Camino_S schreef:Als ik je bericht goed lees reageert je paard nu best goed op je hulpen maar heeft nog te weinig looplust van zichzelf. Dat kan ook een gewoonte zijn die jullie er samen in hebben laten sluipen: dat jij onbewust je been er net iets teveel aanhoudt en je dus je paard eigenlijk geleerd hebt “je moet blijven lopen zolang mijn been eraan is”.
Probeer eens om een hulp te geven en als je paard gereageerd heeft, je been echt helemaal weg te laten. In de aanleerfase voor jezelf, je been echt net van zijn flank halen en gewoon losjes naar beneden te laten hangen. De truc is om echt snel je hulp weer weg te halen zodat hij weer gaat snappen dat een hulp “versnellen” betekent en niet “tempo aanhouden”.
Als hij dan gelijk weer terugvalt, herhalen en steeds direct weer los. Benieuwd of het helpt!
Edit: Ikzelf vind het fijn om daarbij zeker in het begin ook met de stem te helpen, geeft het paard duidelijkheid en idd reageren ze vaak heel fijn op enthousiasme!
dag Camino, goed omschreven, dank, hij reageert wel op de hulp maar meestal te lauw. En ik heb denk ik toch onbewust mijn been teveel gebruikt. Het is aanwendsel geworden en dit weer afleren voor mezelf is moeilijk. Het helpt wel om bijvoorbeeld buiten te draven en als hij doorloopt en ontspannen is: gewoon ontspannen lichtrijden met enkel een licht teugelcontact. Bijzonder gevoel!