Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:dat vraag ik me dan af, in jou ogen wel maar in haar ogen blijkbaar niet
) een heel braaf paard. Laat zich overal fijn doen, blijft netjes staan, bijt en trapt niet(een paard dat echt de dominante positie inneemt zal neem ik aan nooit netjes en braaf luisteren, ook op gebied van voeren). Maar toch, toen mn vader tijdens het opzadelen de singel onder de buik wou nemen, ging vanachter een hoef omhoog en trachte ze met een zwaai naar voren mn vader te trappen. Mn vader maakt zich eens goed boos, en het was opeens gedaan. De keren daarna heeft ze het bij mijn vader nooit meer gedaan.
tegen zijn hoofd.Anoeska schreef:Ik snap niet zo goed dat er nu wordt gedaan alsof ik m'n paard 'mishandel'. Natuurlijk begin ik altijd eerst met goed voorwaarts houden, vooruit drijven als hij steigert. Maar in een noodsituatie geef ik liever mijn paard een draai om z'n oren, dan dat 'ie achterover komt klappen (en ja dat heb ik al een keer mee gemaakt).
Oh, en voor iedereen erover begint, hij is helemaal medisch in orde......
en tuurlijk.. je hebt gelijk om je paard een draai om zn oren te geven.. doe ik ook hoor
Citaat:Ik neem aan dat Pharaon voor de rest wel netjes meeloopt aan de hand en braaf luistert, maar toch eens gaat proberen als ze misschien stilletjesaan wat macht kan incaseren.
Duncan schreef:Als een paard gaat proberen meer macht te krijgen ben je niet duidelijk genoeg. Ik denk dat je het wel met me eens bent, dat een paard het niet probeert als alles duidelijk is. Paarden willen van nature niet dominant zijn, dat is nl veel gevaarlijker. het liefst wordn ze gedomineerd, aangezien dat voor hen veiliger is. als er dit soort dingen gebeuren is er blijkbaar iets gaande waar het paard zich niet veilig bij voelt. dan kun je 2 dingen doen, óf hem onderdrukken en een tik voor zijn kop geven (de schuld ligt bij het paard) óf zelf duidelijker worden en de verantwoordelijkheid van het leiderschap op je nemen.(de schuld bij jezelf leggen, waardoor je kritisch op je zelf bent, voor veel mensen moeilijk...)
. Paarden die bij elk nieuw wezen dat hun pad kruiste graag onmiddelijk eens probeerde als ze kon bijten of stampen, ik ken paarden die als je ze in de wei gooit onmiddelijk gaan vechten voor dat dominante stekje, als zowat alle paarden van nature niet dominant dan zouden ze imo ook niet moeten vechten om de baas te zijn, aangezien ze dat toch niet willen zijn
Prima en Evita bv. Evita is helemaal niet dominant aangelegd, toen ze het eerst in contact kwam met Prima was het nochtans wel bijten en stampen en haar wegjagen van haar ander vriendje. 's anderendaags toen Prima was bekomen ging zij juist achter Evita aan, Evita gaf het toen ook onmiddelijk op nu is Prima de baas. En ze profiteert wel degelijk van die dominante positie te hebben, heel in het begin dacht ze dat ik ook onder haar behoorde(wat heel vlug was opgelost
) En bij mensen die niet opletten en te soft zijn probeert ze nog altijd als ze niet de baas kan zijn, dat paarden van nature niet dominant zijn begrijp ik dus niets van.
, of in jouw woorden ga ik mijn macht misbruiken en onderdruk ik hem. Vind het nochtans de meest natuurlijke reactie die er bestaat, als er in de natuur 1 paard het in zijn hoofd haalt om eens met de leider te proberen als hij zijn eigen status een beetje kan opkrikken, dat krijgt dat paard ook véél hardere klappen terug. En ik heb nog nooit de leider met het paard zien "praten" en "oplossingen zoeken"
) en soms doe je net alsof paarden daar zware pscychische trauma's en tralalala van krijgen
Anoeska schreef:Dus jouw paard krijgt nooit een welverdiende tik, als hij gewoon strontvervelend is???![]()
Ik weet dat paarden met respect behandelt moeten worden, maar soms zijn paarden ook gewoon een keer strontvervelend. Gewoon lastig om het lastig zijn. 90% van de gevallen zal er een aanwijsbare medische of andere reden zijn, maar ik denk toch ook dat paarden wel eens met hun verkeerde been uit de box stappen en een pestdag hebben. En als ze dan gewoon aan het stinkmoddern zijn, dan krijgen een tik
. Nou, het is dan voor zn eigen bestwil lijkt mij (en voor mijne ook) Pinacolada schreef:Even een vraagje aan Duncan...heb je zelf weleens een paard gereden wat om niks rechtop staat? Vraag ik me ff af..
Citaat:aangezien mijn verzorgpaardjes keurig opgevoed zijn, zal het bij hen niet gebeuren
Duncan schreef:dat bedoel ik met opvoeden, het is zeker niet arrogant bedoelt, zo ver ben ik nu ook weer niet, maar bokken en steigerebn heb ik weten te voorkomen zonder slaan...
. Bij mijn paarden heb ik dat ook nooit moeten oplossen, omdat ze het gewoon nooit uitgeprobeert hebben.
. En een tijdje later nog eens geprobeert aan te springen, sprong ze weer netjes zonder mopperen aan. Waarom ze die ene keer heeft gebokt? Omdat ik haar slecht heb opgevoed? Nee, gewoon omdat ze geen zin had om te galoperen en eens probeerde als door wat vervelend te doen zich ervan kon ontdoen, net zoals die keer toen we haar pas hadden dat ze na een tijdje in draf ook komedie ging spelen omdat ze geen zin meer had, en met even aan te pakken was dat ook zo over