Makkelijke manier paard aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:28

Fielychi schreef:
ik rij nu zo'n 12 jaar op de manege, maar zodra ik 1 van de paarden aan de teugel krijg, dan ben ik dolblij!
Met 1 van de pony's gaat het redelijk simpel, maar de paarden hebben allemaal een andere gebruiksaanwijzing.
Vorige week vrijdag kreeg ik Rayah aan de teugel (natuurlijk alleen de laatste 5 minuten van de les), maar uiteindelijk is het gelukt door veel voorwaarts te rijden, diep zitten, benen lang, voltes rijden, stelling te vragen en links-rechts snelle kneepjes in de teugel.
Vaak heb ik wel het idee dat ik niet 'hard' genoeg ben in mijn hand, dat ik gewoon meer kracht zou moeten zetten met knijpen in de teugel (mijn pink ligt ook niet aan de teugel).
Weet niet of je er iets aan hebt, maar gewoon blijven proberen!

te hard in je handen zijn is nooit goed!!! liever te licht....dat is beter

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:44

Te hard knijpen is nooit goed, dat nijgt naar zagen. En dat heb je vanvoor een krul, maar de rug komt niet mee en de achterhand ook niet.
Eigenlijk zou je paard al moeten nageven als je drijft van achter naar voor en lichtjes weerstand biedt met je teugels. Je paard 'naar' het bit toe rijden. En daarbij veel voltes maken, dat ie soepel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:01

ZUCHT.

Als je goed rijdt, en je paard ook goed loopt, gaat hij vanzelf 'aan de teugel' (ik word een beetje misselijk van die uitdrukking....)

De energie er achter in drijven en voor ietsje tegenhouden.
Voorwaarts dus.
en verder je paard soepel maken door voltes, stellingen enz te rijden.

Maar een paard kan niet goed aan de teugel lopen en nageven als het niet recht is. en eigenlijk heb ik nog nooit een manege paard mee gemaakt die echt recht was.

vandaar dat mijn mening is dat je op een manege paard de basis van blijven zitten etc kan leren, maar verder...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:37

Astragirl: alleen weerstand geven op de teugel is op een manegepaard helaas niet altijd genoeg. Dat is allemaal wel leuk en aardig als je iedere dag op een eigen knol kan rijden maar een manegepaard vraagt gewoon wat meer. Daar rijden allemaal verschillende mensen op die allemaal weer een andere stijl hebben. Ook de paarden die al onder het zadel zijn als ze gekocht worden zijn allemaal al anders ingereden. Die hebben gewoon andere knopjes!!

Alacairion Verward : Juist van een manegepaard kun je heel veel leren! Bijna alle paarden kunnen daar aan de teugel lopen als je maar de goede knopjes weet te vinden. Je kan zoveel meer leren van het rijden op verschillende paarden van 'lagere' niveau`s dan op 1 Z-klasse paard .
ZUCHT terug !!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:16

Ja, Fielychi, maar die knopjes om manègepaard aan de teugel te rijden zitten meestal verkeerd, lees trekken met die teugels naar beneden...
En daar leer je natuurlijk niet veel van.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:40

Fielychi schreef:
Astragirl: alleen weerstand geven op de teugel is op een manegepaard helaas niet altijd genoeg. Dat is allemaal wel leuk en aardig als je iedere dag op een eigen knol kan rijden maar een manegepaard vraagt gewoon wat meer. Daar rijden allemaal verschillende mensen op die allemaal weer een andere stijl hebben. Ook de paarden die al onder het zadel zijn als ze gekocht worden zijn allemaal al anders ingereden. Die hebben gewoon andere knopjes!!

Door aan je teugels te trekken, kneden of wat dan ook krijg je geen ruggebruik. En zonder ruggebruik geen nageeflijkheid, zonder nageeflijkheid loopt je paard niet aan de teugel. Het afbuigen van de hals is dan niets meer dan een valse houding. Een manege paard heeft niet meer teugel nodig, wel zal het veel moeilijker zijn om hem soepel, ontspannen en gehoorzaam te krijgen, de basisvoorwaarden voor nageeflijkheid. Maar daar hebben je teugels weinig mee te maken.

Ik heb net in een ander topic ook al gezegd: Er zijn heel veel manieren om je paard zijn hoofd en hals in een krul te zetten, waaronder 'kneepjes geven' en je handen vastzetten op de schoft. Er is alleen maar een manier om je paard nageeflijk te krijgen: van achter naar voren.

Nageeflijkheid begint met je benen en een correcte reactie daarop.Je handen doen niets anders dan het opvangen van de energie die je daar opwekt. De krul is het gevolg van ruggebruik en ontspanneng. Als je dit op je teugels doet zal je paard niets anders doen dan de druk van het bit proberen te ontwijken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:44

Fielychi schreef:

Alacairion Verward : Juist van een manegepaard kun je heel veel leren! Bijna alle paarden kunnen daar aan de teugel lopen als je maar de goede knopjes weet te vinden. Je kan zoveel meer leren van het rijden op verschillende paarden van 'lagere' niveau`s dan op 1 Z-klasse paard .
ZUCHT terug !!

juist op manegepaarden heb ik nooit veel kunnen leren. maar toen ik eigen paarden kreeg en jonge paarden ging africhten leerde ik superveel.
manegepaarden/ pony's zijn leuk voor het beginnetje maar als je echt verder wil....manegepaarden zijn vaak zo afgestompt op alle hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:45

Fielychi schreef:

ZUCHT terug !!

en weer een ZUCHT terug, want er zijn geen knopjes
om een paard aan de teugel te krijgen.
Met alles respect voor manege paarden:
Een manege paard krijgt elke dag bonkende beginners op zijn rug, kinderen die aan de teugels trekken, kinderen die scheef rijden, hebben soms zadels die niet passen en zetten daarom hun rug vast.

En dat rij je dan in een uurtje waarin je niet eens zélf bepaalt heo je rijdt even allemaal los? Als dat zo is wil ik wel les van jou

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:46

okeej.... weer een reactie terug: Knipoog

Laurae: ik voel me een beetje aangevallen omdat ik mijn paard niet in de krul trek. Ik snap niet hoe je daarbij komt...?
Zoals ik al eerder zei: ik probeer het dier nageeflijk te laten worden door dat wat ik er achter in drijf, voor op te vangen. Het ruggebruik van het dier is correct en het dier is soepel, ontspannen en gehoorzaam.
Aangezien het paard boven de 1.70 uitkomt en zich vreselijk sterk kan maken en ik net boven de 1.60 uitkom, kan ik gewoonweg niet aan mijn teugel gaan hangen, want dat zal hij nooit pikken. Van niemand niet, ook niet van iemand van 80 kilo. Zelfs met simpelweg afwenden ben ik gelijk afgestraft om ook maar iets teveel van mijn teugel te gebruiken, hij gaat stug de andere kant op (en terecht! Want hij reageert super op het alleen verplaatsen van mijn gewicht en op been!).

Dus astragirl: mijn paard kan ik ook nooit naar beneden trekken, want als straf zou hij wel iets verzinnen. Zoiets win ik noooooooit van mijn leventje...

klomp: ik zeg ook niet dat je van een goed paard niet kan leren, juist het tegenovergestelde.
Maaar! als je 20 verschillende manegepaarden rijdt of altijd je eigen paard, dan merk je echt wel dat je meer basis krijgt. Mijn mening: hoe meer paarden je rijdt, hoe meer je leert, want je doet ervaring op met verschillende karakters en stijlen van rijden.
Natuurlijk zijn de manegepaarden wat meer afgestompt op de hulpen, maar dat is juist de uitdaging! daar leer je van!

Alacairion: natuurlijk heeft elk paard zijn knopjes! *LOL* Duh... spijt me zeer, maar elk paard rij je anders, want hij heeft andere bewegingen en een ander karakter. Het ene paard heeft (net als elk mens) soms een schop onder zijn kont nodig voordat ie iets wil doen, het andere paard raakt al over zijn toeren als je maar iets meer been geeft! (even 2 extreme voorbeelden).

En als laatst, maar zeker not least:
ik rij op een goeie manege met goeie paarden, zadels passen zoals het hoort. Spul mag dan wel niet nieuwste van het nieuwste te zijn, maar het zit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:07

Fielychi schreef:

Alacairion: natuurlijk heeft elk paard zijn knopjes! *LOL* Duh... spijt me zeer, maar elk paard rij je anders, want hij heeft andere bewegingen en een ander karakter. Het ene paard heeft (net als elk mens) soms een schop onder zijn kont nodig voordat ie iets wil doen, het andere paard raakt al over zijn toeren als je maar iets meer been geeft! (even 2 extreme voorbeelden).

En als laatst, maar zeker not least:
ik rij op een goeie manege met goeie paarden, zadels passen zoals het hoort. Spul mag dan wel niet nieuwste van het nieuwste te zijn, maar het zit goed.

Ja. elke paard heeft zn knopjes.
Maar niet andere knopjes om hem aan de teugel te krijgen.

Ik zeg niks over de spullen van jouw manege, ik probeer je een beeld te laten krijgen van dat een manege paard niet recht is. Ik rijd op de methode van: eerst recht richten, en dán pas kan een paard zijn rug gebruiken en soepel en nageeflijk worden.
Zoals manege paarden aan de teugel lopen, doormiddel van kneepjes geven etc, noem ik in de krul.

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:15

ik heb een z paard en ongeveer de hele manege zegt dat mijn paard moeilijk aan de teugel is te rijden. ik rijdt hem nu al 2.5 jaar en nu lukt het pas. als ik losgestapt heb en mijn paard rond wil krijgen moet ik best veel inkomen met mijn hand.
dat duurt ongeveer 2 rondjes daarna hoef ik eigenlijk niets meer te doen. en dan loopt hij zeker ontspannen. het is volgensmij niet altijd zo dat als je iets meer hand gebruikt het in de krul trekken is.
het ene paard heeft meer been nodig en dat vind niemand erg maar zodra een paard meer hand nodig heeft heet het in de krul trekken

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:27

Het is te zien wat je bedoelt met 'meer hand nodig hebben', is dat dan een goede ophouding?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:17

Wat bedoel je echt precies met rechtrichten? Het op een rechte lijn ook recht lopen, dus geen neiging tot links of rechts? Actief lopen, achterhand eronder? Hier ga ik even van uit....

Dat niet elk manegepaard recht is, dat klopt ongetwijfeld. Maar dat manegepaarden nooit recht lopen, dat is regelrechte onzin. De kans is inderdaad groter dan bij eigen paarden, maar dat die zich allemaal rechtrichten...? sorry, maar dat zie ik niet. Verward
Het paard dat ik rij is erg sterk in zijn mond (ik niet in mijn hand, nooit geweest ook) en maakt hier gebruik van. Hij loopt meestal iets naar binnen te koekeloeren.
Weet jij een andere manier om hem recht te richten, naar stellingen vragen, overgangen rijden e.d.?? Dat wil ik graag horen.
De enige manier om hem recht te richten is om hem nagevelijk te krijgen. De manier om dit te doen is dat wat ik zei: wat ik erachter indrijf, voor opvangen.

Ik zeg niet dat dit voor alle paarden zo werkt (juist niet), maar bij dit paard wel. Dat zijn dus zijn knopjes.
Wat jij zegt: rechtrichten, rug gebruiken, soepel worden in de rug en dan nagevelijk worden is zonder meer ook waar, maar hoeveel paarden zijn 100% recht te richten?

Nou moet ik ook bekennen dat ik weinig ervaring heb met een paard nagevelijk te krijgen , maar dat jij elk manegepaard op 1 lijn zet en zegt dat als ze aan de teugel lopen in de krul lopen, sorry hoor.
Eigen paarden zijn niks meer waard dan een manegeknol in mijn ogen.

Vooral het idee dat je niks kan leren van een manegepaard dan de absolute basis, vind ik echt onzin! Bij een goeie manege hebben ze paarden die wat meer kunnen, dus ook om het dier schoudervoor/binnenwaarts, changement te rijden en ook aan de teugel.
Juist van de dieren die niet precies volgens de regeltjes werken (zoals veel manegepaarden), daar leer je iets van! OK dan!

anoeshjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:41

hey ik kneed een beetje in de teugel en loopt dan netjes aan de teugel

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:37

anoeshjuh schreef:
hey ik kneed een beetje in de teugel en loopt dan netjes aan de teugel

Nee, dat is in de krul, lees anders het topic even door Knipoog

Ver wil ik me er eigenlijk helemaal niet mee bemoeien, want ik word ontzettend moe van dit soort topics. Het is al lang bekend dat je je paard pas aan de teugel kunt rijden als er een actieve achterhandhand is, die gewicht wil overnemen van de voorhand, waarbij het paard zijn lichaam boller maakt en daardoor ontspant met zijn hele lijf. Dus niet alleen met zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:37

Alacairion schreef:
ZUCHT.

Als je goed rijdt, en je paard ook goed loopt, gaat hij vanzelf 'aan de teugel' (ik word een beetje misselijk van die uitdrukking....)

De energie er achter in drijven en voor ietsje tegenhouden.
Voorwaarts dus.
en verder je paard soepel maken door voltes, stellingen enz te rijden.

Maar een paard kan niet goed aan de teugel lopen en nageven als het niet recht is. en eigenlijk heb ik nog nooit een manege paard mee gemaakt die echt recht was.

vandaar dat mijn mening is dat je op een manege paard de basis van blijven zitten etc kan leren, maar verder...

Geld zeker niet voor alle manege's...op het bedrijf waar ik werk kunnen de beesten enorm mooi lopen en mooi aan de teugel lopen hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:15

Fielychi schreef:
Wat bedoel je echt precies met rechtrichten? Het op een rechte lijn ook recht lopen, dus geen neiging tot links of rechts? Actief lopen, achterhand eronder? Hier ga ik even van uit....

Dat niet elk manegepaard recht is, dat klopt ongetwijfeld. Maar dat manegepaarden nooit recht lopen, dat is regelrechte onzin. De kans is inderdaad groter dan bij eigen paarden, maar dat die zich allemaal rechtrichten...? sorry, maar dat zie ik niet. Verward
Het paard dat ik rij is erg sterk in zijn mond (ik niet in mijn hand, nooit geweest ook) en maakt hier gebruik van. Hij loopt meestal iets naar binnen te koekeloeren.
Weet jij een andere manier om hem recht te richten, naar stellingen vragen, overgangen rijden e.d.?? Dat wil ik graag horen.
De enige manier om hem recht te richten is om hem nagevelijk te krijgen. De manier om dit te doen is dat wat ik zei: wat ik erachter indrijf, voor opvangen.

Ik zeg niet dat dit voor alle paarden zo werkt (juist niet), maar bij dit paard wel. Dat zijn dus zijn knopjes.
Wat jij zegt: rechtrichten, rug gebruiken, soepel worden in de rug en dan nagevelijk worden is zonder meer ook waar, maar hoeveel paarden zijn 100% recht te richten?

Nou moet ik ook bekennen dat ik weinig ervaring heb met een paard nagevelijk te krijgen , maar dat jij elk manegepaard op 1 lijn zet en zegt dat als ze aan de teugel lopen in de krul lopen, sorry hoor.
Eigen paarden zijn niks meer waard dan een manegeknol in mijn ogen.

Vooral het idee dat je niks kan leren van een manegepaard dan de absolute basis, vind ik echt onzin! Bij een goeie manege hebben ze paarden die wat meer kunnen, dus ook om het dier schoudervoor/binnenwaarts, changement te rijden en ook aan de teugel.
Juist van de dieren die niet precies volgens de regeltjes werken (zoals veel manegepaarden), daar leer je iets van! OK dan!

Ennn weer een reactie terug Haha!
Ik heb echt heel veel respect voor manege paarden, die alles zomaar over zich heen laten komen en zich (meestal) zo goed gedragen OK dan!
Dat bedoel ik dus niet Lachen

Met recht zijn en rechtrichten bedoel ik niet 'op een rechte lijn kunnen lopen', maar de manier van Antoine de Bodt.
De meeste paarden zijn rechtsgebogen. ze lopen bijvoorbeeld makkelijk met stelling door een bocht op de rechterhand, ze springen makkelijker aan in galop op de rechterhand etc. Je kent het vast wel..

Rechtrichten, (laten we er even vanuit gaan dat je paard rechtsgebogen is) doe je door op de rechterhand te gaan rijden, op de binnenhoefslag, en je paard alleen naar buiten te laten kijken. Ke mag alleen met je buitenteugel sturen, de binnenteugel raak je niet eens aan.
Dat is natuurlijk niet zo makkelijk, want je paard wil dan naar de hoefslag toe lopen, en jij mag hem niet naar binnen sturen met je binnenteugel!

Maar omdat het paard dan zo op zit word gereden, en de hele tijd naar links moet buigen, maakt hij zich zelf recht. zijn spieren worden langer en soepeler, en als je in de volgende fase bent, zal hij nageeflijk worden. écht nageeflijk, dus niet een beetje krullen.

Citaat:
De problemen worden nog erger wanneer de ruiter probeert laag te rijden zonder het paard eerst recht te richten. Dr. Reiner Klimke zei: "Alleen een recht gericht paard laat zich verzamelen." Dus als de ruiter niet weet hoe het paard recht gericht moet worden, komt het paard nooit tot een goed gebruik van de achterhand en komt er teveel belasting op de voorhand terecht. Het recht richten is een voorwaarde om een paard te kunnen berijden! Het evenwicht van het paard wordt ernstig verstoord wanneer de ruiter probeert stelling te rijden voordat het paard correct is recht gericht. Op deze manier komt de rug van het paard in een geforceerde houding.

http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/
En dan bij Klassieke rijkunst ..

Mijn pony is ook nog niet helemaal recht, zij zet haar rug vaak vast al ik haar naar links buig, omdat ze rechtsgebogen is.. maar ik heb zoveel verandering gezien in de periode dat ik met deze manier van rijden bezig ben!!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:37

Fielychi schreef:
ik rij nu zo'n 12 jaar op de manege, maar zodra ik 1 van de paarden aan de teugel krijg, dan ben ik dolblij!
Met 1 van de pony's gaat het redelijk simpel, maar de paarden hebben allemaal een andere gebruiksaanwijzing.
Vorige week vrijdag kreeg ik Rayah aan de teugel (natuurlijk alleen de laatste 5 minuten van de les), maar uiteindelijk is het gelukt door veel voorwaarts te rijden, diep zitten, benen lang, voltes rijden, stelling te vragen en links-rechts snelle kneepjes in de teugel.
Vaak heb ik wel het idee dat ik niet 'hard' genoeg ben in mijn hand, dat ik gewoon meer kracht zou moeten zetten met knijpen in de teugel (mijn pink ligt ook niet aan de teugel).
Weet niet of je er iets aan hebt, maar gewoon blijven proberen!

Je geeft hier aan (en ook met je vogende reactie) dat je kracht nodig hebt om hem naar beneden te krijgen, en dat je kneepjes moet geven. Daar maak ik uit op dat je vooral met de voorkant bezig bent en dat je hem met druk naar beneden wil krijgen. Vandaag mijn reactie: als je met alleen met je teugels werkt zet je je paard in de krul. je paard gaat aan de teugel lopen als hij ontspannen door zijn lichaam heen loopt. Dat krijg je niet voor elkaar door druk op je teugels te zetten.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 16:42

alaciaron: ik ben blij dat je hier antwoord op hebt gegeven.
Ik snap nu dus eindelijk wat je precies bedoelt.
Het klopt dat dat paard naar rechts buigt. Wat jij zegt zal ongetwijfeld kunnen werken bij een eigen paard, maar bij een manege paard zul je dit inderdaad nooit voor elkaar krijgen.
Nu wil ik er nog ff bijzeggen, dat het paard dus eerst recht is gezet met een elastiek. Of het de juiste methode is, daar hoef ik niet over in discussie, daar ben ik zelf ook nog niet over uit. Scheve mond

Laurae: ik snap jouw punt ook...

Echt, ik snap het allemaal wel, maar als het dier ontspannen en ook actief loopt, loopt hij compleet met zijn kop in de lucht. Vraag of zeg me niet hoe ik iets moet doen, want ik moet dit allemaal nog leren (zoals ik ook had aangegeven) en het paard ook nog. En ik wil zelf onderzoeken wat het beste past bij mij en natuurlijk het dier.
Bedankt voor de discussie, ik ben alweer een stukje wijzer geworden! OK dan!
Groetjes!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:10

Is het nog een jong paard? Want het kan zijn dat hij nog zo met zijn hoofd in de lucht loopt omdat hij nog weinig evenwicht heeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:30

Fielychi schreef:
alaciaron: ik ben blij dat je hier antwoord op hebt gegeven.
Ik snap nu dus eindelijk wat je precies bedoelt.
Het klopt dat dat paard naar rechts buigt. Wat jij zegt zal ongetwijfeld kunnen werken bij een eigen paard, maar bij een manege paard zul je dit inderdaad nooit voor elkaar krijgen.
Nu wil ik er nog ff bijzeggen, dat het paard dus eerst recht is gezet met een elastiek. Of het de juiste methode is, daar hoef ik niet over in discussie, daar ben ik zelf ook nog niet over uit. Scheve mond

Laurae: ik snap jouw punt ook...

Echt, ik snap het allemaal wel, maar als het dier ontspannen en ook actief loopt, loopt hij compleet met zijn kop in de lucht. Vraag of zeg me niet hoe ik iets moet doen, want ik moet dit allemaal nog leren (zoals ik ook had aangegeven) en het paard ook nog. En ik wil zelf onderzoeken wat het beste past bij mij en natuurlijk het dier.
Bedankt voor de discussie, ik ben alweer een stukje wijzer geworden! OK dan!
Groetjes!

Hm nee t werkt idd niet bij een manege paard, daar rijden teveel mensen op en daarom bedoelde ik dat..
Maar ik vond het ook een leuke discussie Lachen
Je geeft tenminste normaal antwoord, bij veel bokkers zie je gelijk de stoom uit hun oren komen Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:31

laurae schreef:
Ik heb net in een ander topic ook al gezegd: Er zijn heel veel manieren om je paard zijn hoofd en hals in een krul te zetten, waaronder 'kneepjes geven' en je handen vastzetten op de schoft. Er is alleen maar een manier om je paard nageeflijk te krijgen: van achter naar voren.

AMEN

Het is nu ook al zo vaak gezegd en toch duiken er dan weer zulke topics op leren mensen nu nooit.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:37

love_sander schreef:
Ja ik doe heel erg mijn best. Ik vind het mooier tonen op een wedstrijd. Laatst was er iemand die had hem in de B super aan de teugel sjouwen, en daarna kwam ereen die had de nek kaasrecht naar voren....Dan krijg je gelijk veel minder punten, omdat de jury daarvoor zon mooie showende pony heeft zien lopen...Dat is echt sneu, want wieweet of het een manegepony is geweest, of oud is, of het meisje heeft de pony net...weet ik het!

Dit is nu zo jammer door zulke jury's wil iedereen zijn pony in de krul zetten.Persoonlijk geniet ik veel meer van een pony die netjes van achter naar voor gereden wordt en netjes rug gebruik heeft en mooi zijn achterhand eronder zet en dan lekker door de bak sjouwt maar alleen zijn neusje heeft hij wat naar voren toe.Maar als je zo rijdt kom je veel verder dan diegene met die show pony die moet een keer echt gaan rijden want anders red je je er niet meer uit in een hogere klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:47

Citaat:
Astragirl: alleen weerstand geven op de teugel is op een manegepaard helaas niet altijd genoeg.

Dan loopt die maar niet met zijn kop naar beneden

Want als je het anders doet, dan zoals van acher naar voor tegen een zachte weerstandbiedende hand rijden, is het toch geen aan de teugel meer, maar in de krul.
En daar heb je toch niks aan.

En jullie willen toch niet zeggen dat je alleen die kop naar beneden wilt voor het leuke plaatje, of wel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:27

Weet je manegepaarden zijn ontzettend goed in het zichzelf ontlasten. De meeste moeten drie uur (gemiddeld) per dag werken met verschillende ruiters op hun rug. Deze paarden sparen zichzelf door minder actief te zijn. Je zou dus als ruiter eerst het paard moeten activeren van achteren......... Daarbij komt dat veel manegepaarden door het zichzelf ontlasten best stijf in het lijf zijn waardoor zo een krul nog moeilijker wordt voor het paard.

Deze brave dieren doen toch al zoveel voor iedereen die het rijden wil leren. Op een gegeven moment ben je uitgeleerd op een manegepaard. Je kan niet van een paard dingen eisen die het misschien lichamelijk niet kan.