Sjors tijdens les (binnenbak)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:40

Sjuimpje schreef:
Net alsof op de kop rijden en LDR wat met elkaar te maken hebben *LOL*

Als ANky en Edward het doen heeft het niets met op de kop rijden te maken dat klopt, maar Anky en Edward hebben Sjors niet die hebben totaal ander soort paarden.

En jij wilt jezelf en Anouk toch niet met de rijkunst/gevoel/motoriek/talent van Anky vergelijken of wel?
Beetje realistisch blijven lijkt mij wel verstandig.

Maar goed, deze discussie is al heel vaak gevoerd, ieder zijn hobby en vele wegen die naar Rome leiden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 12:23

Pipo schreef:
Een paard wat zijn exterieur heeft zou ik niet snel in het ldr gebeuren rijden. Hij is al wat op de kop gebouwd, en dan ook op de kop rijden, dat vraagt om problemen.

Ik rijd/train hem niet LDR Scheve mond.

En Sjuim, klopt, LDR en op de kop rijden is zeker niet hetzelfde. Maar omdat mijn rijkunstig gevoel niet zo verfijnd is als die van bijv. de topruiters, waag ik me er niet aan bij Sjors.

Ik ben wel van mening dat je je paard overal moet kunnen instellen. Dat wisselen we dus wel regelmatig af.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:28

Sjors ziet er goed uit Anouk! Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:35

Ben het wel een beetje eens met voorgaande commentaar van Pipo, hij lijkt een beetje op de kop te kukelen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat in mijn eigen rijden ook nogal eens tegenkom....Verder vind ik Sjors een mega STOER paard, maar dat wist je al Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:46

Picasso schreef:
....Verder vind ik Sjors een mega STOER paard, maar dat wist je al Lachen

Dat vind ik overigens ook Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:12

Pipo schreef:
Een paard wat zijn exterieur heeft zou ik niet snel in het ldr gebeuren rijden. Hij is al wat op de kop gebouwd, en dan ook op de kop rijden, dat vraagt om problemen.

Hier wordt gesuggereerd dat je met LDR een paard op de kop rijdt, of het moet niet duidelijk geformuleert zijn.

Ik zeg trouwens ook helemaal niet dat Sjors of Anoukie zich op LDR moeten storten, dat is aan Anoukie zelf, de instructie, mogelijkheden van haar zelf en haar paard.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:04

Ik zeg sowieso niet dat ik LDR rijd, als ik dat al zou doen, doe ik dat alleen wanneer ik een instructeur/trice heb die zegt dat ik dat moet doen en hoe. Ik ga daar zelf niet mee "rommelen". Wel rij ik graag, wanneer hij zich sterk maakt, ronder, vanuit daar de hals "laten vallen" en weer oppakken. Even loswerken in de kaak en bovenlijn.

Daarbij proberen we dan om te allen tijde de achterhand actief te houden en hem niet op de voorhand te laten vallen. Maar ja, dat is niet altijd even makkelijk Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:30

Sjuimpje schreef:
Hier wordt gesuggereerd dat je met LDR een paard op de kop rijdt, of het moet niet duidelijk geformuleert zijn.

Ik zeg trouwens ook helemaal niet dat Sjors of Anoukie zich op LDR moeten storten, dat is aan Anoukie zelf, de instructie, mogelijkheden van haar zelf en haar paard.

Volgens mij bedoelt Pipo dat mensen, die niet dezelfde fijngevoeligheid hebben als een Ankie of Edward en toch het LDR 'toepassen' je snel krijgt dat paarden op de kop gaan lopen. Maar dat is my guess.

Overigens zeg IK niet dat Anouk het LDR 'systeem' rijdt.

Top dat je zo met kritiek om kan gaan Anouk OK dan!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:57

Anoukie schreef:
Ik zeg sowieso niet dat ik LDR rijd, als ik dat al zou doen, doe ik dat alleen wanneer ik een instructeur/trice heb die zegt dat ik dat moet doen en hoe. Ik ga daar zelf niet mee "rommelen". Wel rij ik graag, wanneer hij zich sterk maakt, ronder, vanuit daar de hals "laten vallen" en weer oppakken. Even loswerken in de kaak en bovenlijn.

Daarbij proberen we dan om te allen tijde de achterhand actief te houden en hem niet op de voorhand te laten vallen. Maar ja, dat is niet altijd even makkelijk Lachen.

Het vetgdrukte heeft imo alleen zin als je hem er van achter goed bij kunt blijven rijden en dat kan ik in deze foto's helaas niet zien.
Bovendien vind ik het zelf niet erg tactisch uitgedrukt, "laten vallen" ......op de voorhand?? Knipoog
Ik denk dat ik het loswerken anders aan zou pakken. Bijvoorbeeld wel zijn lichaam recht laten lopen (even in Jip en Janneke taal hoor) maar zijn hoofd en hals lichtjes laten buigen.
Dus geen schouder voor, alleen de soepelheid bevorderen.
Nu ken ik Sjors als geen ander en weet dat hij niet makkelijk is daarin en dat het van de zijlijn makkelijk oordelen is hoor Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:04

Hehe, nee niet laten vallen op de voorhand Knipoog, ik wil graag dat hij mijn hand volgt en daarbij zijn neusje eruit doet (ook even Jip en Janneke taal Knipoog).

Wat we proberen, als we hem niet rond rijden Knipoog, is om hem echt aan te laten treden, o.a. dmv schakelen. Het verruimen gaat steeds makkelijker, met het stapje terug heeft hij heel veel moeite. Dan maakt hij zich nog wat sterk etc.

Levy, jij bedoeld op de lange zijde in draf inbuigen links en rechts en zijn lichaam daarbij recht houden? In stap wordt hij aardslui als ik dat soort dingen doe (helaas). Maar waar moet de hals dan zijn en de neus?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:11

Ik zou er persoonlijk eerst niet zoveel waarde aan hechten dat dat hoofd zo diep ingebogen is. Ik zou een constante aanleuning zoeken zonder diep te komen en eerst leren van achter te vertrekken. HIj wordt daar heel boos en heel heet van, maar dat is een kwestie van consequent terug blijven rijden.
Met dat inbuigen bedoel ik heel licht in laten buigen, dus een lichte schouder voor stelling zonder daadwerkelijk die schouder naar binnen te laten komen. En dan niet door te trekken met je binnenhand, maar door te geleiden, zonder daarbij tegen te werken met je buitenhand.
En geloof me.......dat is heeeeeel moeilijk Haha!
Mijn juf laat het me ook regelmatig doen, ook met de z paarden......en das heus nog niet zo simpel.
Als je dit liever via PB wilt horen moet je trouwens even een gil geven hoor Haha!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:19

Ik ga me er niet mee bemoeien vindt m er goed uitzien qua gezondheid!
En van een foto is t toch moeilijk oordelen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:20

Ik snap wel wat Anouk bedoelt met 'de hals laten vallen', dat is iets wat je met name bij het wat dieper rijden vaak hoort.
Ik heb echter onlangs een clinic gevolgd die uitgesproken klassiek genoemd kan worden en eigenlijk was ik daar met precies hetzelfde bezig:
Namelijk het op het achterbeen houden, het paard mag het tempo niet overnemen, waarbij je de hals wil laten uitschuiven en het stuk voor de schoft wil laten opbollen.
Op het moment dat een paard dat laatste stukje hals ook gebruikt voelt dat als een soort zucht waarbij gelijk alle stukjes puzzel paard aan elkaar komen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:26

Levy, ik denk dat ook jouw tips voor velen leerzaam zijn, dus van mij mag het best wel hier. En anders horen we wel van een moddie dat we naar RT moeten gaan denk ik Haha!.

Ik ga het proberen (vanavond), het moeilijke is wel om zaken te doen met een constante aanleuning. Zodra Sjors iets moeilijk vindt, krijg ik dat als eerste terug in de aanleuning. Ik weet niet of dit herkenbaar is voor andere mensen?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:27

Sjuimpje schreef:
Ik snap wel wat Anouk bedoelt met 'de hals laten vallen', dat is iets wat je met name bij het wat dieper rijden vaak hoort.
Ik heb echter onlangs een clinic gevolgd die uitgesproken klassiek genoemd kan worden en eigenlijk was ik daar met precies hetzelfde bezig:
Namelijk het op het achterbeen houden, het paard mag het tempo niet overnemen, waarbij je de hals wil laten uitschuiven en het stuk voor de schoft wil laten opbollen.
Op het moment dat een paard dat laatste stukje hals ook gebruikt voelt dat als een soort zucht waarbij gelijk alle stukjes puzzel paard aan elkaar komen.

Dit klopt ook helemaal Sjuim en is dus volledig correct. Alleen het stukje waarin jij schrijft:"Namelijk het op het achterbeen houden, het paard mag het tempo niet overnemen, waarbij je de hals wil laten uitschuiven en het stuk voor de schoft wil laten opbollen.", dat mist hier nog. Knipoog

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:31

Anoukie schreef:
Levy, ik denk dat ook jouw tips voor velen leerzaam zijn, dus van mij mag het best wel hier. En anders horen we wel van een moddie dat we naar RT moeten gaan denk ik Haha!.

Ik ga het proberen (vanavond), het moeilijke is wel om zaken te doen met een constante aanleuning. Zodra Sjors iets moeilijk vindt, krijg ik dat als eerste terug in de aanleuning. Ik weet niet of dit herkenbaar is voor andere mensen?

In elk geval voor mij.........tenminste met Sjors Haha!
Zoals ik zei: hoe fijn, makkelijk en simpel zijn karakter ook is, hij is niet zo simpel, fijn en makkelijk te rijden.
Zijn lichaam zit hem nog een heel stuk in de weg. Hij is groot en hoewel dat er aan de buitenkant niet zo uitziet door zijn stoere voorkomen, hij is ook nog slap!
Hij is het laatste jaar nog een heel stuk gegroeid.
Ik denk alleen juist om die reden, dat je heel erg moet proberen die achterhand en rugspieren te trainen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:38

Ja klopt, het is een schatje, maar met rijden is hij alles behalve simpel. Hij is al een stuk constanter in zijn aanleuning en met overgangen vertrekt hij al goed van achteren, maar constant van achteren is erg zwaar en moeilijk. Zodra ik hem sterk voorwaarts terug wil rijden (snap je het nog Haha!), gaan die oren naar achteren en is de aanleuning weer erg onrustig.

Hij is het laatste jaar van voren heel mooi bijgetrokken. Ik rijd hem nog steeds hooguit 5 dagen per week en dan nooit langer dan 3 kwartier, meestal een 1/2 uur.

De pessoa teugel gaat er ook komen om zijn ruggebruik en achterhand te stimuleren met longeren. Alle beetjes helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:40

Ik ben het hier wel eens met Levy. Ook ik bedoel het niet banketstaaf of afzeikerig, dat is juist niet de bedoeling.

Voor je met een paard aan de slag gaat denk ik dat je vrij kritisch moet gaan bekijken waar het paard zijn tekortkomingen heeft zitten. Bij Sjors is dat toch dat hij nog wat overbouwd is. Voor hem is het dus erg moeilijk om in een horizontaal evenwicht te lopen. Hoe ronder je hem voor instelt, hoe moeilijker het voor hem word om aan de achterkant door te blijven treden. Van achter erbij is natuurlijk nog geen sprake van.

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan een paard moet voldoen voor je een stap verder kan maken. En die mis ik hier. Sjors word sterk en de oplossing die je aandraagt lijkt erg sterk op het losspoelen vanuit de hand. Je zegt hier dat je hem dan ronder instelt, zodat hij zijn kaak loslaat. Persoonlijk zou ik dan juist met been komen zodat hij daar eventjes sterk op word, doordrukken met dat been en dan zal hij nageven. Nu word hij alleen licht in de hand en werk je hem eigenlijk van voor naar achteren.

De hals laten ze vallen als je hem iets hoger instelt, het neusje eruit houd en hem naar de hand toe blijft rijden. Dus steeds druk met been naar de hand rijd. Daarin tempocontrole en houdingcontrole hebben, en dan kan je zo een keer aan de voorkant de hals laten vallen zonder enig probleem. Hij zal dan ook niet gek sterk worden. Maar van dit ronde, waarmee hij echt op de kop loopt zal hij beetje bij beetje steeds een stukje sterker worden.

Rechte lijnen, aan het been, neusje eruit en rechtrichten. Mooi op twee teugels tussen twee benen houden en dan komt het wel goed. Je maakt het hem echt heel moeilijk op deze manier.

Gewoon ieder paard bekijken en daarop je rijden aanpassen.

Bij deze fotos krijg ik juist het idee: Doe je hand naar voren en trap hem eens aan zodat ie zijn kop opsteekt Haha!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:42

Ik had het niet beter kunnen verwoorden....... OK dan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 15:51

Even ter aanvulling. Ik moet, als Sjors onrustig wordt in de aanleuning, met 2 benen naar voren rijden. Handen laten staan, niet terugwerken, niet loslaten, maar op de plaats houden, weerstand bieden.

Zelfs de meest simpele dingen als tempocontrole of houdingcontrole kunnen erg moeilijk zijn als een paard zichzelf sterk maakt en onder je uit loopt. Ik roei ook met de riemen die ik heb, solly Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:56

Hee Anouk. Ik zeg ook nergens dat het makkelijk is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:56

Overigens is tempocontrole en houdingcontrole een van de dingen die het allermoeilijkst zijn en iets waar het hele feestje paardrijden om draait.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:57

Gehoorzaamheid.........

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 16:11

Levy schreef:
Gehoorzaamheid.........

Soms praten we een andere taal en hebben we wat last van miscommunicatie Haha!.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:28

Jammer dat de foto's zo 'spooky' zijn Haha!
Ik heb met intresse de 'discussie' gelezen... Thanks! vind dat altijd leerzaam.