53

Even een opmerking tussendoor:

Ik en de andere moderators hebben de laatste tijd diverse discussies op RT op slot moeten zetten omdat steeds dezelfde mensen persoonlijk naar elkaar werden (en naar elkaars rijstijl en paarden).

Mi volkomen onnodig. Het is ook mogelijk om een discussie te houden zonder de ander gelijk te diskwalificeren en de grond in te trappen.

De eerstvolgende die persoonlijk wordt krijgt zonder pardon een OW.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:00

Het verhaal ging helemaal niet over Anky. Het verhaal ging in eerste instantie erover dat er paarden niet netjes gereden wordern.

We hebben het niet over happy athletes en olympisch kampioen heel leuk maar zij heeft een niveau en een mogelijkheden tot haar beschikking waar niemand van ons aan zou kunnen tippen zelfs niet in onze stoutste dromen.
Je moet het overigens maar willen zo beroemd zijn , je bent in haar geval wel van heel de wereld en als je in het toppiunt van de belangstelling staat dan krijg je mensen die voor jou zijn en mensen die tegen jou zijn. Dat is nu eenmaal zo en daar kun je niets aan doen.

Ik heb ook mijn eigen manier van rijden en ik kan totaal uitleggen waarom ik voor die manier gekozen heb en waarom ik denk dat die manier goed is en bij de meeste paarden past.
Ik ben niet tegen of voor LDr nogmaals iedereen moet het zelf weten, en als iemand me eens goed het voordeel uit zou kunnen leggen van LDr ten opzichte van het grote nadeel van klassiek, ik sta er open voor.

Het is niet zo dat als je goed bezig bent je olympisch kampioen wordt daar komt iets meer bij kijken dan alleen goed bezig zijn. Er zijn meerdere paarden die Happy athlete genoemd werden bijvoorbeeld die van die man die bij kyrklund les, en op klassiek getraind werd. Overigens nr 2 en nr 3 van het olympische platform hoe werden die dan getraind?
Ik heb geen kruistocht naar LDR niemand legt me nu uit waarom LDr zo goed is. Het verschil dat wanna be's menen dat anky altijd LDR rijd en dat dus niet zo is. Sjef Janssen is klassiek getraind in Duitsland.
Ik heb de klassieke basis en ben daar heel flexibel in ik stel me een doel en streef dat na. Dat rijden past bij mij en bij mijn karakter.
Objectiviteit of niet dat laat ik in het midden als je uit kunt leggen waarom met voor en nadelen dan stel ik mij open, leg het eens uit dan je bent duidelijk een xpert op dat gebied.

Geloof me op topniveau red je het ook met een ongelukkige hoor geen probleem.
Natuurlijk hebben veel paaren het slecht en dat komt grotendeels door het slechte onderricht dat er gegeven wordt en de doelstelling die veel te hoog is. Een paard moet je je tijd gunnen. Waarom zou een 6 jarige ZZ moeten lopen? Geef het jonge paard de tijd om groot en volwassen te worden. \
Als de instructie beter zou zijn en de controle dan zou het al veel beter zijn,
Het zelfde is als je been geeft en je paard luistert niet moet je hem niet schopppen maar je moet de jonge ruiter wel uitleggen waarom je niet moet schoppen. Stel we gaan van halthouden naar stap en het lukt niet, dan moet je de ruiter uitleggen welke hulpen er niet goed gingen. WAAROM WAAROM WAAROM is altijd de essentie van het verhaal.
Als je gaat leren waarom kun je je paard beter begrijpen en wordt de omgang met dus beter.

Dat is dus het moraal van dit verhaal leg altijd uit hoe en WAAROm iets zo is als het kwartje gevallen is gaat het bijna altijd beter.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:23

Het moraal van dit verhaal is dat de goede onder de slechten lijden!

Dopingcontrole wijst uit dat Beerbaum strafbaar is voor een onschuldige mokzalf voor Goldfever... een goede die lijdt dankzij de slechte....

Dopingwet wordt naar alle waarschijnlijkheid aangepast, waardoor de slechte weer meer kans krijgen en profiteert van de goede...

Anky en Sjef trainen op een bepaalde manier die voor hun werkt.
Zij trainen hard en hebben de bepaalde manier eigen gemaakt!
Kritiek vanuit bepaalde hoeken, maken hun manier van trainen niet minder lonend, maar de goede lijdt onder de slechte...

Dankzij de manier van rijden van Anky en Sjef krijg je immitaties en kopie-rijders, een schaduw over het werk van Anky en Sjef, immers verkeerd toegepast werkt iets averechts.... Slechte profiteren van de goede...!

Dierenmishandeling kijken velen sceptisch tegen aan...
* Maar waar begint het en waar houdt het op?
Lijden dieren onder mensen of is de beschuldigende vinger al snel geplaatst?

* "Mishandelt" elke ruiter zijn paard door hem laag diep en rond te trainen of zijn het de immitaties en wanna-be's die het voor ons allen verzieken?

* Roepen is gemakkelijk, maar verdiepen is beter omdat je juist dan met recht kunt zeggen wat je nu eigenlijk duidelijk wilt zeggen?

* Als het Anky-verhaal duidelijk is, waarom rekenen wij haar dan aan dat er ruiters zijn welke buiten proporties rijden?

Schreeuw het van de daken dat dierenmishandeling moet stoppen en ik schreeuw met je mee, kom met een duidelijk punt naar voren en ik discuseer met je mee! Maar hou op met indirecte beschuldigingen, want daar wordt niemand beter van!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:47

Als een ieder ko0n rijden zoals Anky dan was er geen paard overboord om zo maar eens te zeggen.
Ik reken haar slecht rijden van anderen niet aan. Ik zou het haar wel aanrekenen als zij slecht les zou geven en iemand daardoor slecht zou rijden. Net zoals iedereen het mij aan mag rekenen als een van mijn leerlingen slecht rijd of paard/pony mishandel in welk opzicht dan ook.

Ik denk dat het belangrijk is dat er meer omderwezen wordt in de omgang met dieren. Maar waar begin je en waar houd je op.
Het heeft in deze ook met normen en waarden te maken. Waarom kun en mag je niet zomaar voor de lol iemand op straat in elkaar slaan of erger?

Het heeft in meerdere mate te maken met respect voor alles wat leeft, ja ook die narcissen in het bloemperk die je voor de lol afplukt en drie meter verder neergooid.

Algemeen vind ik dat men meer op normen en waarden moet wijzen. Als er haar bij het putje van de wasplaats ligt en jij hebt dat net daarheen geveegd en ik zeg jou ukkepuk van 8 er wat van zeg dan niet ja maar het is niet mijn haar. Noem je moeder geen vies vuil k*twijf kleintje van zes jaar en moeder straf dat kind.
Waarom vrije opvoeding? Wat is er mis met respect voor de ander, waarom is iemand die ouder dan jou is met U aanspreken ouderwets?

En dan aan de instructie waarom zou je niet tegen iemand kunnen zeggen als je niet luisterd en niet me me meedenkt dan zoek je maar een ander.

Wat het dopingverhaal aanbetreft, er gebeuren meer dingen op die grote stallen die het daglicht niet kunnen lijden hoor. Ik heb veel verhalen uit eerste hand dat wil je niet weten. Maar het is een geldkwestie er staan vele Euri's op het spel en dan vertroebeld het gezichtsveld en wil het gezonde verstand het nog wel eens af laten weten.

Het af en toe laag diep en rond rijden is niet perse slecht zij het met mate toegepast. De manier van rijden is niet de manier van anky of sjef het is een manier die al langer bestaat. En ik wil het niet imiteren noemen. Alleen als je niet weet hoe, waarneer en waarom is het een manier die je beter niet toe kunt passen omdat het gevaar van verkeerd en overvragen op de loer ligt. Daarom ligt het gevaar van blessures ook op de loer en daar moet je voor waken. Want het liefst houden we het paard gezond zonder dierenarts en degeijke.

Dus Normen en waarden is het begin en theorie over hoe om te gaan met het dier. En in de les waarom waarom en waarom, alles uitleggen en ook als ruiter overdadig veel met sporen of zweep werkt dan mag je dat best zeggen, eigelijk moet je het dan zeggen je bent het verplicht aan het paard.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:07

wordt ik ook diep triest van..
springruiters die op wedstrijd met een bit rijden waar je paard zijn kin gewoon tegen de borst zit...
bedoel ..wat is het nu ervan...
laat me niet zeggen dat het is om het paard in té houden..
want mm kijk naar de laarzen ' van die stevige spoortjes '

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:45

Kafue schreef:
Als een ieder ko0n rijden zoals Anky dan was er geen paard overboord om zo maar eens te zeggen.
Ik reken haar slecht rijden van anderen niet aan. Ik zou het haar wel aanrekenen als zij slecht les zou geven en iemand daardoor slecht zou rijden. Net zoals iedereen het mij aan mag rekenen als een van mijn leerlingen slecht rijd of paard/pony mishandel in welk opzicht dan ook.

Maar er wordt altijd een link gegeven tussen Anky én LDR!
En daar wordt ik zo moe van.... Als je leest met andere ogen dan zie je ook de beschuldigingen in je eigen posts Kafue....
(En als je geloofd dat ik niet enkel negatief tegen je praat dan zie ook jij dat in... Knipoog )

Citaat:
Ik denk dat het belangrijk is dat er meer omderwezen wordt in de omgang met dieren. Maar waar begin je en waar houd je op.
Het heeft in deze ook met normen en waarden te maken.

Dat probeer ik dus al enkele malen te vertellen! Niet oordelen over iets wat je niet weet of gezien hebt, maar van horen zeggen....
Begin eens te kijken bij de wanna-be's, bij de ponyruiters welke elkaar het licht in de ogen niet gunnen en waar de paarden het moeten ontgelden, omdat een ruiter kosten wat kost in de prijzen wil rijden!

Citaat:
Waarom kun en mag je niet zomaar voor de lol iemand op straat in elkaar slaan of erger?

Elke medaille heeft een keerzijde!
Als er bij je thuis wordt ingebroken hoef je de inbreker niet aan te raken of proberen te verwonden, want je bent echt de l*l!
Als je geslagen wordt sla dan niet terug want je hebt een proces aan je broek! Nou diegene die bij mij inbreekt, komt een trein te laat en diegene die mij slaat, weet niet wat hem overkomt!
Dus alles heeft een keerzijde!

Probeer eerst alle feiten te weten te komen alvorens te oordelen!

Citaat:
Algemeen vind ik dat men meer op normen en waarden moet wijzen. Als er haar bij het putje van de wasplaats ligt en jij hebt dat net daarheen geveegd en ik zeg jou ukkepuk van 8 er wat van zeg dan niet ja maar het is niet mijn haar. Noem je moeder geen vies vuil k*twijf kleintje van zes jaar en moeder straf dat kind.
Waarom vrije opvoeding? Wat is er mis met respect voor de ander, waarom is iemand die ouder dan jou is met U aanspreken ouderwets?

Een vrije opvoeding of wat voor opvoeding dan ook, moet iedereen voor zichzelf weten. Ik heb niets met iemand anders te maken!
Alleen wanneer iets buiten proporties valt!
Mijn ouders zijn bij mij en voor mij heilig en respect voor mijn ouders is voor mij de normaalste zaak van de wereld. Daarbuiten geldt voor mij:
Als je respect voor mij hebt, dan heb ik respect voor jou!
Klaar! Of moet ik als vrouw zijnde altijd respect opbrengen zoals voor de iman, terwijl deze mensen totaal geen respect voor vrouwen opbrengen! Dacht het niet!

Citaat:
En dan aan de instructie waarom zou je niet tegen iemand kunnen zeggen als je niet luisterd en niet me me meedenkt dan zoek je maar een ander.

Normaalste zaak van de wereld lijkt mij.
Je komt om te leren, als je niet wilt leren heb je hier niets te zoeken!

Citaat:
Wat het dopingverhaal aanbetreft, er gebeuren meer dingen op die grote stallen die het daglicht niet kunnen lijden hoor. Ik heb veel verhalen uit eerste hand dat wil je niet weten. Maar het is een geldkwestie er staan vele Euri's op het spel en dan vertroebeld het gezichtsveld en wil het gezonde verstand het nog wel eens af laten weten.

Ach... dat geldt overal... Iedereen overtreedt de wet wel eens, ook ik zou de mokzalf van Goldfever indien nodig gebruikt hebben, maar daarbij komt het welzijn van het paard niet in het gedrang.
Wanneer dat wel gebeurd moet er ingegrepen worden, heel simpel!

Citaat:
Het af en toe laag diep en rond rijden is niet perse slecht zij het met mate toegepast. De manier van rijden is niet de manier van anky of sjef het is een manier die al langer bestaat. En ik wil het niet imiteren noemen. Alleen als je niet weet hoe, waarneer en waarom is het een manier die je beter niet toe kunt passen omdat het gevaar van verkeerd en overvragen op de loer ligt. Daarom ligt het gevaar van blessures ook op de loer en daar moet je voor waken. Want het liefst houden we het paard gezond zonder dierenarts en degeijke.

Beste Kafue, dat is met alles het geval! Wanneer je iets verkeerd gebruikt of toepast loop je risico's! Ik kan wel zeggen ik rijdt mijn paarden op de klassieke manier, maar als ik niet weet waar ik over praat hoe kan ik iets dan juist toepassen....
Je moet jezelf eerst ergens in verdiepen, in de theorie, wanneer je dat teveel werk vind, dan houdt het wat mij betreft op!
Je kunt toch ook niet autorijden zonder de theorie te beheersen?!

Citaat:
Dus Normen en waarden is het begin en theorie over hoe om te gaan met het dier. En in de les waarom waarom en waarom, alles uitleggen en ook als ruiter overdadig veel met sporen of zweep werkt dan mag je dat best zeggen, eigelijk moet je het dan zeggen je bent het verplicht aan het paard.

Dat je nooit bent uitgeleerd is duidelijk, maar dat geldt ook voor alle dieren die over de gehele wereld mishandeld worden en ook binnen de paardensport! Natuurlijk moet daar iets aan gedaan worden, alleen is dat moeilijk omdat niet alles aan het licht komt!
War begint het en waar houdt het op...

Ik zal je wel vertellen dat wanneer mijn paarden niet luisteren ik hen thuis, op les én op wedstrijd op dezelfde manier tot de orde roep! Ik straf mijn paard niet stiekum, ik sla hem niet als niemand kijkt en ik geef ook geen schijnheilige steken met de sporen! En dat is een heel verschil met de mensen die dat wel doen....

Onze posts komen over het algemeen met elkaar overeen, alleen ben ik er nog niet uit waar je nu eigenlijk heen wilt.... Knipoog

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:37

Ik wou net zeggen...... Waar gaat dit nu naartoe, want jullie 2 zijn het inderdaad over het algemeen met elkaar eens Verward

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:38

Komisch is het wel ja we zijn het in grove lijnen vandaag en eigelijk heel vaak met elkaar eens.
Grappig.
Ik wil nergens heen, ik probeer mijn visie op dingen te geven. En soms past die visie wel en soms niet.
Verder hoop ik echt dat misstanden aan de kaak gevoeld worden en paarden en dieren het beter krijgen want mishandeling past niet en staat niet.

Ik probeer mijn leerlingen de netheid en het respect voor het paard mee te geven en ik hoop dat iedereen dat doet.

De toppers die het voorbeeld moeten geven hoop ik dat ze dat ook doen.

Het mooiste zou zijn als Anky bijvoorbeeld als idool van velen eens een serie programmas maakt in en om de stal. En als ze dan bijvoorbeeld aleen de makkelijke rijkunst laat zien dus niet LDr een geen kunstjes.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:03

Kafue schreef:
Komisch is het wel ja we zijn het in grove lijnen vandaag en eigelijk heel vaak met elkaar eens.
Grappig.

Op "hete" paarden na, zijn we het vaak eens Kafue!
Dat heb ik je al eens vaker gezegd.... Knipoog

Citaat:
Ik wil nergens heen, ik probeer mijn visie op dingen te geven. En soms past die visie wel en soms niet.

Passen of niet... het is je eigen mening!
En die heeft bijna iedereen. Dat niet iedereen het met elkaar eens kán zijn, geldt voor over de gehele wereld!

Citaat:
Verder hoop ik echt dat misstanden aan de kaak gevoeld worden en paarden en dieren het beter krijgen want mishandeling past niet en staat niet.

Simpel gezegd: Dierenmishandeling was, is en blijft verboden, maar dat neemt niet weg dat het nog dagelijks gebeurd!
(maar wat wil je met zulke maximale straffen van enkel een geldboete... Nee daar kom je ergens mee...).

Citaat:
Ik probeer mijn leerlingen de netheid en het respect voor het paard mee te geven en ik hoop dat iedereen dat doet.

Mijn lessen beginnen al met belonen, zelfs dat kom je vrij weinig tegen... En dat is echt iets waar ik niet tegen kan! Je MOET een dier belonen zodat het weet dat het goed bezig is!
Ik beloon zelfs op wedstrijden tijdens de proeven, kan me niet schelen dat het niet mag, maar mijn paarden zullen weten dat ik ook tijdens de proef tevreden ben en niet enkel erna...

Citaat:
De toppers die het voorbeeld moeten geven hoop ik dat ze dat ook doen. Het mooiste zou zijn als Anky bijvoorbeeld als idool van velen eens een serie programmas maakt in en om de stal. En als ze dan bijvoorbeeld aleen de makkelijke rijkunst laat zien dus niet LDr een geen kunstjes.

Volgens mij zijn er al dvd's van Anky in de omloop, ik heb ze nog niet gezien, maar ik geloof dat Anky wel als idool juist naar buiten treedt.
Weinig toppers in onze sport die zo commercieel zijn... Clown ...

Maar goed Kafue, we dwalen af.... Bloos Knipoog

Ik vroeg TS wat zij bedoelde met haar post en vond het niet meer als een verslag van de dag... Ze heeft nog niet gereageerd, dus ik wacht nog maar even af....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:08

Mensen, wat is een OW? Want volgens mij zitten jullie er dicht tegenaan en dat is toch zonde? Iedereen mag toch zijn/haar kijk op iets geven. Ach gut

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 10:12

Officiële Waarschuwing...
Maar geloof niet dat dat nog aan de orde is.... Knipoog !

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 11:16

Citaat:
Een meisje dat ik ken heeft een paard gekocht dat door Anky was ingereden en dat paard was na 2 jaar helemaal geflipt.
Ze hadden hem ingereden met de kin op de borst zo snel mogelijk alle knopjes erop gezet, dat beestje was nog niet eens volgroeit.
Nou moet hij weer bij de basis beginnen.

Anky rijdt geen paarden in hoor. Daar heeft ze stalruiters voor.
Daarnaast is een paard pas op zijn zevende volgroeid, dus als je wilt wachten tot het paard volgroeid is, dan heb je nog wel even.

Ontopic:
Er zijn veel mensen die geen verschil zien tussen LDR rijden en in de krul trekken.

LDR is op basis van klassieke dressuur, maar uitgebouwd met ronder instellen. Voorwaarde is dat de impuls van achteruit blijft komen, het paard constant nageeflijk is, in balans loopt en het paard reageert op minieme hulpen. (dus geen getrek en gepluk en geprik en geschop).

Tussen LDR en klassiek zijn verschillende gradaties. Daarnaast is het afhankelijk van het paard of deze dieper gereden moet worden of juist minder diep.
En ik geloof dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het paard op wedstrijd op de loodlijn moet lopen met zijn neus.
Maar... ik zie wel liever een paard dat iets te diep gereden wordt, dan een paard dat strak in zijn rug is en daardoor geheel uit elkaar loopt.

Helaas zijn er veel mensen die hun paard inderdaad van voren in elkaar trekken (al dan niet met slof) en daarna hun paard naar voren trappen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:18

Kitty schreef:

Anky rijdt geen paarden in hoor. Daar heeft ze stalruiters voor.
Daarnaast is een paard pas op zijn zevende volgroeid, dus als je wilt wachten tot het paard volgroeid is, dan heb je nog wel even.

Ontopic:
Er zijn veel mensen die geen verschil zien tussen LDR rijden en in de krul trekken.

LDR is op basis van klassieke dressuur, maar uitgebouwd met ronder instellen. Voorwaarde is dat de impuls van achteruit blijft komen, het paard constant nageeflijk is, in balans loopt en het paard reageert op minieme hulpen. (dus geen getrek en gepluk en geprik en geschop).

Tussen LDR en klassiek zijn verschillende gradaties. Daarnaast is het afhankelijk van het paard of deze dieper gereden moet worden of juist minder diep.
En ik geloof dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het paard op wedstrijd op de loodlijn moet lopen met zijn neus.

Maar... ik zie wel liever een paard dat iets te diep gereden wordt, dan een paard dat strak in zijn rug is en daardoor geheel uit elkaar loopt.

Helaas zijn er veel mensen die hun paard inderdaad van voren in elkaar trekken (al dan niet met slof) en daarna hun paard naar voren trappen.

Ik ben bang dat velen kritieken zullen volgen, maar ik geloof dat Kitty hier wel prima verwoord waar het LDR systeem op neer komt!
En vooral de vetgedrukte letters in haar quote, daar ben ik echt voorstander van! Ik zie ook de kritieken niet in, gezien het feit ik en meerdere met mij ook geen kritieken uiten over bijv. het klassieke rijsysteem, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde doel bereiken!

En nogmaals, alles wat je verkeerd toepast door iets te gebruiken of te misbruiken zonder essentiële informatie is verkeerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:23

Kitty kan het inderdaad zo zeggen als ik het ook graag wil zien

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:27

Ik zie het liefst dat een paard dat goed gereden wordt....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:39

DAT Tact willen we allemaal............ maar helaas kunnen we dat niet allemaal

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:59

die mensen die in die les ryde zyn zo bly dat ze erin mogen ryden dat ze alles doen die instructeur is gewoon een paasei ik heb het ook welleens gezien ik vin t nii kunne

kusjjeeee

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:20

Tact schreef:

Ik wil ook graag dat alle mensen op de weg goed leren autorijden.... Haha! Haha! Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:26

Kaja schreef:
Tact schreef:

Ik wil ook graag dat alle mensen op de weg goed leren autorijden.... Haha! Haha! Haha!

helaas blijft dit een droom. er zijn altijd mensen die een eigen weg kiezen of dit nu volgens de regels is of niet. het enige wat je kunt doen is mensen erop aanspreken en hopen dat het kwartje valt. er zijn nu eemaal mensen met een heel dikke plaat voor hun koppie en helaas zullen zij het licht nooit zien. zielig in dit geval voor de paarden, maar ver zullen ze niet komen lijkt me. ik trek zelf niet zo gauw mijn mond hierover open omdat de meeste mensen er niet van gediend zijn en het toch altijd beter weten. naar mijn idee is het een hopeloze zaak tot er boetes of iets dergelijks op komen. en dan wel fikse boete en/ of straf...maar ja nederland ons o zo tolerante landje...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:14

Ik geloof ook dat een ieder voor zichzelf wilt bepalen wat in hun straatje valt! Verschillende mensen, verschillende meningen...

Oké ik rijdt mijn paarden regelmatig volgens de "LDR richtlijnen", natuurlijk niet een vol trainingsuur, ik beul ze niet af en rijdt ze wat in mijn ogen binnen het vermogen ligt van mijn paarden!
Maar niet elk paard leent zich voor LDR, dus ook niet elk paard is geschikt voor LDR!

Maar nimmer heb ik mijn kritiek geuit over een ander systeem!
Waarom zou ik dat doen? Ik pas mij aan naar hetgeen wat ik zinvolle training vind voor mijn paarden, ik stem mijn training op mijn paarden af, niet op één systeem en al zeker niet op Anky!
Waarom ligt het LDR systeem dan wel bij sommige (tegenstanders) onder vuur??? Omdat er wanna-be's zijn die niet het welzijn van hun paard voorop zetten, die kosten wat kost willen immiteren...??

Rest mij de vraag wat acceptabel is en wat niet??
Is het niet zo dat de KNHS daar al mee bezig is om bijvoorbeeld al eensgezindheid bij jury's te krijgen??
Dressuursport is koffie dik kijken, maar praten over een ander is dat net zo goed!
Iedereen is in zijn of haar ogen goed bezig en als je instructie dan ook nog eens pleit dat je goed bezig bent...

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:54

ik rijd bij de eigenaar van een manege in de les hij kan ook heel goed rijden hij zit ook scheef en rijd ze ookheel diep maar je ziet de paarden niet klagen oke dan kan niet makelijk maar een dervan loopt altijd met zijn oortjes naar voren dus

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:06

xtwisterx schreef:
Karin schreef:
Ik vraag me af wat het niveau hiermee te maken heeft. Verward

Of ze in staat is GOED te beoordelen wat ze heeft gezien. Knipoog

Los van deze hele discussie, vind ik niveau (en dan vooral wedstrijdniveau) hier geen noodzakelijke voorwaarde om te beseffen waarover je het hebt. Ik ken een hele hoop mensen die zogenaamd goed rijden, maar helemaal niet weten waarmee ze bezig zijn. En, ik ken er ook een aantal die zich toch al in de rijkunst verdiept hebben, zonder dat zelf altijd in de praktijk om te kunnen zetten.