Jonge Lupicor los in de bak + vrijspringen! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:41

Pfff, jullie zeuren hier allemaal! En wat denlem jullie van de wilde pony's die over sloten en beken en de hoogste hindernissen springen op een leeftijd van een paar maanden? Als springen zo zielig zou de dierenbescherming wel in actie komen, die vinden iets zo snel zielig! Jee, zeur niet!

-----------------

Mooie foto's hoor, nice horsie Knipoog
Als je dit niet te vaak doet kan het heus geen kwaad!
Jammer dat de foto's een beetje vaag zijn... Lachen

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:52

Hey leuke foto's Lachen

Maar springt ie op die kleine foto echt over het hek heen??? Tong uitsteken
Kun je die niet eens vergroten haha Tong uitsteken

Groetjes!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:31

Weetje wanneer er blessures en schadelijke dingen komen?
Als mensen hun paard 23 uur per dag binnen houden, en dan ffies gaan rijden of losgooien etc. Die paarden zijn dan niks gewent, en die pezen en spieren dus ook niet.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen net doet alsof hun paard van poppenstront is!
Sjonge jonge, kijk eens in het wild, of gewoon in de wei.
Sommige schreven dat ze hun veulen liever bij hun soortgenootjes in de wei willen doen. Prima, maar heb je wel eens gekeken hoe ze daar doen?
Juist, ook springen, rennen, slidings, steigeren, naar elkaars nek bijten enzo. Dat kan dus ook niet, stel je voor dat ie een spier verrekt Schijnheilig

Dit is echt heel laag, het paardje kan zelf beslissen hoe hij erover heen gaat. Voor zijn part stapt ie erover, of galoppeert er gewoon over.
Ik vind dit niet zo schadelijk hoor, hij vind het nog leuk ook!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:41

ee het kan dus echt wel gaan kwaad en dat over pas op 4 jaar springen dat dat aangeraden wordt Verward een paard mag gerust al op 1.5 heel soms wat sprongetjes vrij doen, dus ponyygekkie en al die mensen die daar tegen zijn, als er een boomstammetje van 50 cm in de wei ligt en je veulen springt daar over dan is dat super schadelijk en moet dat direct uit de weide gehaalt worden enzo Verward niet dus, een veulen vindt wat speeloefeningetjes super leuk, dit is stukken beter dan heel de tijd nietsen, al spelend leert het veulen het meest. trouwens het is echt een prachtig veulen Kwijl ik vindt het heel goed dat je haar al wat leert omgaan met het springen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:41

Ik vindt het ook absoluut niet goed, zo vroeg. Het is voor haar/zijn lichaam uberhaubt niet heel goed, maar ook niet "psychisch"(ben even naam kwijt, hij het eigelijk heet)..

Vriendin van mij, heeft dat dus ook gedaan.. Pony heel vroeg laten springen... Pony kan ook zeker springen, vond het harstikke leuk en heeft tot z'n vijfde ook super gesprongen. maar opeens wilde hij niet meer... het is nu gewoon over en uit, en pony wil absoluut niet meer springen.. Niet meer buiten, niet meer vrij, niet onder het zadel.. Niets meer..

Ik zeg niet dat dit bij elke pony zo is, maar ik zou er toch maar een beetje mee oppassen hoor. Iig niet te vaak doen..
Verder ziet het er goed uit!

Kimpjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:43

maartjuh schreef:
Ik vindt het ook absoluut niet goed, zo vroeg. Het is voor haar/zijn lichaam uberhaubt niet heel goed, maar ook niet "psychisch"(ben even naam kwijt, hij het eigelijk heet)..

Vriendin van mij, heeft dat dus ook gedaan.. Pony heel vroeg laten springen... Pony kan ook zeker springen, vond het harstikke leuk en heeft tot z'n vijfde ook super gesprongen. maar opeens wilde hij niet meer... het is nu gewoon over en uit, en pony wil absoluut niet meer springen.. Niet meer buiten, niet meer vrij, niet onder het zadel.. Niets meer..

Ik zeg niet dat dit bij elke pony zo is, maar ik zou er toch maar een beetje mee oppassen hoor. Iig niet te vaak doen..

okej je kan gelijk hebben maar heel soms kan toch geen kwaad, je mag het natuurlijk niet vaak doen Knipoog

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:44

Ponygekkie schreef:
Jonge Jonge Blazingboots, je moet je niet zo aanstellen als andere mensen gewoon een mening geven. Ik vind het gewoon zielig het is gewoon totaal logisch dat je niet met een 1,5 jarige moet gaan springen. En vind de reactie van Carola ook heel goed.

Jij laat haar toch ook geen mening geven!?
Maar goed! Geen zin in geruzie! Ik heb er geen verstand van hoor. Maar ik denk dat als je het niet te vaak doet. Het niet erg is. In de wei maken ze veel gekkere sprongen hoor!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:48

die van mij is nu 2 jaar en 4 maand, en ik loop 2 keer in de week met hem een half uur langs de weg, maar als de bak weer begaanbaar is ben ik ook wel een keer naar zijn springen.
denk niet dat het heel veel kwaad van als je het maar niet ta vaak doet,( bv 1 x in de 2 maand) en dan tot een cm of 60..
de haflinger van een vriendin van mij is 9 maand en die springt dagelijks hahaah ( over het draad dan)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:56

nameless schreef:
die van mij is nu 2 jaar en 4 maand, en ik loop 2 keer in de week met hem een half uur langs de weg, maar als de bak weer begaanbaar is ben ik ook wel een keer naar zijn springen.
denk niet dat het heel veel kwaad van als je het maar niet ta vaak doet,( bv 1 x in de 2 maand) en dan tot een cm of 60..
de haflinger van een vriendin van mij is 9 maand en die springt dagelijks hahaah ( over het draad dan)

idd, zolang je het niet te vaak doet, en niet te hoog gaat.. Dan is er niks aan de hand.. Je moet er gewoon voor zorgen dat ze het leuk blijven vinden, en dat ze springen speciaal vinden. Dat ze het als plezier zien, en niet als werken.. Als je de lol erin houd gaat het meestal wel.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:33

maartjuh schreef:

ik denk niet dat het bij die pony komt door te vroeg vrij te springen, want hij ging pas weigeren met z'n 5e. ik denk eerder dat het geen vertrouwen in de ruiter of iets dergelijks is. maar goed ik heb ze niet zien springen. Btw mijn paard springt ook niet zomaar met een vreemde op zijn rug, dan heeft ze er geen vertrouwen in. dus zoiets kan ook de oorzaak zijn.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:39

He als ik wat commentaar over het veulen mag geven???
Ze is niet zo mooi gebouwd. Iets op de kop met een niet zo fijn halsje.
En over der springmanieren???
Beetje een lang voorbeen. Voor de rest is het wel een leuk beestje.
Ik zet overal eerlijk neer wat ik vind. Bij een lelijkert zet ik niet neer van: Goh wat een mooi pony.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:39

Wat kunnen mensen vervelend reageren op elkaar, ik geef mijn mening en ik word van alle kanten aangevallen. Ik wilde alleen zeggen dat als je dit te vaak doet, dat het schadelijk kan zijn. Zoals ik al eerder zei, een puppie mag je in zijn 1e jaar ook geen trappen laten lopen of gaan fietsen. En ik vind spelen etc in de wei iets heel anders dan over hindernissen heen laten gaan. Springpaarden gaan al niet lang mee, omdat ze te jong belast worden, dus wees er zuinig op. Volgende keer duidelijkere foto's maken, ze zijn een beetje vaag.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:49

Ik zou het zelf ook niet doen, maar dat is ieders mening. En Tulandro, je zoekt het zelf op hoor! Je mening zeggen staat vrij, maar om zo tekeer te gaan? Sorry, maar gaat me iets te ver...

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:51

wordt een erg mooi paardje zo te zien..en ik denk als je niet AL te vaak springt, en het rustig opbouwt, het niet veel kwaad kan...succes ermee! gr's Linda

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 18:58

MissSisa schreef:
He als ik wat commentaar over het veulen mag geven???
Ze is niet zo mooi gebouwd. Iets op de kop met een niet zo fijn halsje.
En over der springmanieren???
Beetje een lang voorbeen. Voor de rest is het wel een leuk beestje.
Ik zet overal eerlijk neer wat ik vind. Bij een lelijkert zet ik niet neer van: Goh wat een mooi pony.

Dat van de hals wist ik wel, daar zullen we aan gaan werken in hoever dat mogelijk is.. pas als ze 4 is hoor. Over de springmanieren lijkt het me niet dat je zo snel een conclusie kunt trekken, het is een momentopname en ze zette niet op het goede moment af.. wat niet is kan komen, denk ik maar! En hou er rekening mee dat ze nog maar 1,5 is. .en dus nog niet volgroeid in alles(meestal zijn ze als enter/twenter lelijk Knipoog ).. dus om te zeggen dat ze niet mooi gebouwd is lijkt me ook al wat een snelle uitspraak.. Maar bedankt voor je mening. Lachen

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:00

Countrygurl schreef:
Hey leuke foto's Lachen

Maar springt ie op die kleine foto echt over het hek heen??? Tong uitsteken
Kun je die niet eens vergroten haha Tong uitsteken

Groetjes!

Poging tot ja.. maar ze bedacht zich halverwege en ging weer enthousiast over de balkjes springen! Lachen

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:06

Ik vind t een leuk paardje. Geinig wit voorbeen. Voorbenen zou ze ze idd wel wat meer mogen optillen, maar misschien is ze gewoon slim en doet niet teveel moeite over zon laag geval Haha!.
Wat bouw betreft zeg ik niks, heb er niet zoveel verstand van en als ze zo jong zijn kunnen ze nog heel erg veranderen.

Wat betreft t springen vind ik dat best een keertje kunnen, als ik zelf een jong paard zou kopen, wil ik m zelfs zien springen om te zien of er een beetje talent in zit.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:06

maartjuh schreef:

Nogmaals tegen iedereen die het argument: 'als je het maar niet te vaak doet'.. Ik doe het t komende jaar waarschijnlijk niet weer, dus beschuldig me daar niet van.. Verder denk ik dat bij het geval hierboven het ook niet komt door het vrijspringen. De pony vond het leuk om vrij te springen, hier kon hij waarschijnlijk mooi z'n eigen gewicht dragen en werd hij niet gestuurd. Onder de man daarentegen word hij gestuurd, mag hij zelf zijn afstand niet meer bepalen en MOET hij erover. Als je dit verkeerd begeleid dan is de lol er voor de pony natuurlijk snel af. Misschien ook zonder instructie, zelf nog geprobeerd, en is het mis gegaan. En geef niet altijd de pony de schuld.. misschien is het handig om eerst bij jezelf na te gaan of jij(je vriendin in dit geval) iets verkeerd doet.. Bloos
Ik ken je pony of je vriendin verder niet, dus misschien zit ik fout.. maar dit lijkt mij het meest logisch..
Laatst bijgewerkt door marije1987 op 22-11-04 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:07

nameless schreef:

Maar die van jou is bijna een jaar ouder!
Dat een paard in het wild springt over een beekje of wat dan ook, daar kunnen wij niets aan veranderen.
Dat een veulen in de wei springt, daar kunnen wij ook niet veel aan veranderen.

Maar een jaarling opjagen en over balken laten springen, dat is wel een beetje sneu! Je paardje kan dan wel zijn oren naar voren hebben, maar denk je ook dat je paardje snapt wat voor gevolgen dit kunnen hebben als je hem vaker laat springen? (neem aan dat je alleen al voor deze fotoshoot je paardje vaker dan 1 maal over de hindernis hebt laten springen)

En wat heb je eraan om te weten of hij het wel of niet goed kan? Je hebt haar toch al gekocht en als hij het nou niet goed had gedaan?? Had je hem dan verkocht??
Ben daar wel benieuwd naar!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:12

caranthir schreef:
Wat betreft t springen vind ik dat best een keertje kunnen, als ik zelf een jong paard zou kopen, wil ik m zelfs zien springen om te zien of er een beetje talent in zit.

Dus als jij gaat kijken bij een paardje van 1,5 jaar. Dan wil jij hem zien springen om te kijken of hij talent heeft???

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 19:17

Lizz schreef:
Maar die van jou is bijna een jaar ouder!
Dat een paard in het wild springt over een beekje of wat dan ook, daar kunnen wij niets aan veranderen.
Dat een veulen in de wei springt, daar kunnen wij ook niet veel aan veranderen.

Maar een jaarling opjagen en over balken laten springen, dat is wel een beetje sneu! Je paardje kan dan wel zijn oren naar voren hebben, maar denk je ook dat je paardje snapt wat voor gevolgen dit kunnen hebben als je hem vaker laat springen? (neem aan dat je alleen al voor deze fotoshoot je paardje vaker dan 1 maal over de hindernis hebt laten springen)

En wat heb je eraan om te weten of hij het wel of niet goed kan? Je hebt haar toch al gekocht en als hij het nou niet goed had gedaan?? Had je hem dan verkocht??
Ben daar wel benieuwd naar!

Ten eerste heb ik geen fotoshoot gemaakt, ik heb gewoon alles gefilmd en ze is er inderdaad een paar keer overheen geweest. Dus ik heb haar niet 'voor de foto' laten springen, want ik heb foto's van de video af gemaakt.
Voordat ik haar kocht heb ik haar ook zien vrijspringen.. ook niet hoog, maar puur om te zien of ze het wat aanpakte + de manier. Ik vond het totale plaatje leuk: het karakter, afstammeling, bouw+aftekeningen, bewegingen en het vrijspringen. Vorige week was puur kijken hoe ze nu reageerde, eerst heeft ze heerlijk gedraafd en zich uitgeleefd en daarna liep ze zelf al over de balkjes. Ze vond het prachtig van zichzelf en ik heb haar er dus ook niet over heen 'gejaagd'. Natuurlijk zou ik haar nu NIET verkopen als ze het niet goed had gedaan, ik ben gek op deze merrie. en wat niet is kan komen, dus daar kon altijd nog aan gewerkt worden op latere leeftijd.

Het lijkt waarschijnlijk erger dan het is, maar het is echt maar 1x onschuldig vrijspringen en nu een hele poos niet meer. Ze loopt elke dag lekker in het weiland, groeit als kool en het wordt echt een lief paard. Als ze 4 is gaan we haar pas beleren, omdat ze dan waarschijnlijk pas volgroeid is. Daarna rijd ik haar eerst naar de L2 dressuur, om haar achtervoeten goed onder haar lichaam te krijgen en om haar elastisch te krijgen. Dus waarschijnlijk leert ze pas onder de man springen op haar 5e.. Zeg dus aub niet dat ik haar jong al kapot heb, want ik doe alles om dat niet te laten gebeuren.. Lachen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:32

Mensen ik heb het weer goedgemaakt emt Marije geloof ik Lachen Ze PBde dat ze verder niet meer ging springen maar ze wou alleen springen om even te kijken of hij het gewoon kon verder niet. Het is alsnog niet goed voor de gewrichten maar ze weet wat ze doet en ze doet het als het goed is niet meer. Lachen Verder echt top pony, dat koppie is ook erg leuk.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:33

Lizz schreef:
Dus als jij gaat kijken bij een paardje van 1,5 jaar. Dan wil jij hem zien springen om te kijken of hij talent heeft???

Omdat ze graag iets met springpaarden wilt.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:46

Lizz schreef:

idd heel logisch je koopt een toekomstig springpaarddan wil je natuurlijk wle weten of die het kan. Bij een veulen dan waag je vaak de gok. Meestal springen ze bij de veilingen er wel een paar uit de bak Haha! kan je het ook gelijk bekijken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:51

Ik vindt het echt een tof merrietje ,marijje (heb ik je ook gezegd toen je ernaar ging kijken om ze te kopen ).Ik heb zelf een Landfriese weet je nog ?Het kan echt geen kwaad hoor om haar eens een paar sprongetjes te laten maken .mijn 2 anderhalf jarige hengstjes hebben net 2 weken geleden hun eerst sprongetjes gemaakt (maximum 7 a 8 sprongskes) Hoe zou dat nu in godsnaam schadelijk kunnen zijn Verward
als ik zie hoe ze hier heel de dag lopen te vechten ,spelen,steigeren ,bokken rennen met zijn tweeeen dan hebben die paar hindernissen echt geen vergelijking meer .De mijne zien nu tot volgend jaar ook geen stok meer *LOL* ;In de paddock liggen 2 treinbils ,je moest eens zien hoe vaak ze daar voor de fun overhuppelen(Ik herken zo vanuit mijn keuken het talent OK dan! ;
Ze mocht (op de foto dan )ietsjes sneller zijn in haar voorbeen ,maar daar kan je later(als ze4 of 5 is) met lijntjes veel aan veranderen hoor ,als ze vanachter maar goed "kipt" .Nog veel plezier ermee