Heel veel succes, ik blijf jullie volgen hoor
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

en een heerlijk koppie!
. Hermesdeux schreef:Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af: Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??
Hermesdeux schreef:Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af: Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??
Hermesdeux schreef:Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af:
Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??

maar dat gaat vast en zeker wel lukken! Wouter24 schreef:Hermesdeux schreef:Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af:
Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??
Ook, en vanwege de topicstarter waarvan veel er toch wel vanuit gaan dat ze er verstand heeft.
Je weet niet wat men thuis doet, misschien zitten ze wel zeven keer in de week op hun een 2.5jarige misschien maar één keer in de week, daarom reageren mensen wat fel puur om het welzijn van het paard, bij jonge paarden is ervaring het belangrijkste zodat je ze niet overvraagd en dat ze heel blijven.
Ik heb bv nu drie U-tjes te rijden (allenaal geboren in augustus of later) eentje rijd ik zo vier keer in de week een andere hooguit twee keer, je moet je training aanpassen aan het paard, dat is zeker het eerste jaar zeer belangrijk

Citaat:
Maar ik denk dat TS, juist door haar ervaring, toch weinig heeft nagedacht over eventuele, latere gewrichtsproblemen door zo'n vroege belasting.
Al ziet een paard er nog zo klaar uit, bot technisch is ie dat echt niet! JUIST paarden tussen 2 en 3 zijn bezig met het omvormen van zacht kraakbeen in hard bot, elke gecontroleerde belasting op zo'n leeftijd heeft dan extra risico's.
Suzanne F. schreef:Dank jullie wel! Wat een leuke reacties! Ik snap dat er altijd opmerkingen gemaakt worden omdat ze nog zo jong is. Ik ben er al mee begonnen omdat ze ten eerste erg veel praatjes had. Ze is heel zelfverzekerd en dominant en brak haar stal de complete dag af van de energie. Ik heb een kleine vierkante paddock waar ze los in kan maar meer mogelijkheden heb ik ´s winters niet. Vandaar eigenlijk dat ik gewoon met haar begonnen was met longeren enzo, dit deed ze nu zo´n 3 maanden en om haar niet nog meer conditie te geven voor ik haar ging zadelmak maken zijn we toch maar begonnen.
Nog steeds barst ze van de energie en moet ik haar echt flink longeren voor ik er opstap. Het is ook al een heel compleet paardje en geen baby. Ze is al heel vol en rond en kan het werk nu makkelijk aan. Hetzij met beleid vond ik dit de beste oplossing.
In Juni voor de keuring met Votje! Ik hoop dat ze nog wel wat groeit maar dat zal vast wel.
Mackie schreef:Citaat:
Maar ik denk dat TS, juist door haar ervaring, toch weinig heeft nagedacht over eventuele, latere gewrichtsproblemen door zo'n vroege belasting.
Al ziet een paard er nog zo klaar uit, bot technisch is ie dat echt niet! JUIST paarden tussen 2 en 3 zijn bezig met het omvormen van zacht kraakbeen in hard bot, elke gecontroleerde belasting op zo'n leeftijd heeft dan extra risico's.
En je helpt ze juist in dit proces van botomvorming door ze rustig en uitgelanceerd te trainen en te belasten, maar natuurlijk niet overbelasten. Ik denk dat de TS heel goed weet waar ze mee bezig is! Vooral zo doorgaan! Dan krijg je vast een braaf paard met goede harde botten en gewrichten. Een heleboel dierenartsen bevestigen dit zelfs, dat je paarden die groeien wel moet werken, zij het gecontroleerd
Maar goed, ik wil je topic niet verpesten met een welles/nietes discussie over het op eerdere leeftijd aanrijden van paarden. Ik vind het erg mooie foto's van een heel mooi paard
in de leeftijdsgroep van 2 tot 3 jaar en gecontroleerde beweging versus de groep ongecontroleerd komt er dus wel een groot verschil aan te pas.
Hermesdeux schreef:Suzanne F. schreef:Dank jullie wel! Wat een leuke reacties! Ik snap dat er altijd opmerkingen gemaakt worden omdat ze nog zo jong is. Ik ben er al mee begonnen omdat ze ten eerste erg veel praatjes had. Ze is heel zelfverzekerd en dominant en brak haar stal de complete dag af van de energie. Ik heb een kleine vierkante paddock waar ze los in kan maar meer mogelijkheden heb ik ´s winters niet. Vandaar eigenlijk dat ik gewoon met haar begonnen was met longeren enzo, dit deed ze nu zo´n 3 maanden en om haar niet nog meer conditie te geven voor ik haar ging zadelmak maken zijn we toch maar begonnen.
Nog steeds barst ze van de energie en moet ik haar echt flink longeren voor ik er opstap. Het is ook al een heel compleet paardje en geen baby. Ze is al heel vol en rond en kan het werk nu makkelijk aan. Hetzij met beleid vond ik dit de beste oplossing.
In Juni voor de keuring met Votje! Ik hoop dat ze nog wel wat groeit maar dat zal vast wel.
Ik lees het topic nog eens helemaal door, maar wat ik hier lees begrijp ik dan echt niet. Je bent dus eigenlijk op haar 2e al begonnen haar te laten werken. Het is nu februari (-3 maanden) dus in november al begonnen met longeren. Neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je erop zit...laat ik uitgaan van 2 maanden...nou dan zit je onderhand al in juni. Het is ook niet rustig werken...want er staat duidelijk FLINK longeren. Met beleid is dat in mijn ogen dus niet...en zowiezo...een jong paard kan niet op stal...ook niet raar dat die dan barst van de energie...