Discussie: Over de grens van je paard gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:41

Richtje schreef:
Maar een mens zal ook stoppen op het moment dat het geestelijk dan wel lichamelijk te veel voor hem wordt.

Ik blijf het gewoon heel moeilijk vinden, vooral omdat ik niet kan voelen hoe Twister is op zo'n moment, ik zie of hoor alleen wat er gebeurt en ergens zit mij dat gewoon niet lekker.
Misschien ook wel, omdat dit bij mijn eigen paard compleet de verkeerde manier zou zijn, die zou dat namelijk niet accepteren. Misschien is dit idd voor Twister wel de goede manier. Ik ben er voorlopig nog niet uit volgens mij Schijnheilig

Tis ook erg moeilijk..zowel voor jou als voor ons want wij kunnen niet zien hoe het paard zich gedraagd en hoe het beweegt, maar uit alle dingen die besproken zijn lijkt het mij geen pijn-kwestie. Zoals ik al zei kunnen wij dit slecht of niet goed beoordelen, maar zou zeker niet over me heen laten lopen door een paard en dan toch maar even doorzetten en kijken wat hier voor gevolg uit komt....

iig succes!!! Knipoog

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:36

richtje,
hoe zo is dat voor jou paard geen goede manier? dus jij laat je paard gewoon over je heen lopen, als hij/ zij in protest gaat geef jij gelijk op want dan is er iets aan de hand? dan zl je paard het de volgende keer weer doen en het wordt er dan niet beter op.
consequent blijvn en door trainen.
iedereen zit wel eens in een dip wat rijden met zijn/ haar paard betreft, even doorheen en het komt allemaal goed.
de fysio is langs geweest en er was niks, ze doet rustig aan, bouwt het werk langzaam op, en is consequent als zij dat nodig heeft,
ik begrijp niet waar jij je druk om maakt!!!???

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:44

Ik maak me er niet druk om, ik keur ook echt niet af wat Kim doet. We hebben het hier gewoon over gehad en verschilden op dit punt van mening. En omdat we beide ook wel iets zien in het standpunt van de ander, heeft Kim in overleg met mij dit topic gestart.
Over de manier bij mijn paard, zal ik je nog even pb-en... Want dat gaat een beetje off-topic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:49

Ik weet niet of jullie er iets voor voelen, maar als Kim nu eens vanaf de zijlijn toekijkt terwijl jij Twister "over de grens" rijdt?
Op een paard of naast een paard geeft vaak twee heel verschillende indrukken.
Misschien een openbaring voor beiden Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:57

Marreke schreef:
Ik weet niet of jullie er iets voor voelen, maar als Kim nu eens vanaf de zijlijn toekijkt terwijl jij Twister "over de grens" rijdt?
Op een paard of naast een paard geeft vaak twee heel verschillende indrukken.
Misschien een openbaring voor beiden Lachen

Dat is nog wel een idee, misschien dat het voor mij idd ook heel anders voelt dan het er uitziet. Weet alleen niet of Kim dat wil?
Overigens wil ik dat wel alleen doen met commentaar vanaf de grond.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 19:16

Richtje schreef:
Dat is nog wel een idee, misschien dat het voor mij idd ook heel anders voelt dan het er uitziet. Weet alleen niet of Kim dat wil?
Overigens wil ik dat wel alleen doen met commentaar vanaf de grond.

Ik vind het best. Lachen

Vraag me af hoe jij het zou oplossen als mevrouw in een eigenwijze bui geen zin heeft om normaal te lopen, en er op een aantal manieren onderuit probeert te komen. Scheve mond

Ik ben in ieder geval niet van plan om haar op een lieve manier te gaan vragen of ze alsjeblieft voor me wil werken... Dat werkt niet bij Twister.

Ik wens je alvast succes... Lachen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:23

Als ik de foto's bekijk van de link in je onderschrift dan denk ik dat de pony gewoon wat gemakszuchtig is en dat haar grenzen nogal laag liggen.
Over het algemeen kan je stellen dat je over grenzen heen moet om ze te kunnen verleggen, zolang de grenzen wel binnen het bereik van het paard liggen. Volgens mij moet jouw pony dit werk met gemak aan kunnen.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:54

Hooi Twister,

Jullie heb ik niet zien rijden dus ff in het algemeen!

Als een paard (jong of oud) iets nog moet leren, vind ik het heeeeeel erg belangrijk dat ie het nieuwe positief opvat!

Dat houdt in dat ik altijd zal proberen er mee te stoppen voordat ie het te moeilijk gaat vinden en ook voordat ie spierpijn of zo gaat krijgen!

Als dit niet lukt (zelfs al is het omdat ik zelf niet op tijd doorhad dat ik te veel vroeg) en het paard gaat in verzet, ga ik door!
Niet altijd met het moeilijke maar zeker wel met rijden. Even terug stappen naar iets basisch en misschien nog heel ff dat moeilijke opzoeken (hangt van situatie af) en dan weer iets dat ie goed kan en leuk vindt!

Net zo lang totdat het paard staakt met het verzet en weer braaf is zodat ik als nog positief kan afsluiten!

Voorkomen vindt ik dus beter dan genezen maar helaas ontkom je niet aan dat soort dingen en zul je dus af en toe door zo'n punt heen moeten rijden!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:24

Ik heb het net al tegen Kim gezegd, maar vond het wel zo netjes om het hier ook nog even neer te zetten.

Aangezien Twister op het moment niet meer stijgert en wel heel netjes loopt is het blijkbaar voor haar toch een oplossing geweest om haar er even doorheen te rijden.
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit de enige manier is om het doel te bereiken. Maar goed, bij sommige paarden wel een manier..... Ik denk dat ik in deze discussie een beetje te veel vanuit het gedrag van Regina (het paard dat ik rij) heb geredeneerd en misschien niet genoeg gekeken heb naar hoe Twister precies is.
Ik ben er van overtuigd nu dat er meerdere manier zijn om een doel te bereiken, en het is gewoon heel paard en ruiter afhankelijk welke methode het beste werkt of überhaupt werkt.

Het is niet de bedoeling om de discussie opnieuw te beginnen, maar ik vond het wel netjes om even te laten weten dat mijn mening inmiddels iets genuanceerd is Lachen