Licor bij AdB

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyBonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:13

Wat een ongelofelijk gaaf paard heb je zeg! Over AdB is al genoeg gezegd, als jij dit een fijne manier vind om je paard te rijden, moet je het vooral blijven doen lijkt mij *LOL* !

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:04

Ik vind dat je een erg mooi paard hebt.
De handhouding komt erg onprettig op mij over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:19

Idra schreef:
Even toevoegen dat ik op sommige foto's mijn teugels een stuk korter mag nemen, dit heeft niets te maken met het systeem maar met mijn eigen rij-onkunde.

Als je dat doet, dan plaats je je arm ook gelijk in een betere lijn/positie tov de rest van je lijf. Nu heb je steeds je elleboog achter je rug en dat betekent dat je je sterk maakt en terug werkt. Teugels korter, hand meer naar voren en elleboog aan je heup aan de voorkant; op die manier kun je sensibeler inwerken op je paard.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:33

Lovely schreef:
Als je dat doet, dan plaats je je arm ook gelijk in een betere lijn/positie tov de rest van je lijf. Nu heb je steeds je elleboog achter je rug en dat betekent dat je je sterk maakt en terug werkt. Teugels korter, hand meer naar voren en elleboog aan je heup aan de voorkant; op die manier kun je sensibeler inwerken op je paard.

Idd! Daar wordt aan gewerkt Lachen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 11:43

Sjuimpje schreef:
Op de foto's die je eerder plaatste was Licor zijn achterbeen altijd eerst aan de grond. Nu zie je echter dat hij zijn rug naarmate de week vordert steeds meer wegdrukt en hoewel hij zijn neus steeds meer voor de loodlijn draagt, duikt hij wel meer de grond in.

Op de foto's kan je misschien gelijk hebben. Maar "in het echt" was het toch echt niet zo. Licor werd naarmate de week vorderde een stuk korter in zijn lijf, en veel beter op het achterbeen. Vraag maar aan de getuigen Tong uitsteken
Als ik de video's heb, zal ik proberen daar wat foto's van te maken, hoewel die kwaliteit op niks gaat trekken.

Om een voorbeeld te geven van zijn vorderingen: Licor sprong zijn wissels van de linker- naar de rechtergalop 8/10 keer in twee tijden. Dankzij de hulp van Antoine springt hij ze nu correct.
We hebben ook enkele passen passage en piaffe gereden. Niet op noemenswaardig niveau natuurlijk, maar dat gaat imo niet zonder wat verzameling.

Cellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:59

Jou paard Kwijl
Ik vind het er heel goed uitzien
Je moet er ook aan denken dat dit pas de eerste keer is dat je zo rijd,
dus jij en Licor zijn er denk ik nog niet aan gewend!
Ik vind de zevende foto echt heel mooi!
Veel succes met je mooie man Knipoog

Groetjes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:00

Ik moet zeggen dat ik dit geen prettig plaatje vind om naar te kijken. Ik heb je wel eens beter zien rijden. Het blijft natuurlijk wel een mooi paard. Lachen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:39

Mooi paard !!! Jammer dat zoveel mensen daar jalours op zijn Knipoog

En die handen horen weldegelijk zo hoog hoor, zo heb ik ook (klassiek) geleerd te rijden tig jaar geleden en toen had er nog nooit iemand van AdB gehoord !!

Lekker blijven oefenen en van iedere instructeur het goede meepikken Haha!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:06

Hey wat een prachtig paard heb jij zeg! En klassiek rijden is in mijn ogen -na vele andere visies gehoord en geprobeerd te hebben- nog altijd de beste manier. Zeker voor zo'n paardje als het jouwe, daar is het gewoon voor gemáákt Knipoog
Ik krijg zelf ook les in de klassieke rijstijl (alleen niet van of gebaseerd op AdB) en dit bevalt me prima! Wat me wel opviel op de foto's, is dat jij je binnenhand hoger houdt dan je buitenhand terwijl ik juist het tegenovergestelde heb geleerd. Zit hier een bepaalde theorie achter?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:13

Nou ik vind hem wel verbeterd. Soms lijkt inderdaad dat je hem van voren te vast/strak houd, maar ik vind moeilijk te zeggen aan de hand van foto's. Ik zie liever live of op video, dan kan ik betere beoordeling geven. Moet ook eerlijk bekennen dat het te zien is dat je langere tijd met dit systeem werkt, kun je aan houding van paard zien. Leuk paard overigens.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:24

Idra schreef:
Even toevoegen dat ik op sommige foto's mijn teugels een stuk korter mag nemen, dit heeft niets te maken met het systeem maar met mijn eigen rij-onkunde.

viel mij ook op. Maar heel goed dat je je eigen fouten herkent en erkend. verder ziet Licor er heel goed uit. Passage en piaffe rijden. Wow dat is meer dan ik kan.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:34

Idra schreef:
Om een voorbeeld te geven van zijn vorderingen: Licor sprong zijn wissels van de linker- naar de rechtergalop 8/10 keer in twee tijden. Dankzij de hulp van Antoine springt hij ze nu correct.
We hebben ook enkele passen passage en piaffe gereden. Niet op noemenswaardig niveau natuurlijk, maar dat gaat imo niet zonder wat verzameling.

Super dat de wissels beter gaan OK dan!

Alleen... een beetje piaffe en passage uitproberen kan ik niet echt als functioneel bestempelen.. Hoogstens wat "spielerei".

Enniewee: plaatje van een paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:48

Zoals gezegd Licor is om te kwijlen, mooie foto's ook.
Over AdB is al zo veel gezegd ,maar het meest door mensen die nooit bij hem geweest zijn Verward .Hoe is het spreek woord:Wat de boer niet kent vreet tie niet? Knipoog .
Zonder AdB lag het paardje van mijn vriendin(ondanks alle knappe dierenartsen) nu keurig uitgestald bij de slager.Ik heb trouwens nog maar weinig paarden een les lang ontspannen zien lopen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 16:21

Tyrza schreef:
Super dat de wissels beter gaan OK dan!

Alleen... een beetje piaffe en passage uitproberen kan ik niet echt als functioneel bestempelen.. Hoogstens wat "spielerei".

Enniewee: plaatje van een paard!

Nee, is idd niet functioneel en ga ik er ook hier thuis niet uitrijden. Het was ook niet de bedoeling, maar kwam er eerder toevallig uit. Hij bood het aan, dus wij zetten er mee verder. Maar het feit dàt hij het aanbod (en het dus niet met getrek en gesleur gepaard ging) wil toch wat zeggen, niet? Dat hij toch een beetje zijn achterhand erbij had?

Verder is het zo dat Antoine deze week wat stappen met mij is overgeslagen. Normaal is het klassieke systeem: rechtrichten - ontspanning - aanleuning - verzameling - oprichting
Omdat mijn paard nog geen 100% is rechtgericht EN dat op 5 dagen niet geklaard is, maar ik wel het systeem van het rechtrichten onder de knie heb, heeft hij de pot wat door elkaar geschud en zijn we wat verder doorgegaan op die verzameling.
Niet volgens het boekje dus, maar anders had ik mij die week volgens Antoine een beetje verveeld.
Thuis in de training ga ik natuurlijk wat stappen terug.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 16:24

Tessebes schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit geen prettig plaatje vind om naar te kijken. Ik heb je wel eens beter zien rijden. Het blijft natuurlijk wel een mooi paard. Lachen

Nog niemand van jullie, buiten wat Belgjes, heeft mij al irl zien rijden. Foto's blijven helaas toch vertekenen....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:45

Idra schreef:
Nog niemand van jullie, buiten wat Belgjes, heeft mij al irl zien rijden. Foto's blijven helaas toch vertekenen....

Ik heb al meerdere malen foto's van je langs zien komen hier en ik vond het er altijd mooi en ontspannen uitzien. Echter zie ik bij deze foto's een duidelijke neerwaartse lijn, hij lijkt tegen de hand en zich te verzetten, dan lijkt me toch niet de bedoeling? Zie dit absoluut niet als aanval, want zo is het zeker niet bedoeld.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:09

Erg leuk paardje hoor!! Succes met hem verder, vergeet het basiswerk niet!

Idra schreef:
Op deze manier moet je je paard eerder tegen je hand aandrijven wil hij nageven.
De uiteindelijke bedoeling is wel dat je arm vanaf je elleboog 1 lijn vormt met je teugels.

kijk uit dat je op deze manier je paard niet omhoog gaat hijsen. Ik zie op sommige foto's je rechterhand hoger dan je linkerhand. Blijf soepel met die hand!

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:28

wat een mooi beessie zeg OK dan!
dat rood staat m super sjiek Tong uitsteken

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:54

Wat een prachtig paard. Jullie vormen een mooie combinatie, fijn dat je ze ondanks de kritieken toch neer hebt durven/willen zetten.

Over de foto's kan ik zeggen dat er een paar 'gespannen'foto's bij zitten maar het overall beeld is voor mij een combinatie die heel geconcentreerd en heel hard aan het werk is. Natuurlijk moet het uiteindelijke doel zijn dat het eruit ziet alsof het allemaal 'vanzelf'gaat maar daar gaat heel wat training aan vooraf. Als je zover bent dat je je paard zo aan het werk kunt zetten als dat een aantal foto's laten zien, dan ben je wat mij betreft zeker op de goede weg OK dan!

Zon_en_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 23:52

Ook hier kan ik het toch niet laten om ook even wat te zeggen... eigenlijk vooral omdat er scherpe kommentaar gegeven wordt die ik wel bijsta, maar toch ook ietsjes onterecht vind...
Ik ken dit paard niet en zie nu enkel deze foto's... Ja, mooi paard, met capaciteiten.

Nee, ik ben ook niet zot van ADB, maar ongelijk heeft hij niet... Hij is een zoveelste lesgever die tracht anderen de kunde te leren. En die wegen naar Rome zijn eigenlijk helemaal niet zo verschillend. Want als je tussen de regels leest, komt het allemaal op datzelfde terug... en dat vinden we zelfs in de oudste boeken...
Daadwerkelijk zijn er opmerkingen te maken over houdingen en wel of niet goed lopen, maar zoals gezegd, zijn dit momentopnamen, en aan de houding van de ruiter te zien, maak ik erop uit dat het daadwerkelijk redelijk goed gaat... ze zit ontspannen en gelukkig...
Een vorkzit vind ik dit helemaal niet. Daarbij zouden de enkels achter de loodlijn van de schouders naar de grond moeten komen. Wel is het bekken net ietsjes teveel naar achter gekanteld door de iets te rechte rug. Die rug is nog een beetje gespannen alsook het schoudergedeelte. De bovenarm is daardoor nog niet helemaal ontspannen en daardoor kan de ruiter de teugels nog niet korter nemen zonder nog meer spanning te veroorzaken.
De hoge teugelvoering vind ik hier helemaal niet erg. Zolang deze lekker licht is, is dat daadwerkelijk beter dan lager, waardoor het soms wat moeilijker wordt de onderarm helemaal te ontspannen... En hierbij wil ik ook zeggen dat ADB wel zijn reden zal hebben gehad om ze zo te laten rijden. Nu, bij de laatste foto's zie ik ook wel spanning in de hals van het paard ipv ontspanning en lengte, maar het valt best mee. Dus daar nu de handen wat meer naar voor en het gaat lukken...
Want dat is wel waar: de handen werken nog teveel "terug" ipv naar voor te geven/nageeflijk te zijn. Maar dat komt wel.

Zo, de rest ben ik vergeten.... Scheve mond , maar misschien goed ook, want anders blijf ik schrijven Tong uitsteken
Dit paard is wel tot één en ander in staat, maar toch bereik je dat niet, als je totaal verkeerd bezig zou zijn.
Dus... doe zo voort, en het lukt je wel!!!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 03:07

I vindt het ecth een bloedmooi paard, maar persoonlijk vindt ik het er steeds gespannener uitzien naarmate de dagen veroderden. Wellicht dat het gewoon aan de foto's ligt, maar ik heb het idee dat je steed smeer druk zet op je teugels en dat hij steeds meer richting verzet gaat.

Mar het gaat er natuurlijk om wat je zelf het prettigste vindt rijden, en jij heb lekker gereden Lachen .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:59

Schitterend dier wat zit daar een nek op zeg, lekker veel front !!
't is ook absoluut mijn manier niet, maar er zijn meerdere wege die naar rome leiden. Persoonlijk zou ik eerst meer vanuit ontspanning proberen de verbinding van achter naar voor (ruggebruik) te verbeteren. Hij treed achter best goed onder en is ook best activer maar niet door de rug en dar geeft denk ik dat gespannen beeld.

Ieder kiest een manier die bij hem pas dus als dit voor jou werkt vind ik het prima dat je bij die methode ook blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:18

Deze foto's doen me denken aan het rijden van Rudolf Zeilinger OK dan! en hij heeft zijn paarden ook errrrug lekker aan het lopen. Ik ben geen dressuur-expert, maar als dit je helpt en je het gevoel hebt dat je ermee vooruit komt, is het toch prima! Vind het paard erg mooi!!! En zo gespannen ziet het er niet uit volgens mij.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:27

Ik vind het een mega gaaf paardje en als jij het gevoel hebt dat je wat geleerd hebt is het toch goed Haha!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:32

Super hoor!!!de 3e foto van dag 3 die is mooi Pling
leuk zon stage!!!