pessoa bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:55

je kan ook proberen rijtechnisch wat beter te worden Lips are sealed

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:59

Eerst moet je proberen het rijtechnisch op te lossen. Ik vind een bit met hefboomwerking in de bak echt uit den boze, dan moet niet nodig zijn. Dan hoor je gewoon niet op dat paard. Buiten vind ik het wat anders. Je hebt bepaalde rassen die nogal graag hun zin doorduwen (neem de haflinger) en dan is dat beetje extra toch wel fijn. Je moet er wel mee om kunnen gaan.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:41

Ik heb even vlug heel het topic doorgelezen.

Ik vind het dom, nou ja, dom, ik heb er mijn bedenkingen gewoon bij Lachen als mensen zeggen 'ook buiten moet je met een gewoon trensje kunnen rijden', 'als je je paard volledig onder cotnrole hebt'. Wel als je je paard helemaal onder controle hebt, dan kun je ook best zonder trens rijden...
Wat krijg je dan als je dat zegt? 'Met trens heb ik toch net iets meer te vertellen als hij er vandoor gaat'. Sommige hebben ook net iets meer te vertellen als ze met pessoabit rijden.

Ik zeg niet dat ik het gebruik, maar ik wordt gek van die discussies die steeds terugkomen Haha!.

Edit: Ik bedoel dit op niemand persoonlijk hoor, maar dit was even mijn mening Tong uitsteken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:09

IOk rijd ook wel eens de haflinger van een meisje bij ons van stal. Zij durft er niet mee naar buiten omdat hij altijd op hol slaat en terug naar huis sjeest. Zij rijd dan ook alleen maar in de bak en dan altijd in stap of draf omdat hij steiert en bokt,............. zegt ze.
Niemand heeft dat overigens ooit gezien.
Afijn ze vroeg me een keer of ik hem niet mee naar buiten wilde nemen. Dat vond ik wel een uitdaging. Dus ik zadel erop, cap op discussie gevoerd met haar want zij wilde perse met martingaal en slofteugel. Beiden vond ik onzin en ik zei volhardend ik zie wel waar het schip strand. Ik rijd hier eerst achter door het bos en als hij me eraf gooit en terug rent zie je hem vanzalf verschijnen.

Ik dus naar buiten Nagelbijten / Gniffelen en afwachten waar het schip zou stranden. Ja hoor bij het water wilde meneer niet verder hij draaide zich om en zou even in galop terug racen. Ik met benen en zit en teugels paard omgetrokken en even ruszie gemaakt en ja inderdaad Frusty dat werd een halve rodeo maar achter de stal in het bos zijn geen pottekijkers dus de zweep is erover gegaan en de sporen erin onder de mom van lopen kreng. De wedstroijd was na 10 minuten beslist in mijn voordeel . We hebben heerlijk doorgereden en zijn verscheidene enge dingen tegen gekomen de pony heeft geen stap meer verkeerd gezet.
Ik kan nu aan de lange teugel met het mormel naar buiten terwijl de eigenaresse nog steeds niet verder komt dan de binnenbak.

Moraal van dit verhaal soms ligt het aan de ruiter en dan kun je er wel vreemde dingen in en aan gaan hangen dan wordt het nog steeds niets.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:38

hey,

binnen een paar dagen krijg ik een pessoabit en gaan we het uittesten. Van zodra er maar 1 ding misgaat, schakelen we direct terug over naar de trens. Jullie spreken allemaal over het tekortschieten van de rijkunst. wel dat kan allemaal wel goed zijn, maar het feit is dat ik mijn haflinger al heb laten berijden door 3 ruiters op hoog niveau en ze er allemaal geen weg mee kunnen. bedankt voor de info

xxx Aurora

(trouwens ik gebruik mijn zus (frannie) haar naam om in te loggen)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:41

Frannie schreef:
hey,

binnen een paar dagen krijg ik een pessoabit en gaan we het uittesten. Van zodra er maar 1 ding misgaat, schakelen we direct terug over naar de trens. Jullie spreken allemaal over het tekortschieten van de rijkunst. wel dat kan allemaal wel goed zijn, maar het feit is dat ik mijn haflinger al heb laten berijden door 3 ruiters op hoog niveau en ze er allemaal geen weg mee kunnen. bedankt voor de info

xxx Aurora

Je moet niet zo bang zijn dat Bokt.nl het niet keurt over jou rijden met een pessoa. Tenminste dit vat ik op uit deze zin 'zodra er maar 1 ding misgaat, schakelen we direct terug over naar de trens. ' Als dit voor jou prettig is, en voor je pony, heeft niemand er verder iets mee te maken.
Toch?

Ik weet niet was je bedoelt met 'misgaan' maar als je het 'zielig' vindt dat het bit zo kantelt in haar mond (als ze anders niet te houden is) probeer dan een kinketting bij de bovenste ringen. Dit verdeelt de druk, en het bit kan dan ook niet zo erg kantelen. Zo zit je haar niet in haar mond, maar krijgt ze iets druk onder haar kin. Tenminste bij mij, heeft dit prima geholpen. Pony blij, ik blij. Met buitenrit deed ik het kinketting iets losser, als we dan gingen galopperen zodat als ik iets meer aan de teugel zat zij niet haar hele kin kapot had bijvoorbeeld.. (Om het ergste op te nomen)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:25

Frannie schreef:
hey,

xxx Aurora

Een hoog niveau op wedstrijden bepaalt nog niet de ervaring en het gemak waarmee een ruiter een paard kan narijden en een verreden paard in de hand kan stellen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:39

Heb het hele topic niet gelezen, maar kan het niet zijn dat ze deze pony misschien nog niet lang heeft en dat hij al een harde mond had?

eef1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:09

Mijn paard is ook hard in de mond, dat komt omdat ze hiervoor in de manege heeft gelopen.
Ik heb gwoon een dubbel gebroken trensje gekocht en als ze niet luisterde of als ze ging racen in de galop (doet ze nogal vaak) gewoon niet trekken en gewoon op de volte zetten ofzo maar niet gelijk trekken, dus ik heb in het begin gewoon met een 'los' teugeltje gereden. Nou en na 2 jaar is er duidelijk verschil hoor

ALinda1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:56

Ik wil graag wat vragen, iedereen die iets vraagt over een pessoabit wordt het afgeraden om dit bit te gebruiken. nou was mijn vraag wie zou juist wel met een pessoabit gaan rijden en om welke reden, ik heb sinds kort zelf een pessoabit en het is er een stuk beter op geworden, maar welke druk komt er nou precies achter de oren te staan en welk effect heeft dat op een paard?

nymfasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:46

hallo ,ik heb een mega goede lesgeefster , x
en ik rijd nu met een dubbel gebroken ,x
ik kan mijn paard met moeite houwen ,x
dus daarom moet ik van haar met een pessoa bit rijden ,x
ik weet ook nog niet veel over het pessoa bit maar wel dat er 3 ringen aan zijn ,x
aan helemaal in de onderste ring is heel sterk , x midden heeft de functie van een gewoon bit , een ja dan bovenaan is helemaal niet sterk je , kan ook met 2 teugels ,rijden aan het bit ,x

wat je ook kan is met 2 bitten in de mond rijden ,dit is goed voor een goed contact , + het is wel zeer sterk / straf , voor het paard , x
welk bit namelijk ook goed is is de kneveltrens en een d-trens met koperen rollen x,
dit is wat ze mij zeiden ,x
en wat ik ervan weet ,x
groetjes ,x :D

Scum

Re: pessoa bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:28

Oud topic, slotje.