Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Riant schreef:Maar chuck lover : Handelbaar maken doe je toch niet met gewicht en kracht??? Dat doe je toch met het geven van duielijke hulpen en geduld. En inrijden al helemaal! Als hij het werk beter snapt zal hij vast bester luisteren denk je ook niet.
En of de pony het leuk vind is niet de vraag ..maar of het gezond is : Dat is de vraag. Een volwassen shet kan best een hoop hebben daar heb je helemaal gelijk in. Maar deze is 3,5 en waarschijnlijk nog in de groei heb je daar ook aan gedacht?
En geen keus hebben is onzin ! niemand heeft die meid gedwongen op die shetlander te klimmen.
Rijtechnisch mankeer er in mijn ogen ok nog het e.e.a. aan in mijn ogen.
Met andere woorden ik bertwijfel neit dat die pony plezier heeft, maar ik denkt dat hij langer meegaat als de eigenaar toch een handige wat beter passende ruiter erop zet.
Riant schreef:Maar chuck lover : Handelbaar maken doe je toch niet met gewicht en kracht??? Dat doe je toch met het geven van duielijke hulpen en geduld. En inrijden al helemaal! Als hij het werk beter snapt zal hij vast bester luisteren denk je ook niet.
En of de pony het leuk vind is niet de vraag ..maar of het gezond is : Dat is de vraag. Een volwassen shet kan best een hoop hebben daar heb je helemaal gelijk in. Maar deze is 3,5 en waarschijnlijk nog in de groei heb je daar ook aan gedacht?
En geen keus hebben is onzin ! niemand heeft die meid gedwongen op die shetlander te klimmen.
Met andere woorden ik bertwijfel neit dat die pony plezier heeft, maar ik denkt dat hij langer meegaat als de eigenaar toch een handige wat beter passende ruiter erop zet.
Tsja, op bokt staan mensen soms erg snel klaar met hun oordeel... soms moet je daar dus maar niet al te zwaar aan tillen. Als de grote sheteigenaars weten dat zij goed zijn voor hun beesten en weten dat ze hun shetje niet overvragen en dat ze er ook geen endurance mee willen gaan rijden of een military parcourtje willen starten dan zie ik persoonlijk niet in waarom het een drama zou zijn als de shet af en toe licht bereden wordt door de bewuste grote eigenaar... van een half uurtje p/w lichte arbeid zullen ze niet zo 1,2,3 bezwijken...denk ik... 
sammy is ook geen kleine shet he hij is 1.05 nu...ik heb even verder op bokt gekeken en ik zie dat ook wel meerdere mensen het doen en dan op nog kleinere shets...maar nogmaals er blijven geen grote kinderen op rijden... 
vikki schreef:Tsja... op bokt zien mensen je geloof ik het liefst alleen maar rijden op paarden die minstens even groot zijn als jezelf bent... en het liefst nog groter... In een heel enkel geval wordt er uitzondering verleend en mag je rijden op een paard/pony die max. 20 cm. kleiner is dan jezelf bent... maar op een shetlander... dat is geloof ik per boktdefinitie dierenmishandeling... zelfs al kunnen wij bokkers vanaf de foto niet zien of je er hooguit 10 minuten op hebt gezeten... of dat je er misschien maar 1 keer p/w op 'rijdt' ... en tsja, zo'n klein hindernisje betekent natuurlijk gewoon dat je springt... en als je springt dan zet je vast ook dagelijks hindernissen van 1,50m neer voor je shet (waar de shet vrolijk onder door zou kunnen als jij niet op zijn of haar rug had gezeten... maar dat even ter zijde)... dus even een oproepje aan alle shet eigenaars op bokt: ga maar gauw sparen voor een grotere pony/paard... en als dat geen optie is... dan kunnen jullie nog altijd een been amuptatie overwegen... dan wegen jullie iig wat minder en kunnen jullie niet zo makkelijk meer mee lopen... }>
chuck_lover schreef:ja daar heb je helemaal gelijk in.....we hebben het ook geprobeerd met onze eigen dochter van 7 en andere jonge kinderen en die konden hem gewoon niet aan....hij was egt een klier...
ik bedoel dat we geen keuze hadden om er een jonger iemand op te zetten omdat die hem gewoon niet aan konden (de mensen die we kenden dan) deze meid is 12 jaar en weegt nog niet eens 50 kilo...en hij is nu al veel liever ook bij kleine kinderen..die kunnen ook al een beetje los op hem stappen enz...en tegen ons is ook gezegt dat dit nog wel konsammy is ook geen kleine shet he hij is 1.05 nu...ik heb even verder op bokt gekeken en ik zie dat ook wel meerdere mensen het doen en dan op nog kleinere shets...maar nogmaals er blijven geen grote kinderen op rijden...

Riant schreef:Ik snap je punt maar dan nog had ik het dier eerst aan de hand manieren bijgebracht (en ik weet hoe shets kunnen zijn hoor) maar dat klieren is imo een kwestie van opvoeding. Hij eerst leren lusiteren aan de longe en aan de hand. En ik blijf erbij, een lastig paard aan kunnen, of hij nou 1.05 meter of 1.80 meter is, doe je inprincipe niet met kracht maar meer met cencequent zijn, goede begeleiding en geduld.
Ik snap dat de grote meiden er tijdelijk op rijden, maar dat verandert mijn mening niet. Mij is verteld dat ik makkelijk 180 kan rijden met mijn auto, maar daarom doe ik het nog niet?! En dat meerdere mensen het doen, is ook geen excuus, er zijn ook veel anderen die met slof rijden maar dat is toch geen reden om het dan ook te doen ??
Als het een shet van een jaar of 6 was geweest had je mij niet gehoord zeker niet als het voor 1 of 2 keer in de week eventjes is dan is het skelet helemaal volgroeid en is het dier wat bespiering betreft meer ontwikkeld. Ik denk dat het voor een paardje in de groei niet goed is, en zoals het zadel en de houding van deze ruiter op de pony ligt, is het ook nog allemaal net niet lekker passend.
Ik had zelf gekozen met een kleinere ruiter aan de longe of aan de hand van een sterker iemand te werken?
In ieder geval succes met beleren voor de wagen!