Wat bedoel je echt precies met rechtrichten? Het op een rechte lijn ook recht lopen, dus geen neiging tot links of rechts? Actief lopen, achterhand eronder? Hier ga ik even van uit....
Dat niet elk manegepaard recht is, dat klopt ongetwijfeld. Maar dat manegepaarden nooit recht lopen, dat is regelrechte onzin. De kans is inderdaad groter dan bij eigen paarden, maar dat die zich allemaal rechtrichten...? sorry, maar dat zie ik niet.
Het paard dat ik rij is erg sterk in zijn mond (ik niet in mijn hand, nooit geweest ook) en maakt hier gebruik van. Hij loopt meestal iets naar binnen te koekeloeren.
Weet jij een andere manier om hem recht te richten, naar stellingen vragen, overgangen rijden e.d.?? Dat wil ik graag horen.
De enige manier om hem recht te richten is om hem nagevelijk te krijgen. De manier om dit te doen is dat wat ik zei: wat ik erachter indrijf, voor opvangen.
Ik zeg niet dat dit voor alle paarden zo werkt (juist niet), maar bij dit paard wel. Dat zijn dus zijn knopjes.
Wat jij zegt: rechtrichten, rug gebruiken, soepel worden in de rug en dan nagevelijk worden is zonder meer ook waar, maar hoeveel paarden zijn 100% recht te richten?
Nou moet ik ook bekennen dat ik weinig ervaring heb met een paard nagevelijk te krijgen

, maar dat jij elk manegepaard op 1 lijn zet en zegt dat als ze aan de teugel lopen in de krul lopen, sorry hoor.
Eigen paarden zijn niks meer waard dan een manegeknol in mijn ogen.
Vooral het idee dat je niks kan leren van een manegepaard dan de absolute basis, vind ik echt onzin! Bij een goeie manege hebben ze paarden die wat meer kunnen, dus ook om het dier schoudervoor/binnenwaarts, changement te rijden en ook aan de teugel.
Juist van de dieren die niet precies volgens de regeltjes werken (zoals veel manegepaarden), daar leer je iets van!