WOW! les gehad op hooggeschoolde Anda hengst!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:43

ach mexx laat ik het dan maar zeggen.
zij zien 3 foto's maar wij waren er al die tijd bij.
wij weten wel beter dan deze discussie.
jij hebt lol gehad en fab ook dat weet ik echt 100 procent zeker.
anders had hij nooit die uitgestrekte draf zo super voor je gedaan.
en ook de spaanse pas niet.
want hij weet donders goed wie er goed rijdt en wie niet.
veel plezier de volgende keer!!!
calice mag morgen weer lekker rijden en leonardus en ik vrijdag weer

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:07

Hee mexx, superleuk zeg.
Maar wat een discussie, dat ze maar een topic over sporen starten en niet doorgaan in een HAW topic. Dat is niet het doel ervan.
Wel jammer dat je erna nog zoveel pijn eraan over houdt. Maar wel sjiek dat je het toch nog af en toe kan doen. En dan ook nog op zo'n manier. Super!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:09

ach,da's bokt hé!
ja,'t was een geweldige ervaring!
en zeker voor herhaling vatbaar!
er staan nog 2 van zulke kanjers,waar op gelest word,dus we gaan echt nog wel een keer terug!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:27

Jeetje echt leuk voor je zeg! Lijkt me heerlijk, op zo'n prachtige andalusiër.
Jammer dat je dan niet zo vaak kunt, maar fijn dat je toch nog eens lekker kunt genieten *LOL*

Tsja over die discussie, sporen worden zoveel gebruikt, spreek liever iemand aan die ze MISbruikt, en dat zie ik niet bij deze foto's. Ik gebruik ze zelf trouwens ook.
En dat die oefeningen er als het ware *uitgeperst* worden Verward
Daar heb je volgens mij een paard zonder karakter voor nodig. Ik geloof niet dat je een paard zover kunt dwingen dat hij al die hoge oefeningen zomaar even doet omdat jij nou toevallig zit te porren met je sporen of te meppen met je zweep.
Om een paard zulke oefeningen te laten doen, heeft ie een hele goede basis nodig en die krijg je er ook niet in zonder geduld, liefde en de juiste aanwijzigingen.
Mijn mening..

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:31

Mexx2 schreef:
ach,da's bokt hé!
!

jep, een OPENBAAR forum, waar iedereen een eigen mening heeft. JAmmer alleen dat die nooit door iedereen gerespecteerd wordt

En djundjunl je moet wel lezen... Ik had t niet over het paard. Ben ervan overtuigd dat t hier om een ervaren paard met alle nodige knopjes gaat.
Ik was (en ben) alleen van mening dat de basis er bij de RUITER er eerst goed in moet zitten voordat je verder gaat met al die kunstjes.
maar dat gaat in dit geval niet zo op, omdat TS lichamelijk niet in staat is om te rijden.

En jullie kunnen het allemaal niet met me eens zijn (en met de anderen die wat kritiek uitten) dit is puur míjn mening...

Unicorn1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:59

Heej leuk hoor.
Ben blij dat je het naar je zin had.
Agaath geeft echt heel goed les OK dan!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:29

SuperSmurf schreef:
jep, een OPENBAAR forum, waar iedereen een eigen mening heeft. JAmmer alleen dat die nooit door iedereen gerespecteerd wordt

En djundjunl je moet wel lezen... Ik had t niet over het paard. Ben ervan overtuigd dat t hier om een ervaren paard met alle nodige knopjes gaat.
Ik was (en ben) alleen van mening dat de basis er bij de RUITER er eerst goed in moet zitten voordat je verder gaat met al die kunstjes.
maar dat gaat in dit geval niet zo op, omdat TS lichamelijk niet in staat is om te rijden.

En jullie kunnen het allemaal niet met me eens zijn (en met de anderen die wat kritiek uitten) dit is puur míjn mening...

Ik had het wel over het paard, ik bedoel dat je niet met dwingen een paard zo ver krijgt dat ie al die dingen gaat doen. Die sporen zijn er alleen om de hulpen te verfijnen.
Het lijkt me logisch dat dit een paard met alle knopjes is.
En zoals al gezegd is moet je net op dat punt drukken om dat ene knopje in te schakelen. Met je hele kuit of hiel lukt dat niet.
Ik denk ook wel dat de basis er bij deze vrouw goed inzit. Anders liep deze hengst niet zo goed bij haar terwijl ze er voor de eerste keer opzit.

Ik heb ook gezegd dat dit míjn mening is..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:09

Om er eens positief tussendoor te komen! Knap dat je met zoveel pijn 't toch gedaan hebt. Hopelijk heb je ervan genoten, maar 't ziet er niet naar uit dat dat niet zo is Knipoog Sterkte met je verder herstel! En 't ziet er zeeeer aanlokkelijk uit Lachen Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:46

even een vraag tussendoor: hoe komt t dat je zenuwen beschadigd zijn? En (mssn bot om te vragen) komt t wel weer helemaal goed?

Verder laat ik de discussie maar zitten, aangezien er gewoon een meningsverschil is. Iig leuk dat je er zo'n lol mee had!

Wonderwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:15

WAUW wat gaaf zeg!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 23:41

SuperSmurf schreef:
even een vraag tussendoor: hoe komt t dat je zenuwen beschadigd zijn? En (mssn bot om te vragen) komt t wel weer helemaal goed?

Verder laat ik de discussie maar zitten, aangezien er gewoon een meningsverschil is. Iig leuk dat je er zo'n lol mee had!

tijdens de bevalling,2½ jaar geleden!
heb heel mijn zwangerschap bekkeninstabilliteit ggehad,en na de bevalling dit!

volgende week vrijdag moet ik weer naar de pijnarts voor een behandeling(zetten ze de zenuwen 1 uur lang onder stroom,wel verdoofd hoor!)en zo zouden d ie zenuwen uitgeschakeld moeten zijn.
dit is al een keer geprobeerd.
nu nog één keer,en mocht dit niet helpen houd het op!
dan is alles geprobeerd.
(fysio,ostheopathie,chirurgie,pijnbestrijding)alleen Accupunctuur wil/kan ikdan nog proberen.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:12

GEweldig *LOL*

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:03

jeetje zeg dat is niet niks.. Denk je lekker te kunnen genieten van je kind...
Maar veel mensen hebben idd baat bij accupunctuur of van die homeopatische genezers (hoe heten die ook weer?)

Sterkte iig ermee!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:08

ik heb ook bij een accupuncturist gelopen voor wat anders (3 x whiplash) en dat is goed bevallen!

Miesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:10

erg leuke foto's !
de anda hengst is ook erg mooi

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:14

woow echt super mooi beestje zeg
ziet er leuk uit

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:23

Ik zal niet over die sporen op de foto's beginnen. Ik denk dat het een goede leermogelijkheid is om op paarden te rijden die al flink wat kennen en kunnen. (ook al ben ik zelf voor basis eerste helemaal goed en dan de hogere oefeningen).

Belli schreef:
Iig een spoor kan nodig zijn voor de verfijning, bijvoorbeeld een pirouette kan je onmogelijk starten zonder sporen, dan moet je aan de juiste knop komen met die spoor en dat is een bepaald puntje waar je even laat weten, nu komt die pirouette... dit is een hoge oefening natuurlijk... maar elk iets of wat hoog opgeleid dressuurpaard moet je met sporen rijden, als je een galopappuyement doet dan ga je dat toch ook rustig aangeven met je spoor ipv te zitten duwen met je benen en schoppen om het paard opzij te krijgen...

Dat ben ik dus niet met je eens. Ik rijd wel met sporen, maar ook zonder sporen rijd ik net zo makkelijk (arbeids)pirouettes, appuyementen en wissels (niet dat die al helemaal foutloos gaan). Die sporen zijn bij mij wakend om mijn paard scherp te houden, maar ik gebruik ze in de praktijk nauwelijks. En al helemaal niet om die oefeningen in te zetten.
Zou ik die echt met de sporen rijden, dan heb ik een staartzwiepend, kwaadkijkend paard. Niet helemaal de bedoeling, lijkt mij.

Je kunt namelijk ook een galopappuyement inzetten door te kijken in de richting waar je heen gaat en je been aan te leggen. Daar hoef je niet voor te schoppen of te prikken.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:25

He wat leuk ik heb vorige week op hem gereden!

Als je bij agaath komt voor gewoon een keer een les, dan wil je juist graag meer doen dan de basis. ( daar heb je in de meeste gevallen thuis een paard voor).
Ik ben juist naar haat toe te gaan om dat soort 'aparte' dingen eens te voelen. De les gaat opbouwend. Eerst stap, draf en galop. Indien dat goed gaat dan verder Spaanse stap, passage, uitgestrekte draf en appuyeren.
Verder kan ik er weinig over zeggen probeer het eens een keer!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:40

he vicky.
kom je nog een keer een lesje volgen of was dit een eenmalig iets?

blondie3866

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:46

waarom hebben jullie toch altijd weer van dat iritante commentaar..
er is altijd wel weer een domme opmerking over sporen of hulpteugels of wat dan ook.
zeg gewoon wat je van het plaatje vind, of geef commentaar waar ze echt iets aan heeft !!! dit zijn ook maar momentopnames, dus dat ze bij foto 1 de spoor erin prikt kan ook een reden hebben.

ik vind het er prachtig uitzien!! ik heb ook veel last van mijn stuitje, maar kan gelukkig nog paardrijden Lachen
wens je veel sterkte..

groetjes lottie

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:12

Leuke fotos en wat een mooi paardje! Haha!

Mirie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:16

hele mooi foto's

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:46

redina schreef:
he vicky.
kom je nog een keer een lesje volgen of was dit een eenmalig iets?

wil nog wel een keertje komen.
was eigenlijk maar eenmalig, maar is me wel goed bevallen

maar ik heb mijn eigen paard waar ik ook nog mee les en dat kost ook geld.

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:53

hihi, leuke foto's !:) ziet er cool uit ! *LOL*

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:09

Allereerst vind ik het leuk voor Mexx dat ze dit heeft gedaan en dat het is bevallen.

Er is een leuke discussie ontstaan over een moeilijk onderwerp. Jammer dat sommige mensen dit als kritiek en negatief zien, want dat is volgens mij niet zo bedoeld. De vraag wordt neergelegd waarom er met sporen wordt gereden. Ikzelf reed altijd liever zonder, totdat het in de wedstrijden verplicht werd gesteld. Nu ben ik er aan gewend en heb ik de voordelen ervan ontdekt (verfijning van de correcties), maar kan nog steeds alles zonder spoor rijden.

Ik heb het zelf ook jarenlang niet begrepen. Men zegt dat sporen dienen ter verfijning, maar het is toch meer verfijning als je de hogere oefeningen zonder spoor kunt rijden? Dat laatste vind ik nog steeds. Merendeel van de tijd gebruik ik mijn spoor dan ook niet. Ik gebruik de spoor echter wel om mijn CORRECTIE te verfijnen. In plaats van een klein schopje zonder spoor (duidelijk zichtbaar) of zelfs verkrampen in de kuit tijdens het aandrukken, kan ik nu een met een beweging vanuit mijn enkel (niet zichtbaar) een correctie geven.

TS: sorrie dat je topic hiervoor gebruikt wordt, maar het is imo een interessant onderwerp. Nogmaals: leuk dat je het hebt gedaan!

*edit: typefouten*