Huppel maken bij overgang naar draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 11:59

Ik had de reactie van Ir111 nog niet gelezen, die zie ik nu pas. Maar ik kan je zeggen dat het niet de bedoeling is dat we geforceerd rijden hoor Knipoog, en Sjors is nog lang niet zo ver dat hij het bit uit mijn handen kauwt.

Aqua, Sjors heeft moeite met sluiten, hij loopt al aardig op eigen benen en ook zijn evenwicht is niet verkeerd, maar omdat hij groot en lang is heeft hij vooral moeite met de overgangen. Ik heb juist geleerd met touwtjes of bijzet te longeren, om zijn ruggebruik te stimuleren. Longeer ik hem zonder iets (wat ik ook wel eens doe) is dat meer voor het plezier dan om echt te werken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:57

Nou Anouki met longeren zonder touwtjes etc kan je een paard prima aan het werk zetten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het longeren beheerst. En ik weet niet van wie je geleerd hebt dat longeren met touwtjes goed is, al heb ik een vermoeden. Maar het tegendeel is juist waar. De paarden worden daar helemaal niet los van en gaan zich ergen onttrekken aan die druk. Een goed gelongeerd paard zal zijn hoofd niet in de lucht doen en zijn rug wegdrukken. Die lopen super ontspannen met een enorm achterbeen gebruik. Als ik de paarden die ik longeer 15 minuten heb gelongeerd aan een halster, zijn ze moe en komt de stoom eraf. De paarden zijn wel licht bezweet maar niet nat. Ze zijn dus duidelijk niet op conditie getraind maar op kracht. Overigens trainen wij ook jonge hengsten zo die niets kennen. Gaat prima. Dus ik denk dat het een vooroordeel is dat longeren zonder touwtjes geen zin heeft. De realiteit laat namelijk een heel ander beeld zien.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 18:47

Ik zeg niet dat het jou niet lukt Aqua of dat longeren zonder touwtjes niet werken is. Ik zeg al helemaal NIET dat longeren zonder touwtjes geen zin heeft, dus ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond legt.

Ik citeer: Longeer ik hem zonder iets (wat ik ook wel eens doe) is dat meer voor het plezier dan om echt te werken.

Oftewel: ik doe dat om hem dan bijv. verantwoord te laten uitrazen aan de lijn, of om gewoon fijn even rond te slingeren, maar meer niet. Moet hij voor mij aan het werk, gaat echt de longeersingel om en de touwtjes of bijzet eraan. Eerlijk gezegd heb ik dat al lang geleden zo geleerd en iedere instructeur waar ik mee te maken heb (gehad), longeert ook op deze manier en adviseert het mij ook. Soit.

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:19

Anoukie schreef:
De titel zegt al veel, maar ik zal even uitleggen waar ik tegenaan loop. Misschien herken je dit wel en zo ja, wat doe jij om het te verhelpen?

Wanneer ik wil gaan aandraven (van stap naar draf) maakt Sjors heel vaak een huppel voordat hij aandraaft ipv een soepele overgang te maken.

Afgelopen woensdag ook nog eens met mijn instructrice gekeken, wat doe ik fout? Nu probeerde ik de huppel te voorkomen door het contact met de mond te verbreken, wat natuurlijk averechts werkt (onbewust overigens). Dus: goed opgelet, eerst laten nageven, wanneer hij lekker voelt (ontspannen, goed over zijn rug aan het stappen) nog eens proberen, erop lettend dat ik soepel in mijn armen ben maar het contact niet verbreek maar wat blijkt? HUPPEL Boos!!

Ik ben heel consequent, want als hij huppelt, dan neem ik hem meteen terug naar de stap en doen we het opnieuw. Hij gaat dus nog wel begrijpen dat het niet goed is (hoop ik Haha!).

Pas wanneer ik met mijn stem hem ondersteun (door heel zachtjes "draf" te zeggen) en hetzelfde doe als wat ik boven heb getypt, doet hij het wel braaf.

Kent iemand dit (instructeurs of ruiters/amazones) en kun je dan ook aangeven wat jij doet om dit te verhelpen/verbeteren?

he dit herken ik! mijn verzorgpony doet dit ook iedere keer als ik wil aandraven maakt hij een soort huppeltje maar ik weet echt niet hoe ik dr vanaf kom Verward

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:42

Ik heb t ook met mijn 4-jarige NRPS-er. Hij maakt(e) ook heel vaak een huppel bij een aandraven, maar sprong ook weg bij de galop. In galop doet ie het nu niet meer, maar in draf af en toen nog wel.
Wanneer ie het huppeltje maakt zet ik m direct terug naar stap. Daar aarzel ik geen moment mee. Dan laat ik m een tijdje heel ontspannen stappen aan een lange teugel. Daarna draaf ik rustig aan met stemhulpen, en rijd hem voorwaarts-neerwaarts. Ik maak veel overgangen op de volte (nog steeds VW-NW) en dan pak ik m op in een ontspannen vw-nw draf, en zet ik m aan het werk.
Nadat ie flink heeft gewerkt, krijgt ie een stappauze van 5 min. De laatste 2 min. wordt 'ie ipv met een lange teugel, aan de teugel gereden... Flink diep en rond. Dan richt ik m wat verder op, nog steeds in stap, en DAN draaf ik aan, en heb ik bijna NOOIT een huppeltje!

Misschien een goede tip, probeer 't eens!

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:46

Heinekengirl schreef:
Ik heb t ook met mijn 4-jarige NRPS-er. Hij maakt(e) ook heel vaak een huppel bij een aandraven, maar sprong ook weg bij de galop. In galop doet ie het nu niet meer, maar in draf af en toen nog wel.
Wanneer ie het huppeltje maakt zet ik m direct terug naar stap. Daar aarzel ik geen moment mee. Dan laat ik m een tijdje heel ontspannen stappen aan een lange teugel. Daarna draaf ik rustig aan met stemhulpen, en rijd hem voorwaarts-neerwaarts. Ik maak veel overgangen op de volte (nog steeds VW-NW) en dan pak ik m op in een ontspannen vw-nw draf, en zet ik m aan het werk.
Nadat ie flink heeft gewerkt, krijgt ie een stappauze van 5 min. De laatste 2 min. wordt 'ie ipv met een lange teugel, aan de teugel gereden... Flink diep en rond. Dan richt ik m wat verder op, nog steeds in stap, en DAN draaf ik aan, en heb ik bijna NOOIT een huppeltje!

Misschien een goede tip, probeer 't eens!

bedankt ik zal het eens proberen en kijken of het helpt

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:34

Ik heb met Replay precies het zelfde probleem. Hij is nu 6 jaar en heeft het zogenaamde Ronaldo probleem ( te hard gegroeid en nu slap ). Hij is ongeveer 1.75m en is iets overbouwd.
Hij neemt zowel los, als aan de longgerlijn en tijdens het rijden een huppeltje om aan te draven. Eerst was het veel erger, maar naar mate hij meer spieren krijgt gaat het al steeds beter.
Hij kan nu ook zonder huppel aan draven, maar dat hebben we hem geleerd door steeds direct terug te rijden naar de stap als hij ging aanhuppelen en hem dan actief te maken door kleine tikjes op zijn kont te geven ( bovenop ) en dan wegdraven en meteen lichtrijden. Maar het lukt allleen als hij niet afgeleid is door mooie merries of losrennende honden
Het heeft ongeveer een half jaar geduurt, dus succes!!!
OK dan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:14

Ik heb tijd en geduld, dus dat komt goed Knipoog. Deels doen we hetzelfde als jij Mickelodeon, alleen dan zonder die zweep en tikjes Knipoog.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:23

Anouki, ik vind het prima wat jij doet. Maar gewoon even rondslingeren is wel even heel wat anders als het longeren zonder hulptouwtjes wat wij doen. De paarden werken wel degelijk. En ik begrijp dat je je daar moeilijk een voorstelling van kan maken, maar dan moet je om een oordeel te kunnen geven het eerst gezien hebben. En geloof mij, met touwtjes longeren is niet goed. Daar haal je een paard mee uit balans. En zonder touwtjes goed longeren is voor iedereen weggelegd. Dat kan iedereen gewoon leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:01

Aqua8horse schreef:
Anouki, ik vind het prima wat jij doet. Maar gewoon even rondslingeren is wel even heel wat anders als het longeren zonder hulptouwtjes wat wij doen. De paarden werken wel degelijk. En ik begrijp dat je je daar moeilijk een voorstelling van kan maken, maar dan moet je om een oordeel te kunnen geven het eerst gezien hebben. En geloof mij, met touwtjes longeren is niet goed. Daar haal je een paard mee uit balans. En zonder touwtjes goed longeren is voor iedereen weggelegd. Dat kan iedereen gewoon leren.

Ik kan mij er wel een voorstelling van maken, ik heb meerdere paarden gehad die ik kon laten nageven zonder bijzet of wat dan ook. Maar de laatste jaren heb ik dat kunstje ook niet meer onder de knie. Bepaalde handigheid is hiervoor vereist, en de paarden waarbij het bij mij lukte was gewoon een mazzeltje!

Hulpteugels heten niet voor niets hulpteugels, en ik longeer er graag mee! Als ik rijtechnisch ergens niet uitkom, dan wil ik ze nog weleens graag aan de longe gooien, omdat ik weet dat ik het probleem dan makkelijk verhelp. Noem het maar slecht, maar zo heeft ieder zijn maniertjes om zijn/haar paard beter te laten lopen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:08

Oke, Pipo maar als jij het wel onder de knie hebt, zou je het dus ook zonder doen. Daar heb je dan een gevoel bij. Natuurlijk snap ik dat je moet roeien met de riemen die je hebt, maar dat betekent niet dat het ook anders kan. Ik waardeer en respecteer je openheid en eerlijkheid. Want dat is het nou net, je moet het beheersen. En iedereen kan het leren! Het is een techniek die je jezelf kan aanleren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 01:37

Aqua, hierbij nogmaals de uitnodiging om Bill te komen longeren op jouw manier, dan nodig ik Sjuim erbij uit om te komen kijken hoe je dit aanpakt
Ik ben nl heel benieuwd hoe jij het zonder touwtjes aanpakt, dat wil ik ook wel graag leren.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 08:15

Zo, ik ben ook eens een avondje weg Tong uitsteken Haha!.

Aqua, ik ga volledig met Sjuimpje mee. Ik ga ook niet iets van een volslagen vreemde op het internet aannemen zonder bewijzen of wat dan ook (en de bewijzen spreken eerder tegen dan voor je). Zeker niet omdat het tegenstrijdig is met alles wat ik altijd heb geleerd (en waarvan ik heb ondervonden dat het WERKT).

Ik durf rustig te zeggen dat ik niet met mijn paard ga experimenteren en een andere trainingsmethode ga aannemen omdat een of andere goeroe (zoals jij op mij overkomt) dat zegt op het internet.

Sorry voor de harde woorden maar ik weet niet hoe ik het je anders duidelijk moet maken.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:29

ik heb het ook gehad met ons jonge paardje, en inderdaad gewoon terug nemen naar de stap, maar ik moest zelf mijn handen iets doorsluiten goed zitten en dan weg draven, maar het heeft bij mij wel geholpen.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:33

as_trid schreef:
he dit herken ik! mijn verzorgpony doet dit ook iedere keer als ik wil aandraven maakt hij een soort huppeltje maar ik weet echt niet hoe ik dr vanaf kom Verward

ik heb het zo geleerd door mijn handen door te sluiten en iets dieper te gaan zitten, en dan vervolgens iets attenter maken en dan wegdraven Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:26

Billy schreef:
Aqua, hierbij nogmaals de uitnodiging om Bill te komen longeren op jouw manier, dan nodig ik Sjuim erbij uit om te komen kijken hoe je dit aanpakt
Ik ben nl heel benieuwd hoe jij het zonder touwtjes aanpakt, dat wil ik ook wel graag leren.

En dat geldt overigens ook voor mij en Regina

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:34

Een paard laten werken aan de longeerlijn zónder touwtjes is weldegelijk mogelijk!

Héél regelmatig komen mensen hier om hun paarden door ons te laten corrigeren en dat zal niet komen doordat we een slechte naam hebben of doordat onze methode niet werkt Knipoog

We longeren héél veel en nóóit met touwtjes of wat dan ook. Toch krijgen we de paarden succesvol aan het werk!

Ik heb geleerd van mijn stiefvader die al 30 jaar succesvol in het vak zit dat je bij longeren hetzelfde nastreeft als onder het zadel. Door goed te longeren gaat je paard beter lopen. De een heeft daar een rits hulpmiddelen bij nodig, de ander leert het op de imo juiste manier en krijgt het paard ook zonder aan het lopen.

Wij gebruiken wel eens een chambon om het paard ergens doorheen te werken als hij bijvoorbeeld zijn rug of neus wegduwt maar als dat probleem verholpen is lopen ze uitzichzelf voorwaarts neerwaarts aan de longeerlijn. Een trainingsmethode waar ik heilig in geloof en wat mij bij bijna alle problemen die ik tegen ben gekomen op een paard heeft geholpen.

Sjuimpje, er leiden meerdere wegen naar Rome. En de ene trainingsmethode werkt bij persoon 1 beter dan bij persoon 2 maar door je zo op te stellen krijg ik het idee dat je zó overtuigd van eigen kunnen bent dat het helemaal geen nut heeft om dat te vertellen aangezien je toch niks van anderen aanneemt.

Om op de vraag van het topic terug te komen. Ik ken het huppeltje, heb een aantal paarden gereden die dat deden.

Door ze voor de overgang eerst helemaal ontspannen, rustig te laten stappen, ze dieper in te stellen en weinig maar toch een duidelijke hulp naar de draf te geven leren ze het vaak al snel af als je consequent blijft.

Meestal was het probleem al heel snel opgelost. Zorg iig voor ontspanning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:36

Okkie1 schreef:

Ik heb geleerd van mijn stiefvader die al 30 jaar succesvol in het vak zit dat je bij longeren hetzelfde nastreeft als onder het zadel. Door goed te longeren gaat je paard beter lopen. !

Daar heeft je stiefvader ook absoluut gelijk in. Maar dat is niet zo eenvoudig. Toen ik heel veel longeerles had lukte het mij ook. Maar tegenwoordig lukt me dat gewoon niet meer. Je moet daar echt wel handig in zijn.
Longeren is inderdaad hetzelfde als rijden...........

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:43

Dat klopt. Ik heb ook niet beweert dat het makkelijk is Knipoog Ik heb er ook vaak héél veel moeite mee en ik krijg ook nog vaak een 'preek' vanaf de kant omdat ik iets anders moet doen. Máár daar leer ik wel van. Van die touwtjes zou ik niet leren en uiteindelijk blijf je dan op een punt hangen. Als je goed zonder leert kun je het steeds verder uitbreiden. Dat is althans mijn ervaring en mening.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:53

Okkie1 schreef:
Sjuimpje, er leiden meerdere wegen naar Rome. En de ene trainingsmethode werkt bij persoon 1 beter dan bij persoon 2 maar door je zo op te stellen krijg ik het idee dat je zó overtuigd van eigen kunnen bent dat het helemaal geen nut heeft om dat te vertellen aangezien je toch niks van anderen aanneemt.

Om hier even op door te gaan (zie de vorige pagina voor verslag van hoe ik het aan het oplossen ben), ik denk eerder dat deze zin voor Aqua geldt dan voor Sjuimpje of mijzelf.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:21

Ik heb ook nergens jou óf Aqua's naam genoemd, dus ik kan er niks aan doen dat je je aangesproken voelt Knipoog

Bij Sjuimpje heb ik al in meerdere topics opgemaakt dat ze opmerkingen plaatst waarbij het bij mij zo overkomt alsof alleen háár manier werkt, zij alles kan en anderen allemaal leken zijn. En nu merk ik dat weer en geef ik mijn ervaring en mening daarover. Knipoog

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:38

als ik mijn paard weleens zonder touwtjes longeer gaat hij op gegeven moment ook helemaal ontspannen met zn neus over de grond lopen Lachen
maar ik longeer verder eigenlijk niet zo heel erg veel

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:04

Zo, en nu ga ik me er even mee bemoeien....!!

Aqua, ik ken het paard in kwestie zeer goed en het spijt me te moeten zeggen dat ik het totaal niet eens ben met jouw visie.
Longeren met touwtjes is niet een kwestie van een paard in de krul trekken zoals ik tussen jouw zinnen door lees, maar is een kwestie van een paard zich bewust maken van zijn eigen lichaam waardoor het zogenaame dragen gestimuleerd wordt.
Natuurlijk is het een feit dat je dat moet beheersen, maar Sjuim heeft hier volkomen gelijk dat elk paard zijn eigen aanpak nodig heeft, en dat bepaalde problemen heel goed opgelost kunnen worden met longeren met, zij het touwtjes, zij het met bijvoorbeeld een pessoa teugel.

Nogmaals, zoals Sjuim beweert: een paard kan zich juist heel goed bewust worden van zijn lichaam door behulp van touwtjes en gaat daardoor JUIST op 4 benen lopen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 18:20

Anoukie"]
[quote="Okkie1"]
[/quote]

Om hier even op door te gaan (zie de vorige pagina voor verslag van hoe ik het aan het oplossen ben), ik denk eerder dat deze zin voor Aqua geldt dan voor Sjuimpje of mijzelf.
[/quote]

[quote="Okkie1 schreef:
Ik heb ook nergens jou óf Aqua's naam genoemd, dus ik kan er niks aan doen dat je je aangesproken voelt

Bij Sjuimpje heb ik al in meerdere topics opgemaakt dat ze opmerkingen plaatst waarbij het bij mij zo overkomt alsof alleen háár manier werkt, zij alles kan en anderen allemaal leken zijn. En nu merk ik dat weer en geef ik mijn ervaring en mening daarover.

Aangesproken voelen?

Het is mijn topic Knipoog, dus sta ik in mijn recht om te reageren. Ik ben het eens met Sjuim, oneens met Aqua en jij precies andersom. DAAR reageer ik op. Dus jouw opmerking , nee sorry maar die slaat kant noch wal.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:07

anouk is er intussen verbetering? ik kan mij nl. herinneren dat het bij mij vrij vlot over was.