Paard steekt tong uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:34

roosa schreef:
Eet het paard wel goed?
Brokjes en hooi?

Ja zeker! Van eten kan ze nooit afblijven, voor de rest ook helemaal fit en oogt niet sipjes ofzo

Melzazu

Re: Paard steekt tong uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:36

Ik denk dat roosa bedoelt of ze bijvoorbeeld proppen maakt van haar hooi. Dat ze wel eet maar of ze bijvoorbeeld knoeierig is met haar eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:37

Ik vind het wel goed hoor dat je verder laat kijken :j
En niet enkel bij het bit blijft hangen in denkwijze.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:38

Melzazu schreef:
Ik denk dat roosa bedoelt of ze bijvoorbeeld proppen maakt van haar hooi. Dat ze wel eet maar of ze bijvoorbeeld knoeierig is met haar eten.

Ahh nee, dat heb ik ook niet gemerkt. Knoeien doet ze ook niet

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:31

Het is altijd goed om verder te kijken, paarden kunnen zo makkelijk ergens vast gaan zitten. Ben benieuwd wat de osteo zegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:35

bbpin schreef:
Vandaag het oude bit weer in gehad waar ze voormalig geen tong mee deed uitsteken, daar doet ze het nu ook mee.
Na overleg denken we dat ze in haar kaakgewricht en/of tongbeen vast zit, dus osteopaat gebeld om langs te komen.
Ook geprobeerd om de sperriem en neusriem losser te doen, dat maakte ook geen verschil. Ook met teugel los gewoon de tong eruit.
We gaan Iniedergeval kijken welke blokkades er lichamelijk zijn, mocht dat niet de oplossing zijn kan het geen kwaad, maar dan benaderen we de DA om eens langs te komen

Goed dat je verder gaat kijken. Kan ook een ander ongemak zijn dat zich zo uit. Zou ook nog even goed naar het zadel kijken.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 19:54

Zadelmaker had ik al staan! Die komt 27 aug. De osteo op 2 sept. Zal tegen die tijd even een update sturen voor de geïnteresseerden

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:09

bbpin schreef:
Zadelmaker had ik al staan! Die komt 27 aug. De osteo op 2 sept. Zal tegen die tijd even een update sturen voor de geïnteresseerden

zou fijn zijn als je het kunt oplossen, en leuk om te weten wat het probleem was, kan leerzaam zijn.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:53

Tongproblemen komen bijna altijd voort uit scheefheid, wat we dan proberen op te lossen/camoufleren met een ander bit. De oplossing zit hem 99/100x in het rechtrichten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:03

Mloui schreef:
Tongproblemen komen bijna altijd voort uit scheefheid, wat we dan proberen op te lossen/camoufleren met een ander bit. De oplossing zit hem 99/100x in het rechtrichten.

sorry,
mijn vraag zou beter in een ander topic passen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:59

We denken inderdaad snel dat problemen in de mond komen door een bit of het hoofdstel. Maar het kan ook een probleem elders in het lijf zijn. Ik ken er eentje die haar tong over het bit legde, niet omdat ze problemen had in de mond, maar die bleek artrose te hebben in de voorbenen en die kreeg daar 'mondstress' van. Bedenk zelf maar, als jij pijn hebt dan laat je dat ook in je gezicht zien, dan trek je een pijnlijk gezicht bijvoorbeeld. Paarden kunnen dat ook doen, met opgetrokken neus maar ook met de mond.
Nu zeg ik niet dat die van jou per se artrose heeft hoor, het is een voorbeeld. Maar het wil zeggen dat het probleem niet per se in de mond hoeft te zitten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:05

Elisa2 schreef:
Wat mij opvalt aan jouw handen is dat je 'piano' handen hebt. De duim hoort bovenop je hand te zitten zeg maar als je je teugels vast hebt. Piano handen zijn stug en hard voor de mond.

Anyway, op de eerste foto zit ie zeker verkeerd om.

Old skool, zo heb ik het ook ooit geleerd, maar zelfs in de hoogte klasses zie je het tegenwoordig. Terwijl het zoveel verschil maakt in voelen en contact.