Bit vastpakken, mag je een ruk geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:21

Stel,als je je paard gewoon goed in de aanleunig hebt,en je wilt galopje maken, en je paard pakt het bit vast en zijn hoofd omhoog en gaat rennen.Wat doe je dan??????????

Gaan rennen met het hoofd omlaag,in de goede aanleuning wat dan te doen?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:30

Citaat:
Stel,als je je paard gewoon goed in de aanleunig hebt,en je wilt galopje maken, en je paard pakt het bit vast en zijn hoofd omhoog en gaat rennen.Wat doe je dan??????????

Gewoon wat druk op de teugel blijven geven, been blijven geven, flink door blijven galopperen en als hij wil stoppen, nog een paar rondjes door laten gaan totdat je hem weer netjes voor elkaar hebt. Na een tijdje heeft hij heus wel in de gaten dat dit geen zin heeft en zal hij zich beter gaan gedragen.
Citaat:
aan rennen met het hoofd omlaag,in de goede aanleuning wat dan te doen?
Zie de oplossingen hiervoor ...

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:13

Altijd ruiters fout!!! Paard kan alleen maar vastpakken als jij zelf (als ruiter zijnde) het ook doet !!! Loslaten dus !!! En naar je hand toerijden Knipoog Veel succes !!!

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:06

NANZA schreef:
Altijd ruiters fout!!! Paard kan alleen maar vastpakken als jij zelf (als ruiter zijnde) het ook doet !!! Loslaten dus !!! En naar je hand toerijden Knipoog Veel succes !!!

Dus er bestaan geen lastige paarden?????
Als je gewoon een normale aanleunig heb,zonder dat je aan de teugels hangt of trekt en met je been naar de hand toe rijd en ze gaan er nog van aan de kletter,dan ligt het dus aan de ruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:10

Als ze dom aan de kletter slaan zijn imo alle middelen geoorloofd. Ik quote mijn trainer: "If he wants to be a oliebol then treat him like one" Haha!

Punt is dat veel aanleuningsproblemen ontstaan door "chronische ruiterfouten" en dan doe je er imo beter aan de oplossing voor dat probleem te zoeken.

@nanza: daarom moet je in zo'n geval ook niet aan je teugel gaan hangen maar 1 flinke ruk geven waar ze meteen van stilstaan Knipoog

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:34

Zep schreef:
Als ze dom aan de kletter slaan zijn imo alle middelen geoorloofd. Ik quote mijn trainer: "If he wants to be a oliebolhead then treat him like one" Haha!

Punt is dat veel aanleuningsproblemen ontstaan door "chronische ruiterfouten" en dan doe je er imo beter aan de oplossing voor dat probleem te zoeken.

@nanza: daarom moet je in zo'n geval ook niet aan je teugel gaan hangen maar 1 flinke ruk geven waar ze meteen van stilstaan Knipoog

Ik heb een Elcaro merrie gehad,maar die stopte ook helaas niet als je een ruk aan de teugels gaf,jammer genoeg Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:36

dan 2 Haha! of meer.

Als ze totaal niet meer reageren maakt het niet meer uit wat je doet, zolang het maar enige vorm van reactie uitlokt.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 01:09

Het beste wat je kan doen als hij het bit vastpakt is loslaten. Dan heeft hij niets meer om vast te houden. En dan weer een ophouding maken. Dit net zolang volhouden tot hij gestopt is.
Als jij vasthoudt, heeft hij ook wat om vast te houden. Als jij loslaat heeft hij dus niets.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 19:26

Zodra het bit vastgenomen wordt, meteen hand los, dus naar voren zetten. Niet terug trekken, dit wint het paard toch. lekker op eigen benen laten lopen.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:38

Zauber schreef:
Dus er bestaan geen lastige paarden?????
Als je gewoon een normale aanleunig heb,zonder dat je aan de teugels hangt of trekt en met je been naar de hand toe rijd en ze gaan er nog van aan de kletter,dan ligt het dus aan de ruiter?

Tuurlijk bestaan er lastige paarden!!! Het is alleen zo jammer dat zodra er iets fout gaat het paard altijd meteen de schuld krijgt!! Je moet toegeven dat dit een veel voorkomend probleem is en dat vrijwel altijd de ruiter fout is!! Je kunt zoiets ook onopgemerkt doen, maar het dier reageert er wel op!! Mijn pony pakte in het begin ook zijn bit vast, en nu mag jij raden aan wie het lag?? Kan je vertellen niet aan de pony!! En ik deed toch ook niets fout, onopgemerkt dus wel!! ik heb geleerd om alles op te lossen m.b.v van je been (hulpen/druk). Dus naar je hand toe te rijden en zelf los te laten!! Een paard kan namelijk niets pakken als het niet wordt vastgehouden!! En de manier om hem dan gewoonweg bruut in zijn bek te gaan rukken, Sorry maar dat is geheel niet mijn stijl!!!

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:00

Tuurlijk als je hem maar geen zeer doet, alleen laat hem wel weten dat dat niet de bedoeling is! (kleine ophouding dus!)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:48

ik kies er altijd voor, om hem net wat bij te drijven en dan voor weer op te vangen door even mijn hand te sluiten ik doe dit zo een paar keer en maak veel overgangen dan is het probleem vaak snel verholpen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:20

Ik haal de druk van de teugel af, en rijd vervolgens goed naar voren. Dan worden ze teminste even wakker. Terugtrekken haalt toch niks uit, geen discussies aangaan.

beauhanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:55

missnynke schreef:
nou ja moet natuurlijk wel normaal contact kunnen houden met de mond. ik zou, als je paard dat doet, hem een rotschop met je hakken geven en de teugels meegeven, zodat het paard niet het gewenste effect heeft, en daarna meteen de teugels weer op maat maken, dit steeds weer opnieuw.

Mee eens, wanneer jij dit doet komt je paard hoogst waarschijnlijk weer omhoog met zijn hoofd en heeft hij het bit losgelaten. Hij zal als reactie vast naar voren schieten, maar jij hebt dan wel weer contact.
Wanneer mijn paard het bit vastpakt, mag ik nooit gaan trekken van mijn instructrise. Het paard namelijk altijd het sterkst. Ik moet haar dan straffen door been te geven en zelf los te laten, naar verloop van tijd wist mijn paard dat vastpakken geen zin meer had! OK dan!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:58

missien met een harde stem hem het duidelijk maken.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:15

Je kunt op zo'n moment ook even je handen op het zadel zetten. Zo stoot hij zelf zijn mond, zonder dat jij hoeft te trekken.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:06

je moet helemaal nooit rukken.
je mag een paard imo nooit op zijn mond pakken, kan je inderdaad misschien beter met een harde stem/schreeuw duidelijk maken

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:07

marloezzke schreef:
ik kies er altijd voor, om hem net wat bij te drijven en dan voor weer op te vangen door even mijn hand te sluiten ik doe dit zo een paar keer en maak veel overgangen dan is het probleem vaak snel verholpen.

zo zou ik het ook doen