Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 15:08

Ik zet wel een slotje.

Ik heb nl het gevoel dat hier volkomen langs elkaar heen gepraat wordt. Daarnaast zie ik wel degelijk persoonlijke benaderingen ipv een theoretische discussie.

Anya

Re: Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:20

shadow0 schreef:
Professor en Kafue, op welke groep richten jullie je eigenlijk, welk niveau? Wat ik mis in jullie stukken is iets van omgaan en genieten van het karakter van het paard, dat voor elk paard toch ook weer anders is. Het is zo technisch, zo kil. Nou is dat begrijpelijk als je echt de top wil bereiken, maar voor het gros van bokt /en/ hun instructeurs ligt de nadruk denk ik op andere dingen.

Een vertaling die mij zou aanspreken is 'enthousiasme'.
En verder komen de verschillende instructeurs altijd met mooie beeldspraken over welk gevoel je moet hebben. Beetje creativiteit hier is altijd leuk, en stukken minder saai dan steeds alleen maar 'schwung'.

(Over impuls: "Maak ze wakker, je moet het gevoel krijgen dat ze klaar staan voor Boekelo. Ja, zo.")

Ja hier kan ik niets aan toevoegen. Dat is de spijker op zijn kop. Ik zou persoonlijk gek worden van een instructrice die mij de hele tijd met theorie om de oren zou gooien. Die boekjes kan ik zelf wel lezen. Ik heb mijn instructrice nodig als ogen op de grond. Die wat hetgeen zij zien en wat op DAT moment verbetering behoeft op mijn niveau zo aan mij kan teruggeven dat ik er beter van wordt en mijn paard en ik een beter plaatje neerzetten. Maar asteblief niet doodgegooid met theorie.

Theorie die in Duitsland overigens wel veelvuldig wordt gebruikt in lessen (ja ik heb met mijn paard een aantal jaren vlak over de grens gestaan bij de buren), maar in een aantal gevallen ook helemaal niet overkomt. Wat heeft de gemiddelde ruiter die aan het leren is een beetje netjes rond te sturen nu aan iemand die een heel relaas geeft over ophoudingen (of parades over de grens) als iemand daar nog niet aan toe is bijvoorbeeld.