reuma, jonge pony en een slofteugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:23

persoonlijk vind ik een elastiek ook een betere oplossing. maar zou der geen drama van make als ze een slof ging gebruiken (goed ging gebruiken)

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:26

met alle respect voor het feit dat je reuma hebt, maar ga een paard geen dingen aan doen, omdat dat JOUW beter uit komt, en JOUW heel wat pijn en moeite scheelt. Waarom moet je paard persee rond lopen? Laat haar toch lekker met haar koppie recht op lopen, ze is zoals je zelf al zegt nogmaar een half jaar ingereden, dat een paard aan de teugel loopt hoort iets natuurlijks te izjn, wat naarmate je beter leert rijden en je paardje ook betere balans krijgt, vanzelf komt. ik snap het nut echt niet van die slofteugel Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:31

In het eerste bericht spreekt de TS over aanleuning, niet over hoofdhouding of aan de teugel lopen. En ik vraag me af hoe anderen dit dan doen, op enig moment krijg je toch druk op je teugel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 00:52

bij aanleuning hoef je toch niks meer in je handen te hebben dan normaal, je hoeft zijn hoofd toch niet te dragen? Wat is dan het probleem? Als je paard gaat trekken, geef je, dan valt er niets meer te trekken. Paardrijden mag geen kracht kosten, toch? Maar ik zou me er niet meer mee bemoeien. Foei. Ik ga gewoon naar bed. Groetjes en succes.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 13:52

lieve mede bokkers,

nogmaals bedankt voor alle reacties zover, zowel de positive als de minder positive (ten opzichte van de slof dan)

ik had al eerder in het topic gezegt dat ik binnenkort foto´s laat maken van het rijden en die op bokt zet. zo kan iedereen comentaar, tips, ideeen, enz geven, gebaseerd op de feiten.

dus ik zeg bij deze nogmaals, wacht de foto´s af en geef je mening dan opnieuw, maar dan gebaseerd op feiten en niet naar het beeld dat je vormt na het lezen van een stukje tekst (wat bij iedereen weer een ander plaatje oplevert).

ik wil niet zeggen dat een slof goed is, maar ook niet dat ie fout is. geen enkele hulpteugel die je gebruikt neemt een rijtechnisch probleem weg, maar bestrijd alleen de symptomen. dat ben ik absoluut met iedere tegenstander van de slof eens. meestal funktioneert een hulpteugel dan ook als een symptoombestrijder en word deze ook verkeerd gebruikt. ook dan vind ik een hulpteugel een big no no. maar wat als een hulpteugel nou daadwerkelijk gebruikt word als een hulp tijdens het rijden en dit gebeurd op en juiste manier met een juiste reden.

je maakt mij niet wijs dat jullie je paard nooit begrenzen (eerst met been en dan met je hand) als deze tegen de hand inkomen. wat als je dat nou niet goed kan omdat het pijn doet..... is het dan echt zo fout om daar een hulpteugel bij te gebruiken en het ding zijn ding te laten doen door een hulp voor de tekortkomingen van de ruiter te zijn zonder het paard er schade mee aan te doen? is dat zo fout.........

en even voor alle duidelijkheid: m´n teugels in de wilgen hangen doe ik pas als de deksel van de kist dicht gaat. paarden en de sport op een eerlijke manier bedrijven zijn m´n alles. ik lees ontzettend veel over alles wat met paarden te maken heeft. ik heb een jaar deurne gedaan (wat ik zelf betaald heb omdat m´n ouders het geld er niet voor hadden) en heb daar daad werkelijk alles voor over gehad, zelfs m´n eigen gezondheid. maar als je armen letterlijk blauw zijn van het werk en je kort daarop instort omdat je alles gegeven hebt wat er in je zit..... dan houd het op. en nu, een jaar later moet ik daar nog voor boeten. ik lig snachts nog te janken dat ik dat op heb moeten geven omdat m´n lijf het niet kan. en ik vind mezelf echt niet zielig hoor, maar makkelijk is het niet om een droom die je hebt gehad vanaf het moment dat je voor het eerst in het zadel zat, op hebt moeten geven. dus vraag me nooit meer om te stoppen met rijden, want het is iedere keer met van alles een stapje terug omdat het niet gaat tot het moment daar is dat ik achter de geraniums zit en dat wil je echt niet als je 20 bent. vraag me niet een van de weinige dingen waar ik lol in heb op te geven.

en kom nu ook niet met het verhaal aan dat ik het dan voor n´m paard moet doen want dat vind in de grootste onzin die de wereld rijk is. m´n paard hangt verschikkelijk aan me. ze accepteerd verder niemand op d´r rug. niemand kan d´r uit de wei halen en als ik er ben komt ze vrolijk hinnekend aandraven. op stal is ze niet te genieten, maar als ze mij ziet is het goed. soms op het gevaarlijke af, in de wei verdedigt ze me tegenover de andere paarden. dus als ik haar tijdens het rijden met een slof pijn zou doen, zou ze denk ik niet zo aan me hangen. of zie ik dat verkeerd? het klinkt een beetje pennyverhaal misschien maar het is toch echt waar.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:08

sorry voor het vorige stukje tekst. de emoties namen even de overhand

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:12

Kyra schreef:
als ik dit zo lees kan ik niet inzien waarom je het niet zou doen. Je weet duidelijk waar je over praat en je weet hoe je een slof hoort te gebruiken. Ik zie er geen probleem in.
Dat mensen er iets van zeggen, komt vaak ook door de hype die er ontstaan is over slof. Als mensen een slof zien beginnnen ze vaak al te gillen. Terwijl ze vaak niet eens weten waarom er afwijzend op een slof gereageerd wordt. Als ze weten waar ze het over hebben en jou zien rijden dan kunnen ze ook zien dat je hem niet belastend gebruikt, toch?

En hier ben ik het helemaal mee eens, als jij echt weet waar je mee bezig bent kan het geen kwaad.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:20

Lusitana schreef:
bij aanleuning hoef je toch niks meer in je handen te hebben dan normaal, je hoeft zijn hoofd toch niet te dragen? Wat is dan het probleem? Als je paard gaat trekken, geef je, dan valt er niets meer te trekken. Paardrijden mag geen kracht kosten, toch? Maar ik zou me er niet meer mee bemoeien. Foei. Ik ga gewoon naar bed. Groetjes en succes.

Dus als een paard gaat trekken dan laat jij de teugels los?
gevolg: paard valt nog meer op de voorhand, gaat hangen en dan? nog meer losgooien?

Als een paard gaat trekken rij je de achterhand erbij en geef je een flitsende ophouding. Als jij hem alleen maar geeft waar blijft de impuls dan die je vanachteren op wilt wekken?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 15:22

dierenvriend schreef:
met alle respect voor het feit dat je reuma hebt, maar ga een paard geen dingen aan doen, omdat dat JOUW beter uit komt, en JOUW heel wat pijn en moeite scheelt. Waarom moet je paard persee rond lopen? Laat haar toch lekker met haar koppie recht op lopen, ze is zoals je zelf al zegt nogmaar een half jaar ingereden, dat een paard aan de teugel loopt hoort iets natuurlijks te izjn, wat naarmate je beter leert rijden en je paardje ook betere balans krijgt, vanzelf komt. ik snap het nut echt niet van die slofteugel Verward

ik begreep niet van TS dat het haar beter uit komt dat het paard in de krul moet. Er is niet gesproken over perse rond moeten lopen ik snap niet waar deze conclusies allemaal vandaan komen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:40

Ja, ik gooi mijn paard los als hij trekt en dan kan het me ook effe niet schelen hoe hij loopt. Als ik pijn heb en ik rijd paard, dan rijd ik paard en gewoon even niet dressuur volgens het plaatje. Errug ,hè? En dat wilde ik ook gewoon even aan de ts overbrengen. That´s all.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:08

Lusitana schreef:
Ja, ik gooi mijn paard los als hij trekt en dan kan het me ook effe niet schelen hoe hij loopt. Als ik pijn heb en ik rijd paard, dan rijd ik paard en gewoon even niet dressuur volgens het plaatje. Errug ,hè? En dat wilde ik ook gewoon even aan de ts overbrengen. That´s all.

nou, dat moet je helemaal zelf weten. Ik vroeg het me alleen maar af, omdat ik blijkbaar dressuurmatig aan het denken was.
Ik krijg sterk de indruk dat je je aangevallen voelt door mijn opmerking...

Verder had ik het idee dat TS wel dressuurmatig rijdt en dan weet ik niet of ik jouw tip zo geweldig vind, maar goed, dat is niet aan mij te bepalen. Ik vroeg het gewoon op een normale manier en dan kun je ook op een normale manier reageren

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 17:50

niemand hoeft zich aangevallen te voelen, dus blijf lief voor elkaar. het was van mij niet de opzet dat dit topic eindigt met een slotje.

ik rij idd dressuurmatig, maar altijd buiten omdat we geen bak hebben. 1 keer in de week mag ik bij iemand in de buurt in de bak trainen.

ik ben wel van mening dat je moet proberen je paard op een constante manier te trainen. dus tegen de hand inkomen vind ik niet goed, vandaag niet, morgen niet, nooit niet. ook als ik dus een slecht dag heb.

persoonlijk denk ik dat, als je daar niet consequent in bent, het paard op den duur niet meer begrijpt wat je van hem verlangt. want de ene keer krijgt hij weerstand als hij dat doet en de andere keer word het goed gevonden. paard= Verward

maar goed, ieder zijn eigen stijl. en als je daar anders over denkt hoor ik dat graag. met de juiste argumenten breng je me misschien wel op

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 01:23

Ik vind een slof persoonlijk een onding maar als jij er goed mee kunt waarom dan niet. Je zou kunnen overwegen om er een wiener teugel aan te hangen zelfde principe als slof alleen heb je hem niet in de hand dat scheelt alweer.

En van je omgeving moet je je niets aantrekken, er zijn honderden paarden die altijd met slof gereden worden en die ook die lelijke valse knik hebben bij de derde wervel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:49

Suzanne_18 schreef:
ik ben wel van mening dat je moet proberen je paard op een constante manier te trainen. dus tegen de hand inkomen vind ik niet goed, vandaag niet, morgen niet, nooit niet. ook als ik dus een slecht dag heb.

persoonlijk denk ik dat, als je daar niet consequent in bent, het paard op den duur niet meer begrijpt wat je van hem verlangt. want de ene keer krijgt hij weerstand als hij dat doet en de andere keer word het goed gevonden. paard= Verward

Helemaal mee eens. Als een slofteugel je hierbij goed kan helpen, dan zou ik hem ook gewoon gebruiken. Je weet hoe je ermee moet rijden, dus ik zie echt het probleem niet.

Ik vind het 1000 keer diervriendelijker als je je paard met die slof consequent kunt rijden, dan dat je iets de ene keer wel toestaat en de andere keer niet. Dat zou pas sneu zijn voor het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:34

Toch de hoofdhouding belangrijk dan? De paarden die ik gereden heb raakten echt niet in de war als ik ze een maand met een los teugeltje reed en daarna gewoon weer oppakte. Maar blijkbaar rijdt ik toch al anders als jullie, dus ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:23

Maar ook met losse teugels maak je vroeg of laat een keer een ophouding, zeker als je toch dressuur-oefeningen wilt doen. En dan moet je paard daar op nageven, en niet er tegenin gaan. Gaat ie er wel tegenin, dan moet je er wat aan doen. Je kunt niet denken 'dan maar niet'. Er zijn heel veel manieren om met je paard om te gaan, maar iets vragen en het goed vinden dat er verzet of geen reactie op komt, is vragen om ongelukken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:28

Lusitana, Ik denk dat je een bergrittenpoony verwart met een sportpony Haha! Haha!

Heel duidelijk, Dit dier is een half jaar onder het zadel en dus nog in de beleerfase, Ruiter heeft een lichamelijk mankement en kan dus niet stelselmatig reageren. Niet constant in de aanleuning is heel wat anders als aan de teugel...... aan de teugel is een houding, aanleuning is een gevoel. De pony moet dus gecorrigeerd worden als deze "onder het werk "uit wil, de ruiter kan dat door de pijn in haar vingers moeilijk en neemt de slof ter hand om duidelijk de grens aan te geven.

Heel simpel en heel logisch verhaal! Het gaat niet om de hoofdhouding, het gaat om de aanleuning

En longeren met jaarlingen.......... als je me even de naam van die trainingsstal peebeet dan weet ik in iedergeval waar ik niet heen moet mocht ik ooit een paard willen kopen! Ik dacht dat dit onderhand wel algemeen bekend was

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:42

gijsenkim schreef:
En longeren met jaarlingen.......... als je me even de naam van die trainingsstal peebeet dan weet ik in iedergeval waar ik niet heen moet mocht ik ooit een paard willen kopen! Ik dacht dat dit onderhand wel algemeen bekend was

Volgens mij moet je op dat soort bullshit gewoon helemaal niet reageren. Profiel is gisteren aangemaakt en helemaal leeg. Die wil gewoon provoceren.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:47

gijsenkim schreef:
Lusitana, Ik denk dat je een bergrittenpoony verwart met een sportpony Haha! Haha!

Heel duidelijk, Dit dier is een half jaar onder het zadel en dus nog in de beleerfase, Ruiter heeft een lichamelijk mankement en kan dus niet stelselmatig reageren. Niet constant in de aanleuning is heel wat anders als aan de teugel...... aan de teugel is een houding, aanleuning is een gevoel. De pony moet dus gecorrigeerd worden als deze "onder het werk "uit wil, de ruiter kan dat door de pijn in haar vingers moeilijk en neemt de slof ter hand om duidelijk de grens aan te geven.

Heel simpel en heel logisch verhaal! Het gaat niet om de hoofdhouding, het gaat om de aanleuning

OK dan! OK dan! helemaal mee eens

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:23

Wil alleen even kwijt dat hoogopgeleide Lusitano´s geen bergritten ponies zijn en ook inneen piaffe gezet kunnen worden met een los teugeltje, want hier rijden we alles op gewichtshulpen. Behalve dan dat verreden paard van mij waar ik het eerder over had. Maar goed dat paard van TS is natuurlijk niet geschikt om met een los teugeltje te rijden (?). Ik wens je veel succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:25

Lusitana schreef:
Wil alleen even kwijt dat hoogopgeleide Lusitano´s geen bergritten ponies zijn en ook inneen piaffe gezet kunnen worden met een los teugeltje, want hier rijden we alles op gewichtshulpen. Behalve dan dat verreden paard van mij waar ik het eerder over had.

Deze zijn dan alleen iets ouder dan drie jaar Haha! Haha! Haha! en wat verder doorgereden.

Maar ook deze paarden hebben in den beginne toch een heel duidelijk kader meegekregen......... En ik weet bijna wel zeker dat de spanjaarden die grenzen nog net even iets duidelijker duidelijk maken dan dit meisje ooit met een slof kan doen Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:37

Ik zit in Portugal, daar komen de lusitano´s vandaan. En in het begin van d eopleiding rijden ze met een extra stel teugels aan een kaptoom, en ja, ze rijden hier allemaal met stang, dan hoef je niet zoveel op te pakken... en ik wil niet dat je suggereert dat ze hier ruw zijn met paarden. Dat is alleen het klootjesvolk, net als in Nederland.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:58

Dabedoelik Haha! Haha! Haha!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:10

Lusitana schreef:
Ik zit in Portugal, daar komen de lusitano´s vandaan. En in het begin van d eopleiding rijden ze met een extra stel teugels aan een kaptoom, en ja, ze rijden hier allemaal met stang, dan hoef je niet zoveel op te pakken... en ik wil niet dat je suggereert dat ze hier ruw zijn met paarden. Dat is alleen het klootjesvolk, net als in Nederland.

wat zijn we weer goed gemutst vandaag Haha!