Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
friezenfan2 schreef:https://www.instagram.com/p/DOteoCfCFHu/
Als ik zo Jesse en Matt naast elkaar zie rijden, vind ik Jesse toch wel vriendelijkere rijden dan Matt.
Ergens zou het fijn zijn als hij zo ook wedstrijden zou rijden maar ik geloof niet dat beide echt behoefte hebben om wedstrijden te rijden.
Al is Gaio wel met bit gereden en ik geloof Jesse's andere paard ook. Maar rijdt hij beide nu zonder.
Elisa2 schreef:PrimaDonna:
Ik vind het knap om te zien, qua lichaamsgebruik van het paard wordt ik er wat minder vrolijk van.
Ik heb eens een les van Jossy gezien (een door ons verkocht paard liep daar) en ik vond dat juist wel interessant. Nu sta ik sowieso wel open voor verschillende invalshoeken, het zag er toen in ieder geval niet onvriendelijk uit.
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat paardenwelzijn direct vergeten wordt zodra het om wedstrijden gaat. Dat is puur hoe je er zelf in staat. En de meeste van ons zullen nooit op meerdaagse internationale concoursen mogen gaan.
c_alsemgeest schreef:Dat is idd wat er al eerder benoemt is hier.
Losse oefeningen is niet de kunst, een GP proef aan elkaar rijden met de verschillende oefeningen achter elkaar en dan dus ook alles correct is de echte moeilijkheidsgraad.
Leuk dat bv een paard mooi kan piafferen, maar hij moet ook kunnen overschakelen naar verlengen en uitstrekken. Moet volledige kracht, oprichting en buiging kunnen geven in de pirouettes, maar ook de rust hebben om de uitgestrekte stap te laten zien en dan alles aan en achter elkaar.
Dat is trouwens met of zonder bit hetzelfde.
Maar dat iemand losse onderdelen uit een bepaald niveau kan, wil niet zeggen dat het niveau gereden kan worden.
germie schreef:Ik was 1 van de eersten die bitloos ging rijden zo rond 2005 en 2006, het was echt nog vreemd als je het toen deed. Je kunt zeker wel op een hoger niveau bitloos rijden (toen mocht het nog niet in de sport, ook niet in de B dressuur).
Heb toen eens foto's geplaatst van een paard wat ik toen bitloos reed (inclusief uitgestrekte draf e.d.).
[DRS] bitloos dressuur (veel)
Maar het zijn niet de losse oefeningen, het is het aan elkaar rijden van alles. Dat is met bit ook gewoon het moeilijkste.
AnnoNiemand schreef:Duhelo schreef:Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?
Ja, ik zie dat wel zo. Ik heb ervaring met bit en bitloos. Bij mij ging het zo: toen ik voor het eerst bitloos ging, bleek ik bijna geen stuur te hebben. Een enórm verschil tussen rijden met en zonder bit. Met bit kon ik prima rondsturen. Zonder bit leek het alsof ik pas de echte waarheid in handen had en niks meer kon verbloemen. Doordat er veel minder ongemak wordt gegeven bitloos, valt het pas op hoeveel ongemak een bit dus geeft (want: door die druk uit de weg te gaan kunnen wij herl fijn sturen). Ik denk dus ook oprecht dat een bit veel scherper/vervelender is, als je het vergelijkt met een sidepull. En dat door meer ongemak, het paard beter luistert.
Het leuke is dat ik wél door ben blijven trainen met de sidepull en dat het paard nu echt bitloos op mijn pinken te sturen is. Ik heb amper gewicht nodig, zo anders dan in het begin. Mijn ervaring is dan ook dat het een kwestie van gewenning en doortrainen is. In het begin moet je best stevig inwerken met een sidepull, maar al snel kun je dit heel erg verfijnen.
Elisa2 schreef:Mee eens, en laten we het vooral geen ego ding maken..dat bitloos altijd goed is en bit altijd pijnlijk en slecht of andersom. Een paard goed opleiden is sowieso niet heel makkelijk, en degene die gewoon alle basisvoorwaarden goed voor elkaar heeft en paard verbeterd zonder druk/ dwang en met plezier voor beide die doet het gewoon goed. Ongeacht welke optoming er gebruikt wordt.
Het welzijn van het paard moet voor op blijven staan en daar komen kennis en kunde meer bij kijken dan de soort optoming.