Hoe vanuit stilstand naar galop aanleren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:43

luuk schreef:
doet die dit niet dan mag je best wel ns een paar goed goed de zweep gebruiken (wel gecontroleerd en op het juiste moment)

de zweep dient ervoor om je paard attent te maken als ie niet meer aan het been is, je kan hem een aanwijzing geven op zn schouders of op zn kont, maar alleen om te zorgen dat ie weer attent is, niet als ie iets mede door ruiter fout doet...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:45

Ik heb mijn haf het zo aangeleerd, iedere keer sneller vanuit halt naar stap naar draf naar galop.
De zweep kun je daarmee best gebruiken, maar meer als een klein tikje als aanzet, anders denkt 'ie dat hij gestraft wordt.
Maar eigenlijk is het ook niet nodig, heb mijn haf het alleen geleerd voor de leukigheid Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:58

Waarschijnlijk verplaats je je bovenlichaam. Goed rechtop blijven zitten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:38

Citaat:
Nog maals, van stilstand aan galopperen doen paarden uit vrije wil in de wei HEEL vaak (om een ander weg te jagen bv). Het is een natuurlijke beweging

dat klopt, maar er zit dan geen ruiter bovenop die eventueel in de weg zit (balans) en het is dan meestal ook geen handgalopje zoals de TS wil...

just my 2 cents...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:58

cissy schreef:
dat klopt, maar er zit dan geen ruiter bovenop die eventueel in de weg zit (balans) en het is dan meestal ook geen handgalopje zoals de TS wil...

just my 2 cents...

nee, in een handgalopje zitten ze dan meestal niet Haha! .

hoezo, 2 cents Verward ?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:14

Die van ons kunnen het ook... En hoe ze het geleerd hebben... Haha!

In het bos deden we soms even de benen strekken met de paardjes. Dan gingen we aan het begin van het pad stilstaan naast elkaar. Dan telde we af: 3.. 2... 1.. JA!! En weg waren we. In de bak kan ze het nu ook. Moet ik haar eerst wel losrijden, maar daarna aftellen, been erbij en weg zijn we in een net galopje.

Is het dressuurmatig verandwoord? Geen idee, vast niet..
Is het leuk om het te kunnen? Jazeker!
Is het slecht voor je paard? Zou niet weten waarom..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:30

Wie denkt dat een paard last heeft van een ruiter, qua balans, als hij gewoon rechtuit schiet, moet nog maar eens na gaan denken.
Verder wordt er nergens gesproken over een handgalopje. er staat van stilstand in galop. Trouwens ik denk niet dat de vraagsteller op een discussie zit te wachten. Kom liever dan met andere manieren om het aan te leren, zoals een paar hebben gedaan. Als je met mij in discussie wilt, kun je pben.

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 23:12

Lusitana schreef:
Wie denkt dat een paard last heeft van een ruiter, qua balans, als hij gewoon rechtuit schiet, moet nog maar eens na gaan denken.
Verder wordt er nergens gesproken over een handgalopje. er staat van stilstand in galop. Trouwens ik denk niet dat de vraagsteller op een discussie zit te wachten. Kom liever dan met andere manieren om het aan te leren, zoals een paar hebben gedaan. Als je met mij in discussie wilt, kun je pben.

Erg goed gezegd, ik werd er ook wel een beetje moe van. Natuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening, maar ik vroeg slechts een antwoord op mijn vraag. En ik weet dat dat bokt is, het tegen elkaar spelen van je antwoorden. Haha Haha!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:36

Ik deed het vroeger ook wel eens met mijn pony. Zeker als we tikkertje aan het doen waren was dat gemakkelijk...
En ik vermoed dat het voor een groot deel door gewoonte geleerd wordt. Bij ons was het meestal zo dat het voor pure ontspanning was. Als ik hem twee keer achter elkaar zo aanspoorde had hij het de derde keer door (zeker als hij door had dat we tikkertje ofzo gingen doen). Het enige was dat hij daarna altijd een stuk wakkerder was...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:27

inderdaad pegasus19! paarden worden er lekker wakker van en altijd maar serieus werken aan de dressuur vind ik niks...het is wel belangrijk, maar een spelletje tussendoor is voor het paard ook weer eens wat anders. en doordat ze lekker wakker worden is de achterhand er ook nog eens actiever bij. bovendien vind ik het gewicht er wel toe doen op het moment dat je weggaloppeerd, maar als je houding gewoon goed is maakt het niet uit of je in een handgalopje of rengalopje vertrekt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:20

Ik heb het mijn paard geleerd door uit een snelle overgang draf-stap-draf te maken. Als dat lukt gewoon een keer galophulp geven, daarna kun je draf-halthouden-draf/galop oefenen. Mijn paard vindt dit zo leuk dat hij "vergeet" wat de stap of drafhulpen zijn en hij spontaan aangaloppeert. Na zijn speel 5 minuten waarin we dit een paar keer doen wil hij dan wel weer serieus aan het werk.... Die 5 minuten spelen gun ik hem dan even.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:54

Sjuimpje schreef:
Het is heel simpel, als je vanuit het halthouden een galop hulp geeft moet hij rustig maar kordaat wegspringen in galop. Doet hij dit niet, ga dan eerst eens aan je galophulp werken vanuit draf en stap.

En zo hoort het ook.
Ik herinner me dat ik voor het eerst als beginner op een goed doorgereden paard mocht.
Ik stapte erop, stak mijn voeten in de beugels... er zat iets nog niet helemaal goed... ik legde mijn rechterbeen naar achteren waardoor ik automatisch ook mijn gewicht verplaatste...

en tot mijn stomme verbazing (en schrik Haha! ) sprong het paard vanuit stilstand keurig aan en galoppeerde weg.

Het was geen oefening die vaak met hem gedaan werd, maar hij kende gewoon de hulpen voor de galop die ik hem -volledig onbedoeld- gaf.
Dat hij op dat moment stilstond maakte hem niet uit.