Sporen met wieltjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:17

Wormboy: jij hebt mij niet goed begrepen, ik reageerde op iets wat al eerder gezegd was, namelijk dat als je jezelf (!!) goed prikt met knopspoortjes, dat je daarvan een blauw plek krijgt. Mijns inziens krijg je van wielsporen een blauw plek en een open plek (dus op jezelf, en niet op het paard!). Daar ging het om , en niet hoe je de sporen op een paard moet gebruiken. Hypothetisch dus.

Patos: Ik heb een heel actief en heet paard, het is juist meer een probleem om eraan te kunnen komen, in plaats van dat ik hem vooruit moet trappen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:26

Je hebt trouwens een erg leuk paard Patos! (heb ook even in jouw profiel gespiekt) Ben gek op vossen.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:19

Viennanova schreef:
Wormboy: jij hebt mij niet goed begrepen, ik reageerde op iets wat al eerder gezegd was, namelijk dat als je jezelf (!!) goed prikt met knopspoortjes, dat je daarvan een blauw plek krijgt. Mijns inziens krijg je van wielsporen een blauw plek en een open plek (dus op jezelf, en niet op het paard!). Daar ging het om , en niet hoe je de sporen op een paard moet gebruiken. Hypothetisch dus.

Ik zie er niet zoveel nut in om sporen op jezelf te gebruiken (of ben je slecht aan het been Haha! ). Ik had begrepen waar je op reageerde, maar was in de overtuiging dat je bedoelde dat de schade die het aan jezelf toebrengt een maat zou kunnen zijn voor de "hardheid" of "scherpte" die het paard ervaart. Sorry, als ik je verkeerd heb begrepen.

Als je het hebt over jezelf prikken, dan kan het zijn dat je een wielspoor vervelender vindt, maar het gaat er uiteindelijk om wat het paard ervan vindt (en dan hangt het er vooral vanaf hoe je ze gebruikt, IMO). Punt dat ik wilde maken is dat je er niet automatisch van kunt uitgaan dat knopsporen zo vriendelijk zijn, en wielsporen niet. Sterker nog, zonder sporen kan nog veel onvriendelijker zijn (als je mensen soms hun paard ziet schoppen ... ).

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:37

Ben een beetje sadomaso aangelegd Haha!!

Met elke spoor kan schade worden aangebracht, dat ben ik met je eens. En of het nu met een wielspoor is of niet, dat laat ik even in het midden.
Waar het mij omgaat, is dat het blijkbaar een trend is om met wielsporen te rijden (uitzonderingen natuurlijk daargelaten), terwijl het vaak niet nodig is en de ruiters in kwestie eigenlijk los nog niet vertrouwd zijn......

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 10:53

Sterker nog, zonder sporen kan nog veel onvriendelijker zijn (als je mensen soms hun paard ziet schoppen ... ).[/quote]

OK dan! Helemaal mee eens sommige mensen doen niet eens de moeite het paard vlug aan het been te maken. Kijk eens op die pony concoursen gewoon huilen met de pet op he. Nee een paard dat lekker loopt aan het been is, en luistert op de kuit. Daar ga ik voor. En wat voor spoor er dan aan de laars zit maakt niet uit als die er voor spek en bonen bij hangt.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:43

Viennanova schreef:
Je hebt trouwens een erg leuk paard Patos! (heb ook even in jouw profiel gespiekt) Ben gek op vossen.

Thanx! TJa, tis alleen geen Jazz hé? Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:02

Viennanova schreef:

En als je jezelf goed prikt met sporen met wieltjes heb je en een blauw plek en een open plek!

Wat een onzin. Ik rij met vergelijkbare wieltjes (iets kleiner) als op de foto van cassidy, en ik heb ze op de binnenkant van mijn onderarm getest toen ik ze kocht. Hoe hard ik ook zou proberen, kan me er echt niet mee open krijgen hoor....

De lugubere stersporen "van de western" zijn sporen die linedancers om hebben voor de show, en daar wordt dus niet mee gereden (over het algemeen, je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:24

Kafue schreef:
Sterker nog, zonder sporen kan nog veel onvriendelijker zijn (als je mensen soms hun paard ziet schoppen ... ).

Citaat:
OK dan! Helemaal mee eens sommige mensen doen niet eens de moeite het paard vlug aan het been te maken. Kijk eens op die pony concoursen gewoon huilen met de pet op he. Nee een paard dat lekker loopt aan het been is, en luistert op de kuit. Daar ga ik voor. En wat voor spoor er dan aan de laars zit maakt niet uit als die er voor spek en bonen bij hangt.

Oke, maar ik zie toch liever iemand die zijn benen niet stil kan houden zonder sporen rijden als met.
[/quote]

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:36

Viennanova schreef:
Dit is echt wel het domste wat ik ooit gehoord heb, sporen met wieltjes kopen omdat het cool staat.....

De helft van de ruiters die met zulke sporen rijden, kunnen ook wel met een knopspoortje toe. En de ruiters in de B en L die er mee rijden; wat wil je gebruiken als het paard echt wat moet doen (zoals in de Z).....

Slechts mijn bescheiden mening natuurlijk Haha! .

ik ben het echt helemaal met je eens! je doet toch geen scherpere sporen aan dan nodig! en al helemaal niet omdat het cool staat!
ik heb zelf een paar keer met sporen gereden omdat mijn pony erg naar binnen ging hangen. maar toen hij dus naar mijn been luisterde ben ik weer gaan afbouwen( minder vaak met mijn sporen gaan werken) en steeds meer met mijn kuit. op een gegeven moment had ik ze niet eens meer nodig!
als je zulke scherpe sporen gebruikt als het helemaal niet nodig is worden vinden ze dat normaal..als je dan in de z rijd heb je ze misshcien nodig maar dan luisteren ze er niet meer naar!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 23:10

Ik vind het vet cool als ik een Z ruiter met een klein knopspoortje zie rijden die dan ook nog zijn onderbeen stil houd en dus niet bij elke pas met zijn spoor in het paard loopt te hakken. Sporen vind ik verder nooit cool, maar een hulpmiddel wat je MET MATE moet gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat het ene paard beter op een knopspoor reageert en het andere beter op een wieltje, maar sporen, zwepen, slofteugels en andere hulpmiddelen vind ik nooit "cool".