Tips om te leren wijken??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martsje

Re: Tips om te leren wijken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 18:57

Allereerst sorry, sorry, sorry, Bloos ik had al een tijdje niet gekeken bij bokt, en ben een weekendje weg geweest. Toen ik gister met Joyce B op stap ging, kreeg ik dan ook gelijk op m'n donder, en terecht!!!

Nu eerst eens kijken wat er allemaal bij staat.....

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:46

syltje_777 schreef:
Ik zou eerst schoudervoor proberen (op de hoefslag met lichte stelling naar binnen) En volte met dr koppie naar buiten. (dus met stelling naar buiten)
Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen!

Het wijken zelf
Daarna ga je een beetje meer in je buitenbeen staan (met lichtrijden) en goed uitdrukken. En je buitenhand gewoon strak tegen de hals, binnen hand iets naar binnen brengen en goed met je binnenbeen erin 'drukken'.
Als ze dat haar achterhand niet meeneemt, kan je haar misschien zachtjes aantikken midden op de zijkant van haar kont Knipoog

Nu kan mijn pony aardig wijken, maar ben nog bezig! Tong uitsteken Tong uitsteken

Het klinkt erg goed, maar zodra ik mijn been maar iets naar achteren leg om de hulpen te geven, gaat ze vluchtgedrag vertonen. En dat is erg lastig om kwijt te raken!!!

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:51

Kafue schreef:
Wat gebeurt er precies op het moment dat jij wilt gaan wijken?
En hoe is jouw hulpgeving.

Ze vertoont vluchtgedrag. Toen ik dit bericht schreef ging ze ook wel eens gelijk halthouden, omdat ze er waarschijnlijk geen barst van snapt.
Mijn hulpgeving is als volgt; eerst recht stellen, dan ga ik meer naar de buitenkant zitten, zodat ik m'n zitbeenknobbel voel. Leg m'n binnenbeen naar achteren en druk die aan, binnenteugel op de hals en de buitenteugel iets van de hals. En ook kijk ik waar ik heen wil.
Met de buitenteugel probeer ik dan het tempo te bepalen, maar mevrouw loopt er (eigenlijk) altijd doorheen en gaat dan toch sneller dan ik zelf wil. Daardoor neemt ze de achterhand dus ook niet mee....

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:54

DianaL schreef:
Idd is het moeilijk zo te beoordelen omdat we niet kunnen zien wat er precies gebeurt.
Maar volgens mij is wijken een gehoorzaamheidsoefening. Dus als je ervaart dat je paard het moelijk vindt, komt het meestal voort uit meer het feit dan je paard het niet begrijpt of eenvoudigweg niet goed voor je been is.
Ik zou eerst een beginnen met halthouden en de kont omzetten. Maak m scherp voor je kuit, zodat ie energiek wegdraait als jij heel licht aandrukt. Belonen en wegstappen.
Daarna vanuit de stap. Tempo vertragen en weer de kont om.
Uiteindelijk gaat dit dan ook goed in voorwaartste stap op een rechte lijn.
Meestal is het een kwestie van duidelijk zijn en goed voor je kuit maken. Bloos
succes !

Hebben we laatst net geprobeerd, en natuurlijk wil het niet in 1 x, maar moet zeggen dat het toen wel even beter ging!!! Knipoog

(Maar later kreeg ik weer hetzelfde....., oftewel kwas terug bij af....)

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:56

gijsenkim schreef:
Maak het jezelf ook niet te moeilijk door gelijk vanaf de ac lijn te wijken........ ga op de derde hoefslag rijden en wijk dan naar het beschot.

Paarden hebben een natuurlijke neiging om tegen het beschot aan te willen leunen, zo kan je hem makkelijker de bedoeling uitleggen. Bedenk jezelf dat je beter 2 passen goed kan hebben dan 10 half

Dit hebben we dus al heel erg vaak gedaan, en nog snapt ze het niet en gaat ze in protest. Dus dat werkt waarschijnlijk niet voor elk paard...

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 14:02

GoldStar schreef:
Er zijn ook paarden die voor de kuit wijken, maar dat niet doen, omdat de ruiter de hulpen niet beheerst. In dat geval is het een oefening voor de ruiter.... Als het paard nog niet kan wijken voor de kuit en de ruiter het wijken voor de kuit niet beheerst, hoe kan je dan die oefening doen. Er wordt zo vaak uitgegaan, dat iedereen alles beheerst. De praktijk van alledag is echt anders Pling

Klopt helemaal, maar over die hulpen zit ik niet over in. Op andere paarden lukt het wel, dus wat dat betreft.... Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:12

Martsje schreef:
Kafue schreef:
Wat gebeurt er precies op het moment dat jij wilt gaan wijken?
En hoe is jouw hulpgeving.

Ze vertoont vluchtgedrag. Toen ik dit bericht schreef ging ze ook wel eens gelijk halthouden, omdat ze er waarschijnlijk geen barst van snapt.
Mijn hulpgeving is als volgt; eerst recht stellen, dan ga ik meer naar de buitenkant zitten, zodat ik m'n zitbeenknobbel voel. Leg m'n binnenbeen naar achteren en druk die aan, binnenteugel op de hals en de buitenteugel iets van de hals. En ook kijk ik waar ik heen wil.
Met de buitenteugel probeer ik dan het tempo te bepalen, maar mevrouw loopt er (eigenlijk) altijd doorheen en gaat dan toch sneller dan ik zelf wil. Daardoor neemt ze de achterhand dus ook niet mee....

Van je hulpgeving snap ik eigelijk niet veel en daarom leg ik het hier even onieuw uit. Het wijken voor het been is als het paard zijwaarts gaat voor je been zondere buiging maar met lichte stelling tegenovergesteld in waar je heen gaat.
Also als je nu op de rechterhand rijd dan wend je bijvoorbeeld bij A af.
Je zorgt alleen dat het paard recht wordt de stelling houd je, die heb je nodig omdat het paard tegenovergesteld is waarin je gaat. Je blijft ten alle tijde in het midden van het zadel op beide zitbeenknobbels zitten dit is nodig omdat het paard in balans moet wijken daar die anders mischien wegvalt over deschouder of achter voor komt. Je legt je rechterbeen ietsje pietsje naar achteren en je linkerbeen op de singel en je drukt je paard weg voor je rechterbeen. Natuurlijk mag je kijken in welke richting je gaat maar niet die kant op gaan hangen.
Stel je voor dat je paard wil vluchten dan vang je hem op je hersteld de balans, de takt en de impuls en richt hem recht en dan ga je weer wijken. Telkens opnieuw maar pas als de bsasisvoorwaarden hertsteld zijn en dan kun je verder. Dus ook bij vluchtgedrag, eerst weer in de hand stellen en dan verder.

Zoals je je hulpgeving op hebt geschreven lijkt het erop dat die niet helemaal in orde is, met die hulpgeving zou het je op de paarden van ons in ieder geval niet zijn gelukt.

Het is en daar hamer Hamer hamer ik maar weer op dat je de uitgangspositie dus de basis in orde hebt voordat je verder kunt.
Opvangen altijd op de buitenteugel.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:13

Martsje schreef:
gijsenkim schreef:
Maak het jezelf ook niet te moeilijk door gelijk vanaf de ac lijn te wijken........ ga op de derde hoefslag rijden en wijk dan naar het beschot.

Paarden hebben een natuurlijke neiging om tegen het beschot aan te willen leunen, zo kan je hem makkelijker de bedoeling uitleggen. Bedenk jezelf dat je beter 2 passen goed kan hebben dan 10 half

Dit hebben we dus al heel erg vaak gedaan, en nog snapt ze het niet en gaat ze in protest. Dus dat werkt waarschijnlijk niet voor elk paard...

Martsje, normaal gesproken werkt dit voor ieder paard mits de basis in orde is, de hulpgeving correct en de ruiter in balans in het midden van het zadel zit en blijft zitten.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:47

Denk dat je zo tegenstrijdige hulpen geeft. Als je naar de buitenkant zit .
Paard zal willen wijken voor de druk van je linkerbeen maar loopt dan tegen je gewicht(zitbeenknobbel aan rechts aan).
Denk dat ze daarom in de war is en vluchtgedrag gaat vertonen.
En oppassen met binneteugel op de hals. Beter is iets van de hals (stelling).
Als je binneteugel tegen de hals hebt breng je al snel je hand over manenkam als ze niet meekomt. Zodoende ga je terug werken.

Dus ik denk dat het niet lukt omdat je tegenstrijdige hulpen geeft en omdat paardje het nog niet goed genoeg snapt.
Zou het dus van het begin weer terug oppakken.
suc 6