Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miekjuh schreef:Nou zo vreemd is dat niet, tegenwoordig word er met 2,5 al met paarden begonnen.. hier worden alle paarden met 3 jaar zadelmak gemaakt en ingereden.. gaat altijd goed.. de meeste fjorden zijn er sterk genoeg voor.
Jetta schreef:Ja, dat is wel vreemd. Met 2,5 jaar kan je inderdaad je paard wat licht trekwerk aanleren. Goed voor de rugspieren. Zadelmak maken, als je alleen een zadel erop legt en een hoofdstel met bitje indoet, prima. Inrijden is bij laatrijpe paarden niet goed voor hun vierde jaar. Het is gewoon het ongeduld van de mensen. Die kunnen niet wachten tot het dier er aan toe is. En dit dier is er zeer waarschijnlijk nog niet aan toe.
Bella schreef:Ik vind dit ook wel beetje overtrokken (sorry hoor)....oke ben met je eens dat vroeg inrijden funest kan zijn, maar het gaat hier om recreatief inrijden, niet dat ze dagelijks uren erop zit, DAT is funest, maar zo nu en dan een kwartier/half uurtje rustig tuffen moet best kunnen met een paardje van nu zelfs 3,5 (jaja we leven alweer bijna in november).
Verder blijf ik toch het idee houden dat het puur mondwerk is. Ze is vrij bezig in die mond. Toen jij laatst de sperriem en neusriem losmaakte begon ze gelijk met dat bit te prutsen, dat lijkt mij dan meer een mondkwestie (vind ze het gewoon niet fijn, een bit in).
En inderdaad, verder niks in die mond te vinden wat ze niet prettig vind. Hier en daar zitten duwen, maar geen bijzondere reactie gekregen...Dan zou het alleen nog kunnen zijn dat het bit haar tegen de kiezen komt, wat ze onprettig vind (of van schrikt en de andere kant op stormt), maar dat zou dan opgelost moeten zijn zodra je in een volte geen druk vraagt. (toch!?)
en die titel --> goeie aandachttrekker tussen al die topictitels
Jetta schreef:Wat nou recreatief inrijden? Ze rijdt het paardje toch in voor een abop proef?
!?