Voorwaarts rijden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 19:40

Camino_S schreef:
Als ik je bericht goed lees reageert je paard nu best goed op je hulpen maar heeft nog te weinig looplust van zichzelf. Dat kan ook een gewoonte zijn die jullie er samen in hebben laten sluipen: dat jij onbewust je been er net iets teveel aanhoudt en je dus je paard eigenlijk geleerd hebt “je moet blijven lopen zolang mijn been eraan is”.
Probeer eens om een hulp te geven en als je paard gereageerd heeft, je been echt helemaal weg te laten. In de aanleerfase voor jezelf, je been echt net van zijn flank halen en gewoon losjes naar beneden te laten hangen. De truc is om echt snel je hulp weer weg te halen zodat hij weer gaat snappen dat een hulp “versnellen” betekent en niet “tempo aanhouden”.
Als hij dan gelijk weer terugvalt, herhalen en steeds direct weer los. Benieuwd of het helpt!
Edit: Ikzelf vind het fijn om daarbij zeker in het begin ook met de stem te helpen, geeft het paard duidelijkheid en idd reageren ze vaak heel fijn op enthousiasme!

dag Camino, goed omschreven, dank, hij reageert wel op de hulp maar meestal te lauw. En ik heb denk ik toch onbewust mijn been teveel gebruikt. Het is aanwendsel geworden en dit weer afleren voor mezelf is moeilijk. Het helpt wel om bijvoorbeeld buiten te draven en als hij doorloopt en ontspannen is: gewoon ontspannen lichtrijden met enkel een licht teugelcontact. Bijzonder gevoel!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 19:46

BarbaLala schreef:
Wat goed werkt;
Halthouden, 1x been geven voor stap. Geen reactie? Beenhulp met zweephulp. X meter stappen, weer halthouden. Been geven voor stap. Geen reactie? Beenhulp met zweephulp.
Dit kun je ook met iedere andere overgang oefenen en op ieder moment dat je merkt dat je paard niet meer wakker is/ niet of te weinig reageert op jouw hulpen.

dag BarbaLala, ja dit herken ik nog wel van vroeger om een paard / pony aan het been te krijgen. Ik ga het toepassen! Wat wij "vroeger" ook leerden op de ponyclub: als jouw pony te sloom was: galopperen, galopperen, soort van vrije galop, en als hij terug wilde vallen, toch weer galopperen. Van hand veranderen en hup weer in galop. Ik vond het toen een beetje een vreemde methode maar geloof toch wel dat het hielp. ?? daarna op adem stappen en ook dan een vlotte stap vragen

Elisa2

Re: Voorwaarts rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:51

Andere insteek maar soms zitten ze vast in hun lijf en kunnen moeilijker naar voren bewegen. Het is goed om ze regelmatig ook eens goed los te laten maken bijv door fasciarelease behandelingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:04

LadyFiesta schreef:
Genoeg voorbeelden om me heen van paarden die op M, Z en zelfs subtopniveau lopen met om de dag trainen hoor (3 of 4x per week dus). 3x per week een uur intensief en doelgericht (!!) trainen kan echt voldoende zijn voor een sterke conditie en spieropbouw, zeker icm veel vrije beweging op weide of grote paddock.
Maar dan moet je inderdaad rete consequent zijn op jezelf, je hulpgeving, en reactie van het paard.

Dat klopt. Maar dan wordt er wel gericht getraind.
En als je wil dat je paard attent op de hulpen wordt en meer voorwaarts is dan moet het dat ook conditioneel kunnen. Daarmee bedoel ik ook spierconditie, niet alleen uithoudingsvermogen. En dat red je niet met 3 uurtjes pw recreatief rijden waarvan ook nog 1 a 2 x buiten.
Zeker als het paard nog veel moet leren, kun je beter wat korter, vaker en gerichter trainen. En voor ontspanning dat buitenritje. Bv het schakelen wat Elisa al noemde is fijn om het paard scherp op de hulpen te krijgen. En consequent zijn. Maar dat is best moeilijk als je nog niet gewend bent zo te rijden. Het is in feite africhten wat je doet. Als je dat nog niet beheerst is goede hulp daarbij wel nodig. Maak met je instructeur een trainingsschema en neem wat vaker les om je dit eigen te maken.
Wat belonen betreft: dat kan prima met stem of bijvoorbeeld even lange teugel tussen de training door. Zeker geen voerbeloningen onder het rijden. Paard moet zijn focus op het rijden hebben, niet op voer.

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:58

Wat voor mij heel erg heeft geholpen is een instructeur die erg op mijn eigen houding lette, ik ging te veel achter de beweging aan waardoor het ook gewoon erg ingewikkeld was voor mijn paard om lekker door te lopen. Hij was erg gevoelig op mijn onbalans en ging dan heel snel terug of voorzichtig lopen. Nu gaat het gelukkig de goede kant op en word ik flink gedrild op mijn houding zodat ik niet meer achter de beweging kom, echt alsof ik er een ander paard voor terug krijg, veel meer looplust! Dus die kant zou je zeker ook nog kunnen kijken, of daar wat winst te behalen valt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 13:42

Babootje schreef:
Ben ik de enige die 3 x in de week een uurtje rijden te weinig vindt? Om een fijn voorwaarts paard te hebben dat goed aan de hulpen staat moet het paard dat conditioneel ook kunnen.

Ik weet niet of je de enige bent. Maar ik vind niets mis met 3 keer trainen. Ook niet als je iets op wil bouwen. Het valt nog keurig binnen de tijd dat je overgaat gaat 'geen effect meer' (=einde fase 4). Mogelijk kan het zelfs beter zijn omdat je dan in de fase van supercompensatie valt:
https://www.ofj.nl/curve-van-herstel/#: ... %20sporten.
(dit is ene humane uitleg maar geldt voor paarden ook)

Of dat zo is, hangt natuurlijk af van de zwaarte van je training.
Maar bij 'onder'trainen haalt vaker trainen ook niet zo heel veel uit.

Dus ik zou de oplossing niet snel zoeken in vaker rijden.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 15:55

pol013 schreef:
Babootje schreef:
Ben ik de enige die 3 x in de week een uurtje rijden te weinig vindt? Om een fijn voorwaarts paard te hebben dat goed aan de hulpen staat moet het paard dat conditioneel ook kunnen.

Maar ik vind niets mis met 3 keer trainen. Ook niet als je iets op wil bouwen. Het valt nog keurig binnen de tijd dat je overgaat gaat 'geen effect meer' (=einde fase 4).

Eens, ik merk als ik een enkele keer 2 dagen achter elkaar rijd, het niet altijd fijn voelt. Bovendien, paard krijgt zijn ontspanning toch wel in de wei. Wat ik nog wel eens doe: op zondagochtend rijden en dan op maandagavond longeren of een ontspannende buitenrit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 16:25

pol013 schreef:
Babootje schreef:

Ik weet niet of je de enige bent. Maar ik vind niets mis met 3 keer trainen. Ook niet als je iets op wil bouwen. Het valt nog keurig binnen de tijd dat je overgaat gaat 'geen effect meer' (=einde fase 4). Mogelijk kan het zelfs beter zijn omdat je dan in de fase van supercompensatie valt:
https://www.ofj.nl/curve-van-herstel/#: ... %20sporten.
(dit is ene humane uitleg maar geldt voor paarden ook)

Of dat zo is, hangt natuurlijk af van de zwaarte van je training.
Maar bij 'onder'trainen haalt vaker trainen ook niet zo heel veel uit.

Maar ik heb niet de indruk dat TS traint of heb ik dat dan verkeerd gelezen?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 08:08

[quote="__nikita]ik ging te veel achter de beweging aan waardoor het ook gewoon erg ingewikkeld was voor mijn paard om lekker door te lopen. En word ik flink gedrild op mijn houding zodat ik niet meer achter de beweging kom,[/quote]

Kan je dat eens precies uitleggen, ik begrijp eerlijk gezegd niet wat dat dan concreet inhoudt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 13:00

dag Babootje,
nou ik pak mijn paard gemiddeld 3x in de week. Meestal eerst een stuk afwisselend stappen en draven buiten "in het veld" Dan kom ik aan bij een grote brede grasstrook. Daar rijd ik slangenlijnen en oefen ik de galop etc. Dus dan is hij mooi los. Dan rijd ik terug naar huis en daar vaak nog even "trainen" in de bak of grote wei. Voor mijn doen is dat toch wel trainen maar niet te vergelijken als je bv M wedstrijden rijdt. Ik vind het wel "trainen" :-) Je hebt toch ook joggers die 3x in de week een half uur rustig hardlopen en hardlopers die 3x in de week een uur lopen op hoger tempo. We gaan vooruit en we hebben er plezier in!!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:29

Dan ben ik het toch wel meer eens met Babootje. 3x in de week flink doelgericht trainen moet vaak voldoende zijn zei ik, maar ik lees hier niks concreets terug over een echte training. Want hoe lang dan in de bak, wat doe je dan, hoe werk je dan aan balans, kracht en scherpte aan de hulpen en hoe bouw je dus ook conditie op.
Is niet erg, plezier is inderdaad het belangrijkst, maar dan is wel de vraag of conditie en scherpte van ruiter en paard op orde kunnen raken voor een continu energiek voorwaarts gaan. Daar heb je doelgerichte trainingen en oefeningen voor nodig die je uitbouwt, en iemand die je helpt en spiegelt vanaf de grond.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 15:53

LadyFiesta schreef:
Dan ben ik het toch wel meer eens met Babootje. 3x in de week flink doelgericht trainen moet vaak voldoende zijn zei ik, maar ik lees hier niks concreets terug over een echte training. Want hoe lang dan in de bak, wat doe je dan, hoe werk je dan aan balans, kracht en scherpte aan de hulpen en hoe bouw je dus ook conditie op.

Allerlei oefeningen op B/L niveau. Overgangen, tempowisselingen, voltes klein en groot, achtjes, halthouden en weer wegdraven, hals strekken, AC-lijn en recht richten. Slangenlijnen een van mijn favorieten!! Met de laatste tijd dus nog meer aandacht voor voorwaarts en op de hulp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:25

Lenteklokje schreef:
LadyFiesta schreef:

Allerlei oefeningen op B/L niveau. Overgangen, tempowisselingen, voltes klein en groot, achtjes, halthouden en weer wegdraven, hals strekken, AC-lijn en recht richten. Slangenlijnen een van mijn favorieten!! Met de laatste tijd dus nog meer aandacht voor voorwaarts en op de hulp.

Maar niet in een bak begreep ik uit de vorige post? Of toch wel? Heb je ook les?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 17:06

Soms in de bak, dan in de wei. Ik kan bij mij alle kanten uit. Ik heb incidenteel les.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:06

Mijn ervaring met een wat trager paard is dat heel enthousiast zijn als hij wél voorwaarts reageert heel aanmoedigend en motiverend werkt en het paard daarmee wat uit zijn schulp komt en graag meer voor je wilt werken en daardoor vanzelf voorwaartser wordt

En hele stille benen zorgen dat er altijd een reactie moet komen als je been geeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:56

Lenteklokje schreef:
Soms in de bak, dan in de wei. Ik kan bij mij alle kanten uit. Ik heb incidenteel les.

Om even terug te komen op je OP

Lenteklokje schreef:
Wat zijn jullie ervaringen en tips om een paard voorwaarts te krijgen en te houden? Dus dat hij ook echt uit zichzelf wil lopen? Dank je wel :(:)

Dan zou mijn tip 1 zijn: Neem minimaal 1 x per week les. Vertel je doelen aan je instructeur/trice en vraag hem/haar om je daarbij te helpen.

Les is zo ontzettend belangrijk. Ook ruiters die GP rijden hebben nog steeds les nodig. Ik lees dat je het leuk vindt om oefeningen te rijden. Dan is het nog leuker om iemand op de grond erbij te hebben die je kan helpen die oefeningen goed uit te voeren.
Is je (slangen)volte goed uitgevoerd of loopt je paard toch stiekem een beetje over de schouder weg.
Allemaal ook heel belangrijk voor het recht richten van je paard.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:58

TS je gaf eerder toch aan de afgelopen maanden geen les meer te hebben gehad? Dat is m.i. niet incidenteel. Ik zou echt lekker gaan lessen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:59

Daar ben ik het met Babootje eens.
Les is dan echt wel belangrijk.

Ook op je houding.
Daarmee kun je ook per ongeluk tegen houden.

Welke regio zit je?
Ik ken een super leuke ruiter coach zoals ze zich noemt regio Eindhoven.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:04

Kidde schreef:
TS je gaf eerder toch aan de afgelopen maanden geen les meer te hebben gehad? Dat is m.i. niet incidenteel. Ik zou echt lekker gaan lessen :)

Incidenteel = zelden, niet vaak, bij uitzondering :P
Klopt dus als een bus.

Ben het ook eens met de suggesties van les, maar dat had ik al gezegd. Kan het rijden alleen maar leuker van worden!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 07:45

Ennasuus schreef:
Mijn ervaring met een wat trager paard is dat heel enthousiast zijn als hij wél voorwaarts reageert heel aanmoedigend en motiverend werkt en het paard daarmee wat uit zijn schulp komt en graag meer voor je wilt werken en daardoor vanzelf voorwaartser wordt

En hele stille benen zorgen dat er altijd een reactie moet komen als je been geeft

Dit is een goede aanvulling Ennasuus, als ruiter zelf blij zijn, en bijvoorbeeld meejuichen als je in vrije galop gaat?!? Stille benen is nog wel eens lastig omdat ruiters vaak aangewend zijn om in een bepaalde ritmiek te aan te drijven.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 07:50

Kidde schreef:

ja jullie hebben gelijk over de lessen! Ik ben daar zelf wat typisch in... bv de instructrice heeft mij opgedragen om mijn rechterbeen lang te maken en ook om te letten op de stelling. Dan wil ik dat eerst zelf voor elkaar krijgen door te oefenen en dan pas spreek ik een volgende les af. Gekke ikke :-) Daarbij speelt ook dat paard in de zomer steeds sloom was (vandaar dit topic en mijn andere topic over het voer)
en dan vind ik het niet fijn om les te krijgen.
waarbij ik nu weet dat een voorwaarts paard voor 95% gestuurd kan worden door de ruiter!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:19

Als iets niet goed gaat is het juist fijn om les te krijgen.
Ik vind het altijd fijner als het in mijn les minder gaat, dan krijg ik op zo'n moment de begeleiding om het op te lossen en heb ik er ook meer aan :P
Je hebt geen les om te laten zien aan je instructeur hoe goed iets gaat, maar om iets te leren voor jou en je paard.
Dus dat mentale stukje zou ik even over boord gooien en lekker gaan lessen.