Rodeo tijdens het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Rodeo tijdens het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:11

LiSSy schreef:
dat ligt niet aan gert persoonlijk, maar op zijn manier van doen Knipoog (heb dit probleem ook gezien bij anderen die het op deze manier doen) hij overbluft een paard. het paard is daar een korte periode van onder de indruk, zeg maar zo'n 3 a 4 weken. dan is alles koek en ei en denk je dat het paard braaf is. helaas gaat het paard na die periode je ontzettend uitproberen en als je denkt dat je paard braaf en zadelmak is dat een ontzettende domper. om maar niet te spreken over dat het gevaarlijk is

Tja, dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt - als je een paard zadelmak laat maken, koop je het eerste risico af, Gert van 't Hof of dat soort mensen zullen waarschijnlijk nooit zeggen dat ze je paard aanrijden - dat is een ander verhaal, dat duurt langer en is inclusie het gedoen van uitproberen, wat sommige paarden trouwens helemaal niet doen of pas na een jaar. Ik heb zelf samen met anderen wel een stuk of wat paarden zadelmak gemaakt op de langzame manier, maar zal niet zeggen dat de manier van Gert van 't hof beter of slechter is, het is gewoon anders. Ik heb echt veel paarden gezien die bij hem wegkwamen, waar echt niks mis mee was. Je moet 'em alleen niet proberen na te doen Haha! .

@ Even on topic voor TS: het kan ook zijn dat je toch onwillekeurig klemt, dat wil ook nog wel eens een probleem geven. Ik weet nog wel iemand voor je in de buurt van Groningen waar ik zelf enorm goede ervaringen mee heb die er misschien wel voor je op wil. Geen Gert van 't Hof, maar wel iemand met zo'n onafhankelijke en stille zit - dat zou ik ieder paard toewensen als er voor het eerst iemand op gaat.
Als je meer wilt weten stuur maar even een pb.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:34

Zep schreef:
Ik zou dat paard naar een handiger ruiter brengen.

Hier gaat de eerste paar de ruiter er in de box op, terwijl ik het paard vastheb. Dan draaien we wat rondjes door de stal linksom en rechtsom. Pas als dat zonder problemen gaat gaat hij er in de baan op. Altijd na longeren.

Laat een jong paard ook altijd een paar passen naar voor doen na het aansingelen.

in de box en als het paard vast staat of geen kant op kan ga ik er niet op zitten, geef mij maar gewoon de ruimte maar een paard is en blijft een vluchtdier.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:27

is je paard wel gewend om aan beide kanten aan het zadel te hangen..
je moet ook niet te voorzichtig zijn,wiebel het zadel heen en weer,hang de beugels los al tijdens longeren...

zet een stoel naast het paard en gadaar eens op staan,je bent dan hoger te zien en te horen,iets wat voor een paard vreselijk eng kan zijn..aai het paard vanaf die hoogte overal aan,hoofd/hals/kont e.d..wiebel het zadel overdreven heen en weer,geef wat gewicht in de beugels van beide kanten,beloon ook met een snoepje tussendoor.

pas als het paard dit echt niet eng meer vind zou ik er weer iemand opzetten.eerst goed longeren,dan eens oefenen zoals hierboven,dan weer eens longeren en dan later eens opstappen(misschien beter door een ander dan jou(want waarschijnlijk zal je erg op je hoede zijn want spanning meebrengt)