met sporen rijden bij jonge pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:55

het is normaal dat een jonge pony niet op je been reageerd want ze kent het niet je moet het haar dus leren dat doe je niet door sporen

TurboBoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:48

crossmonster schreef:
absoluut van die sporen afblijven !!!!
tegen de tijd dat ie 10 is moet je met reuzachtige wieltjes rijden om nog reactie te krijgen, neem goed les van een goede instructie, er zijn zat manieren om je paard zonder sporen aan het been te krijgen !

Ik heb een paard van 9 jaar ingereden met mijn zus, en ze doet het perfect. Ze luisterd naar lichte hulpen, en heeft absoluut geen sporen nodig, en het zou een enorm groot giga mega oversised goed excuus moeten zijn om haar opeens met sporen te gaan rijden op haar 10e. Iedereen denkt dat 10-jarige paarden lui en sloom zijn, terwijl paarden dan juist op een perfecte leeftijd zijn om bereden te worden, omdat je dan zeker weet dat je paard dan volgroeit is. Je paard kan je dan nog zeker 18 JAAR berijden als hij/zij gezond blijft! Hoezo oud? Sorry dat ik zo (heftig) reageer en ik wil jouw niet persoonlijk 'aanvallen', maar de meeste mensen dumpen of verpesten een paard/pony waarvan ze denken dat ze ineens versleten zijn omdat ze toevallig rond de 10 zijn.

P.S. Ik reageer op jouw bericht voor een voorbeeld van het beeld dat de meesten hebben van paarden rond de 10 jaar.

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:36

Ik denk dat het wel mee valt dat mensen denken dat paarden van 10 lui en sloom zijn, maar als je de voorgaande 7 jaar flink hebt zitten prikken, is het logisch dat die daar dan gevoeloos van word, en je met wieltjes moet gaan rijden, om nog reactie te krijgen.
Het geld natuurlijk niet alleen voor jonge paarden die ingereden moeten worden maar ook voor wat minder jonge paarden. Het geld voor alle onbeleerde paarden, dat je ze zonder sporen aan de hulpen moet brengen, en jullie hebben dat zo te horen goed gedaan!
Maar met een 10 jarige is niks mis mee, en zeker niet oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:46

TurboBoem schreef:
Ik heb een paard van 9 jaar ingereden met mijn zus, en ze doet het perfect. Ze luisterd naar lichte hulpen, en heeft absoluut geen sporen nodig, en het zou een enorm groot giga mega oversised goed excuus moeten zijn om haar opeens met sporen te gaan rijden op haar 10e. Iedereen denkt dat 10-jarige paarden lui en sloom zijn, terwijl paarden dan juist op een perfecte leeftijd zijn om bereden te worden, omdat je dan zeker weet dat je paard dan volgroeit is. Je paard kan je dan nog zeker 18 JAAR berijden als hij/zij gezond blijft! Hoezo oud? Sorry dat ik zo (heftig) reageer en ik wil jouw niet persoonlijk 'aanvallen', maar de meeste mensen dumpen of verpesten een paard/pony waarvan ze denken dat ze ineens versleten zijn omdat ze toevallig rond de 10 zijn.

P.S. Ik reageer op jouw bericht voor een voorbeeld van het beeld dat de meesten hebben van paarden rond de 10 jaar.

Ik denk niet dat CM dat bedoeld

Ze bedoeld (denk ik)
je kunt nu beginnen met sporen omdat hij niet voor het been is.
Over een jaar heb je het probleem voor het been zijn nog niet opgelost, dus werken de kortse sporen niet meer, dus neem je langere.
Maar rij je dan nog opdezelfde manier rond, heb je eent ijd later weer scherpere nodig en als hij bij wijze van 10 is, heb je de scherpste sporen nodig die je kunt vinden.

En zo gaat het bij vele
Want ik schrik hier van de reacties, waarom mensen soren denken nodig te hebben Bloos!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:56

Sporen, omdat ie niet aan het been is Verward Sporen hoor je toch pas te gebruiken als je paard wél aan t been is en 'em verder wilt verzamelen ed?

Paar jaar geleden zag ik hier op de gemeethekampioenschappen ruitertjes in de BIXI -proefjes met sporen rijden!! Bloos! Boos! Dat kan toch niet..!

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:16

Ik reed mijn 3,5 jarig paard zelf ook met sporen. Gewoon omdat ze niet goed in galop ging en af en toe een extra hulpje nodig had. Het was dan niet zo van por por en lopen maar, maar eerst drijven met je kuithulp en als dat niet lukt licht je spoortje gebruiken. Ik vind sporen beter dan de zweep want dat is al zo gauw slaan en daar hield ik niet zo van dan geef ik liever een klein hulpje met de spoor waar ze gelijk op reageert en het dan ook gelijk weet voor de volgende keer Lachen

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:15

Het was dan niet zo van por por en lopen maar, maar eerst drijven met je kuithulp en als dat niet lukt licht je spoortje gebruiken

mee eens zo heb ik et ook gedaan als je telkens maar gaat zitten schoppen met je kuit luistert je pony daar op een gegeven moment ook niet meer na dat is het zelfde als dat je je zelf heel vaak slaat achter elkaar aan naa een tijdje voel je daar ook bijna niks meer van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:36

Citaat:
vind sporen beter dan de zweep want dat is al zo gauw slaan

Waarom word dat veel slaan?
Dat ligt toch helemaal aan jezlef of je veel gaat slaan of niet Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:19

runningkawa schreef:
Waarom word dat veel slaan?
Dat ligt toch helemaal aan jezlef of je veel gaat slaan of niet Haha!

Idd, met sporen kun je schoppen met een zweep kun je slaan. Als je pony het verdient kan hij een schop met de sporen krijgen of een klap met de zweep.

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:51

Ik zeg ook niet dat jij port of hard slaat met de zweep ik wilde alleen mijn eigen ervaring even opschrijven Lachen Mijn paard reageerde niet lekker op de zweep en dan zou ik haar al zo hard moeten slaan. Naar het spoortje luisterde ze veel beter Lachen

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:58

NathalieW schreef:
ik heb een pony van ong 3,5jr en hij luisterd niet naar mijn hulpen... moet hij dit nog leren of is het beter om met sporen te gaan rijden zodat hij merkt wat ik wil?! graag meningen

Het reageren op hulpen is iets wat niet is aangeboren en moet dus worden aangeleerd. Als hij niet luistert naar je hulpen dan ligt dat niet aan zijn begrijpertje, maar aan jouw uitleg aan hem.
Zoek het probleem niet bij de pony, maar eerst bij jezelf.
Daarnaast zijn sporen bedoeld om de beenhulpen zo fijn te kunnen geven dat ze bijna onzichtbaar zijn en dus niet om (basis)problemen op te lossen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:50

hoe lang is je pony al onder het zadel? (of is deze vraag al gesteld en heb ik niet goed gelezen)
reageert je pony helemaal niet op het been, ook niet op een andere manier (iets met zijn oortjes of zoiets)?
je moet natuurlijk niet blijven been geven en vervolgens gaan schoppen totdat hij of niet meer bewust is van het feit dat er iets gebeurt (actie, reactie) of dat hij zo boos is dat hij er helemaal geen zin meer in heeft...
ik denk dat je dan beter kunt voorkomen met een spoortje (lees subtiel spoortje + gebruik daarvan)
(anybody correct me if I'm wrong)

*wijziging wegens spelfoutje*

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:54

wat arabendu zegt daar ben ik het helemaal mee eens. sowieso ben ik niet echt weg van sporen ik denk dat ik er gewoon niet goed mee overweg kan, dus ik rij er bijna nooit mee maar dat is voor ieder persoon verschillend. maar goed daar ging je vraag niet over.