softeugel of niet>>help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 14:50

Sluit me volledig aan bij Joepje, GK en al de rest Lachen .

Je rijdt galopwissels, maar je kan je pony niet onder controle houden op een gewone volte, daar klopt iets niet. Ofwel heb ik een vreemde instructice, maar van die van mij heb ik eerst moeten leren om rustig te galoperen, op de achterhand en rechtgericht, en pas toen mocht ik meer dingen doen zoals we nu bezig met af en toe wat contragalop. Is mijn paard tegen de hand of galopeerd ze op de voorhand, wordt er niks mee gedaan totdat ik haar terug goed heb. Eerst de basis voor 200% onder de knie, en dan pas aan de wissels beginnen Lachen

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 15:04

een slof kan je gebruiken als: op kracht in de krul trek teugel. maar je kan hem ook goed gebruiken. maar ik denk dat een slof een tijdelijke oplossing biedt. maar het niet verhelpt. een slof is net als een pijnstiller. het wordt minder maar het gaat niet weg. je moet op zoek naar het juiste medicijn. en het medicijn is denk ik geduld hebben.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 17:03

Succes op je wedstrijd, in de m1 moet je in galop een volte 10 meter rijden, dat wordt dus nog even oefenen...

Verder ben ik het met de rest eens, waarom wissels als jullie de basis nog niet eens beheersen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:32

de achtergrond van dit verhaal:
het profiel van beautylover"]
vorig jaar 29-08-2003 heb ik mijn eerste pony:beauty gekregen,maar ik kende haar al toen ze 4 was(nu is ze 7).

wij rijden nu samen M1,
we rijden nog geen wedstrijden,maar dat komt nog wel
beauty heeft jammer genoeg wel een korte staart,we weten niet hoe dat gebeurt was toen ze trug op de camping kwam.dus maar hopen dat ie snel weer aangroeid;)
over 2 maanden zal beauty waarschijnlijk 8 worden.
[/quote]

26 september 2004
[quote="Concorde"]
Misschien heb je een vriendin met wie je mee kan rijden? Zo doe ik het ook. Of je leent een trailer van een stalgenootje? (mijn noodoplossing)
Vraagje: Hoe kun je M1 rijden als je geen wedstrijden rijdt?
[/quote]

[quote="beautylover"]
er zijn geen mensen die een trailer hebben bij ons op stal.
maar dan had ik eigenlijk nog een probleem..we hebben geen trekhaak.

nou concorde:je kunt best een niveau rijden zonder dat je op wedstrijd gaat hoor.
ik rijd ook heel veel proefjes.
[/quote]

1 november 2004
[quote="beautylover"]
als ik aan het rijden ben gaat alles goed:stap,draf..
maar de galop gewoon niet Verward
ze racet altijd wel een beetje in de galop,maar nu begint het echt abnormaal te worden!
ik probeer haar soms in te houden,maar het lukt niet
ik spring soms gewoon vanuit stap aan..lukt ook niet
als ze te snel gaat sta ik ook soms wel eens stil..maar niks helpt gewoon
soms longeer ik voor het rijden,maar dan word ze nog gekker.

wie o wie kan mij helpen???
[/quote]

3 november 2004
[quote="beautylover"]
okeej dan weet ik dat.

nou niet iedereen weet dat,het ligt er maar net aan wat je lesgever zegt..

normaal gaat het onder controle houden wel,maar in de winter niet volgens mij heeft iedereen daar wel een last van
[/quote]

[quote="beautylover"]
gisterenavond ging ik rijden,en toen was daar toevallig een man en die reed dan western...
die zag mij gisteren een gedeelte beauty berijden en die zei dat mijn houding er netjes uit zag! OK dan!
even later kwam hij mij les geven,en toen vroeg ik dingen die nog niet goed lukte...dus hij mij uitgelegt enzo.

eerst had ik het wijken gevraagd omdat ik soms teveel stelling nam,toen zei hij dat ik het een keer tegen de kant aan moest proberen,maar dan alleen de achterhand naar binnen drukken en daarna "de neus meenemen" zoals hij zei Haha!

dat ging daarna "perfect",en even later toen we dat een paar keer gedaan hadden,ging hij mij een beetje appuyement leren.
ik moest weer "de neus meenemen",en dat lukte goed door die oefening van het wijken.
en jaja even later lukte het al goed appuyement naar links,naar rechts ging nog niet echt.
van dit ben ik nu al een stuk wijzer geworden

even later na wat draven,ging ik galoperen:hij zag dus ook dat beauty veels te snel ging,en zei dat ik iets beter met mijn heupen mee moest bewegen....
dat lukte wel als beauty wat langzamer ging,maar als ze hard ging niet. Bloos!

toen zei ik tegen die man:wil jij het eens proberen dan..
en raad eens zelf hem lukte het niet Tong uitsteken

in het begin toen hij erop zat begon beauty een beetje vervelend te doen:stampen met haar voor en achterbenen,half bokken en steigeren(niet heel hoog dus) en dan dan heel snel achter elkaar!
beauty oortjes in de nek en trok steeds hard aan de teugels Bloos
toen wou die man draven...dat ging eigenlijk best wel goed...
totdat ze lang mij kwamen toen stopte beauty en begon een stukje te steigeren(ook niet echt hoog),en dat deed ze steeds als ze langs mij kwam Verward
waarom dat ze dit deed weet ik niet Verward

[/quote]

en dan nu
[quote="beautylover"]
het lukt nog steeds niet erg geweldig met rijden....
stap gaat soms wel goed draf ook bijna geen problemen,maar in galop is ze dus veel te snel en sterk zoals ik al eerder had gezegd!
steeds als ik een changement/galopwissel om de 3e pas wil doen..of zelfs gewone galop zonder wissels..(soms ook in draf)trekt ze mijn handen uit mijn lijf Rolleyes
dit doet echt vreselijk zeer..ik was van plan om mijn slofteugel maar even uit de kast te halen in verband met het getrek en het tegengespruttel.
longeren van te voren haalt dus totaal niks uit...

slofteugel maar uit de kast terug halen of andere oplossing(uhm pijn lijden Schijnheilig Bloos! )
[/quote]

[quote="beautylover schreef:
ten eerste:1 heb les
ten 2e: wissels kon ze 2 maanden geleden perfect dus daar denk ik ook niet echt dat het aan ligt :S
ze is gewoon supersterk echt vervelend...maar als die oefening kon ze eerst prima!ik weet het niet maar misschien ook een beetje met de kou of gewoon beter spieren?
of het ligt aan haar ras :s

kortom, als je daadwerkelijk op M1 niveau zit (en wissels om de 3 kunt springen) zou dit vrij simpel op te lossen zijn. Werk maar een week lang aan je overgangen, zowel schijn- als echte en heel veel schakelen in de gangen zelf. Verder veel voltes en wendingen, en sb in galop om ze meer op het binnenachterbeen te zetten. Wedden dat het over een week opgelost is.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:55

joepje schreef:
Als je nog niet eens een volte in galop durfd te rijden, waarom dan galopwissels?
Je rijdt dus M1, dus grote onzin om persé wissels om de 3 passen te willen rijden!
En om wissels te rijden om de achterhand sterker te maken? Er zijn meer dan genoeg andere oefeningen!
Ik vind het hele verhaal vaag klinken..
En ik vind je ook vreselijk eigenwijs, want ik heb nog niet 1 keer gelezen dat je het met een goed bedoeld advies eens bent!
Zorg eerst maar eens dat je een goede combinatie word met je pony,
en dat je het vertrouwen van je pony hebt gewonnen,
en ga maar eens helemaal terug naar de basis!
als je eenmaal maatjes bent geworden en de basis is weer goed zal je zien hoe goed het met rijden gaat, en als er dan nog steeds verzet is, mankeerd je pony lichamelijk iets.

ik ben het enigste maatje van beauty!
niemand kan beauty aaien...behalve ik
niemand kan rijden op beauty....behalve ik
niemand kan haar vasthouden...behalve ik
is dit niet genoeg bewijs? Verward

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 19:58

Misser schreef:
Succes op je wedstrijd, in de m1 moet je in galop een volte 10 meter rijden, dat wordt dus nog even oefenen...

Verder ben ik het met de rest eens, waarom wissels als jullie de basis nog niet eens beheersen?

gaat wel als ze niet te snel gaat!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:07

zijn er nou totaal geen mensen die ook soms een probleem hebben met het rijden???
zelfs anky heeft het soms moeilijk met haar paarden...
zelfs de beste ruiter!
de basis hebben we onder de knie....alles lukt perfect maar naarmate dat het winter word zakt het af...
iedereen zegt dat het super gaat!
alleen dat snel gaan en dat trekken...en jullie vinden het al een slechte basis Verward
iedereen die in de kantine zit bij ons op stal kijken verbaasd dat het nog super gaat sinds die enige tijd zonder lesgeeftster!
iedereen zegt tegen mij dat beauty en ik goed rijden!en ik weet zeker dat als het totaal niet ging...dat de mensen me dat wel vertelde Scheve mond
een vrouwtje die bij ons op stal stond reed ook hoge dressuurwedstrijden...en zij zegt dat we het nog super doen OK dan! .
binnenkort komt dus een lesgever en daar zal ik het wel aan vragen...
ik weet zeker als ze zoooo slecht reden dat de mensen niet zo goed over ons gingen praten toch? Bloos!
iedereen zit er gewoon van te kijken dat ik op beauty kan rijden en andere mensen niet!
en het maakt me totaal niet uit wat jullie zeggen of vinden...iedereen vind dat we goed rijden en daar houd ik het bij..
op de pc is het moeilikj zeggen hoe iemand rijd...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:07

Als je wedstrijden gaat rijden zonder dat je dat eerder gedaan hebt, begin je toch in de B? of snap ik hier iets niet?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:11

jepsica schreef:
een slof kan je gebruiken als: op kracht in de krul trek teugel. maar je kan hem ook goed gebruiken. maar ik denk dat een slof een tijdelijke oplossing biedt. maar het niet verhelpt. een slof is net als een pijnstiller. het wordt minder maar het gaat niet weg. je moet op zoek naar het juiste medicijn. en het medicijn is denk ik geduld hebben.

jij geeft misschien nog een klein beetje moed.. Lachen
daarnet gebruikte ik hem ook goed..in stap en draf gewoon best losjes en in het begin van de galop ook los maar naarmate dat ze sneller ging had ik het iets korter genomen...en ging het weer dan weer losser.
ik weet zeker dat als ik het zo een tijdje verder doe dat ze leert om rustig te zijn...hoop ik toch

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:14

PriscaZ schreef:
Als je wedstrijden gaat rijden zonder dat je dat eerder gedaan hebt, begin je toch in de B? of snap ik hier iets niet?

het is nog geen officiele wedstrijd...maar als het een oficiele zou zijn dan natuurlijk wel!
er zit wel oficieele jury Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:16

Als je nu eens gewoon de basis oefeningen gaat rijden
Je gaat wedstrijden rijden en weet je, daar beginnen ze in de B
En thuis oefen je dan zo voor de L

ben je L op wedstrijden, ga je oefenen voor de M

Dus die wissels enz, zijn helemaal nog niet aan de orde.
Daarom gaat het ook verkeerd.
En ga je hier meee door ipv aan de gewone basis te werken, dan gaat het alleen maar slechter ipv beter.

Succes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:20

runningkawa schreef:
Als je nu eens gewoon de basis oefeningen gaat rijden
Je gaat wedstrijden rijden en weet je, daar beginnen ze in de B
En thuis oefen je dan zo voor de L

ben je L op wedstrijden, ga je oefenen voor de M

Dus die wissels enz, zijn helemaal nog niet aan de orde.
Daarom gaat het ook verkeerd.
En ga je hier meee door ipv aan de gewone basis te werken, dan gaat het alleen maar slechter ipv beter.

Succes

dankjewel dit hoor ik wel meer van mensen
tenminste nog iemand die hier een beetje aardig doet Schijnheilig Verward

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:23

joepje schreef:
Als je nog niet eens een volte in galop durfd te rijden, waarom dan galopwissels?
Je rijdt dus M1, dus grote onzin om persé wissels om de 3 passen te willen rijden!
En om wissels te rijden om de achterhand sterker te maken? Er zijn meer dan genoeg andere oefeningen!
Ik vind het hele verhaal vaag klinken..
En ik vind je ook vreselijk eigenwijs, want ik heb nog niet 1 keer gelezen dat je het met een goed bedoeld advies eens bent!
Zorg eerst maar eens dat je een goede combinatie word met je pony,
en dat je het vertrouwen van je pony hebt gewonnen,
en ga maar eens helemaal terug naar de basis!
als je eenmaal maatjes bent geworden en de basis is weer goed zal je zien hoe goed het met rijden gaat, en als er dan nog steeds verzet is, mankeerd je pony lichamelijk iets.

Je schrijft hier dat beauty en christel geen goed koppel zijn, maar ik ken die 2 al heel lang en christel en ik hebben beauty elke dag verzorgd, en toen zei iedereen dat beauty en christel een super koppel zijn en beauty en ik niet echt, dus ben ik over gestapt nara een andere pony, als je die 2 niet kent en ook de geschiedenis van de pony niet kent hoe kan je dan zeggen dat ze geen koppel zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:23

dus we zijn alleen aardig als we niet de tegenstrijdigheden in jouw berichten opmerken? Goed dat ik het weet Knipoog Op welke manege sta je trouwens, ik woon niet zover bij jou vandaan nl.

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:26

Lielle schreef:
dus we zijn alleen aardig als we niet de tegenstrijdigheden in jouw berichten opmerken? Goed dat ik het weet Knipoog Op welke manege sta je trouwens, ik woon niet zover bij jou vandaan nl.

ik heb klein vraagje.........................wat heeft de manege waar ze staat met dit onderwerp te maken ????

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:27

Lielle schreef:

je mag wel tegenstrijden maar niet zo gemeen Huilen ik ben nog maar 13 hoor Bloos! ik moet het nog leren verwerken Schijnheilig .

t looerhof maar das dan in belgie vlak bij uhm budel

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:31

beautylover schreef:
zijn er nou totaal geen mensen die ook soms een probleem hebben met het rijden???

Jawel hoor, ik heb ook wel problemen, maar daarom rijd ik ook oa geen galopwissels
Citaat:
de basis hebben we onder de knie....alles lukt perfect maar naarmate dat het winter word zakt het af...

Als je haar zo nog niet volledig onder controle hebt in galop, is de basis voor galopwissels blijkbaar toch niet helemaal onder de knie

Citaat:
alleen dat snel gaan en dat trekken...en jullie vinden het al een slechte basis Verward

om je met galopwissels bezig te houden wel.. Daarvoor met je paard gecontroleerd en op de achterhand galoperen, een paard dat snel gaat en trekt loopt meestal op zijn voorhand.

Citaat:
en het maakt me totaal niet uit wat jullie zeggen of vinden...iedereen vind dat we goed rijden en daar houd ik het bij..
op de pc is het moeilikj zeggen hoe iemand rijd...

dus je vraagt om commentaar, zolang het maar in jouw straatje past . Dan moet je hier geen vraag stellen, kun je het zelf ook oplossen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 27-11-04 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:35

xKatleentjex schreef:
dus je vraagt om commentaar, zolang het maar in jouw straatje past . Dan moet je hier geen vraag stellen, kun je het zelf ook oplossen Knipoog

Dus als iemand verteld dat ze te horen krijgt dat ze goed rijd, maar otch hier nog wat vragen hefet moet ze het zelf mar oplossen.............sorry maar over mij word ook gezegd je rijd goed...alleen ik heb ook moeite met sommige dingen en als ik om hulp vraag pik ik het ook niet als alles zo gezegd word als hiet gezegd word...............als iedereen het gewoon normaal gezegd had en niet zo hard had ook deze hele discussie niet zo uitgelopen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:35

ocean_polly schreef:
ik heb klein vraagje.........................wat heeft de manege waar ze staat met dit onderwerp te maken ????

simpel, dan rijd ik eens langs als ik in de buurt ben Knipoog

Beautylover, ik denk dat we heel wat vriendelijker zouden reageren op je vragen en problemen als je zelf ook wat opener zou staan vor suggesties. Alles wat we zeggen klopt niet, de basis heb je prima voor elkaar, alleen het galopperen gaat te snel. Je komt niet echt geloofwaardig over, en als je dan alles afwijst, zal de gemiddelde bokker idd wat bot gaan worden.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:37

Lielle schreef:
simpel, dan rijd ik eens langs als ik in de buurt ben Knipoog

Beautylover, ik denk dat we heel wat vriendelijker zouden reageren op je vragen en problemen als je zelf ook wat opener zou staan vor suggesties. Alles wat we zeggen klopt niet, de basis heb je prima voor elkaar, alleen het galopperen gaat te snel. Je komt niet echt geloofwaardig over, en als je dan alles afwijst, zal de gemiddelde bokker idd wat bot gaan worden.

lijkt me leuk Bloos Haha! morgen kan wel Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:38

morgen heb ik zelf wedstrijd, dus dat zit er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:41

Citaat:
dankjewel dit hoor ik wel meer van mensen

Als meerdere mensen dit zeggen, zou er dan misschien niet een kern van waarheid in kunnen zitten? Bloos! Schijnheilig

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:42

maar ik rijd nog niet echt officiele wedtrijden dus:p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:43

ja, daarom ben je B en niet ZZ-L

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:47

Goed, dan ga ik nu eens iets heel anders roepen.
Misschien moet je de slof er maar wel om gooien. Kijk maar wat er gebeurt. En dan niet achteraf komen huilen dat het zo slecht gaat met je paard.
Als jij denkt dat dit goed is en jouw instructrice is het er ook mee eens, waarom niet? *LOL*