Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, dat moet wel een hele beste kneuzing geweest zijn.Niemandweet schreef:Tja..pit krijg je dr nou eenmaal niet uit..
Trouwens klopt het ook dat als je een paard in de winter zonder dek laat staan, hij niet hard mag werken omdat hij dan te bezweet raakt en zo kou kan vatten.
cissie schreef:Als een paard zich zo naar jou gedraagt tijdens het longeren vind ik het nog bijzonder dat je zo met hem weg rijd in de bak.
Het kan idd een dominantieprobleem zijn, hoe lang heb je dit paard nu?
En heeft dit paard zich altijd zo gedragen vanaf het begin dat je haar hebt?
Jouw paard is 19 jaar oud,vaak zijn dat leeftijden waarbij je negatief gedrag niet zo 1 2 3 hebt afgeleerd, daar gaat heel wat tijd inzitten.
Vaak zit het gedrag er zo ingebakerd dat het er bijna niet meer uit te krijgen is, dat houd niet in dat het lukt, maar het kost in de meeste gevallen wat meer doorzettingsvermogen.
Een paard wat 2 a 3 jr stil heeft gestaan ivm met een kneuzing is vrij bijzonder, dat moet wel een hele beste kneuzing geweest zijn.
Ik begrijp dat je rustig weer aan het opbouwen bent, dan lijkt de optie die anderen en ik eerder gaven, nm. het paard voluit laten gaan en moe rijden, wellicht minder goed.
Als het echt zo'n dominantie tante is, zou je er een proffesioneel persoon of een meer ervaren persoon bij kunnen halen, want dan los jij dit niet in je eentje op ben ik bang.
Hulpteugels/bitten kun je proberen, persoonlijk ben ik er niet weg van omdat het niks oplost alleen verdoezeld het lijkt dan et alsof het probleem opgelost is >;) , maar zodra je de teugel/bit weg haald vervallen veel paarden in hun oude negatieve gedrag.
Het is aan jou om hier een blijvende eerlijke oplossing in te vinden, waarschijnlijk is het niet alleen het paard wat zo dwars is, er is ook nog altijd een eigenaar die het paard te ruimte geeft om zich op deze manier te uitten, jullie kunnen imo het beste samen hulp van een derde inroepen!
russel schreef:Ja, dat probleem ken ik dus heel goed. Het is ongehoorzaamheid om er van door te willen gaan. Ze probeert uit of je het goed vindt. Kijk wel uit of ze niet door het bit heen loopt, die van mij doet dat dus wel en als je dan sterk inkomt wordt die van mij juist heel boos. Dus als ik met een scherp bit of een strakke hulpteugel hem terugneem en hij reageert niet en ik ga hangen, dan heb ik een boos paard dat absoluut niet zal stoppen. Het enige wat bij hem lukt is helaas aan 1 kant een hele flinke ophouding maken of ordinair zagen als hij aan de kletter gaat en dat aan de kletter gaan zit in zijn kop. Zo van: Vandaag ga ik NIET luisteren en ik ken hem nu zo goed dat ik dit al de eerste paar minuten aan hem merk.
Niemandweet schreef:Tja..
Beetje dressuren lukt nog wel, maar stilstaan wilt ze bijv buiten ook niet.. Misschien paar tellen ofzo.
Thiedemann is iig besteldt en van t weekend samen met passy uitproberen.
Als dat goed gaat dan ben ik blij, en anders gaan we verder zoeken naar n oplossing.
Én trouwens bokken of steigeren zal ze echt nooooit doen onder het zadel..Dat is wel een voordeel van haar.
Lisjuh87 schreef:Ik snap het trouwens niet het is niet je eigen paard....Hoe kan die eigenaar het in godsnaam toelaten op het paard naar buiten te gaan als hij er echt vandoor gaat en amper te stoppen is...straks gaat het een keertje goed fout....
Heb je dit topic met haar overlegt en wat vind zei van al die manieren die jij wil uit gaan proberen bij HAAR paard???