Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:55

Moet je echt doen!!
Je zult zien hoe leuk je paard het vindt en voor hun is er niks logischer dan wat je in de bak doet, je ook in het bos kunt doen.
Het zijn vaak de ruiters die hier een heet hangijzer van maken.....

Ik weet niet zo goed hoe "vast" ze is maar mijn voorkeur gaat uit naar alleen rijden.
Als een paard eerst leert om achter een ander aan te sjokken dan krijg je vaak meer moeite met alleen rijden. Dan ineens valt de houvast in die grote boze wereld weg en moeten ze het alleen doen. Dan hebben ze niet leren vertouwen op de ruiter die erop zit maar op het bijpaard.
Voorwaarde is wel dat de omgeving veilig is om dit te doen.
Zelf stap ik af als hij dingen echt eng vind en dan gaan we het samen verkennen.
Schuw geen onregelmatige bodem, gekke afstapjes, water of andere dingen.
Als jij het normaal vindt dan zal je paard dit ook gewoon voor je doen.

Laat je weten hoe het ging?

smiekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:28

gijsenkim schreef:
Van alle 4 jarige die er zijn, zijn er maar een hand vol goed genoeg voor de pavocup.......... dat handjevol paarden zijn getalenteerde paarden die dit makkelijk kunnen hebben.

Paarden lopen niet meer risico op blessures als ze met de pavo mee doen, paarden die verkeerd aangereden en beleerd worden lopen veel meer risico.......... denk aan onbalans, scheef, lopen op de voorhand enzovoort.

Deze paarden worden over het algemeen keurig netjes aangereden en beleerd, dit zijn de paarden van de toekomst

daar ben ik het ook mee eens!!! dat het getalenteerde paarden zijn. maar ik vind de eisen die ze stellen op de pavo belachelijk, maar dat is voor ieder zn eigen mening. en het is ook niet zo dat ze door de pavo cup blessures op lopen maar er zijn ook paarden die op 4 jarige leefdtijd dat niveau gewoon niet aan kunnen. en dat er dan toch ruiters zijn die meer druk op de ketel gaan zetten om dat er uit te kunnen krijgen en daar krijg je wel die blessures van!!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:39

Onze 3-jarige Corland is er zo eentje (al is het in omgang een echte lamme goedzak).alleen al longeren met de kaptoom de eerste dagen was net een Bronko en dan het singeltje !!!Opnieuw Bronko echt met geluid ,brullen en ter plaatse bokken.Met zadel op ,terug hetzelfde wauw wat een rug heeft dat beest zeg .Na een paar keer met zadel eindelijk derop,stap goed ,draf :in het zand (ter plaatse bokken ,brullen en draaien als een aal .De dag nadien was het net alsof er knopje was omgedraaid ,ze heeft zich nog netjes een hele week laten rijden .
Nu is ze gedekt en krijgt ze tot december rust daarna nemen we weer op voor een maand of 3 (tot ze 1of2 parcourtjes heeft gelopen) en dan laten we ze weer gerust tot na het spenen .
Maar ik weet nu al dat het opnieuw geen pretje zal worden de eerste paar keer!![/quote]

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:42

Teigetje schreef:
Ik ben nu bezig mijn zelfgefokte driejarige merrie te beleren. Ze is in maart drie geworden en pas na haar derde verjaardag beginnen uitzetten, daarvoor was het een smal beestje.
Nu was ze mooi uitgegroeid en ook mentaal aan een nieuwe uitdaging toe.
Veel mensen in mijn omgeving gaven het advies: hoofdstel aan, zadel erop, goed moe maken en dan erop, want ze mogen niet sterk worden, hoe meer je longeert hoe sterker ze worden.
Maar, ten eerste vind ik dat een paard wel spieren mag ontwikkelen om jou makkelijker te kunnen dragen en ten tweede wilde ik de vertrouwensband die ik met die paard heb niet kapot maken door het beest te overrompelen. Bovendien ben ik ook geen al te moedig persoon dus...
Wij werken nu volgens het tempo van het paard. Ik had nooit gedacht dat je dat allemaal zo goed zou kunnen voelen maar toen ik de eerste keer mijn voet in de stijgbeugel zette, voelde dat ook normaal aan, alsof dat op dat moment de juiste stap was.
We werken ook heel beloningsgericht.
We zijn nu bijna drie weken bezig (paard staat voor vijf weken op een manege om makkelijker te kunnen werken) en dit is wat we al bereikt hebben
- stap, draf en galop aan de longe
- netjes leren stilstaan
- enkele pasjes achterwaarts en zijwaarts op een lichte druk van de hand
- zadel en hoofdstel
- één keer bijzetteugeltjes (los)
- stappen achter de helper met mij erop
- ik mag in het zadel op en neer gaan, haar overal aanraken, mijn benen er tegen leggen enzovoort
- vandaag hebben we geprobeerd om in stap te longeren met mij erop, dat is dus gelukt en dan zijn we na enkele rondjes ook onmiddellijk gestopt, paard beloond en afgestapt. Ze staat nu lekker op de weide.

Bedoeling is om tegen het einde van de maand alleen te kunnen rondrijden in stap, draf en misschien galop. Afhankelijk van wat ze zelf aanbiedt. Ik moet wel zeggen dat ze blijkbaar veel evenwicht heeft, want ik heb nog niks zwalpends gevoeld. Ook gaan wandelen aan de hand of onder de ruiter staat nog op het programma, net zoals benen afspuiten, over een balkje lopen enzovoort.
Als ze dan weer naar huis gaat mag ze lekker weer op de weide en dan ga ik ze deze winter waarschijnlijk één maximum twee keer per week wat laten doen.

Toppie !!Zo doen wij het ook .Daarbij vind ik dat het paard zelf ook aangeeft als het te snel gaat .Elk paard zijn eigen karakter

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:26

ik was laatst bezig met een paardje zadelmak maken, en ik ging er lange niet elke dag op (spreek ook over 3-jarige.. mij krijg je er eerder niet op ben ik tegen!)
we zorgde er wel voor dat er elke keer niet teveel dagen tussen zaten zodat hij het niet vergat wat er allemaal gebeurde, maar ik zat er ook echt niet langer op als een kwartiertje.

En zeker niet elke dag, want ik denk dat elke dag voor een paard wat net onder het zadel is wel een beetje veel is meteen.
ik ben van mening dat je tussendoor in ieder geval nog moet kunnen longeren of wat grondwerk doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:57

Ik rijd soms kleine pony's van andere in. Het hangt er van af hoeveel tijd ik daar voor heb. Meestal neem ik een maand, dan zit ik er meestal om de dag op, maar ben er wel iedere dag mee bezig. Wel maar max een kwartiertje. Dan is het 'probleem' dat ze hier tijdelijk staan, dus dat er toch wel wat moet gebeuren. Met betuigen doe ik het haast net zo. Liever vaak en kort, dan soms lang.

Heb ik langer de tijd (zoals met Roos, die staat hier de hele zomer) dan neem ik die tijd ook. Ik zit er meestal 2x per week op. Maar met dat hele hete weer, of met echt slecht weer vind ik het ook zeker niet erg om er een keer een week niet op te zitten. Het gebeurd ook een enkele keer dat ze 3 of zelfs 4x in een week gereden word, maar dat is nu misschien 2x voor gekomen. Meestal zijn we als ik zelf rijd met max een half uurtje al klaar. Als we les hebben is het wel wat langer en intensiver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:30

@Vera, hij is al wel vaker mee naar buiten geweest hoor, maar dan gewoon aan de hand. En dat doet hij heeeel stoer. Dus hij kent inmiddels al koeien Haha! , maaimachines, tractoren, auto's etc. En hij is stooooeeeeer! Als hij iets niet vertrouwt roept hij gewoon heel hard SNORK! en dan gaat 'ie gauw achter me staan, dus ik denk dat hij onder de man bij Milena in de kont kruipt Haha! *LOL*

We gaan 't gewoon lekker doen! Gaat het niet, dan stap ik gewoon af en loop ik lekker mee. Goed voor de dikke kont! Tong uitsteken

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:37

Ik heb een paar pony's ingereden, en meestal rij ik zo'n 3 of 4 keer per week. Vorig jaar heb ik er eentje aangereden die in 8 weken klaar moest zijn (mijn zomervakantie dus). De eerste week deed ik toen longeren, aan de hand stappen, zadeltje erop, hoofdstel aan... even inschatten hoe ie is. Daarna ben ik er op gegaan en sinds die dag ongeveer 3 of 4x per week gaan rijden. In het begin maar 10 minuten en op het laatst een half uur ofzo.

Dit jaar doe ik er een die we zelf gefokt hebben, die zijn we al sinds zijn 2e aan het longeren, gingen we altijd mee stappen aan de hand naar het bos, die is dus hardstikke braaf. Nu rijd ik hem ongeveer een kwartiertje en dan 3x in de week ofzo. Maar die is wel zo braaf, als ik zeg opgelet draf, dan gaat ie in draf Haha! galop kan ie ook al een rondje ofzo, sturen is een makkie. Die is dus echt uitzonderlijk braaf Knipoog
Mede daardoor en omdat we altijd al in het bos gingen stappen aan de hand, ga ik er van de week een keertje mee naar het bos. (het bos is hier aan het eind van onze oprit, je komt dus geen verkeer tegen.)

Aan het einde van de zomer wordt ie verkocht dus zal ie wel klaar moeten zijn, maar zoals het er nu uitziet gaat dat zeker lukken.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:41

met vlieg zijn we zo bezig;

we begonen met longeren, en dat ie volledig de stemhulpen kende.
3 x per week.

toen 3 keer per week erop.
maandag, woensdag, vrijdag, meestal.
in het begin er op tijdens het longeren.
alleen stappen.
toen de volgende keer ook draven.
en even los geweest.
alleen stappen.
toen los in de bak, wel een maand ong, nog even gelongeerd voor ik erop ging, even kijken wat zn bui was Haha!

en toen draven, voltes rijden, en galloperen.
nu en dan een slangevolte.

maar we zijn op zich best op geschoten.

ik vind ook dat een paard binnen 1-2maand(en) alle basisbegrippen moet kennen.
stappen, draven, galoperen, halthouden en afwenden.

nu liggen we er helaas even uit, hij loopt nu bij de fysio Haha!

en we reden meestal 30 min.
als het super ging, waren we snel klaar, was ie aan t etteren dan duurde het wat langer Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:03

Sonja schreef:
@Vera, hij is al wel vaker mee naar buiten geweest hoor, maar dan gewoon aan de hand. En dat doet hij heeeel stoer. Dus hij kent inmiddels al koeien Haha! , maaimachines, tractoren, auto's etc. En hij is stooooeeeeer! Als hij iets niet vertrouwt roept hij gewoon heel hard SNORK! en dan gaat 'ie gauw achter me staan, dus ik denk dat hij onder de man bij Milena in de kont kruipt Haha! *LOL*

We gaan 't gewoon lekker doen! Gaat het niet, dan stap ik gewoon af en loop ik lekker mee. Goed voor de dikke kont! Tong uitsteken

Dan zou ik helemaal zonder begeleiding gaan, hij is al verkeersmak enzo.
"Snork" doet Digger ook en als het "snork en niet doorlopen" is dan stap ik af om het samen met hem het gevaar te trotseren.
Daar worden ze veel dapperder van dan samen met een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:04

DANIenVLIEG schreef:
ik vind ook dat een paard binnen 1-2maand(en) alle basisbegrippen moet kennen.
stappen, draven, galoperen, halthouden en afwenden.

nu liggen we er helaas even uit, hij loopt nu bij de fysio Haha!

Ik neem wat langer de tijd en skip de fysio Tong uitsteken

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:12

Kitty schreef:
Ik zit er de eerste tijd maximaal 3 keer per week op, maar vaak is het twee keer per week.
Ik neem wel vanaf het begin stap, draf en galop mee. Draf en galop kleine stukjes. Vooral leren voorwaarts gaan.
Jij hoopt nog 25 jaar een fijn paard eraan te hebben, ik wil een fijn aan de hulpen staand paard hebben dat goed als betrouwbaar paard met een beetje wedstrijdervaring te verkopen is.

Dat laatste klinkt wel een beetje eng Kitty, net of het voor jou niet uitmaakt hoe oud het dier wordt als ie maar lekker aan het lopen is voor de verkoop.

Ik neem aan dat je dat niet zo bedoelt?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:21

Oops, te snel gepost. Gelukkig bedoel je het niet zo!

Helaas gebeuren dat soort dingen wel.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:02

Hoe ik het doe hangt helemaal van het paard waar het om gaat af. En wat mijn doel is met hetbetreffende paard en de tijd die ik ervoor krijg.

Mijn destijds 3,5 jarige heb ik in het begin 2 a 3 keer in de week ongeveer 15 minuten laten werken. lees onder werken even aan de longe, stappen en wat draven. Rijbaanfiguren kende ze al, die hebben we al wandelend door de bak geoefend, dat was een makkie. Galop heb ik pas veel later meegepakt omdat ik toen geen bak tot mijn beschikking had. Daarna is ze weer een poos de wei opgegaan. Dit paard kreeg ik met 2,5 onder mijn hoede, ze kon alleen aan een touwtje lopen. We hebben alles spelenderwijs geleerd en het was best lastig om te kijken ofje niet te veel deed omdat ze zo graag wilde.

Ik ben nu bezig een 9 jarige in te rijden die ooit eens zadelmak gemaakt is en effe snel de stap, draf en galop geleerd heeft in de bak. daarna heeft er ruim 3 jaar niemand opgezeten en is ze alleen aangespannen gebruikt wat ze erg goed doet. Bij haar is vooral de rust en het vertouwen van belang en doen we het erg kalm aan. Ik heb vandaag er voor de 4e keer opgezeten en we hebben een paar rondjes gedraafd en een gebroken lijntje. Dit was voor haar heel wat, maar het stelt eigenlijk niets voor. Het hangt helemaal van het paard af,maar aandeze merk je duidelijk dat het haar vroeger met het ëven "zadelmak maken te snel is gegaan. Altijd fijn als je andermans "rotzooi" mag rechtbreien Boos!

Ik heb het geluk dat ik geen paarden inrij voor de "handel" zeg maar waar toch een bepaalde tijdsdruk op zit. Dit zijn paarden die ongeveer 25 jaar meemoeten bij hun eigenaar.

samenanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:49

ik heb nu een andalusier van bijna 4...en ben op zijn 3e begonnen
met longeren en zadelmak maken. we zijn inmiddels zo ver dat
we 5x in de week werken, 2x per week de bossen in (met een ouder
betrouwbaar paard erbij), 2x in de week werken in de bak (max. half
uur per keer) en 1x per week longeren dubbele lijnen zonder bijzet.
ik wel je maar een goede raad geven: luister naar je gevoel, kijk
hoe je paard reageert, als je merkt dat hij wat vermoeid raakt geef je
hem gewoon een dagje extra rust. wat maakt het uit....ik denk altijd
maar zo, geef hem tijd om op te groeien en jong te zijn, het belangrijkste
is dat je paard lol in het werk blijft houden dan komen de prestaties
vanzelf. maar als ik de reacties van jou lees heb ik het idee dat je dat
al doet. en wat de rest van de wereld ervan vindt of denkt is niet belangrijk. het is jouw paard en zijn gezondheid en de band tussen jullie
beide is het belangrijkste

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:10

Het ligt aan het paard.
Ik ben nu bezig met ons kleine Friesje zadelmak maken,
die kan ik gewoon een maand laten staan om er vervolgens alleen voor de 3e keer er op te stappen. (De 1e keer ben ik er ook alleen op gaan zitten Schijnheilig )
Een bloedbeest als Triumph heb ik heel anders aangepakt. Daar heb ik de eerste 2 weken vrijwel elke dag opgezeten, toen alles vanzelfsprekend ging heb ik hem regelmatig tussen door 1 of 2 maanden stilgezet om er vervolgens 1 à 2 keer in de week weer op te gaan zitten.

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 15:38

Mijn haflinger ben ik met 2 1/2 al begonnen met zadelmak maken, longeren ed. Dit heeft te maken met weinig vertrouwen en dominantie van het paard. In eerste instantie was de bedoeling om met 3 voor het eerst op te zitten, maar 3 maanden daarvoor heb ik dat al gedaan. Toen ze 3 was, heb ik er ongeveer 1 a 2 maal in de maand erop gezeten, na verloop van tijd kwam ik er achter dat ze last van dr rug, fysio er bijgehaald, in totaal ruim 3 maanden uit de running geweest. In de zomer heb ik haar regelmatig buiten gereden, dat ging heel erg goed! Elke keer als je na een lange tijd er weer op zat, merkte je dat ze steeds verbeterde, ondanks dat ik er weinig op heb gezeten, net of het kwartje viel. Ze is nu ruim 4, nu probeer ik er 2 keer in de week 15 min. te rijden, heeft ook met mij te maken want ik ben lichamelijk niet in staat veel te rijden, de wil is er wel overigens. Nu ben ik afhankelijk van het longeren om toch conditie/spier opbouw te krijgen. Vanaf september wil ik toch weer gaan lessen, dan probeer ik de iets moeilijker dingen er ingebouwd te krijgen.

Met mijn andere 3 jarige zijn we alleen maar met conditie/spier opbouw bezig, veel longeren(ook met pessoa), helaas...ook ivm diverse keuringen. Dit paardje overneem je makkelijk dus doe ik het eigenlijk rustiger aan, neem niet weg dat ze al toen ze een jaar was al kennis heeft gemakt met zadel en hoofdstel. Ik heb er tot op heden nog niet opgezeten, slechts een paar keren gehangen(zonder halster of iets), heb ook geen haast. Ik wacht totdat we alle keuringen hebben gehad, dan ga ik haar rustig inrijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:00

Ik denk ook dat er niet echt een standaard manier voor elk paard is.
Toen ik Captain kocht was hij net drie, en daar stond me toch een paard.
Als je het niet zou weten zou je denken dat ie 5 was.
Met hem ging eerst wandelen aan de hand, buiten door bos en over straat.
Direct verkeermak. ( niet dat hij ooit raar op keek van de auto's en trekkers) Altijd met z'n tween.
Toen ben ik er zelf op gaan zitten. Paard gaf geen kick en stapte braaf aan de hand van de helper.
Dan pas begin ik met longeer werk 2a3 keer per week.
Na een verveelde hij zich alweer dus singeltje en losse touwtjes.
Weer een week later kwam het zadel en als doet goed gaat stap ik er zelf weer op. Bij hem ging dat vrij snel. Na 1.5 week stapte hij los rond door bak.
Alles heb ik stap voor stap voor stap gedaan, naar mijn idee te snel,maar dit paard is onvoorstelbaar leergierig en onvoorstelbaar gauw verveelt.
Toen hij 3 weken los door bak kon lopen heb ik daarna alleen maar klein buitenritjes gemaakt, omdat hij daar super van genieten en hier nooit verveelt op raakte. Dit heb ik dus expres gedaan om te voorkomen dat k te snel ging. Hij is nu 6 jaar super braaf en verkocht aan recreatie mensen die net weer drie jaar rijden!!!!!
In sept halen we mijn nieuwe op. Die is in Juni 3 geworden en was in april nog heel enkel, Dus weer expres tot sept in het land gelaten.
Bij hem zal het wel 3 keer zolangzaam gaan ondat Captain naar mijn idee hoogbegaafd was.
Ik ga voornamelijk af op het paard en als dat betekend dat hij beledigd op stal staat omdat ik 3 ipv 5 keer rijdt, dan rij ik hen wel 5 keer met de nodige afwisseling.....

Ik moet wel zegeen dat iedereen een goede manier heeft en goed onderbouwt in de discussie meegaat!!!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:08

Amber is eind April in Groningen gekomen. Ik heb alles zeer rustig stap voor stap gedaan. Nou zat ik ook met nekklachten waardoor het voor mij ook wel noodzakelijk was om rustig aan te doen, maar ook voor Amber is het goed geweest. Doordat alles zo stap voor stap is gegaan (overal mee laten kennismaken en daar ook de tijd voor genomen) ging het gewoon erg natuurlijk en heeft ze geen tekenen van protest laten zien! Soms had ik eerder het idee dat het echt tijd werd voor iets nieuws, want dan werd ze vervelend zo van 'ja dit ken ik nu wel'.
Nu heb ik al een aantal keren los met haar in de bak gereden en dat gaat perfect! Vandaag voor het eerst zonder helper op de grond. Met opstijgen bleef ze perfect stilstaan! Ze reageert goed op mijn hulpen en er lagen een heleboel waterplassen waar ik haar eerst even mee heb laten spelen (water tot aan mijn oren Haha! ) en daarna moest ze er gewoon doorheen. Ook dat ging allemaal perfect! Ik onderneem ook vanalles met haar, zodat ze een lekker koel paard wordt, wat niet om het minste op je nek zit.
Ik ben heel erg tevreden met de manier hoe ik het met Amber heb aangepakt, ik ben zo trots op haar! Zoals ik al zei, alles gaat zo natuurlijk dat er ook niet echt een reden voor protest is en ze er pklezier in krijgt. En dat vind ik zo belangrijk.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:30

Heel interessant topic vind ik, daar ik ook een driejarige heb die we momenteel aan het inrijden zijn. Nu ja, aan het inrijden zelf zijn we nog niet toegekomen, momenteel zijn we bezig met longeren. Ik doe dit ook niet alleen, ze staat op een africhtingsstal, maar ik heb haar daar geen maand “gedumpt”, ik ben er elke dag en ben zelf elke dag met haar bezig, maar mét hulp van een professional.

We zijn begonnen met longeren toen ze drie jaar en drie maanden was. Daarvoor ben ik iedere dag bezig geweest met borstelen, voetjes geven, hoefsmid, meelopen aan het halster, al eens een bitje indoen, longeersingel al eens aandoen, enz, want dit paard heeft daarvoor bij de fokker op de weide gelopen en was amper in handen geweest. Nu longeren we haar al een paar weken enkele keren per week, eerst aan het halster, dan met hoofdstel, de laatste keren ook met bijzetteugels. Allemaal heel rustig en nu longeren we haar een kwartier per keer ongeveer. Tussendoor ga ik eens aan de hand wandelen met haar, leert ze gedoucht worden, enz.

Nu gaan we haar nog enkele keren longeren met zadel en dan begint het rijden. Eerst gaat de “inrijder erop”, die rijdt haar de eerste weken, en daarna neem ik het over onder zijn begeleiding. Ik ben van plan het het eerste jaar rustig aan te doen...

tess51

Re: Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:33

Ik heb sinds kort een jonge pony (3 jaar)
Laat hem eerst even aan zijn omgeving wennen.
Vandaag ben ik begonnen met lopen in de bak aan de hand.
Hoe kan ik hem nou leren lopen aan de longeerlijn? Hij loopt een stukje en gaat dan stilstaan, als ik dan wil dat hij voorwaarts gaat komt hij naar mij toe...
Wie kan mij helpen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:35

Je hebt een topic van 4 jaar oud opgerakeld...
dat jij geen stoflongen hebt zeg.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:15

Ik neem ook de tijd om mijn 4 jarige te beleren en ben helemaal nog niet aan het galoperen, ik ben begonnen met rechtrichten aan de hand en we zijn ook in stap en draf ook bezig , meer in stap dan draf , ik wil juist de basis er super in hebben, ho is ook ho en ga pas aan de galop beginnen als ze goed in balans loopt in de draf en stap, dus alle zijgangetjes er in peuteren enz , schouder binnen traver dat gaat aan de hand in stap echt al heel erg goed, ze krijgt een steeds mooiere halshouding en ook de achterhand word steeds beter en sterker,
Ook train ik met een doel en als dat goed is al is het na 5 min dan stop ik, ik ga so ie so nooit door en zal mijn paarden ook niet in het zweet werken , lekker ontspannen trainen vind ik voor mijn tink en zeker voor mezelf het fijnst.
Mijn jonkie rij ik bitloos en met BBP in en dat bevalt me zo goed dat ik dat met mijn 2 jarige over 2 jaar ook zo ga doen.

Ik ben zelf erg tegen het even goed doorrijden, dus idd een week achterheen elke dag laten werken, dat kan naar mijn mening een jong paard niet aan lichamelijk niet maar bovenal in het koppie.
Dus laat mij maar lekker een jaar of 10 aan vogelen , dan heb ik een goeie basis ik rij liever met wederzijds vertrouwen en samenwerking dan dat iets moet en dat is vaak met het inrijden en flink doorrijden, lijkt soms wel of ze zo`n dier willen overdonderen en vraag me dan ook wel eens af waarom moet dat dan op die manier?

Misschien heeft iemand die op deze manier rijd daar wel een passend antwoord op??

Maar ja denk ook dat er wel een verschil is (helaas) , voor paarden die snel onder het zadel moeten om weer doorverkocht te moeten worden , of de eigenaar wil met 3.5 al wedstrijden gaan rijden, dus dan moet alles snel maar of er dan nog naar de juiste techniek word gekeken vraag ik me wel eens af,

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:50

Ik heb even geTEMt, een dergelijk oud topic omhoog halen is niet echt de bedoeling...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:11

Dit verschilt zeer per paard... toen ik met die van mij net begon deed ik 2x in de week, op dezelfde dagen, onder begeleiding.
De andere dagen longeerde ik of wandelde ik (verder lekker op de wei).

Bij die van mij moest je toen zeker nog niet met meer dagen in de week aankomen, hij zou zijn concentratie verliezen en de lol. Het overrompelt je paard zeker in het begin zo, en je moet zijn hersenen de tijd geven alles te verwerken. Hierdoor viel hij de ene keer in de week nog voor geen meter te sturen en de tweede keer in die week (de 4e keer dat ik even los was) was het muntje gevallen en ging het sturen prima.

Ik kijk altijd naar het paard en bij die van mij ben ik daarna dan ook rustig op gaan bouwen, na een tijdje 3 keer in de week (overigens nooit 2 dagen na elkaar) en nu om de dag (mijn pony is 4 en nu bijna een jaar onder het zadel), en af en toe als ik de dagen vanwege les moet omzetten, of omdat dat zo uitkomt doe ik een buitenritje na een dag in de bak.

Er zijn echter paarden die elke dag gereden moeten worden. Die van mij wordt echter wel elke dag wat mee gedaan, om de grote hoeveelheid aan energie te beperken (die hij, ondanks alle gekheid in de wei, nog niet kwijt raakt)