Inrijden: praktische info

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Re: Inrijden: praktische info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:55

Na honderd keer zeggen dat ik idd ga lessen en dat het me alleen om de ervaringen van anderen ging, zeg jij nog steeds alleen maar dat ik les moet nemen. Als je nix toe te voegen hebt, laat dan. Ik weet nu wel dat je uit ervaring spreekt en dat jij nix beter vindt dan lessen. Kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:03

Jij leest ook niet

ik zeg dat je er al niet op moet gaan zitten zonder goede ervaring aan de kant
En dat doe je wel (net als andere hier)
Mijn voorbeelden zijn niet met inrijden, maar met de eerste keer zitten.

wat doe jij als je dat gebeurt is mijn vraag?

ik heb idd al veel paarden zadelmak gemaakt, maar nog geen 1 zonder goed begeleiding
dat is echt zo belangrijk, dat kan ik niet ander benadrukken als zo

maar nog word dat gezien als betweterig of wat ook
weet je, laat idd ook maar, je leest gewoon niet wat ik zeg...
ik hoop voor je dat je nooit een k,, bok treft en anders hoop ik voor veel bescherm engeltjes voor je
want je zou niet de eerste zijn, waardoor op die manier het levenslichtje uitgaat...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:49

Ik heb ook al een berg paarden zadelmak gemaakt. NOOIT in mijn eentje, ALTIJD met iemand met verstand van zaken erbij. Je kan een paard ook niet alleen zadelmak maken. Ik bedoel, er moet toch iemand zijn die vanaf de grond in het begin de dingen oplost die je als ruiter nog niet op KAN lossen...... zoals het stomweg stil blijven staan bijvoorbeeld.

Nog steeds na al die jaren doe ik het nog altijd met zn tweeen. Ik zal het ook nooit alleen doen........... en ik ben diegene die in het midden staat heel vaak heel dankbaar geweest, want ik heb ze best nodig gehad af en toe.

Op dit moment heb ik een jong peerd onder de billen, ik rij hem 3 a 4 keer in de week.......... altijd onder begeleiding Haha! Haha! Haha!

En dan moet je erbij bedenken dat ik pas 18 jaar paarden zadelmak maak.

De dingen die ik meegemaakt heb bij het zadelmakmaken zijn onnoemelijk. De problemen die erbij komen kijken ook. Dat kan je niet zomaar even uitleggen....

Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........ en ga dat maar eens uit een boekje leren Haha! Haha! Haha!

Van het voorjaar heb ik er weer 5 om zadelmak te maken, en deze doe ik ook weer niet alleen. Ik doe dit samen met een heel handig meisje van 16 die goed kan zitten, rustig is met handen, benen en lijf........ en niet bang. Ik neem al het grondwerk voor mijn rekening en zij mag er de eerste paar keren op, totdat het paard ruitermak is... dan neem ik het over om het paard B klaar te maken zodat deze terug kan naar de eigenaar. Tijdens het rijden wat ik doe, zal het meisje er ook bij zijn... gewoonweg omdat IK dat prettiger vind, zij kan eventueel vanaf de grond inkomen als dat nodig is.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 00:22

runningkawa schreef:
Jij leest ook niet

ik zeg dat je er al niet op moet gaan zitten zonder goede ervaring aan de kant
En dat doe je wel (net als andere hier)
Mijn voorbeelden zijn niet met inrijden, maar met de eerste keer zitten.

wat doe jij als je dat gebeurt is mijn vraag?

Wat ik dan zou doen, geen idee. Maar ik heb er al op gezeten en dat is op zn boerenfluitjes gegaan, dus daar hoeven we het al niet meer over te hebben.
Bovendien denk ik dat als je een beest regelmatig in de hand hebt gehad met grondwerk, je hem al redelijk in kunt schatten.

Ookal mag ik een paard rijden wat al 16 jaar onder het zadel is, dan NOG begin ik het liefst met grondwerk, alleen maar om ze te leren kennen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 00:24

gijsenkim schreef:

Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........

Dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:37

En hoe vaak komt het niet voor dat diegene waarvan je denkt, oh die doet niks, is zo makklijk in omgang, die onploft

En diegene waarvan je denkt, ff opppassen, daar rij je zo mee weg.

helaas is het niet altijd een gegeven wat er op de grond gebuerd, ook gebuerd als je erop zit.

En hoe vaak heb je er nu opgezeten?
er kan nog van alles voorbij komen, wat dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:38

Mrietjesueel schreef:
gijsenkim schreef:

Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........

Dat bedoel ik.

wat bedoel je?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:13

misschien kun je les nemen....... Haha! Haha! Haha! Haha!
hahahaha dat was een geintje ik wou juist een nuttig antwoord geven want ik ga er inderdaad vanuit dat je zelf weet dat je begeleiding nodig hebt.
Belangrijk is dat je bij een jong paard de hulpen drie keer zo duidelijk geeft als bij een gewoon paard en naarmate er beter op gereageerd word, dat je de hulpen gaat afbouwen tot bescheiden hulpjes Haha!

Verder geef je een jong paard uiteraard dezelfde hulpen als een beleerd paard....
hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt....succes ermee

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:47

gijsenkim schreef:
Ik heb ook al een berg paarden zadelmak gemaakt. NOOIT in mijn eentje, ALTIJD met iemand met verstand van zaken erbij. Je kan een paard ook niet alleen zadelmak maken. Ik bedoel, er moet toch iemand zijn die vanaf de grond in het begin de dingen oplost die je als ruiter nog niet op KAN lossen...... zoals het stomweg stil blijven staan bijvoorbeeld.

Nog steeds na al die jaren doe ik het nog altijd met zn tweeen. Ik zal het ook nooit alleen doen........... en ik ben diegene die in het midden staat heel vaak heel dankbaar geweest, want ik heb ze best nodig gehad af en toe.

Op dit moment heb ik een jong peerd onder de billen, ik rij hem 3 a 4 keer in de week.......... altijd onder begeleiding Haha! Haha! Haha!

En dan moet je erbij bedenken dat ik pas 18 jaar paarden zadelmak maak.

De dingen die ik meegemaakt heb bij het zadelmakmaken zijn onnoemelijk. De problemen die erbij komen kijken ook. Dat kan je niet zomaar even uitleggen....

Is het stoutigheid, is het angst, is het onbegrip, is het boosheid..... pas als je dat kan uitvogelen en er dan op reageren zoals bij het betreffende paard zn karakter past dan pas kan je er over na gaan denken om paarden in te gaan rijden........ en ga dat maar eens uit een boekje leren Haha! Haha! Haha!

Van het voorjaar heb ik er weer 5 om zadelmak te maken, en deze doe ik ook weer niet alleen. Ik doe dit samen met een heel handig meisje van 16 die goed kan zitten, rustig is met handen, benen en lijf........ en niet bang. Ik neem al het grondwerk voor mijn rekening en zij mag er de eerste paar keren op, totdat het paard ruitermak is... dan neem ik het over om het paard B klaar te maken zodat deze terug kan naar de eigenaar. Tijdens het rijden wat ik doe, zal het meisje er ook bij zijn... gewoonweg omdat IK dat prettiger vind, zij kan eventueel vanaf de grond inkomen als dat nodig is.

Ik sluit me helemaal aan bij jouw manier van werken!! Ik doe hetzelfde. alleen ben ik de ruiter in dit geval en staat mijn vriendin in het midden. we hebben binnen 5 weken met succes een merrie van 2,5 zadelmak gemaakt, ik met een beetje ervaring, zij met veel ervaring. Samen zijn we een goed team! Dat is het allerbelangrijkst!!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:00

runningkawa schreef:

En hoe vaak heb je er nu opgezeten?
er kan nog van alles voorbij komen, wat dan?

Ik heb m vanaf zaterdag elke dag even gereden.
En er kan ook nog vanalles komen, daarom ga ik ook lessen. Duzendste keer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:04

en je schreef eerder dat je nog niet reed???
dat je de info alleen zo nog maar nodig had, om het maar alvast te weten

Citaat:
LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!

Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:13

runningkawa schreef:
en je schreef eerder dat je nog niet reed???
dat je de info alleen zo nog maar nodig had, om het maar alvast te weten

Citaat:
LEZEN! LEZEN OVER! Nix aanleren, nix meteen de dag erop in de praktijk toepassen!

http://images.google.nl/images?q=tbn:vH ... .jpg[/img]

hihi!! wat een grappig plaatje! even on-topic; RK heeft natuurlijk wel gelijk. eerst geef je aan dat je nog niks van plan bent en nu schrijf je dat je vanaf zaterdag iedere dag rijd....hoe bedoel je onkundig!!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:45

Ik ben er een paar dagen mee bezig, maar meer dan dat kan ik niet. Dat heb k nog nooit gedaan en ik weet niet hoe ik verder moet, daarom ga ik lessen.
Dat over in de praktijk toepassen ging over wat mensen hier zouden vertellen, of wat ik zou lezen in een boek, dat ik DAT niet meteen ga uitproberen op mn eigen houtje.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:58

Oke.....heleboel kritiek op de TS hier....
Meid..groot gelijk dat je het leekker probeert...tuurlijk kan er van alles mis gaan maar dat kan ook met goede begeleiding....Ik heb ook altijd pony's en paarden zadelmak gemaakt....en ben ook gewoon begonnen met uitproberen...heb het vaak genoeg zelfs alleen gedaan...en ook dat ging goed...en in dat verhaal van ...bokken geloof ik niet zo...een groen paard kun je met goede voorbereiding vrij makkelijk laten wennen aan zadel en ruiter...het moeilijkste zit m in het verder omhoogrijden. Ik zal hier ongetwijfeld een hoop kritiek op krijgen maar met een beetje durf en kundigheid heb je een paardje al snel zadelmak en aangereden....
snap de kritieken ook wel maar iemand moet toch een keer wat uitproberen...
als je niks probeert kom je nooit ergens, als iets niet lukt kun je snel genoeg hulp inschakelen als je dat maar op tijd doet heb je genoeg ruimte om te experimenteren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:00

Is ook zo.... het zadelmak en ruitermak maken is niet echt het probleem.......... de knoppen erop monteren wel

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:02

gijsenkim schreef:
Is ook zo.... het zadelmak en ruitermak maken is niet echt het probleem.......... de knoppen erop monteren wel

conclusie als de ts maar uiteindelijk les neemt en dat zegt ze van plan te zijn is er geen reden haar zoveel kritiek te geven.....komt echt wel goed...denk ik...via een topic kun je toch niet ruiken hoe iemand wel of niet kan rijden...maar met zadelmak maken is een beetje durf vaak al garantie voor een redelijk succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:06

Tuurlijk mag je dingen uitproberen, we zijn allemaal een keer begonnen met zadelmak maken
maar zonder hulp vind ik ontzettend onverantwoord.
ook de eerste keer erop zitten.

een goed iemand op de grond is 100 keer belangrijker dan diegene die erop stapt.

maar van mij mag er uitgeprobeerd worden hoor, hebben de mensen op een africhrings stal ook weer wat te doen }>
maar dan om alle verklote paarden weer op te lappen, omdat het paard bang of juist brutaal is geworden, door de eigenwijze ruiters, die geen hulp nodig hebben Haha! of beter gezegd Verdrietig

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:49

Valt heus wel wat mee hoor !! Volgens mij ben je aan het overdrijven.
Okay, iemand erbij hebben is handig ( ik heb dat ook al gezegd, maar geloof dat iedereen daar overheen leest). Maar er op zitten alleen zitten kun je heus niet veel verkloten. Daarna als je verder gaat moet je wel goed nadenken wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:45

ik zou willen dat jij gelijk had...
helaas heb ik veel anders gezien, waarvan het vanaf de eerste poging tot zitten al zo mis ging, dat het een hele poos duurde voordat het weer echt goed was.
helaas geen woord overdreven Verdrietig

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:33

Ja, okay mischien ook wel. Maar dat geldt niet voor iedereen. Als je nooit eens iets probeert weet je het ook niet, toch?
En als je het voor het eerst doet dan doe je het toch op een paard die wel zo'n mak is. Die alle longeerhulpen kent, die zadel en hoofdstel zijn gewend. Mischien die al eens even iemand op de rug heeft gehad. Want de meeste gaan toch eerst hangen. En ik denk dat als je dan gaat zitten de meeste het niet eens meer zo eng vindt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:34

En de meeste mensen zijn wel zo slim om er iemand bij te hebben. Zelfs ik weet dat nog, vooral met de eerste keer.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:48

ik bne het een met RK ik ben nu ook bezig met inrijden van me paardje hij is al 6 jaar maar ik heb iedere week les soms twee keer en ik bel ook met me instructrice om advies aan de hadn is hij super braaf aan de lijn ook maar los wil hij nog wel een gek doen.

wees alsjeblieft verstandig en neem les als er iets gebeurt en je breekt je nek is de elende niet te overzien en ja wie krijgt uiteindelijk de schuld het paard!!

en kijkers thuis vooral de jongere doe dit alsjeblieft niet met een jonge pony of paard want het is veel te gevaarlijk laat het aan mensen over die weten waar ze over praten veel verstandiger!!

als ik had geweten dat het soms zo moeilijk was had ik het denk ik ook niet zelf gedaan maar ik was zo slim om van begin af aan begeleiding te nemen!!

succes

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:55

wijken voor druk kun je ook al naast het paard leren, dat is zelfs het beste ( niet dat ik dat gedaan heb maar dat leerde ik erna ) kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staan ook filmpjes op, ik weet alleen niet of dit een manier voor jou is, dat is per mens verschillend want dit is de NH manier.

Elvyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 02:38

Ik heb een haflinger van bijna 3, heb er een paar keer opgezeten, maar ik vraag idd ook heel veel aan een ervaren persoon bij mij op stal om tips, zal je in het kort vertellen wat ik doe; ik ben begonnen met gewoon simpel longeren met halster, toen ben ik gaan longeren met hoofdstel en nu sinds kort longeren met zadel en hoofdstel. als die dat allemaal zonder problemen ken dan maakt dat het inrijden al een stuk makkelijker, ik zou het als volgt doen; zelf erop gaan zitten met longeren(dus dan iemand anders laten longeren terwijl jij erop zit), dan reageert ie in de eerste instantie op de longeerzweep in combinatie met de stem van de persoon die longeert maar jij geeft de hulpen met je benen en dan kijken of hij de link gaat leggen tussen de stem en jou hulpen, en dan zal je zien dat het allemaal best goed komt. En het is in ieder geval wel goed dat je les gaat nemen.Succes!!

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:18

hey...
als je kan stappen en draven en luisterd naar stem ben je al best wel ver Haha! maar er moet een goede rem op komen en dat ze luisterd naar ''hoo'' Pling
als het allemaal wel lukt kun je figuren gaan rijden...volters en veel van hand veranderen anders heb je kans dat ze/hij op de andere hand niet echt los is en vervelend kan zijn...
en als alles goed lukt kan je proberen aan te galoperen...voor het geval je het niet wist Knipoog in de hoek aangaloperen en je buitenbeen achter de singel en de binnenbeen op de singel...als dat lukt en je kan hem makkelijk terug te nemen ben je al veel verder Haha!
zo kun je nog dressuur dingetjes leren bijvoorbeeld aan de teugel laten lopen enz.
-x³- sylvia