Dressuurstage Antoine De Bodt "Montana"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:26

het klinkt mij toch wat raar in de oren dat je het contact met het paard moet verstoren moet gebruiken als truukje om zelf recht te zitten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:31

Okay, euhm, leuke foto's Elke! Natuurlijk niet leuk dat iedereen hier zo een commentaar op geeft, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al wel verwacht. Denk niet dat die man nog veel klanten zou krijgen als er dan ook geen enkele resultaten zouden bestaan... Soit verder ken ik totaal niets over deze methode dus mondje toe Knipoog

Die dubbele longe mag je mij ook wel eens leren Tong uitsteken

Synthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:36

Citaat:
het klinkt mij toch wat raar in de oren dat je het contact met het paard moet verstoren moet gebruiken als truukje om zelf recht te zitten.

Contact verstoren? Je hand iets omhoog doen verstoort het contact niet hoor. Als je je binnenhand zo laag houdt en buitenhand hoog en het paard dweilt naar buiten om het contact met de ruiter te herstellen en daar krijgt hij met de zweep om dat hij over de buitenschouder valt, DAT verstoort het contact. Veel mensen zijn zich niet eens bewust van het feit dat ze het paard zo hinderen. Met zo´n tussenoplossing maak je mensen bewust van hun eerdere fout en dan kunnnen ze het contact weer verbeteren met hun paard

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:45

Zwelgje schreef:
Maar wat doe je dan als je in de ring moet corrigeren Verward
Ik kan mijn paard in de proef ook best corrigeren als hij tegen mijn binnenbeen aanvalt of niet nageefelijk is. Valt niet echt op voor de jury maar als jullie in het AdB systeem moeten corrigeren wanneer je paard op een volte wegloopt dan zullen jullie toch die binnenhand moeten gebruiken en ook als jullie paard gaat hangen dan moeten die handen toch de lucht in.
Dus je gaat me niet vertellen dat je deze zaken niet meeneemt in de proef, iedereen moet schakelen in een proef. Liefst zo subtiel mogelijk dat de jury het niet ziet Bloos Cool

Als je slim bent dan corrigeer je natuuurlijk ook subtiel. Om het een beetje simpel te stellen: Anky gaat haar paard in de ring ook niet meteen LDR instellen als er wat mis gaat, die lost dat dan ook anders op.
En denk nu niet dat het enkel om die binnenteugel gaat, je gewicht moet je natuurlijk ook gebruiken. Trouwens, strak volgens een systeem rijden is ook niet my peace of cake, maar dit klassieke systeem wèrkt wel voor mij en mijn paard, dus ik pas er veel principes van toe.

Handen zijn trouwens altijd in de lucht, die gaan niet plots de lucht in Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:47

Taaclover schreef:
Euhh, jawel
Ik zou niet weten waarom ik mijn rijstijl tijdens mijn proef zou moeten veranderen.
Dat is nou juist dressuur, verfijnen van je hulpen Knipoog
Mijn pony is zo fijn op de hulpen dat het niet uitmaakt of ik nou thuis aan het trainen ben of op wedstrijd ben.
Op wedstrijd is hij eigenlijk nog feller omdat ik dan sporen om moet.

Des te beter voor jou!

Mijn paard, en de meesten met hem, is niet geboren als een grand prix paard, dus die moet ik in de training toch vaak corrigeren.

Het verfijnen van de hulpen is natuurlijk het doel op zich, maar dat verkrijg je toch enkel door daar veel op te trainen? Dat is toch niet meteen zo?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:49

Synthe"]
Contact verstoren? Je hand iets omhoog doen verstoort het contact niet hoor.
[/quote]vind ik wel, het is een onnatuurlijke en gedwongen houding.

[quote="Synthe"]
Als je je binnenhand zo laag houdt en buitenhand hoog en het paard dweilt naar buiten om het contact met de ruiter te herstellen en daar krijgt hij met de zweep om dat hij over de buitenschouder valt, DAT verstoort het contact.
[/quote]ja, dus? lijkt me ook niet geheel correct rijden.

[quote="Synthe schreef:
Veel mensen zijn zich niet eens bewust van het feit dat ze het paard zo hinderen. Met zo´n tussenoplossing maak je mensen bewust van hun eerdere fout en dan kunnnen ze het contact weer verbeteren met hun paard
ik begrijp wel wat je ermee wilt bereiken. ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop het bewust gemaakt moet worden, no offence.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:50

Haagsemeid schreef:
Lijkt me erg leuk om lekker een tijdje zo bezig te zijn met je paardje.
Ik las al wat over die hoge handen, maar hoort daar ook bij dat je lange teugel moet houden.
Ik zelf vind namelijk dat ze wel iets korter mogen.

Elke heeft ook nergens beweert dat zij perfect rijdt Haha!
Die teugels mogen idd een stuk korter.

Durf ik mijn foto's hier nog neer te planten? Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:52

crossmonster schreef:
maar voor het geld je daarvoor kwijt bent
was ik liever op vakantie gegaan Knipoog

Is 60 EUR per dag voor twee uur privéles, heel wat theorieles, en stalling + hooi + stro nu echt zo veel voor een dressuurstage?
Imo valt dat goed mee eigenlijk...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:55

Ik vind het niet duur, maar zou niet in zo'n systeem willen trainen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:57

Idra schreef:
Elke heeft ook nergens beweert dat zij perfect rijdt Haha!
Die teugels mogen idd een stuk korter.

Heb ik ook niet gezegt hoor, bedoelde het absoluut niet aanvallend, bedoelde het als vraag, maar vergat de ? Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:01

Ik bedoelde het ook niet verdedigend Tong uitsteken
De teugels mogen dus best een stuk korter Lachen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:20

Idra schreef:
Des te beter voor jou!

Mijn paard, en de meesten met hem, is niet geboren als een grand prix paard, dus die moet ik in de training toch vaak corrigeren.

Hihi dan heb je zeker niet in mijn profiel gekeken Tong uitsteken

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:21

Idra schreef:

gewoon doen

AdB wekt nu eenmaal dit soort reacties op (en ook wel uit denk ik wel eens Haha! ), het gaat erom wat je gezien, gevoeld en geleerd hebt en ik ben heel benieuwd naar jouw foto's.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 18:41

Héhé, inderdaad ik ben absoluut geen perfecte ruiter en heb nog IMMENS veel te leren. Daarom ook dat ik ben meegaan op cursus (niet alleen voor het paard maar toch ook evenveel voor mij te verbeteren). De teugels, welja die zijn altijd al een struikelpunt geweest he, maar op de foto's vind ik het echt nog wel goed meevallen van lengte. Daarbij zit ik met de zaak dat mijn teugelstopt van mijn teugels afzijn en ik van die heel dunne rubbere heb waardoor ze supersnel uit mijn handen glijden Tong uitsteken

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:49

free schreef:
Héhé, inderdaad ik ben absoluut geen perfecte ruiter en heb nog IMMENS veel te leren. Daarom ook dat ik ben meegaan op cursus (niet alleen voor het paard maar toch ook evenveel voor mij te verbeteren). De teugels, welja die zijn altijd al een struikelpunt geweest he, maar op de foto's vind ik het echt nog wel goed meevallen van lengte. Daarbij zit ik met de zaak dat mijn teugelstopt van mijn teugels afzijn en ik van die heel dunne rubbere heb waardoor ze supersnel uit mijn handen glijden Tong uitsteken

Om te voorkomen dat je teugels uit je handen glijden maak je een "dakje" met je duim bovenop de teugel en handen rechtop. Kan niet misgaan!
Maar aangezien jij en handen kantelt schieten je teugels nog al snel door je vingers.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:03

Ik ben bij een clinic van hem geweest en ben zelf erg te spreken over zijn manier van trainen. Vooral omdat hij ook paarden met hoefkatrolonsteking geneest. Dus als deze manier zo slecht is, hoe kan het dan dat hij deze paarden wel geneest?
En ik heb dit zelf van dichtbij gezien dus weet ook zeker dat dit waar is!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:27

Met zijn manier haalt hij de druk van de voorbenen af (inderdaad: hij zet ze op de achterhand), waardoor ze vel minder last hebben van de hoefkatrolontsteking dan met de nu zo populaire LDR methode (NIET dat ik tegen die methode ben zolang het paard actief in de achterhand blijft), waarmee de meeste ruiters het paard nóg meer op de voorhand zetten.
Bovendien richt hij de paarden recht zodat er geen ongelijke belasting van de benen meer ontstaat.
NAtuurlijk zijn er dingen die ik in mijn training niet zou gebruiken, maar een aantal dingen van hem blijken heel goed voor mijn paard te werken

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:29

weet je wat me opvalt, de mensen die het in het echt hebben gezien zijn wel tevreden en de mensen die alleen op foto's kijken of dingen horen zijn het er niet mee eens. toeval??? niet oordelen voordat je iets gezien hebt. Ik denk dat met die binnenteugel omhoog dat dit alleen is om je paard los te maken. zodra het paard los is kan je met veel fijnere hulpen stelling enz vragen. vooral met losrijden is deze methode denk ik erg goed. jullie beweren toch niet dat jullie met losrijden net zo rijden als in de proef.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:36

Dat valt mij ook op Asmila. Ik heb hem maar 1x gezien, maar wel zo dat ik me kan vinden in zijn theorie. Natuurlijk zijn er dingen die ik niet gebruik of anders doe, maar dat is altijd zo.
Mijn paard helpt het tenminsten heel goed en het heeft me veel bewuster gemaakt over het rechtrichten.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:03

Yep, je kunt iemand´s methode of lesgeven niet oordelen n.a.v. een paar foto´s. Wanneer je een clinic bezocht of meegereden hebt, kun je daar een mening over hebben. En, zoals bij alle methoden het past je (of je paard) of het past je niet.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:47

Taaclover schreef:
Hihi dan heb je zeker niet in mijn profiel gekeken Tong uitsteken

Hmmm... Dat zat ik net te denken, kelly! Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:58

Volgens mij zijn er in ieder geval twee bokkers die hier hun "negatieve" mening geven op zo'n clinic geweest (sjuimpje, Levy) dus die stelling gaat niet op!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:23

Citaat:
Volgens mij zijn er in ieder geval twee bokkers die hier hun "negatieve" mening geven op zo'n clinic geweest (sjuimpje, Levy) dus die stelling gaat niet op!

Even beter lezen: ik schreef, als je een clinic meegemaakt heb kan je een mening geven, of die nu positief of negatief is
Laatst bijgewerkt door ynskje21 op 12-07-04 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:26

ynskje21"]
Even beter lezen: ik schreef, als je een clinic meegemaakt heb kan je een mening geven, of die nu positief of negatief is.
[/quote][/quote]

Effe beter lezen, Asmilla heeft die conclusie wel!!

[quote="Asmila schreef:
weet je wat me opvalt, de mensen die het in het echt hebben gezien zijn wel tevreden en de mensen die alleen op foto's kijken of dingen horen zijn het er niet mee eens. toeval??? niet oordelen voordat je iets gezien hebt. .

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:48

OK, ik dacht dat je op mijn opmerking reageerde.... Is ook handiger om even de quote er bij te zetten, dan is het voor iedereen duidelijk!