Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:59

Kaja schreef:
Je moet je kunnen verplaatsen in een paard, met alles wat je met je paard doet! Hij moet weten wat goed of fout is!

Precies dat is heel goed omschreven. Mensen weten vaak niet hoe paard in elkaar zit. En als je bepaalde hulp geeft, weten ze niet wat voor inwerking op het paard kan geven. Ik denk dat mensen dat ook goed moeten leren. Oftewel goed gevoel proberen te ontwikkelen en je in het paard verdiepen hoe deze in elkaar zit en hoe je bepaald probleem kunt oplossen, maar dat je eerst wel goed beredeneert en nadenkt over bepaalde hulp of aanwijzing wat je aan paard geeft.

Don_Marcello

Re: Rechtrichten, schoudervoor, Natuurlijke scheefheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:20

Remember schreef:
D_M, kun je mij het nut uitleggen van 'op een rechte lijn als een banaan rijden'?
.

In SB leer / train je het binnen achterbeenmeer onder de massa te zetten , in Travers het buitenachterbeen

Remember schreef:
maar waarom gewoon niet recht maken op een rechte lijn? En op beide handen het binnenachterbeen trainen dmv wendingen, sv/sb en dergelijke?

In (correct gereden) wendingen krijg je hetzelfde effect maar er zitten er maar 4 in een rijbaan. Ook op de rechte lijn kan je dit dus bevorderen.

SB, zoals je zelf zegt, voor het binnenachterbeen en ook travers voor het Buitenachterbeen is de sleutel tot veel problemen, zo heilzaam dat ik standaard SB of travers
of daartussenin (recht) rij. Uiteraard afwisselend links en rechts.

Remember schreef:
Je paard echt recht maken is ook een kunst (die helaas niet veel mensen 100% onder de knie hebben, zo ook ik niet)

Dat is waar en als je makkelijk kunt richten van SB naar travers en terug kan je ook makkelijker recht richten dat zit namelijk precies daartussenin.

Remember schreef:
en voor mij gaat het riedeltje op: rechte lijn is recht maken, gebogen lijn is buiging (die overeenkomt met de 'scherpte' van de bocht). En af en toe pak ik echt wel een stukje buiging mee op een rechte lijn, of contrabuiging in een wending, gewoon als 'check', maar niet als hele trainingswijze.

Zo ziet de FEI, in navolging van Steinbrecht het ook, maar het is niet de enige manier, ik kies dus een andere manier, gebaseerd op François Robichon de la Guérinière (van vóór Steinbrecht) en meer ontstaan uit de Iberische manier van rijden.