lailapri schreef:Een andere manege waar ik heb stage gelopen liepen de paarden ook buiten, en los in de bak, de hele zomer in een grote kudden en in de winter als het land het toe laat in groepjes. Zij worden ook goed verzorgt, en in de lessen krijgen ze gerust wel eens een tikje maar slaan en trekkn mag echt niet, je krijgt een waarschuwing luister je niet ga je maar weg.
Ik krijg zo het idee dat dat op de plek is waar ik ook (manege)lessen geef?
Dan heb je gelijk...wij accepteren absoluut geen enkele grofheid jegens het paard...heeft het paard een corrigerende maatregel nodig (wat de lesklant op dat moment niet lukt), stapt de instructie erop en corrigeert het paard of de pony. Of het beestje wordt enkele malen door een meer ervaren ruiter gereden.
Bij ons komen ook beginners...die leren deze hulpen écht niet hoor...wij hebben trouwens ook geen enkele 'stakende' pony of paard. Ze lopen allemaal keurig mee in de lessen en worden door de meer gevorderde ruiters (leeftijd ong. 13-16 jaar) op nog best pittig niveau gereden. De instructeurs zijn allen gediplomeerd en de paarden hebben plezier in hun werk en hun leven.
We krijgen zelfs zo nu en dan pony's om te corrigeren.
Als een manegepony (of -paard) gewoon van begin af aan goed gereden wordt, ongeacht of het diertje met beginners of gevorderden loopt (m.i. moet je dit als 'leiding' zijnde ook verdelen over de pony's) moet er i.m.o. weinig aan de hand zijn.
BTW: onze pony's hebben het zó lekker dat ze ook wel eens heel erg fris kunnen zijn, dus het zijn absoluut geen 'dooie dienders' maar ze blijven wél heel eerlijk, zoals wij dat ook van onze manegeklanten eisen....doe je dat niet...is het gat van de deur snel aangewezen!
erg vaag. De rede dat ik ging kijken was omdat ze met mijn pony daar les wilde volgen, maar dat gaat dus niet door.