zelfmoord fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 14:05

Dus jij dreef hem nog meer op, zodat hij nog harder moest.. en dan kwam hij terug op je been? Denk dat die van mij zich dan helemaal doodloopt tegen het hek, maar tis te proberen..
Ik heb geen instructie bij haar, rij dit paard voor iemand anders.. Maar als het zo door gaat denk ik toch maar eens een paar lesjes te nemen..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:00

ja das een beetje het gevaarlijke aan jou paard, die wilt tegen het hek aan vliegen. Daar moet je dus zeker mee uitkijken. Misschien dat een instructrice voor een paar lessen een oplossing kan bieden?
Succes ermee!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:56

les nemen??
mijn mening mar vind jou titel niet zo lekker....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:22

Ik snap zowiezo niet wat je op een driejarige Fjord doet! Zo'n paard is laatrijp. Als ze drie en half is rustig beginnen met een bitje erin en een zadel erop....dan langzaam opbouwen. Voor de kar lopen is wel heel goed voor de spieren van een jong paard. Dit paard moet al heel veel. Je hebt grote kans dat ze aan het staken is, omdat ze het allemaal nog niet aankan.

Waarom worden paarden tegenwoordig zo vaak te jong al ingereden en aan het werk gezet? Je verziekt er eerder iets mee dan dat het goed is voor het dier. Een verziekt paard is heel moeilijk weer goed te krijgen!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:53

Nou zo vreemd is dat niet, tegenwoordig word er met 2,5 al met paarden begonnen.. hier worden alle paarden met 3 jaar zadelmak gemaakt en ingereden.. gaat altijd goed.. de meeste fjorden zijn er sterk genoeg voor.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:49

ik zou toch ff de tandarts laten komen bij mijn pony zijn ook de wolfstandjes verwijdert en het is alleen mar beter gegaan greotejes en suc-6 er mee

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:24

Dat is het probleem niet, de wolfstanden zijn er al bijna een half jaar uit en heb haar al een paar keer inde mond gekeken en er is echt niks te zien en kan alles aanraken ze doet nergens raar om ofzo

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:49

Ga naar een DA, voordat je paard helemaal verpest is. Je weet niet waar het aan ligt, maar je blijft wel doorgaan met rijden. Sluit eerst alles medische dingen uit, zoek een goei instructuer en ga dan verder.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:25

Miekjuh schreef:
Nou zo vreemd is dat niet, tegenwoordig word er met 2,5 al met paarden begonnen.. hier worden alle paarden met 3 jaar zadelmak gemaakt en ingereden.. gaat altijd goed.. de meeste fjorden zijn er sterk genoeg voor.

Ja, dat is wel vreemd. Met 2,5 jaar kan je inderdaad je paard wat licht trekwerk aanleren. Goed voor de rugspieren. Zadelmak maken, als je alleen een zadel erop legt en een hoofdstel met bitje indoet, prima. Inrijden is bij laatrijpe paarden niet goed voor hun vierde jaar. Het is gewoon het ongeduld van de mensen. Die kunnen niet wachten tot het dier er aan toe is. En dit dier is er zeer waarschijnlijk nog niet aan toe.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:50

Test je ook zijn gezichtsvermogen? Wie weet is hij wel blind aan 1 oog en loopt hij daarom te sterrenkijken.

rosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:30

he ik snap de titel ook niet net zo al heidilover Knipoog

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:53

Gezichtsvermogen is wel ok..

En even over die titel, weet niet waarom sommige mensen daar zo overin zitten, kijk dat dat paard zichzelf nou bijna letterlijk doodloopt tegen de bakrand en ik het daarom een 'zelfmoord'fjordje vind.. was meer sarcastisch bedoeld.. maar sommige mensen vinden dat lastig te begrijpen hier op bokt..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:59

heeft ze niet toevallig haar mondhoeken opengehaalt

ik stel maar ene vraag hoor, of iets aan haar togn waar het bit overheen schuift

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:10

Jetta schreef:
Ja, dat is wel vreemd. Met 2,5 jaar kan je inderdaad je paard wat licht trekwerk aanleren. Goed voor de rugspieren. Zadelmak maken, als je alleen een zadel erop legt en een hoofdstel met bitje indoet, prima. Inrijden is bij laatrijpe paarden niet goed voor hun vierde jaar. Het is gewoon het ongeduld van de mensen. Die kunnen niet wachten tot het dier er aan toe is. En dit dier is er zeer waarschijnlijk nog niet aan toe.

Ik vind dit ook wel beetje overtrokken (sorry hoor)....oke ben met je eens dat vroeg inrijden funest kan zijn, maar het gaat hier om recreatief inrijden, niet dat ze dagelijks uren erop zit, DAT is funest, maar zo nu en dan een kwartier/half uurtje rustig tuffen moet best kunnen met een paardje van nu zelfs 3,5 (jaja we leven alweer bijna in november).

Verder blijf ik toch het idee houden dat het puur mondwerk is. Ze is vrij bezig in die mond. Toen jij laatst de sperriem en neusriem losmaakte begon ze gelijk met dat bit te prutsen, dat lijkt mij dan meer een mondkwestie (vind ze het gewoon niet fijn, een bit in).

En inderdaad, verder niks in die mond te vinden wat ze niet prettig vind. Hier en daar zitten duwen, maar geen bijzondere reactie gekregen...Dan zou het alleen nog kunnen zijn dat het bit haar tegen de kiezen komt, wat ze onprettig vind (of van schrikt en de andere kant op stormt), maar dat zou dan opgelost moeten zijn zodra je in een volte geen druk vraagt. (toch!?)

en die titel --> goeie aandachttrekker tussen al die topictitels Knipoog

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:55

Bella schreef:
Ik vind dit ook wel beetje overtrokken (sorry hoor)....oke ben met je eens dat vroeg inrijden funest kan zijn, maar het gaat hier om recreatief inrijden, niet dat ze dagelijks uren erop zit, DAT is funest, maar zo nu en dan een kwartier/half uurtje rustig tuffen moet best kunnen met een paardje van nu zelfs 3,5 (jaja we leven alweer bijna in november).

Verder blijf ik toch het idee houden dat het puur mondwerk is. Ze is vrij bezig in die mond. Toen jij laatst de sperriem en neusriem losmaakte begon ze gelijk met dat bit te prutsen, dat lijkt mij dan meer een mondkwestie (vind ze het gewoon niet fijn, een bit in).

En inderdaad, verder niks in die mond te vinden wat ze niet prettig vind. Hier en daar zitten duwen, maar geen bijzondere reactie gekregen...Dan zou het alleen nog kunnen zijn dat het bit haar tegen de kiezen komt, wat ze onprettig vind (of van schrikt en de andere kant op stormt), maar dat zou dan opgelost moeten zijn zodra je in een volte geen druk vraagt. (toch!?)

en die titel --> goeie aandachttrekker tussen al die topictitels Knipoog

Wat nou recreatief inrijden? Ze rijdt het paardje toch in voor een abop proef?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:25

doet ze het aan allebei de kanten? soms zijn paarden zo scheef gereden dat ze ook bepaalde kanten niet op kunnen..maar dat denk ik eerlijk gezegd niet bij jouw fjord,wij hebben zelf ook een fjord en het zijn zeer moeilijke paarden om goed dressuurmatig te rijden,probeer anders of het paard alleen op je gewicht wil wenden,jonge paarden zijn daar vaak nog gevoelig genoeg voor,en dan weinig tot geen teugeldruk...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:17

Jetta schreef:
Wat nou recreatief inrijden? Ze rijdt het paardje toch in voor een abop proef?

Ja.....en....dat is niet meteen whiehie ofzo...spijt me, maar dat zie ik er toch echt niet in. Rijd zelf ook voor die abop, maar dat is puur de basis beetje voorelkaar hebben. Maar vraag me nu ernstig af wat jij onder recreatief verstaat, volgens mij iets compleet anders dan ik doe Scheve mond !?

Maargoed, gaf mijn reactie voornamelijk op je "ja, dat is wel vreemd". Hoe kan zoiets nu vreemd zijn als dit gedaan wordt op 98% van de paardenbedrijven in eh, nou ja de hele wereld is iets te veel om te zeggen, maar toch wel het grootste deel van de bedrijven (praat ik niet over particulieren)??? (En ja dat is inderdaad ongeduld van de mens, sterker zelfs een paard hoort helemaal niet bereden. Dus dan zou je alles vreemd kunnen noemen.)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:11

Ik bedoel dat inrijden niet recreatief is. Dat moet gewoon bij elk paard goed gebeuren. Verder hoef je je niet zo druk te maken, hoor. Ik ben van mening dat vroeg inrijden niet goed is. Dat is mijn mening en die mag ik hebben. Als ik dan lees hoe deze fjord zich gedraagt, kan het dier best wel overvraagd zijn. Dat kan zowel lichamelijk (pijn in spieren en aanhechtingen b.v.) als geestelijk. Daardoor kan een paard dit soort verzet gaan vertonen. Puur ervaring van mij, hoor.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:50

Ik heb dit topic niet helemaal gelezen, dus ik geef gewoon antwoord op de vraag..
Ik zou er een rubberen dubbelgebroken trens in doen, en vooral heel veel vragen met je handen, op een hele zachte manier.. eerst in stap, voorzichtig wat figuren proberen te rijden, superzacht in je hand.. maar wel duidelijk.. en ook veel met je benen en zit doen.. Als dat goed gaat probeer je hetzelfde is in een rustige draf, als ze dan weer gewoon hard doorloopt en zich tegen de bakrand aangooit, een rustige en voorzicht, maar duidelijke ophouding, als ze niet reageerd, doe je het ook rustig en voorzichtig, maar wat duidelijker.. En zo steeds proberen.. Gewoon veel oefenen en zodra ze het goed doet.. Moet je direct stoppen.. En niet nog even doorrijden..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:05

Of: Eerst is een poosje proberen te rijden met een Hackamore, het is niet echt een oplossing, maar zo kan je hem met de hackamore proberen gehoorzaam te maken, door veel figuren en overgangen te rijden..
Maar let erop dat een hackamore een scherpere inwerking heeft dan de meeste mensen denken.
Ik ken ook iemand met een haflinger (haffielover op bokt) en die is dus onder het zadel ook heel vervelend met een bit, maar aangespannen weer heel braaf. En ze rijdt hem dus onder het zadel ook met een hackamore.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:33

Of toch maar eens dat leren bitje aanschaffen en proberen Verward

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 16:51

Hackamore mag ik met abop ook niet mee rijden, dus als ze super braaf is op hackamore heb ik met de abop nog steeds een probleem..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:10

...maar dan weet je WEL dat het aan de inwerking van het bit ligt

Om maar zo door te blijven stuntrijden is ook niks , is geestelijk voor het dier ook niet geweldig , die krijgt elke rit meer hekel aan dat rijden zo....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:31

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 01-10-23 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:01

Hee Miek....Grietje kwam vandaag met een bitloos hoofdstel. Daar schijnen paarden erg goed op te reageren. Dat is een hoofdstel met alleen het neusriem-gedeelte zeg maar en dan een gecombineerde aansnoerneusriem (zo leek het ongeveer). De teugels worden dan aan beide uiteinden vastgemaakt. Dus zodra de paarden teveel onder je vandaan lopen en er iets druk wordt gegeven, komt deze (net als de hackamore) dus op de neus te staan. Had ze bij Emiel Voest geprobeerd en dat werkte goed. Misschien is zoiets wat en volgens mij mogen ze dan niet weigeren? (of wel? moet je perse met bit? *heb de expliciete regels niet gelezen*)