Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:51

Ik heb even snel wat filmpjes gekeken. De beste man gaat geen 60% halen. Leuk die oefeningen. Ertussen loopt z’n paard als een natte krant

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:58

Dat is idd wat er al eerder benoemt is hier.
Losse oefeningen is niet de kunst, een GP proef aan elkaar rijden met de verschillende oefeningen achter elkaar en dan dus ook alles correct is de echte moeilijkheidsgraad.
Leuk dat bv een paard mooi kan piafferen, maar hij moet ook kunnen overschakelen naar verlengen en uitstrekken. Moet volledige kracht, oprichting en buiging kunnen geven in de pirouettes, maar ook de rust hebben om de uitgestrekte stap te laten zien en dan alles aan en achter elkaar.

Dat is trouwens met of zonder bit hetzelfde.
Maar dat iemand losse onderdelen uit een bepaald niveau kan, wil niet zeggen dat het niveau gereden kan worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:05

Helemaal mee eens.

Net als iemand los een hoge hindernis springt.

Maar dat vergelijk zie je mensen ook wel eens maken, ik ben B want spring thuis een meter....tja....

Zo anders :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:25

En staar je ook niet blind op filmpjes die thuis gemaakt zijn. Het kan 100x overnieuw gedaan worden voor een goed fragment.

laat maar eens bitloos een officiele proef op hoog niveau in een spannende arena zien. Daar waar de paarden nog wat extra opgewonden zijn.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 17:35

Even de discussies in dit topic ter zijde wil ik iemand aandragen die bitloos en op neckrope haar paard(en) heeft opgeleid. Ik zie wel dat ze helaas 1,5 jaar geleden is gestopt met posten, maar ik volgde haar graag. Ze scoorde twee jaar geleden 71% op een wedstrijd rijdend met neckrope (niet officieel en ik weet niet welk niveau). Prachtig om te zien vond ik zelf en heel inspirerend :)

Lene Olesen op Instagram

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:15

https://www.instagram.com/p/DOteoCfCFHu/
Als ik zo Jesse en Matt naast elkaar zie rijden, vind ik Jesse toch wel vriendelijkere rijden dan Matt.
Ergens zou het fijn zijn als hij zo ook wedstrijden zou rijden maar ik geloof niet dat beide echt behoefte hebben om wedstrijden te rijden.

Al is Gaio wel met bit gereden en ik geloof Jesse's andere paard ook. Maar rijdt hij beide nu zonder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:18

PrimaDonna:
Ik vind het knap om te zien, qua lichaamsgebruik van het paard wordt ik er wat minder vrolijk van.

Ik heb eens een les van Jossy gezien (een door ons verkocht paard liep daar) en ik vond dat juist wel interessant. Nu sta ik sowieso wel open voor verschillende invalshoeken, het zag er toen in ieder geval niet onvriendelijk uit.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat paardenwelzijn direct vergeten wordt zodra het om wedstrijden gaat. Dat is puur hoe je er zelf in staat. En de meeste van ons zullen nooit op meerdaagse internationale concoursen mogen gaan. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:20

friezenfan2 schreef:
https://www.instagram.com/p/DOteoCfCFHu/
Als ik zo Jesse en Matt naast elkaar zie rijden, vind ik Jesse toch wel vriendelijkere rijden dan Matt.
Ergens zou het fijn zijn als hij zo ook wedstrijden zou rijden maar ik geloof niet dat beide echt behoefte hebben om wedstrijden te rijden.

Al is Gaio wel met bit gereden en ik geloof Jesse's andere paard ook. Maar rijdt hij beide nu zonder.

Ik weet niet wie wie is hoor, zie wel dat de bruine door zijn lijf loopt en de Valk niet. Die doet alleen maar kunstjes..tja, wat is vriendelijker uiteindelijk?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:22

Matt rijdt op de bruine en Jesse op de valk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:17

Elisa2 schreef:
PrimaDonna:
Ik vind het knap om te zien, qua lichaamsgebruik van het paard wordt ik er wat minder vrolijk van.

Ik heb eens een les van Jossy gezien (een door ons verkocht paard liep daar) en ik vond dat juist wel interessant. Nu sta ik sowieso wel open voor verschillende invalshoeken, het zag er toen in ieder geval niet onvriendelijk uit.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat paardenwelzijn direct vergeten wordt zodra het om wedstrijden gaat. Dat is puur hoe je er zelf in staat. En de meeste van ons zullen nooit op meerdaagse internationale concoursen mogen gaan. :+

Ik had het kwa welzijn dus wel over de meerdaagse internationale concoursen gezien het over hoog niveau competitief ging. En hoewel het allemaal relatief is kan je niet ontkennen dat een meerdaags concour wel aspecten van het welzijn beperken.

Veel van de mensen die naar bitloos neigen willen absoluut geen toegevingen doen op die aspecten ook niet voor twee of drie dagen en dan houdt het toch wel op voor je GP rijdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 19:24

Ja oke, als iemand uiteindelijk zo goed zou zijn om internationaal Grand Prix te rijden. Dat is nog niet zo simpel..

Of het echt aspecten qua welzijn beperkt is natuurlijk ook discutabel. Maar goed, dat is hier nu even niet de discussie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 20:49

c_alsemgeest schreef:
Dat is idd wat er al eerder benoemt is hier.
Losse oefeningen is niet de kunst, een GP proef aan elkaar rijden met de verschillende oefeningen achter elkaar en dan dus ook alles correct is de echte moeilijkheidsgraad.
Leuk dat bv een paard mooi kan piafferen, maar hij moet ook kunnen overschakelen naar verlengen en uitstrekken. Moet volledige kracht, oprichting en buiging kunnen geven in de pirouettes, maar ook de rust hebben om de uitgestrekte stap te laten zien en dan alles aan en achter elkaar.

Dat is trouwens met of zonder bit hetzelfde.
Maar dat iemand losse onderdelen uit een bepaald niveau kan, wil niet zeggen dat het niveau gereden kan worden.

Precies. Of neem nou de zigzag, daar moet je telkens in 1 pas van richting veranderen en van galop wisselen. Dat is een hele moeilijke oefening en als ik hier al lees dat bitloze optomingen minder precies en direct werken, dan wordt dat een hele opgave voor ruiter en paard.

Hier in de buurt kan op een uur rijden al aan genoeg GP wedstrijden meedoen, niks geen welzijnproblemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:50

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 20:50

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 07:21

Ik vind het heel knap wat Daantje doet, vind het zelf alleen weinig met dressuur te maken hebben. Dressuur is imo het paard verbeteren, qua gangen, souplesse, aanleuning etc. en daarbij oefeningen rijden.

Dit dier loopt eigenlijk niet nageeflijk, vaak scheef, weinig lichaamsgebruik etc.

Niet om haar af te kraken hoor maar het is imo gewoon knap paardrijden maar geen dressuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:26

Ik heb het eerste filmpje gekeken wat ik tegen kwam.

Sluit ik mij bij aan.

En mis daar ook de happy athlete.
Paard kijkt echt vaak niet blij en zwiept met de staart.
De hulpen zijn zo groot dat ik denk dat hij daar juist last van heeft.
En denk bitloos maar wel met hoofdstel het al fijner kan zijn voor het paard.
Minder hulpen en meer door het lijf.

Ik vind het ook heel knap.
Maar zeker geen dressuur.
En zeker geen lijfsbehoud.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:21

Ik was 1 van de eersten die bitloos ging rijden zo rond 2005 en 2006, het was echt nog vreemd als je het toen deed. Je kunt zeker wel op een hoger niveau bitloos rijden (toen mocht het nog niet in de sport, ook niet in de B dressuur).
Heb toen eens foto's geplaatst van een paard wat ik toen bitloos reed (inclusief uitgestrekte draf e.d.).
[DRS] bitloos dressuur (veel)

Maar het zijn niet de losse oefeningen, het is het aan elkaar rijden van alles. Dat is met bit ook gewoon het moeilijkste.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:32

Ik vind het jammer dat ik geen filmpjes heb met uni, die heb ik een tijdje gewoon met halster en 2 touwtjes gereden ivm een wond die hij had (hij vond het een goed idee om tijdens een buitenrit een scherp iets vast te pakken en ik was te traag dus hij had het al vast :') )
Bij hem voelde je nagenoeg geen verschil met rijden. Wel iets minder "stuur" in bv appuyementen want je stuurt meer met het hele ding en een bit of ws een bitloos hoofdstel is wat preciezer, maar kon er prima mee weg komen, had er ook wel een proefje mee kunnen rijden. Niet het niveau wat we liepen maat 2 terug zeker wel.

Uni was sowieso heel makkelijk, druk was druk, boeide hem niet waar het was of vandaan kwam. Je kon ook van alles er in hangen of verschillende zadels, hij vond alles prima en liep toch wel, ook als iets niet pastte :+

Mijn huidige is een miep, die voelt alles. Heeft een hele specifieke optoming ook qua singel ed waar we niet vanaf kunnen wijken.
1x met een vriendelijk bitloos hoofdstel van een stalgenootje geprobeert, maar dat vond hij vreselijk en ging meteen in de staak :') Druk rondom het neusgebied vind hij sowieso een no go.
Maar zoals ik al zei dat doet hij ook al als er een verkeerd zadel op ligt of bv een andere vorm singel.

Heb nog geen neckrope geprobeert bij hem, misschien ga ik dat ooit een keer doen na een paar wijn _O-

Dus denk dat het ook een beetje aan het paard ligt, waar hij de voorkeur voor heeft qua ligging en druk of je er mee weg kan komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:46

in 2008 ook eens na een discussie filmpjes geplaatst van bitloos rijden.
[DRS] boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

Er waren toen mensen die beweerde dat een (eenvoudige) wissel enkel ging omdat ruiters aan de stang en trens hingen.
Zo jammer dat die filmpjes het niet meer doen.
Wel grappig is om het topic weer eens door te lezen.

Neckrope heb ik ook eens mee gesprongen en zo'n laag parcours met geen scherpe wendingen was me ook wel gelukt.
Heb ooit 1 foto gehad van een lage hindernis met neckrope. Stelt niet veel voor.
Maar heb ooit bij iemand in de bak hoger gesprongen want toen ook discussie van dat gaat niet.
Hup hoofdstel uit en enkel teugel om de hals :D
Indie tijd deed ik nog van die dingen.
helaas was dat het tijdperk dat niet elke telefoon een foto kon maken, als men al een telefoon bij had.

En ik denk dat er zo best veel mensen wel lekker hebben lopen rommelen met halsters enz
Ook met halster idd gereden als ik de sleutel van de kast was vergeten :P

Vroegah ging je al je paard uit de wei halen met een touwtje aan het halster :D

Wel denk ik dat het niveau van bitloosrijden algemeen gezien gestegen is met toen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:09

germie schreef:
Ik was 1 van de eersten die bitloos ging rijden zo rond 2005 en 2006, het was echt nog vreemd als je het toen deed. Je kunt zeker wel op een hoger niveau bitloos rijden (toen mocht het nog niet in de sport, ook niet in de B dressuur).
Heb toen eens foto's geplaatst van een paard wat ik toen bitloos reed (inclusief uitgestrekte draf e.d.).
[DRS] bitloos dressuur (veel)

Maar het zijn niet de losse oefeningen, het is het aan elkaar rijden van alles. Dat is met bit ook gewoon het moeilijkste.

jammer genoeg werken de foto's niet meer ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 12:54

Als een paard goed opgeleid is kan ie zowel bitloos als met bit gereden worden. Heb ze ook al bitloos beleerd ondanks dat ik altijd met bit rijd. Zo’n enorm verschil is er echt niet. Ik denk dat de ruiters vooral de mentale steun van dat bit nodig hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:20

AnnoNiemand schreef:
Duhelo schreef:
Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?

Ja, ik zie dat wel zo. Ik heb ervaring met bit en bitloos. Bij mij ging het zo: toen ik voor het eerst bitloos ging, bleek ik bijna geen stuur te hebben. Een enórm verschil tussen rijden met en zonder bit. Met bit kon ik prima rondsturen. Zonder bit leek het alsof ik pas de echte waarheid in handen had en niks meer kon verbloemen. Doordat er veel minder ongemak wordt gegeven bitloos, valt het pas op hoeveel ongemak een bit dus geeft (want: door die druk uit de weg te gaan kunnen wij herl fijn sturen). Ik denk dus ook oprecht dat een bit veel scherper/vervelender is, als je het vergelijkt met een sidepull. En dat door meer ongemak, het paard beter luistert.

Het leuke is dat ik wél door ben blijven trainen met de sidepull en dat het paard nu echt bitloos op mijn pinken te sturen is. Ik heb amper gewicht nodig, zo anders dan in het begin. Mijn ervaring is dan ook dat het een kwestie van gewenning en doortrainen is. In het begin moet je best stevig inwerken met een sidepull, maar al snel kun je dit heel erg verfijnen.

Maar dat ongemak met bit is een kwestie van de hand van de ruiter en het voorkeur van het paard. Je kan niet stellen dat het bit altijd scherper of vervelender is. Alleen dat het bij jouw paard blijkbaar zo is.

Mijn huidige merrie vindt bitloos, verschillende soorten, juist verschrikkelijk. Helemaal geen kwestie van wennen of harder inwerken oid, ze verdwijnt en wil geen contact hebben. Zelfs werken aan de hand ontwijkt ze alles en gaat spastisch schudden bij minimaal contact. Doe er weer een bit in die niet inwerkt op een deel van het hoofdstel en ze zoekt zelf juist weer contact.

Ik heb nooit verschil gemerkt, met geen enkel van mijn eigen paarden of pony's, met sturen of ineens grotere hulpen moeten geven bitloos oid. Want handhulpen gebruik ik minimaal. Helemaal sturen is 99 procent zonder hand en enige hand wat ik gebruik is teugel tegen de hals. Verder is het alleen contact en dan is het dus afhankelijk van wat het paard zelf fijn vindt waar we mee rijden.

Ook bij bitloos wordt er dus gebruikt gemaakt van het ongemak als je eigenlijk al niet helemaal op de juiste manier rijdt. Zoals de neckrope omhoog gooien en zowat de keel dicht trekken of zo hard links of rechts trekken dat de hals Helemaal indeukt. Dat paard half wurgen is nog steeds ongemak en ik ben van mening dat je moet kijken waar het paard het fijnste mee is en dat je met elk tuig een paard ongemak kan bezorgen en dat dat dus niets beter is als wat anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:31

Mee eens, en laten we het vooral geen ego ding maken..dat bitloos altijd goed is en bit altijd pijnlijk en slecht of andersom. Een paard goed opleiden is sowieso niet heel makkelijk, en degene die gewoon alle basisvoorwaarden goed voor elkaar heeft en paard verbeterd zonder druk/ dwang en met plezier voor beide die doet het gewoon goed. Ongeacht welke optoming er gebruikt wordt.

Het welzijn van het paard moet voor op blijven staan en daar komen kennis en kunde meer bij kijken dan de soort optoming.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:04

Overigens worden de jonge reining paarden in Amerika wel bitloos ingereden. Zij kunnen als zij 3 zijn alles op al flink niveau op een Bosal.
Maar goed, die hoeven dan ook niet in een ,krul, te lopen maar juist lang in de hals

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:23

Elisa2 schreef:
Mee eens, en laten we het vooral geen ego ding maken..dat bitloos altijd goed is en bit altijd pijnlijk en slecht of andersom. Een paard goed opleiden is sowieso niet heel makkelijk, en degene die gewoon alle basisvoorwaarden goed voor elkaar heeft en paard verbeterd zonder druk/ dwang en met plezier voor beide die doet het gewoon goed. Ongeacht welke optoming er gebruikt wordt.

Het welzijn van het paard moet voor op blijven staan en daar komen kennis en kunde meer bij kijken dan de soort optoming.

Precies dat. :j Met alle anderen wisselde ik af en reed ik regelmatig bitloos en ook gewoon tijdens de serieuze trainingen en merkte ik minder verschil. 1 was extreem gevoelig op waar het hoofdstel druk gaf, dat wel. Maar die vond bijvoorbeeld een micklem toen die net uit kwam met en zonder bit verschrikkelijk maar normaal hoofdstel en halster beide geen probleem. Dus iets aan waar de micklem druk gaf beviel hem niet. Net als dat huidige merrie dus geen poll pressure wil maar ook niet op neus en niet op kaak :+ terwijl die bitloos beleerd is ook en we heel lang toch geprobeerd hebben het bitloze mee te nemen zowel aan de hand als ohz. Tot ik klaar was met 'pesten' omdat ik dacht dat het goed was. Geen touwhalster, geen kaptoom en geen bitloos hoofdstel meer. Of aan de hand met halster als we gewoon stappen en niks vragen. Dan is het oké, maar zelfs normaal halster vindt ze niks als er druk op komt

Neckrope deden we ook allemaal vroeger en het idee qua sturen heb ik ook op allemaal gedaan(oke het was geen officiele neckrope maar halstertouw of teugels om hals). Sterker nog, wij moesten geregeld in de lessen knoop in teugels if ze er volledig afhalen en dan rijden en zelfs springen :+ Dus niet eens iets om de hals meer