WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:35

Nou ja, ik heb ook zo mijn twijfels over het welzijnsaspect rondom dit soort wedstrijden. Dan lopen er paarden mee die een L/M/Z proef moeten lopen, en dan moet het allemaal nog bij voorkeur goed bevestigd zijn ook. Niet om af te zeiken, maar ik denk dat daar toch kritisch naar gekeken mag worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:47

@mce: de foto die jij stuurde van de neusriem zegt heel weinig. Daar lijkt het inderdaad (te) strak te zitten, maar het paard heeft ook de mond open en veel schuim waardoor je niet echt kan bepalen hoe ver de mond open is. Het is niet te zeggen dat de neusriem met een ontspannen dichte mond niet voldoet.

Ik wil absoluut niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar wel dat je dit vanaf die foto niet kunt beoordelen.

Zie onderstaand een foto van een 100% losse neusriem waar je echt met gemak dat apparaatje onderdoor zou kunnen halen, maar zelfs op deze foto lijkt het nu niet alsof het goed genoeg los zou zitten. Laat staan op een ingezoomde foto in beweging met de mond open en veel schuim ...
Afbeelding

Desalniettemin vind ik het goed dat ze vooraf en na de proef de paarden controleren. Heb de wedstrijd niet gevolgd, maar de korte stukjes van o.a. Red Viper op social media zagen er heel knap uit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:52

mavantos schreef:
@mce: de foto die jij stuurde van de neusriem zegt heel weinig. Daar lijkt het inderdaad (te) strak te zitten, maar het paard heeft ook de mond open en veel schuim waardoor je niet echt kan bepalen hoe ver de mond open is. Het is niet te zeggen dat de neusriem met een ontspannen dichte mond niet voldoet.

Ik wil absoluut niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar wel dat je dit vanaf die foto niet kunt beoordelen.

Zie onderstaand een foto van een 100% losse neusriem waar je echt met gemak dat apparaatje onderdoor zou kunnen halen, maar zelfs op deze foto lijkt het nu niet alsof het goed genoeg los zou zitten. Laat staan op een ingezoomde foto in beweging met de mond open en veel schuim ...
[ Afbeelding ]

Desalniettemin vind ik het goed dat ze vooraf en na de proef de paarden controleren. Heb de wedstrijd niet gevolgd, maar de korte stukjes van o.a. Red Viper op social media zagen er heel knap uit.

CORRECTIE: ik stuurde die foto niet, dat was BoktVerlaten

foto's zeggen veel als je kijk naar de gespannen kaak/hoofdhalshouding (ontspanning op uw foto) dan de uitleg van de jury bij het cijfer voor de losgelatenheid

Daar zijn zeker ook goede cijfers voor de losgelatenheid te melden
heb het nu alleen over Verden WK 2025

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:09

Ik ben toezichthouder en sta met name op veel kampioenschappen en het komt echt regelmatig voor dat wanneer ik een combinatie heb gecontroleerd, ik tig minuten later denk dat de boel te strak zit doordat een paard/pony de neusgaten flink spert of de mond iets opent. Dan roep ik zo'n combinatie toch weer even bij me voor een check. Ook weleens gehad dat een jury na afloop aan mij vroeg of ik een bepaalde combinatie had gecontroleerd, omdat het er strak uit zag. Dan is zo'n apparaatje dus echt wel handig en ik check bij binnenkomst, maar ook na de proef. Mensen hebben dit snel genoeg in de gaten en dat laten ze het ook echt wel om in het loopje van losrijbaan naar de hoofdring stiekem de boel strakker te zetten.

Dus beoordelen vanaf een foto is echt lastig. Soms kun je bij een ontspannen paard er gewoon 2 (soms wel meer) dikke vingers tussen krijgen. Als we als paardenmensen hier zelf al zonder de feiten te kennen zo mee op het internet gaan, laat staan hoeveel voer je geeft aan alle partijen die paarden het liefst in een natuurgebied zien lopen zonder enige omgang met de mens, want dat is niet natuurlijk.
Ja er wordt hard gewerkt aan het verbeteren van het welzijn, ja er moeten nog flinke stappen worden genomen, maar dat kost tijd en besef bij zowel de amateur-als de sportruiter. Dus laten we aub zelf het goede voorbeeld zien en daadwerkelijk iets bijdragen aan het welzijn ipv hier weer af te gaan op een momentopname.

* kruipt weer onder haar steen.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:13

even on topic: ik vind die proef voor de 7 jarigen echt pittig!

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:36

annikavolder schreef:
even on topic: ik vind die proef voor de 7 jarigen echt pittig!

Eens, persoonlijk vindt ik ze te pittig, zeker als je dan het hele selectie traject daarvoor nog mee telt.. jaartje ouder in elke klasse zou imo eerlijker zijn. Je ziet dat de meeste het niveau niet aankunnen. Het zou fijn zijn als ze de proeven een keer aanpassen.

Veel paarden slecht in balans, geforceerde wissels, weinig lengtebuiging, pirouettes waarbij geen gewicht wordt opgenomen door de achterhand. Zo zonde want er zitten echt wel fijne paarden bij...

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:00

inderdaad, deze proef past meer bij 8 jarigen....... zit een groot verschil tussen de 6 en zevenjarigen. In 1 jaar tijd moeten ze dan echt heel veel meer verzameling laten zien. Ik zou met een 7 jarige dit nog niet doen persoonlijk... Maar de goede zijn wel fijn om naar te kijken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:29

Ik vind alle proeven eigenlijk te zwaar voor de leeftijd. Op 5-jarige leeftijd moeten ze al een eenvoudige wissel springen. Op 6-jarige een vliegende wissel en op 7-jarige leeftijd een ZZ-Zwaar of Lichte toer proef. Dat laatste weet ik niet precies welke van de 2 ze moeten rijden.

En ik luister liever naar het Duitse commentaar als het Nederlandse.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:46

Daar doelde ik met mijn vorige reactie inderdaad op. Verschuif de zooi 1 jaar. Geef ze net wat meer tijd om zich te ontwikkelen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 12:55

Ik ben hier in verden en de paarden worden gecheckt bij binnenkomst warm-up baan door een heel nauwkeurig Duitser. Tot nu toe heb ik een combinatie van sloerdig rijderij, spanning en best veel paarden die er gewoon niet klaar voor gezien. In de 7 jarige zitten er weinig tussen die echt heel goed zijn. Maar die dag dan wel goed zijn, zijn ook goed.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:46

Phonix schreef:
Ik ben hier in verden en de paarden worden gecheckt bij binnenkomst warm-up baan door een heel nauwkeurig Duitser. Tot nu toe heb ik een combinatie van sloerdig rijderij, spanning en best veel paarden die er gewoon niet klaar voor gezien. In de 7 jarige zitten er weinig tussen die echt heel goed zijn. Maar die dag dan wel goed zijn, zijn ook goed.

Kan je een paar noemen die er positief bovenuit steken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:19

Op het WK winnen ook nooit per definitie de beste paarden, wel degene die het beste afgericht zijn en braaf hun proeven lopen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:39

Ik moet me inderdaad ook niet meer uitspreken over dressuurzaken, ik wordt er helemaal niet blij van wat ik zie. Veel mensen zijn nog wel enthousiast over dit soort wedstrijden. Dat mag natuurlijk, ieder zijn ding.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:48

Ik vond nr 4(Valverde)-7(Secret)en 21(floriscount) leuk. Die laatste kon heel leuk lopen maar was nog te jeugdig. Ik had een video moeten maken van de overgang gallop naar halt. Er waren best veel opmerkelijke manieren om dat te doen haha. Dan zie je wel wie echt professioneel zijn en wie niet.

Die Quinn G heb ik nu drie keer live gezien maar die doet mij weinig. Zie niet echt waarom dat zo een geweldige beest is. Behalve dat ze super braaf is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:38

Doet mij ook weinig..

Haha ja aan die overgang galop/ halt kun je echt een heleboel aflezen..net als het halsstrekken. Ik heb er nu een aantal gezien maar vind dat er veel over het tempo worden gereden. Was net wel een Spanjaard die zijn paard heel fijn voor elkaar had.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:01

Elisa2 schreef:
Haha ja aan die overgang galop/ halt kun je echt een heleboel aflezen..net als het halsstrekken. Ik heb er nu een aantal gezien maar vind dat er veel over het tempo worden gereden. Was net wel een Spanjaard die zijn paard heel fijn voor elkaar had.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:21

Ben nu op weg naar huis. Op zich wel een fijne wedstrijd maar ik vond hem leuker in Nederland. Had nu niet het gevoel dat het WK was en er waren heel veel spanjaarde en Lusitanos voor mijn gevoel. Die horen er natuurlijk ook bij, maar ik heb er zelf niet zo me :) Ik vond dat er vorige jaar in algemeen betere paarden waren.

Ik vond het ook vrij duur. Kaartje 40, parkeren 5 en eten was best prijzig. Dat vindt ik altijd zo jammer omdat je dan niet de jeugd gaat trekken omdat ze het te duur vindt. Maar wel een leuke dag uit!

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:32

Ik vind Quinn wel een heel fijn paard, 3 goede gangen, bewerkbaar paard, goede balans en aanleuning.

Bij de 7 jarige waren er ook een paar die het baanrecord probeerde te verbreken :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:46

Phonix schreef:
Ben nu op weg naar huis. Op zich wel een fijne wedstrijd maar ik vond hem leuker in Nederland. Had nu niet het gevoel dat het WK was en er waren heel veel spanjaarde en Lusitanos voor mijn gevoel. Die horen er natuurlijk ook bij, maar ik heb er zelf niet zo me :) Ik vond dat er vorige jaar in algemeen betere paarden waren.

Ik vond het ook vrij duur. Kaartje 40, parkeren 5 en eten was best prijzig. Dat vindt ik altijd zo jammer omdat je dan niet de jeugd gaat trekken omdat ze het te duur vindt. Maar wel een leuke dag uit!

Dat vond ik nu wel leuk die Spanjaarden en Lusitano's :D , het is alleen een lange zit..sowieso om alles te zien. Ik vind de toelichting van de jury op alle combinaties wel heel goed en interessant.

Het belangrijkste is dat het een leuk dagje uit was denk ik. :) Wk is altijd wat aan de prijzige kant vind ik.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:33

Ja die toelichting vond ik ook interessant, bijna jammer dat ze het niet doen bij de 7 jarige. Daar had ik het ook graag gehoord.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:39

Phonix schreef:
Ja die toelichting vond ik ook interessant, bijna jammer dat ze het niet doen bij de 7 jarige. Daar had ik het ook graag gehoord.

Doen ze bij de kleine en grote finale.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:09

Nou de finale van de zesjarigen, kijken er nog meer mensen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:14

Net ingeschakeld, dus Diederik gemist. Heb gisteren wel genoten van Bart Veeze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:26

Die heb ik dan weer gemist, Diederik reedt een goede proef. Had iets losser aan de voorkant gemogen (jury commentaar) en ik vond zelf de verzamelde stap niet zo geweldig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:37

Eerste jaar dat ik er niet live bij ben. En helaas ook mijn clipmyhorse opgezegd, dus het is letterlijk echt nergens te volgen. Jammer.......

Vond het in NL altijd juist veel duurder. In duitsland was ik incl hotel en uit eten savonds, minder kwijt dan in NL zonder hotel.
20 jaar geleden betaalde je 10 euro entree en 2 euro voor de hele dag parkeren :D