wie helpt mij?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:19

Luckyentruus, ik zou opzoek gaan naar een andere instructrice, degene die je nou hebt, heeft zo te horen weinig verstand van jonge pony.
Ik denk echt dat je een goede instructrice nodig hebt, want je bent zelf echt te onervaren voor een jonge pony, en kan daar zo te horen best goede hulp bij gebruiken.
Ik heb zelf ook een haflinger, en weet dat geduld een schone zaak is, bij deze paardjes, als je goed resultaat wil boeken, moet je hem de tijd gunnen en conseqeunt zijn, en bij het begin beginnen. Toen jij 3 was kon je ook nog maar weinig, omdat je nog niet veel geleerd hebt, zie het zo ook bij jou pony, en zoek iemand die het ook zo ziet, en die je dus stapje voor stapje kan begeleiden.
En een drie jarige MOET niet aan de teugel, hij moet reageren, das al meer als genoeg.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:55

Een paard MOET niet aan de teugel, ik bedoel, je kunt je pony niet dwingen om aan de teugel te lopen, dan is het hele contact verpest.
Zeker omdat het een driejarige pony is, dat contact moet opgebouwd worden!

Je instructrice lijkt me geen vergevorderde?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 16:23

Janneke040 schreef:
Luckyentruus, ik zou opzoek gaan naar een andere instructrice, degene die je nou hebt, heeft zo te horen weinig verstand van jonge pony.

Daar ben ik het mee eens. Als ze jouw 3 jarige al aan de teugel wilt laten lopen verdien je een betere instructrice, want die bakt er niks van Nagelbijten / Gniffelen. Zoals iedereen al zegt en daar sluit ik me bij aan, is aan de teugel iets wat later komt, en ZEKER niet de hoofdzaak. Als hij het op een gegeven moment vanzelf gaat doen is dat alleen maar meegenomen Knipoog

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:39

Gewoon even NIET halthouden. Lekker voorwaarts rijden, proberen met je been de pony tegen je hand aan te rijden. En als hij/zij nageeft, geef jij als beloning ook je hand mee. Leer hem maar eerst eens zo aan de teugel lopen, dan gaat het onder het halthouden ook beter. En vooral niet bij een 3 jarige, een slof, of elastiek, of weet ik veel wat aanhangen.

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 21:27

mijn istrutrice heeft zeker wel ervaring ze heeft (meerdere malen) de z2 bereikt en geeft ook al jaren les, ook jureerd ze wel in de hogere klasses.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:46

Waarom zegt ze dan dat je je pony persé aan de teugel moet?

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:09

ik weet het niet misschien, omdat onze 10 jarige haflinger nu niet aan de teugel wil. Dat ze het met deze wil verkomen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:27

Nou, ik vind dat een paard niet persé aan de teugel hoeft. Wat maakt het uit of ie zijn hals nu wel of niet buigt, het gaat om de band tussen ruiter en paard. Je moet nu niks forceren, anders loopt het straks naar af..

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:52

Ten eerste: Een Z2 ruiter en jurylid hoefd niet altijd een goede instructrice te zijn, het gaat erom of ze jullie combi begrijpt! Ruiters die veel op hoger niveau bezig zijn, vergeten soms een paar stappen bij jonge paarden. Als je nu zo doorhamerd op dat aan de teugel lopen, doet ie het zeker niet als ie dadelijk 10 is.
Maar ik vraag me af wat je wil bereiken met deze topic? Ons ervan overtuigen dat jou instructrice het bij het rechte eind heeft , of heb je ookal andere dingen geprobeerd, er staan inmiddels genoeg tips.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:01

Idd, er staan genoeg tips. Niet alleen van mij.
Als je je niet aan mijn tips stoort, tsja, dan moet je het zelf weten.
Ik zeg niet dat mijn wil wet is, maar in de natuur lopen de paarden toch ook niet met hun hals naar beneden ?

Je ziet vanzelf dat je pony na een tijdje vanzelf meer met dat bit gaat spelen, en als je daar dan rustig op in gaat komt hij vanzelf aan de teugel.
Ooit. Misschien. Maar niet als je nu al flink doorhamert op dat aan de teugel rijden!!

Dreamy hier op bokt heeft haar Shetarablanderierverzorgpony (kruising tussen Shetlander en arabier) net een halfjaartje, denk ik? In het begin kon hij bijna niks en nou loopt ie bijna nageeflijk!

Je kunt haar eventueel pben met vragen!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:59

Janneke040 schreef:
Ten eerste: Een Z2 ruiter en jurylid hoefd niet altijd een goede instructrice te zijn, het gaat erom of ze jullie combi begrijpt! Ruiters die veel op hoger niveau bezig zijn, vergeten soms een paar stappen bij jonge paarden. Als je nu zo doorhamerd op dat aan de teugel lopen, doet ie het zeker niet als ie dadelijk 10 is.
Maar ik vraag me af wat je wil bereiken met deze topic? Ons ervan overtuigen dat jou instructrice het bij het rechte eind heeft , of heb je ookal andere dingen geprobeerd, er staan inmiddels genoeg tips.

Idd, sommige rijden beter, dan dat ze les kunnen geven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:56

Angeliek schreef:
Idd, sommige rijden beter, dan dat ze les kunnen geven.

Helaas..

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:37

Hals buigen is niet "aan de teugel" gaan! Is zeker geen voorwaarde, want het hangt ook af van de bouw van het paard.

Een jong paard kan "aan de teugel" lopen als je de normale definitie van aan de teugel hanteert... Maar zoals iemand hier al eerder terecht opmerkte: Leer je paard eerst op zijn eigen benen te lopen en voorwaarts. Pas veel later komt de verzameling met, afhankelijk van de bouw en aanleg van je paard, de buiging in de hals.

En het is als het goed gebeurt een middel en geen doel op zich!!!

luckyentruus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:30

maar als ze in de les nou zegt dat ik meer door moet vragen en porberen aan de teugel moet rijden, ist een beetje raar om nie op te reageren?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:00

Dan zeg je gewoon of het logisch is als je een driejarige meteen al aan de teugel moet!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:06

bij een drie jarige zou ik zeggen aan de teugel is nog niet van toepassing, teminste niet het belangrijkste als hij al wat nagefelijk komt is het mooie mee genomen maar ozrg eerst dat hij lekker soepel wordt door lekker veel figuren te rijden en veel overgangen waardoor hij goed aan het been is en verder zou ik zeggen focus je eerst op de dingen die echt belangrijk zijn en dan pas op dingen zoals aan de teugel wnat is hij niet onspannen en over de rug dan kan hij ook niet aan de teugel lopen dan loopt hij vna voren naar beneden maar vergeet zijn achterkant mee te nemen lijkt me belangrijk dat hij eerst in elkaar loopt en dat aan de teugel komt dan wel

succes

ps ben niet voor bijzet teugels dan gaan ze daarop hangen en moet je ze daar weer van af krijgen

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:44

Nee daarom moet je gewoon op zoek naar iemand anders, het is toch heel logisch, als een kapper jou haar verknipt, ga je de volgende keer toch ook niet terug!!
Het is toch niet de bedoeling dat jij je instructrice moet gaan vertellen hoe het moet?!
Kap er gewoon mee, je betaald er waarschijnlijk flink voor, en geloof maar dat je er zo niet beter van word.
Ik vraag me af hoe zij ooit in het Z is gekomen...in iedergeval niet met een eigen beleerd paard.
Doorvragen is zowieso en slechte zaak, het werkt alleen maar tegen je, omdat jou pony zich sterker maakt, om onder jou druk uit te komen.
Zorg gewoon eerst dat ie op 4 benen leert lopen ( ik denk dat ik pas de 100e ben die het zegt)
Mijn probleem lijkt me meer, jou onzekerheid om beslissingen te maken,
hier lijdt je paardje onder, het lijkt me verstandig daar eens aan te werken, in plaats van maar aan z'n mond te blijven sjorren.
Trouwens Natiral Horsemanship, kent goede methodes om je paard beter te leren begrijpen, zou denk ik niet verkeerd zijn, voor je.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:52

Er is niets mis mee om een driejarig paard nageeflijk te rijden, mits hij zelf al wat aanbiedt, het is dus niet perse slecht ofzo.
Maar het is niet de bedoeling dat je dit gaat afdwingen, zorg er voor dat hij goed voor het been is en lekker op eigen benen loopt. Wel contact houden met de mond, op een gegeven moment gaan de meeste paarden dan vanzelf wat aanleuning zoeken.
En wat ik al eerder zij: longeer hem eens een keer of 2 per week, met een hulpteugel. dan kan hij zonder het gewicht van de ruiter daar zijn balans vinden, vaak valt het kwartje met rijden dan wel eerder.
Je zal voor jezelf moeten beslissen of je op 1 lijn zit met je instructie of niet.

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 10:53

Nageeflijk is (nogmaals) niet per definitie in de krul!!!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:01

je paard is nog maar 3
je heb heus nog véél tijd...
je vriendin kan het ook niet ookal rijd ze Z

aan de teugel doe jij niet alleen
je paard moet eerst ontspannen zijn
als je dit gevoel gevonden hebt...
kan je beetje bij beetje beginnen
aan de teugel is niet gelijk aan de neus op de borst!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:18

Waarom word ik er elke keer weer zo moe van pffffffff Scheve mond
Er worden hier geweldige tips gegeven,van mensen met voldoende ervaring en inzicht dus doe er iets mee!

Is goed voor je nog erg jonge paardje,voor jezelf als ruiter maar vooral voor je persoonlijke groei!!!

Je stelt een vraag en anderen zijn zo aardig met je mee te denken.
Doe er wat mee!!!

1.zoek een andere instructeur(iemand die een driejarige Haf aan de teugel wil laten lopen,mag mijn inziensgeen les geven)
2.geef je jonge dier de kans om op een prettige,ontspannen manier volwassen te worden.
3.blijf lessen maar op een eerlijke manier naar je dier toe.
Dus rechtrichten,balans vinden,hulpen begrijpen,spieren opbouwen en dan over een hele lange tijd met de juiste aanleuning aan de teugel.

Oja,paardrijden is leuk en met paarden omgaan nog leuker en probeer dat vooral zo te houden. OK dan!

Groet Dagmach

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:23

Goede reactie Dagmach!

Niet dat ik vind dat ik er verstand van heb, maar de TS stelt een vraag en gaat er vervolgens tegenin! Ik zou het zo doen als ik haar was, ik gaf haar tips en ze kan er mee doen wat ze zelf wil!

Een tip meid: Verpest dat paardje asjeblieft niet!
Nageeflijk lopen okee, maar verwacht niet dat het beessie meteen aan de teugel loopt! Hij is tenslotte pas 3!

Janneke040

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:42

ja mee eens Dagmach ik word er ook moe van.. Knipoog

Ik ben benieuwd naar wat Luckyentruus al met de tips gedaan heeft Verward
Want daar hoor je helaas niks over.

Deze topic gaat onder de naam: Wie helpt mij??!!
Enuhh heel veel mensen willen helpen, ik heb zelf persoonlijke hulp aangeboden via PB, maar er word niks mee gedaan.. Niet dat het mij iets uitmaakt, maar ik vraag me of of hier wel echt om hulp gevraagd word!

Nou dames ik vind het in iedergeval tof dat jullie allemaal zo medenken OK dan!

Nou Luckyen truus nog Knipoog

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:19

ik rij zelf ook veel op een haflinger bij mij gaat die meestal wel door de hals je weet dat haflingers graag hard gaan daarom moetje eigenlijk drijven en weer opvangen en zo lang door gaan. als die dan overkruist gaat lopen stop hem dan een keer en begin weer op nieuw je moet voor al opvangen maar je benen er bij houden