Arabische hengst kopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:48

Word wakker droomstertje!

Ik vind het heel vertederend dat je je grote droom wilt verwezelijken, en dat wil op de lange duur iedereen van ons, maar ik denk dat je dit idee even ver van je af moet zetten.

Het houden van een hengst is niet alleen met hem vechten als je erop zit, of blijven zitten als hij je probeert eraf te gooien. Het houden van een hengst is ten allen tijden het gevecht (en dan bedoel ik ook GEVECHT) met hem aan KUNNEN en WILLEN te gaan als hij probeert de baas over je te zijn. Je moet lichamelijk en psychisch in staat zijn om je mannetje te staan, op ieder moment van de dag. Want dat is het enige wat een hengst wil, de baas over je zijn, en dat zul je nooit mogen toestaan. En niet alleen als je erop zit. Maar altijd, als je hem poetst, als je met hem loopt, als je de stal uitmest, de box binnenkomt, als je ernaast staat.

Hij zal waarschijnlijk nooit naar buiten mogen (of je moet zelf land hebben, en dan een hek van minstens twee meter, anders gaat hij erover of erdoor.) Een heleboel stallen willen al helemaal geen hengst hebben. Hij zal geen maatje hebben om mee te spelen, het enige maatje ben jij. En net zoals een hengst in een kudde met andere paarden en hengsten altijd de baas wil zijn, zal hij jouw als soortgenoot gaan beschouwen en met je willen stoeien en vechten. Je moet donders goed uitkijken dat je je aandacht geen moment verslapt, je mag hem niet knuffelen, niet even tutten, je moet ALTIJD opletten en heel streng en heel consequent voor hem zijn. Draai hem nooit je rug toe!

En je argument dat je met paarden door lief voor ze te zijn en van ze te houden een heel eind kunt komen gaat met een hengst niet op. Hij zal zich geen snars van jouw gevoelens en liefde en aanbidding aantrekken als hij maar de baas over je is.
Een bokkende hengst is niet anders als een bokkende merrie of ruin. Je blijft erop zitten of niet.
Het probleem met een hengst is dat je ook de baas over een paar honderd kilo moet zijn als je ernaast staat. Hij zal gaan steigeren en met zijn voorbenen naar je uithalen. En dat is het gevaarlijkste. Als hij met zijn achterbenen naar je trap doet hij je pijn. Haalt hij met zijn voorbenen naar je uit, kan hij je doden. En dat is op dat moment ook zijn bedoeling.

Ik denk trouwens ook dat als je ouders bang zijn voor paarden, of niet helemaal achter jouw beslissing staan, ze je maar een keer moeten zien vechten met jouw droomhengst (als die er al komt) , en dan is het uit met de pret, dan kun je je paard wel verkopen.

Nogmaals: Het probleem is niet het aankunnen van de hengst als je hem net krijgt (want je schreef dat alle arabiereneigenaren die je had aangeschreven je eerst willen zien rijden om te kijken of je het aankunt) het probleem zal pas later na langere tijd gaan ontstaan als de hengst op stal staat, jij de eigenaar bent en de hengst je gaat uitproberen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:51

Bedoel je 'met liefde zal je paard alles voor je doen' dingen als: dat je hem nooit een klap zal geven want je kan iets beter oplossen met een aai? Oid?
Dan denk ik dat je nog niet genoeg ervaring hebt met lastige paarden. Ik nodig je uit om met Iwaldo te gaan rijden... een enorm lieve, grote, goede sul. Maar als hij ergens over ettert, en ik zou hem een aai geven en lief toespreken, dan verandert ie in een heel sterk en gemeen duiveltje, omdat i8k hem niet op z'n plaats heb gezet. Waar hij dan zal beginnen met naar links gaan ipv naar rechts, zal ie eindigen met zo hoog steigeren en geen poot meer voor me willen verzetten. En dat is dan een lieve, rustige ruin. Denk je eens in wat een hengst doet!

Wat betreft jouw verzorgpony's, hardstikke leuk dat je die hebt. Doe daar je voordeel mee, en LEER ervan. Dan kan je over een paar jaar nog eens nadenken over een eigen pony. Want als ik jouw berichtjes lees over je verzorgpony's, gaat dat ook niet over rozen. Dus leer eerst die beestjes aan te kunnen, uit te zitten en evt oo wedstrijd uit te brengen!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:37

Wat is dit nu weer? Heb ik net een lange verhaal getypt Boos! ....
Ok opnieuw.

Ik vind dat een hengst een plaatsje moet krijgen, waar hij tot zijn recht komt. De mogelijkheid hebben om buiten te lopen (wei, paddock), sociaal contact enz. Kan jij een hengst dat allemaal bieden?

Toen ik even oud was als jij, droomde ik ook over mijn Arabische hengst. Godzijdank dat mijn ouders niet naar mij luisterden. Eindelijk (toen ik net 20 werd), mocht ik een eigen paard uitzoeken. Ik droomde nog steeds over die ene hengst. Dat werd Avalon (zie plaatje onder mijn naam), hij was 4 jaar toen hij bij mij kwam, en een absolute goedzak. Hij probeerd me wel uit, maar niet zo erg dat je er bang van wordt. Wij (ik + instructrice) gingen hem trainen naarmate hij sterker werd, hij wordt nu pas een hengst. Ik kreeg in één keer de volle laag, bokken (niet zomaar, maar ECHTE bokken), steigeren (steil overeind, hij is zelfs een paar keer achterover geklapt met ruiter) en hij leert maar niet, waarom? Omdat hij hengst is. Ik zeg niet dat alle hengsten gevaarlijke dieren zijn, maar dit soort dingen ontkom je toch niet. Vroeg of laat maak je dit toch wel mee.
Enne, hij is absoluut goed opgevoed, ik gaf me niet gewonnen en hij weet zijn plaats (niet omdat ik zo geweldig ben, maar omdat ik dominanter ben Tong uitsteken ). Wil je dit nou echt? Waarom niet gewoon een lekker braaf (en pittig) merrietje waarmee je iets kan. Ik kan niet buitenrijden met hem, ik kan niet wedstrijden rijden (wel, maar niet zo makkelijk), ik kan ook niet zonder zadel op hem rijden en spelletjes doen (ik doe het wel, maar ik ben gek). Ik kan mij wel herinneren dat al dit doen met 'mijn' eigen paard, mijn droom was...
Nu ga ik een merrie kopen om dit allemaal te kunnen doen. Je moet er echt heeeel goed over nadenken! Je bent pas 13, jouw dag komt echt nog wel, je hebt immers nog een heel leven voor je...

Succes

PS. Naar welke hengsten (welke stallen) ga je kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:44

Bij al het bovenstaande wil ik alleen nog het volgende toevoegen: als je al zulke problemen hebt met je verzorggpony (zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=34757 ) waarom niet eerst eens goed les nemen en dan nog eens goed nadenken?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 00:52

De meeste die hun zegje hebben gedaan hebben gewoon ervaring met hengsten, arabieren anderzijds. Als je een paardje zoekt neem dan een e pony, omdat je 13 bent groei je zo uit een kleinere pony (ik weet verder niet hoe groot jij bent) en neem er een die gewoon 100% in de omgang is anders hebben je ouders heyt zo gezien met paarden! En neem er een waar je rustig een buitenrit kan maken en die al wat kent. Die paardjes zijn er wel je moet alleen zoeken en dan maakt het denk ik niet uit of je er een met arabisch bloed neemt of kwpn, want ieder ras kent wel zijn nukken! Probeer eens wat uit en je zal er eentje vinden die bij je past! gr gabrycha Lachen

Bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:15

Je moet iemand hebben die je zegt wat het beste en wat je allemaal kan voor je is, ik zelf zou nooit een arabier nemen laat staan een hengst Verward En vooral als het pas je eerste echte eigen paard is, ik zou gewoon een rustige pony hebben genomen een mooie new forest, haflinger, welsh, weet ik het. Ik heb gekozen voor tumtum (new forest) en bobo (welshxnwfrst) En als je een paard op een goed niveau wilt hebben moet je toch maar is naar je eigen gaan kijken. Advies: goed nadenken! Knipoog

Suc6 met het uitzoeken van een goed paard! Knipoog

Sanne

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 12:25

Ik heb een schat van een arabier,dus niet alle arabieren hoeven druk te zijn (vraag maar aan vikki) Ik heb een goedzak,vind alles best en kan geweldig lopen.Maargoed dat achterwege.Ik ben het eens met Youko.
Ik denk dat jij je momenteel heel erg aan het vergissen bent over het karakter van een hengst,en het zou zonde zijn als je een hengst heb gekocht en hem verkeerd opvoed (braaf paard,aai,Amen!) Dat zou heel erg zijn en ik vind dit dom en onverantwoordelijk.

Je droom kan gerust wel uitkomen,net als mijn droom zelfs 2x is uitgekomen (sunny en Bogachka).Ik weet wat ik aan mijn paarden heb,
hoe ik moet handelen,en consequent ben ik.

Lees mijn vorige verhaal (een hele lange) maar even en ga dan nog is nadenken,ik wens je wel alvast veel plezier om op de hengsten te gaan rijden van die mensen,maar ik waarschuw je voor een grote fout die je kan maken: DOE HET NIET!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:23

We hebben bij ons op stal een hengst staan die wordt uitgebracht op koersen, misschien komt het doordat hij koerst, maar dit is echt geen prettig paard in de omgang. Hij is van mensen die meer dan 30 jaar ervaring hebben met paarden en die moeten al veel moeite doen om hem zijn plaats te laten kennen. Deze mensen zeiden zelfs al dat als hij niet hoeft te dekken dat hij dan gecastreerd wordt. Dit zijn dus mensen die weten waar ze mee bezig zijn, die de hengst kunnen laten presteren en toch, als er geen reden was voor zijn hengst-zijn, dan was hij nu al ruin geweest. Met Gorelino kun je niet knuffelen, hij moet altijd alleen in de wei staan omdat we alleen maar merries hebben en 1 ruin die vecht. Dan heeft je paard dus een fijn leven........maar niet heus.

Een ander voorbeeld, ik had vroeger een verzorgpaard, Dancer, bij Dancer stond een Welsh hengstje, asectie, Boudewijn. Een vriendin van mij, Annelore verzorgde hem. Dancer en Boudewijn konden goed met elkaar overweg en ze stonden samen in de wei. Boudewijn was wel moeilijk als je buiten andere paarden tegenkwam, maar wel te hanteren, maar het was een klein ponytje, dus lang niet zo sterk als een emaat. Dancer ging verhuizen en Boudewijn werd verkocht aan Annelore en ging naar een andere stal (de stal waar ik nu sta) zelfde verhaal als Gorelino, Boudewijn stond altijd alleen. Op een gegeven moment werd hij echt wild, stond recht overeind in de touwen en klapte achterover met Annelore op zijn rug en hij beet. Annelore was destijds ene jaar of 20 met 11 jaar rijervaring en een Welsh A hengstje gaf dus moeite. Boudewijn is gekocht, naar een stal waar hij wel met andere paarden kan staan en is nu dus weer in zijn oude doen, maar een echt makkelijke pony is het ook niet, het is en blijft een hengst.

Als mensen met zoveel ervaring er al moeite mee hebben, denk ik dat het slimmer is om geen hengst te nemen om de volgende redenen:
a.) 9 van de 10 keer kun je er niet lekker mee kroelen en je krijgt er vaak minder een band mee dan met een merrie/ruin en die band is juist zo leuk als je een eigen paardje hebt.
b.) met een merrie/ruin kan je veel meer, buitenrijden met vriendinnen, wedstrijden zijn makkelijker etc.
c.) je hebt ook zat ruinen met een schitterende uitstraling en bouw en kijk trouwens eens bij ITP, bij het onderwerp Jerai van patricia, zal je zien dat een merrie ook een flinke nek kan opbouwen
d.) als mensen met veel meer ervaring er al problemen mee hebben, heb je een erg grote kans dat het jou ook niet lukt
e.) niet iedereen heeft de juiste faciliteiten om een hengst een "paards" leven te bieden

Zet al deze redenen eens op een rijtje, denk erover naar en kijk eens of je redenen kunt verzinnen waarom je wel een hengst zou nemen die zwaarder opwegen tegen de hierboven genoemde.

Tanya

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:26

Ik zou als eerste pony niet gelijk een hengst nemen, en dan nog wel ean volbloed. Als je wil fokken kan dat wel, maar als je gewoon een rij etc..etc.. pony wil, kun je het beste een ruin of merrie nemen Party!!
Als je toch een hengst neemt, vraag of je instructrice/instructeur de eerste dag er bij wil blijven om te kijken of hij bij je past.

Veel suc6!

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:33

Je moet ook suppeeeeerrrrrr veel geduld hebben met hengsten (je kan je verzorgpony nog geeneens aan las is) en dat heb jij niet ...

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 00:16

het enige wat ik kan zeggen is: lees alle berichten hierboven GOED door en probeer er wat van te leren. dus niet gaan lezen met het idee van 'ik trek me er toch niks van aan en ik doe wat ik wil' , want dan werkt het niet.
ik heb zelf niet alles goed gelezen, maar de verhalen van cassidy en sunnylover spreken mij erg aan.

tot slot: het hebben van een eigen pony is wat anders dan een verzorgpony. een hengst lijkt mij geen goede starter. neem nou eerst een rustige ruin of merrie, of blijf gewoon nog een tijdje met je verzorgponys bezig. tegen de tijd dat je echt ervaren en volwassen bent, kan je er nog eens over gaan denken. Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 02:19

Ik denk dat alles nu wel zo'n beetje gezegd is hierover zolangzamerhand.

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 13:24

Nou laat ik jullie allemaal eens iets heel leuks gaan vertellen ik heb denk ik mijn droompony gevonden het is wel een Arabier (met papieren ) en het is een merrie ze is 6 jaar en ze is heel lief ik heb dr nog nie zien lopen maar alle mensen van die stal zeggenm dat er zelfs kleine kinderen op kunnen rijden maar dat ze wel genoeg pit heeft als ze merkt dat degene op haar rug kan rijden.Meerdere daar hebben wel op haar gereden en ze zeggen dat het een leuk ponytje is (Ze is een D maat) en raad eens ze staat nog te koop ook ik ben in totaal 3x naar de plek geweest waar ze staat en ze herkend me nu al!!!!!!!!!!!! *LOL* Dit is duzz echt liefde op het 1e gezicht Lovers en ik ben helemaal weg van dr een vriendin die daar staat die is nu allemaal info voor me aan het vragen Haha!
Nu zien jullie duzz ik heb toch naar jullie geluisterd en ik hoop dat alles doorgaat dan heb ik een leuke maar lieve merrie met pit echt een kroelkipje.Lieffffffff Haha! O maar ze is echt sweet en als ik dit bericht nie had neergezet dan had ik waarschijnlijk niet eens naar deze leuke merrie omgekeken omdat ik een hengst wou!nu nie meer ik weet het zeker deze wil ik heel graag hebben Alleen het is een luchtzuiger maar met een luchtzuigband gaat het prima wat zouden jullie doen?

Greetz Nathalie

& A Happy New Year!!!!!!!!!!!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:37

Luchtzuigen is een koopvernietigend gebrek....
Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen omdat je er op een gegeven moment aan gaat ergeren hoe lief het dier ook is. gr gabrycha Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 22:14

Met deze arabische merrie kun je heel veel plezier hebben, ook al is het een luchtzuiger. Er betaan alleen wel gradaties in luchtzuigen. Sommigen doen het alleen even na het eten, anderen hebben echt iets nodig om hun tanden op te zetten om lucht te kunnen zuigen, bij weer anderen helpt de band al nieteens meer en zuigen ze overal doorheen. Het ligt eraan hoe erg het is en of je daar wel tegen kunt. Als allerlaatse optie kun je er altijd nog aan laten opereren.

Als ik de keus zou hebben en het klikt verder, zou ik het doen. Probeer haar veel afwisseling te bieden, en veel aandacht. Heb je de mogelijkheid om veel tijd aan haar te besteden, en mogelijkheid voor gezelschap of weidegang? Waar wil je haar neerzetten? Hoe oud is ze en wat voor afstamming?

Ik vind het overigens heel verstandig dat je naar ons geluisterd hebt. Ik hoop dat het met deze merrie klikt, dat je je ouders kunt overhalen om haar te kopen, en dat ze gezond en goed door de keuring komt.

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 23:05

Zeker beter dat ik naar jullie geluisterd heb ze schijnt AVS papieren te kopen en ze schijnt nie zo duur te zijn omdat niemand haar wil omdat ze lucht zuigt.Ik ben echter een hele tijd over verschillende tijdstippen bij haar geweest en dankzij haar luchtzuigband doet ze het nie meer! Schijnheilig She really a angel!!!!!!Als ze weet (dat zegt iedereen die op haar heeft gereden!!) dat degene die op dr rug zit kan rijden dan is ze lief maar pittig en als er iemand zonder rij ervaring opzit schijnen ze nie eens te merken dat het een Arabier is! Ze is ook heel mooi bruin met mooie lange zwarte manen en een klein kolletje verder geen aftekeningen! en het is echt een schat na me 3x te hebben gezien herkende ze me al! Haar afstamming weet ik nie maar ik heb voldoende tijd om met haar om te gaan en ze kan blijven staan waar ze staat en daar kun je ook de wei op maar ik ga binenkort weer naar haar toe en dan ga ik met de eigenaar praten want ik wil effe kijken hoe ze verder is En NATUURLIJK laat ik haar keuren mijn ouders zullen echt geen probleem zijn als ze zien hoe ze is

Nou Laterzz
Greetz Nath

Adventure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:45

je wilt een hengst maar weet niet of het slim is?
nou als hij niet bij je past is het niet echt slim, ik vat de vraag niet echt het is toch je eigen beslissing.
en heb je ervaring met een arabier ik heb er zelf ook een.
heb je er ruimte voor en tijd voor ik zou hem alleen kopen als je zeker weet dat het slim is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:48

Adventure schreef:
je wilt een hengst maar weet niet of het slim is?
nou als hij niet bij je past is het niet echt slim, ik vat de vraag niet echt het is toch je eigen beslissing.
en heb je ervaring met een arabier ik heb er zelf ook een.
heb je er ruimte voor en tijd voor ik zou hem alleen kopen als je zeker weet dat het slim is

Lees eens even alle berichten door. Ze is van mening verandert, en heeft een merrie op het oog!

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 14:57

En voor iedereen die nu denkt dat alle hengsten mensenkillende monsters zijn:
Die van mij valt wel mee hoor!
Maar ik ben blij dat er genoeg gezond verstand heerst, zodat niet iedereen aan hengsten begint. Een 'gewone' pony is veel leuker en makkelijker in de omgang en tijdens het rijden.
Ik ben gek op Maestro, maar heb ondertussen ogen en oren aan alle kanten ontwikkeld om iedere situatie te beoordelen en snel te handelen.
Zoals al eerder gezegd, het blijven hengsten.

En veel plezier met het zoeken en vinden van een leuke pony!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:02

[quote]Oja wat ik er nog bij wou voegen is dat Arabische Hengsten toch altijd wel wat drukker zijn als je denkt (zeker door het bloed dat ze voeren).[quote]

Dit is dus niet altijd waar.
Ik werk met 6 arabieren waarvan de hengst rustiger is dan alle merries bij elkaar!

susie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:28

hey uehhhh een arabier hoeft niet persee een heet paard te zijn, waar denk je waar de meeste fokkerijen mee bezig zijn? bij gbarabians las ik bijv. ;Gilly en Brigitte zijn zeer sportgericht met hun Arabische volbloeds, er wordt altijd zo negatief gesproken over de Arabier.
De mensen hebben vaak een slecht beeld van de Arabier dat ze gestrest zijn en je er niet op kunt rijden en al helemaal
niet op hoog niveau.
De slogan van de stal is namelijk waar type en prestatie samengaan, een mooie Arabier kun je ook in de sport
gebruiken

Dat is precies hoe ik er ook over denk..maar goed er blijven arabieren die inderdaad hete paarden zijn, maar dat heb je ook wel bij ander rassen! vraag je instructeur ofzo wij kunnen het moeilijk bekijken vanachter onze computer!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:49

Marja schreef:
En voor iedereen die nu denkt dat alle hengsten mensenkillende monsters zijn:
Die van mij valt wel mee hoor!
Maar ik ben blij dat er genoeg gezond verstand heerst, zodat niet iedereen aan hengsten begint. Een 'gewone' pony is veel leuker en makkelijker in de omgang en tijdens het rijden.
Ik ben gek op Maestro, maar heb ondertussen ogen en oren aan alle kanten ontwikkeld om iedere situatie te beoordelen en snel te handelen.
Zoals al eerder gezegd, het blijven hengsten.

En veel plezier met het zoeken en vinden van een leuke pony!

maestro????? hihihi, mijn pony heet ook maestro! Haha!

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 11:10

Een vriendin van mij heeft die merrie los zien lopen in de bak en echt helemaal te gek loopt ze tof he maar de eigenaar was er maar een kwartier duzz ze kon het nie vragen ze heeft wel met het paardje van die vriendin van mij los gestaan en ze konden het primavinden duzz wat denken jullie me vriendin ze rijd al 12 jaar en heeft een paardje wat ze vanaf veulen had naar de Z gereden duzz heeft ze er best verstand van en zij vindt haar prachtig lopen!Mooie gangen wat denken jullie ze is nie duur omdat ze een luchtzuiger is

Greetz Nathalie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:17

Ik zou er eerst eens op gaan rijden voordat je verliefd wordt op een koppie en omdat ze zo braaf met een ander paard kan omgaan. Ook zou ik me als ik jou was niet zo aan mijn vriendin vasthouden, en gewoon zelf beslissen. Misschien klikt het wel helemaal niet tussen jullie twee!
Voor de rest zou ik me over dat luchtzuigen geen zorgen maken. Als ze het met band niet doet, is er geen reden voor ongerustheid.

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 11:32

ze doet ook nix met een band om en ik ga het ook allemaal zelf bekijken maar die vriendin van me gaat duzz regelen (want die vrouw is er nie zo vaak voor Melody) dat ik op haar mag rijden omdat ik zeer geinteresseerd ben in haar en ik denk wel dat het klikt want ze hinnikte al naar me toen ze me de 4e x zag LIEFFFFFFF Haha!

Greetz Nath