Welk soort dressuur past bij ons?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Welk soort dressuur past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 23:14

Welke regio zit je?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:25

Mwah, dit is (een deel van) mijn referentiekader.
https://www.eurosport.nl/paardensport/p ... ideo.shtml

Raf Kooremans

Dit was echt een dijk van een proef. Met een paard wat niet echt gebouwd is voor dressuur. Wat er overduidelijk vanaf straalt maar ik vond het zeer prettig om naar te kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:11

Out of the box: kijk inderdaad eens naar een goede westerninstructeur. Karel Bauer, Paulette Zorn, Canisia Romani hebben allemaal ook leerlingen die Engels rijden, maar vastlopen in een bepaald systeem. En die stappen vooruit zetten sinds ze bij hen lessen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:58

pol013 schreef:
Mwah, dit is (een deel van) mijn referentiekader.
https://www.eurosport.nl/paardensport/p ... ideo.shtml

Raf Kooremans

Dit was echt een dijk van een proef. Met een paard wat niet echt gebouwd is voor dressuur. Wat er overduidelijk vanaf straalt maar ik vond het zeer prettig om naar te kijken.

Dit bedoel ik dus.
Dit is dus echt topniveau voor zo een paard. Bijzonder correct gereden maar je mag zoiets niet naast een topproef van de dressuurgefokte paarden leggen.

Davinci2412, misschien plaatst dit jouw huidig dressuurniveau wel in een realistischer en positiever perspectief.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 13:35

FCSA schreef:
Welke regio zit je?

Ik zit in de regio midden Nederland/ ermelo

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:41

Volgens mij zit Ton Duivenvoorden in de buurt van Harderwijk, hij doet ook veel lesgeven op route, misschien is dat passend? WE-ruiter, erg veelzijdig ook met aan de hand werk en veel verschillende paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:44

koend schreef:
Alle respect voor de westernruiters en -westernpaarden, maar dit zijn nu echt wel geen volbloeden.

Nee maar die hebben vaak wel een no nonsense aanpak die mening volbloed ook gewoon verstaat

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:40

davinci2412 schreef:
FCSA schreef:
Welke regio zit je?

Ik zit in de regio midden Nederland/ ermelo

Karmie Stroeve geeft les in Nijkerk en Renswoude. Aanrader!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:14

Zit zelf niet in jouw regio, maar net boven Apeldoorn zit de fam vd Schaft. En Thera van der Werff ook. Allen grand prix ruiters met een klassieke invalshoek.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:38

En Jarko Dun of Anne Veenstra? Sportgericht met veel aandacht voor biomechanisch correct rijden.

Mijn beeld van Takt en Stroeve etc is dat je wel erg lang met een losse teugel rond blijft rijden met weinig aanspanning in het lijf, dus wat meer sportbericht past beter bij TS denk ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:01

En nog een aanvulling: Jarko en Anne zitten op dezelfde golflengte als Hester Bransen van ruitergevoel. Haar training is alleen vandaag met flinke korting door black friday. Op de site van ruitergevoel staat bij gratis allerlei podcasts en gratis artikelen om een beeld te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:43

Anne krijgt les van Jarko :j inderdaad een fijne amazone en instructrice.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:55

Ik heb met twee verschillende paarden les (gehad) van een werk aan de hand instructeur die bij de NCSAH is opgeleid. Houden goed rekening met anatomie en biomechanica en je leert er functioneel te werken. Je kunt op deze manier onbelast dressuurmatig werken, waarna het ohz allemaal makkelijker, sneller en beter gaat (ze geven ook les onder het zadel).

Andere tip: mijn instructrice verzint elke les iets nieuws en gebruikt dankbaar de vele pionnen, balkjes en andere meuk die ik heb staan om spelenderwijs de dressuur te verbeteren. Zo blijkt het voor ons leuk en uitdagend.

Succes!