Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

MoniqueB schreef:Leuk om te zien hoe het daar aan toe gaat. Het valt mij op dat ze de paarden erg rond en diep losrijden. Wordt dat in Spanje veel gedaan? Omdat wij hier tijdens de les op Anda's hoofdzakelijk voorwaarts neerwaarts wordt geleerd met een uiteindelijke aanleuning net voor de loodlijn.

abby schreef:Pimlover: Ja en Nee... Tot (ik meen) de jaren '70 van de vorige eeuw was er een stamboek voor beide paarden. Toen zijn de stamboeken gescheiden en sindsdien zijn er twee stamboeken voor wat in de grond hetzelfde paard is, namelijk het Iberisch paard. Door de scheiding van stamboeken en de gescheiden foklijnen, zie je nu wel verschillen in uiterlijk en temperament optreden overigens.
Met name de eerste twee en de laatste. Die laatste is echt super en volgens mij een van de weinigen die fatsoenlijk gereden wordt... Zonder nu iedereen voor het hoofd te willen stoten. Jammer dat dat meisje op de eerste twee paarden haar paarden zo achter de loodlijn trekt en dat ze zo diep lopen. Dat is gezien het (goede) achterbeengebruik helemaal niet nodig.