Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Votje (v. Gribaldi) onder het zadel!! @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:17

Hee Suzanne wat is Votje gaaf geworden zeg!! Pittigheid straalt er ook wel vanaf Haha!

Heel veel succes, ik blijf jullie volgen hoor Ja

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:28

Wat een mooie foto's Suzanne! Votje is echt een geweldig mooi paardje, ze is al zo compleet voor een paard wat nog geen 3 is OK dan!. Zo te zien kan ze het gemakkelijk aan, ga zo door, het wordt vast een toppertje!!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:55

Ziet er goed uit!!
Braaf hoor zo buiten!! En zonder hek Haha!
Komt vast goed!!!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:59

Stoer beest! Inderdaad met chique Grib uistraling....dat beest geeft toch een hoop mooie nakomelingen

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:04

He suus, wat zien jullie er saampjes knap uit zeg!!
Vooral die eerste foto vind ik gaaf.
En goed joh dat Vot zich zo rond laat sturen.
Want dat was toch wel even spannend zo zonder omheining Haha!
Zo te zien gaat het helemaal goed komen met jullie twee.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:13

Gaaf is Votje zeg!!!
Ze lijkt echt groot .

Kan me voorstellen dat je haar lekker oppakt zo te zien is ze er wel aan toe .

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:31

Wauw wat een heerlijk paardje Kwijl en een heerlijk koppie!
Het ziet er super uit hoor OK dan!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:08

Leuke combinatie! Ziet er al netjes uit. Krijg inderdaad net wat VValar zegt al zin om mijn eigen 3 jarige aan het werk te zetten. Maar ik wacht denk ik nog even tot na de keuring. Het is nog zo'n kleuter Clown .

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:24

Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af: Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:35

Hermesdeux schreef:
Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af: Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??

Inderdaad, dit was mij ook al opgevallen. Ik krijg ook de indruk dat het er ook aan ligt wíe de TS is en hoeveel ervaring iemand wellicht al heeft. Niettemin is het jammer dat in andere topics zo iemand overladen wordt met commentaar... maar ja, dat is nu eenmaal zo.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:40

Leuke foto's hoor!
Inderdaad spannend, zo'n jong paard in een bak zonder omheining.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:55

Hermesdeux schreef:

Ga ik voor een deel in mee. Maar ik denk dat TS, juist door haar ervaring, toch weinig heeft nagedacht over eventuele, latere gewrichtsproblemen door zo'n vroege belasting.
Al ziet een paard er nog zo klaar uit, bot technisch is ie dat echt niet! JUIST paarden tussen 2 en 3 zijn bezig met het omvormen van zacht kraakbeen in hard bot, elke gecontroleerde belasting op zo'n leeftijd heeft dan extra risico's.
Ook niet om je af te kraken maar ik vind het ergens toch wel getuigen van weinig inzicht.
Maar het is (gelukkig) niet mijn paard.
Ik zou persoonlijk zo'n paard eens lekker een half jaar op de wei gooien en als ie er nu klaar voor is, is ze dat over een paar maanden ook (nog).

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:57

Hermesdeux schreef:
Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af:
Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??

Ook, en vanwege de topicstarter waarvan veel er toch wel vanuit gaan dat ze er verstand heeft.
Je weet niet wat men thuis doet, misschien zitten ze wel zeven keer in de week op hun een 2.5jarige misschien maar één keer in de week, daarom reageren mensen wat fel puur om het welzijn van het paard, bij jonge paarden is ervaring het belangrijkste zodat je ze niet overvraagd en dat ze heel blijven.

Ik heb bv nu drie U-tjes te rijden (allenaal geboren in augustus of later) eentje rijd ik zo vier keer in de week een andere hooguit twee keer, je moet je training aanpassen aan het paard, dat is zeker het eerste jaar zeer belangrijk Lachen

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:15

Erg gaaf paard! Ziet er al erg goed uit voor een 2,5 jarige!!
Heel veel succes in de toekomst Haha! maar dat gaat vast en zeker wel lukken!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:18

Wouter24 schreef:
Hermesdeux schreef:
Even niet om de TS af te kraken, maar algemene opmerking. Paar dagen geleden op bokt.nl werd er een topic geplaatst over een pony die bijna 3 was waar een meisje er 5 min. op ging zitten en hem daarvoor had gelongeerd. Dit meisje kreeg het grootste commentaar dat het zielig was e.d. Nu word er hier een paard, wat 2,5 is, voorgesteld (weliswaar correct) en hier komen uitsluitend complimenten (enkele uitzondering) over binnen en dat het niet erg is. Terwijl je bij jonge paarden altijd moet oppassen omdat deze vaak door groeispurten problemen kunnen krijgen bij het onvolledig uitgroeien. Nou is dit paard toevallig al aardig ontwikkeld, maar dan vraag ik me toch iets af:
Komt dit nou puur omdat dit een geweldig paard is, correct voorgesteld wordt, dat er geen hard commentaar volgt??

Ook, en vanwege de topicstarter waarvan veel er toch wel vanuit gaan dat ze er verstand heeft.
Je weet niet wat men thuis doet, misschien zitten ze wel zeven keer in de week op hun een 2.5jarige misschien maar één keer in de week, daarom reageren mensen wat fel puur om het welzijn van het paard, bij jonge paarden is ervaring het belangrijkste zodat je ze niet overvraagd en dat ze heel blijven.

Ik heb bv nu drie U-tjes te rijden (allenaal geboren in augustus of later) eentje rijd ik zo vier keer in de week een andere hooguit twee keer, je moet je training aanpassen aan het paard, dat is zeker het eerste jaar zeer belangrijk Lachen

Of juist niet, zoals Zwelgje het uitlegt, ben ik het mee eens. Het paard lijkt ontwikkeld, maar je ziet de botten niet...en zoals ik al begon...omdat dit nou eenmaal toont wordt het als goed ervaren door personen??

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:29

Al lijkt het paardje heel af, en al is ze nog zo dominant, ik zou het echt nog niet in mijn hoofd halen om er op te gaan zitten. Maar je zal zelf wel genoeg redenen hebben om zo vroeg te beginnen. Ik vind het een leuk beestje om te zien, maar ik blijf er fel tegen!

Robin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:37

Wat een mooi paard Vingers aflikken
Ziet er heel goed uit voor een paard dat net onder het zadel is Haha!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:42

een prachtig paard!!! je ziet goed wie de vader is!
echt mooi Ja

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:27

Citaat:

Maar ik denk dat TS, juist door haar ervaring, toch weinig heeft nagedacht over eventuele, latere gewrichtsproblemen door zo'n vroege belasting.
Al ziet een paard er nog zo klaar uit, bot technisch is ie dat echt niet! JUIST paarden tussen 2 en 3 zijn bezig met het omvormen van zacht kraakbeen in hard bot, elke gecontroleerde belasting op zo'n leeftijd heeft dan extra risico's.

En je helpt ze juist in dit proces van botomvorming door ze rustig en uitgelanceerd te trainen en te belasten, maar natuurlijk niet overbelasten. Ik denk dat de TS heel goed weet waar ze mee bezig is! Vooral zo doorgaan! Dan krijg je vast een braaf paard met goede harde botten en gewrichten. Een heleboel dierenartsen bevestigen dit zelfs, dat je paarden die groeien wel moet werken, zij het gecontroleerd

Maar goed, ik wil je topic niet verpesten met een welles/nietes discussie over het op eerdere leeftijd aanrijden van paarden. Ik vind het erg mooie foto's van een heel mooi paard Haha!

Bloompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:36

Ik vind het een schande dat je het dier nu al berijd.
Ik vind het ronduit schandalig dat mensen hiermee hun eigen "kunnen" willen exploiteren. Als je daadwerkelijk verstand hebt van het rijden en omgaan met paarden zou je toch moeten weten hoe belangrijk het is om je paard eerst te laten volgroeien en ontwikkelen in zowel fysieke als mentale zin. Kom niet aan met verhaaltjes als; ze stuitert uit haar box van energie, beweging kan een dier ook op andere wijze krijgen. Als je verstandig bent stop je nu en wacht je een jaartje, dat is al vroeg zat. Zo zorg je in iedergeval dat je paard op lang termijn een goede ontwikkeling kan doorgaan, want een topper heb je zeker.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:42

Suzanne F. schreef:
Dank jullie wel! Wat een leuke reacties! Ik snap dat er altijd opmerkingen gemaakt worden omdat ze nog zo jong is. Ik ben er al mee begonnen omdat ze ten eerste erg veel praatjes had. Ze is heel zelfverzekerd en dominant en brak haar stal de complete dag af van de energie. Ik heb een kleine vierkante paddock waar ze los in kan maar meer mogelijkheden heb ik ´s winters niet. Vandaar eigenlijk dat ik gewoon met haar begonnen was met longeren enzo, dit deed ze nu zo´n 3 maanden en om haar niet nog meer conditie te geven voor ik haar ging zadelmak maken zijn we toch maar begonnen.
Nog steeds barst ze van de energie en moet ik haar echt flink longeren voor ik er opstap. Het is ook al een heel compleet paardje en geen baby. Ze is al heel vol en rond en kan het werk nu makkelijk aan. Hetzij met beleid vond ik dit de beste oplossing.
In Juni voor de keuring met Votje! Ik hoop dat ze nog wel wat groeit maar dat zal vast wel.

Ik lees het topic nog eens helemaal door, maar wat ik hier lees begrijp ik dan echt niet. Je bent dus eigenlijk op haar 2e al begonnen haar te laten werken. Het is nu februari (-3 maanden) dus in november al begonnen met longeren. Neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je erop zit...laat ik uitgaan van 2 maanden...nou dan zit je onderhand al in juni. Het is ook niet rustig werken...want er staat duidelijk FLINK longeren. Met beleid is dat in mijn ogen dus niet...en zowiezo...een jong paard kan niet op stal...ook niet raar dat die dan barst van de energie...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:47

Ziet er goed uit zeg! Wat een leuk paard om te zien, mooi vol.
Veel succes met haar in de toekomst! OK dan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:48

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld. Jou paard ziet er nu al volwassener uit dan mijn (8 jarige) paard er ooit uit zal zien.

Nee ik wens je er heel veel plezier en succes mee. Hoop alleen dat je het wel rustig aan doet met haar. Zo te zien is dit een type wat zich snel zal laten overvragen

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:48

Mackie schreef:
Citaat:

Maar ik denk dat TS, juist door haar ervaring, toch weinig heeft nagedacht over eventuele, latere gewrichtsproblemen door zo'n vroege belasting.

En je helpt ze juist in dit proces van botomvorming door ze rustig en uitgelanceerd te trainen en te belasten, maar natuurlijk niet overbelasten. Ik denk dat de TS heel goed weet waar ze mee bezig is! Vooral zo doorgaan! Dan krijg je vast een braaf paard met goede harde botten en gewrichten. Een heleboel dierenartsen bevestigen dit zelfs, dat je paarden die groeien wel moet werken, zij het gecontroleerd

Maar goed, ik wil je topic niet verpesten met een welles/nietes discussie over het op eerdere leeftijd aanrijden van paarden. Ik vind het erg mooie foto's van een heel mooi paard Haha!

right... Ach gut
als jij dat wil geloven, okiedokie! Helaas is er voldoende proefondervindelijk bewijs geleverd wat jouw verhaal ontkrachtigd.
Ooit de studie gevolgd bij de Waiboerhoeve over gecontroleerde belasting en "ongecontroleerde" belasting. Weet niet of ik het boekje nog heb.
Maar het komt er op neer dat wanneer je veulens vanaf 6 maanden alleen gecontroleerde beweging geeft ze niet meer kans ontwikkelen op bijvoorbeeld gewrichtsproblemen zoals ocd.
In de leeftijdsgroep vanaf 1 jaar was het verschil tussen gecontroleerd en ongecontroleerd nihil.
Maar *tromgeroffel* Haha! in de leeftijdsgroep van 2 tot 3 jaar en gecontroleerde beweging versus de groep ongecontroleerd komt er dus wel een groot verschil aan te pas.
Uiteraard spreek je altijd uit het oogpunt van een "over" belasting maar tijdens de groeiperiode is bijna elke gecontroleerde (niet natuurlijke, laten we eerlijk zijn) beweging belastend. Dat kan gaan van "voedingstekort" in de gewrichten met een grotere kans op artrose en artritis op jonge leeftijd.

Maar jij mag geloven wat je wil. Nogmaals het staat TS vrij om te doen wat ze wil met haar eigen paard. Persoonlijk vind ik als het dier in juni pas 3 moet worden dat ze pas had moeten beginnen in augustus van dit jaar, vroeg zat!
Ik vind het totaal inzichtloos en zeker niet getuigen van "verstand van zaken" op het gebied van jonge paarden.

Maar, that's just me... Tong uitsteken

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:54

Hermesdeux schreef:
Suzanne F. schreef:
Dank jullie wel! Wat een leuke reacties! Ik snap dat er altijd opmerkingen gemaakt worden omdat ze nog zo jong is. Ik ben er al mee begonnen omdat ze ten eerste erg veel praatjes had. Ze is heel zelfverzekerd en dominant en brak haar stal de complete dag af van de energie. Ik heb een kleine vierkante paddock waar ze los in kan maar meer mogelijkheden heb ik ´s winters niet. Vandaar eigenlijk dat ik gewoon met haar begonnen was met longeren enzo, dit deed ze nu zo´n 3 maanden en om haar niet nog meer conditie te geven voor ik haar ging zadelmak maken zijn we toch maar begonnen.
Nog steeds barst ze van de energie en moet ik haar echt flink longeren voor ik er opstap. Het is ook al een heel compleet paardje en geen baby. Ze is al heel vol en rond en kan het werk nu makkelijk aan. Hetzij met beleid vond ik dit de beste oplossing.
In Juni voor de keuring met Votje! Ik hoop dat ze nog wel wat groeit maar dat zal vast wel.

Ik lees het topic nog eens helemaal door, maar wat ik hier lees begrijp ik dan echt niet. Je bent dus eigenlijk op haar 2e al begonnen haar te laten werken. Het is nu februari (-3 maanden) dus in november al begonnen met longeren. Neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je erop zit...laat ik uitgaan van 2 maanden...nou dan zit je onderhand al in juni. Het is ook niet rustig werken...want er staat duidelijk FLINK longeren. Met beleid is dat in mijn ogen dus niet...en zowiezo...een jong paard kan niet op stal...ook niet raar dat die dan barst van de energie...

Yep, ik snap het ook helemaal niet wat je bezield om zo'n dier al op 2 jaar vol te gaan longeren.
Als die van mij 2 is dan staat ie de hele dag in het land, zelf te bewegen en dan heeft ie geen last van een energy overload.
Ik geef toe dat die van mij er op 2 jaar en 8 maanden echt niet zo chique zal zijn want hij staat dan tenslotte nog in het land.
Daarentegen wil ik er niet mee zeggen dat je niks moet doen met zo'n dier want een beetje freubelen kan nooit kwaad maar dit is m.i. overdreven. De 4-jarige Olivi die ik nu rijd is nog niet eens 6 maanden onder het zadel...ik bedoel maar... .