wat is aan de teugel rijden ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat is aan de teugel rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:18

nee, daar niet klopt, heb je gelijk in.

Maar wel veel maneges en de eerste waar het ander is moet ik nog tegen komen.. Bloos (of ze leren de mensen niet aan de teugel lopen, zon manege ken ik wel)
Of ik ben alleen maar bij verkeerde maneges geweest, of we hebben een andere beleving over goed aan het been en zacht weerstand biedende hand..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:22

runningkawa schreef:
of we hebben een andere beleving over goed aan het been en zacht weerstand biedende hand..

Deze mogelijkheid, schat ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:30

runningkawa schreef:
nee, daar niet klopt, heb je gelijk in.

Maar wel veel maneges en de eerste waar het ander is moet ik nog tegen komen.. Bloos (of ze leren de mensen niet aan de teugel lopen, zon manege ken ik wel)
Of ik ben alleen maar bij verkeerde maneges geweest, of we hebben een andere beleving over goed aan het been en zacht weerstand biedende hand..

ik ben ook wel op maneges geweest waar de paarden bijna op 3 benen liepen..
der liepen afgekeurde beesten mee in de les..

maar ik weet heus wel hoe je een paard op een correcte manier aan de teugel kunt rijden..
ik krijg les van een meisje wat meerdere malen Z2 dressuur is.
en Orun (ik geloof nu 3de fase) is
en die geeft ook begleiding op die manege aan de ruiters die verder heen zijn.
die kan heus wel t verschil zien tussen een paard wat in de krul word getrokken en een paard wat goed aan t been is en met een zacht weerstand biedende hand gereden word,

maar zoals ik zei,, je bent van harte welkom...
kun je t zelf zien..

(ik moet erbij zeggen dat dit een moderne nieuwere manege is met totaal andere opzet dan ander maneges)
de persoonlijke begleiding is er heel anders dan op elke andere manege

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:32

Kom me maar halen, ben geen auto held, wie weet waar ik uitkom Lachen

maar als dat echt zo is. toppie !

dan verander ik mijn mening
Nee, op maneges leer je het niet, alleen op die van daantjuh Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:41

runningkawa schreef:
Kom me maar halen, ben geen auto held, wie weet waar ik uitkom Lachen

maar als dat echt zo is. toppie !

dan verander ik mijn mening
Nee, op maneges leer je het niet, alleen op die van daantjuh Tong uitsteken

is prima, maar waar woon je ergens..
ik heb nog geen rijbewijs...
dus je zal met de trein een eind deze kant op moeten komen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:43

ik heb geen flauw idee waar gemeente nederweert ligt..

ja ja ja.. ik ben geen topegrafieheld... of heette dat ookal weer...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:09

Wat is aan de teugel rijden?

Dan moet je je eerst afvragen waarom we aan de teugel zouden willen rijden, lange teugel is toch ook goed. Sturen kan ook met je benen en je zit.
Het doel van het rijden is het paard zo te trainen zodat hij iets meer gewicht op de achterhand gaat dragen dan hij van nature zou doen.
Daardoor zullen we dus de achterhand er actief onder moeten rijden. Dit bereik je door je benen en je zit.
Je moet overigens wel er zelf naar streven correct te zitten in balans zodat je de balans van het paard niet verstoort en het hem onnodig moeilijk maakt. Je drijft het paard als het ware van achter naar voren, over de rug, achterbenen er actief onder naar de vriendelijk vragende hand.
Want de energie die we er achter in stoppen zullen we voor toch moeten oontroleren. We bieden het paard dus met de hand iets weerstand, dit gebeurt door de (buitenhand) te sluiten, we doen als het ware de deur op een kier, zodra het paard druk voelt op de tong en de lagen zal het dit proberen te ontwijken door zijn hoofd en hals te bewegen, op het moment dat wij de juiste hoofd halshouding aanvoelen ontspannen we weer. We geven na.
Belangrijk is dat in alle bewegingen de hand op de plaats blijft, dus niet naar links, recht, voren, achteren, onder of boven. Het paard moet weten waar hij onze hand kan vinden.
Het paard ontspant zich nagevelijk en is aan de teugel. Wat overigens niet zon goed gezegde is, de duitser zegt durch das genick dus afgebogen in het nekgewricht.

Een hard onnagevelijk contact met het mond werkt altijd verkeerd alsmede geen contact of dan wel en dan geen contact.

En de vraag kunnen manegpaarden aan de teugel. Waarom niet, als er correct lesgegeven wordt zou ik niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Als de lesklanten direct een goede zit aangeleerd wordt en het juiste drijven van achter naar voren en het juiste teugelcontact zou ik niet weten waarom niet.

Bij ons in Duitsland op de manege lopen paarden die E of l dressuur zijn die zijn allemaal fijn gereden en de isntructie is op een goed niveau, trekken aan de tegel is daar echt NOT DONE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:45

Kafue schreef:

Dan moet je je eerst afvragen waarom we aan de teugel zouden willen rijden, lange teugel is toch ook goed. Sturen kan ook met je benen en je zit.
Het doel van het rijden is het paard zo te trainen zodat hij iets meer gewicht op de achterhand gaat dragen dan hij van nature zou doen.
Daardoor zullen we dus de achterhand er actief onder moeten rijden. Dit bereik je door je benen en je zit.

Mooie theorie. Maar: alles wat je er van achteren in gooit, komt er ook ergens weer uit. En daar is dus die weerstandbiedende hand, die uiteraard nageeft als het paard nageeft.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:57

CCCCorine schreef:
Kafue schreef:

Mooie theorie. Maar: alles wat je er van achteren in gooit, komt er ook ergens weer uit. En daar is dus die weerstandbiedende hand, die uiteraard nageeft als het paard nageeft.

Mischien had je dat gelezen als je verder was gegaan en niet direct op reply had gedrukt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:10

Kafue schreef:
CCCCorine schreef:

Mischien had je dat gelezen als je verder was gegaan en niet direct op reply had gedrukt?

Sorry, het was laat gisterenavond Clown. Iets te laat voor mij om uit je uitleg te halen wat ik eigenlijk zelf ook doe Bloos.

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:35

wat is precies het verschil tussen nagevelijk en aan de teugel?? Clown