Tempo in het losrijden (LDR vs klassiek)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:43

Beide manieren zijn goed. Allereerst moet een paard natuurlijk goed aan je been zijn, dat achterbeen activeren is dan juist dat het tempo dan wat hoger kan worden is logisch. Dat kun je dan wel weer bij je houden door bijvoorbeeld je zit zwaarder gaan zitten. Als die 8 hand eronder is kun je werken.

Het tweede van het duitse systeem is inderdaad als je een paard over zijn tempo laat lopen bestaat de kans dat hij overijld gaat en daardoor zijn gangwerk niet meer afmaakt of op de voorhand gaat lopen.
Als het koud is rijden we inderdaad eerst in het tempo van het paard los en soms om te activeren wel ens meer maar het tempo blijft ten alle tijden van ons.
Daarna kun je werken en een paard kan alleen goed ondertreden als het tempeo van hem is dus langzamer. Ga zelf maar eens hardlopen, en ga dan maar eens sneller lopen dan jouw eigen tempo en voel wat dat doet met je evenwicht.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 20:59

Nettie schreef:
Ik reed eerst altijd in een vrij langzaam tempo met de achterhand er goed onder proberen te houden. Wat ik hierbij ondervond was dat ze minder voor been werd en ook niet zo goed meer uit wilde strekken. Nu heb ik les van een anders persoon en die leert me om goed voorwaarts te rijden en dán pas in een lager tempo te gaan verzamelen. zodra je paard dan weer een beetje dat slome krijgt, weer flink voorwaarts rijden. Ik moet zeggen dat ik die tweede methode heel wat aangenamer vind. Ze reageert nu veel beter op been, en als ik om middendraf vraag "vertekt"ze ook echt. Daarna kan ik gewoon een kwartier doorijden in een normaal tempo zeg maar, waarbij de achterhand er goed onder blijft. Lachen

Dat lagere tempo moet je absoluut niet met sloom verwarren. Ze moeten actief doortreden met het achterbeen, tijdens een lager tempo. Dus zeker niet sloom
Als een paard er sloom van wordt, ben je imo niet goed bezig. Er ontspannen van worden is een ander verhaal Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:31

Ik rijdt zoals de tweede manier en ben er zeer tevreden over.Wij zijn heel goed vooruit gegaan.Mijn pony racede altijd door de bak heen lekker op de voor hand en nu we les krijgen op deze manier lukt alles zoveel beter.Omdat je iets langzamer gaat heb je meer tijd om dingen te doen zoals goed voorberijden op een oefening.En lopen dat hij nu doet hij sjouwt lekker door de bak heen.We gaan nu ook steeds vaker even een stukje veruimen en dan vertrekt hij echt van achteren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:55

Ik heb een zwaar offtopic reactie (en de daaropvolgende goedbedoelde reacties Knipoog) verwijderd.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:41

Lijkt mij ook verschillend per paard. (en bui van paard)
Mijn eigen paard wil zelf nog wel eens wat loperig worden, dan ga ik dus onder het tempo rijden. Om die controle te houden.
Soms pakt hij ook heel anders aan, dan wil ie moeilijk de verbinding maken, dan rij ik hem wel actief voorwaarts naar mn hand toe en ligt het tempo wat hoger.