ik had al een tijdje niet gekeken bij bokt, en ben een weekendje weg geweest. Toen ik gister met Joyce B op stap ging, kreeg ik dan ook gelijk op m'n donder, en terecht!!!Nu eerst eens kijken wat er allemaal bij staat.....
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ik had al een tijdje niet gekeken bij bokt, en ben een weekendje weg geweest. Toen ik gister met Joyce B op stap ging, kreeg ik dan ook gelijk op m'n donder, en terecht!!!syltje_777 schreef:Ik zou eerst schoudervoor proberen (op de hoefslag met lichte stelling naar binnen) En volte met dr koppie naar buiten. (dus met stelling naar buiten)
Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen!
Het wijken zelf
Daarna ga je een beetje meer in je buitenbeen staan (met lichtrijden) en goed uitdrukken. En je buitenhand gewoon strak tegen de hals, binnen hand iets naar binnen brengen en goed met je binnenbeen erin 'drukken'.
Als ze dat haar achterhand niet meeneemt, kan je haar misschien zachtjes aantikken midden op de zijkant van haar kont![]()
Nu kan mijn pony aardig wijken, maar ben nog bezig!![]()
Kafue schreef:Wat gebeurt er precies op het moment dat jij wilt gaan wijken?
En hoe is jouw hulpgeving.
DianaL schreef:Idd is het moeilijk zo te beoordelen omdat we niet kunnen zien wat er precies gebeurt.
Maar volgens mij is wijken een gehoorzaamheidsoefening. Dus als je ervaart dat je paard het moelijk vindt, komt het meestal voort uit meer het feit dan je paard het niet begrijpt of eenvoudigweg niet goed voor je been is.
Ik zou eerst een beginnen met halthouden en de kont omzetten. Maak m scherp voor je kuit, zodat ie energiek wegdraait als jij heel licht aandrukt. Belonen en wegstappen.
Daarna vanuit de stap. Tempo vertragen en weer de kont om.
Uiteindelijk gaat dit dan ook goed in voorwaartste stap op een rechte lijn.
Meestal is het een kwestie van duidelijk zijn en goed voor je kuit maken.![]()
succes !
gijsenkim schreef:Maak het jezelf ook niet te moeilijk door gelijk vanaf de ac lijn te wijken........ ga op de derde hoefslag rijden en wijk dan naar het beschot.
Paarden hebben een natuurlijke neiging om tegen het beschot aan te willen leunen, zo kan je hem makkelijker de bedoeling uitleggen. Bedenk jezelf dat je beter 2 passen goed kan hebben dan 10 half
GoldStar schreef:Er zijn ook paarden die voor de kuit wijken, maar dat niet doen, omdat de ruiter de hulpen niet beheerst. In dat geval is het een oefening voor de ruiter.... Als het paard nog niet kan wijken voor de kuit en de ruiter het wijken voor de kuit niet beheerst, hoe kan je dan die oefening doen. Er wordt zo vaak uitgegaan, dat iedereen alles beheerst. De praktijk van alledag is echt anders
Martsje schreef:Kafue schreef:Wat gebeurt er precies op het moment dat jij wilt gaan wijken?
En hoe is jouw hulpgeving.
Ze vertoont vluchtgedrag. Toen ik dit bericht schreef ging ze ook wel eens gelijk halthouden, omdat ze er waarschijnlijk geen barst van snapt.
Mijn hulpgeving is als volgt; eerst recht stellen, dan ga ik meer naar de buitenkant zitten, zodat ik m'n zitbeenknobbel voel. Leg m'n binnenbeen naar achteren en druk die aan, binnenteugel op de hals en de buitenteugel iets van de hals. En ook kijk ik waar ik heen wil.
Met de buitenteugel probeer ik dan het tempo te bepalen, maar mevrouw loopt er (eigenlijk) altijd doorheen en gaat dan toch sneller dan ik zelf wil. Daardoor neemt ze de achterhand dus ook niet mee....
hamer ik maar weer op dat je de uitgangspositie dus de basis in orde hebt voordat je verder kunt.Martsje schreef:gijsenkim schreef:Maak het jezelf ook niet te moeilijk door gelijk vanaf de ac lijn te wijken........ ga op de derde hoefslag rijden en wijk dan naar het beschot.
Paarden hebben een natuurlijke neiging om tegen het beschot aan te willen leunen, zo kan je hem makkelijker de bedoeling uitleggen. Bedenk jezelf dat je beter 2 passen goed kan hebben dan 10 half
Dit hebben we dus al heel erg vaak gedaan, en nog snapt ze het niet en gaat ze in protest. Dus dat werkt waarschijnlijk niet voor elk paard...