Mag je in de zomer zonder wedstrijdjasje rijden (KNHS)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:10

PSvanLot schreef:
Popstra schreef:

Omdat het respectvol naar een jury staat!

Respectvol? Ik, als jury, zie liever een persoon in een blouse of shirt rijden dan dat ze in een jasje bijna van het stokje gaan.

Zie echt geen enkele vorm van respect in een jasje.

Fijn dat je dit als jury ook nog even benadrukt, helemaal mee eens maar onze sport staat soms bol van traditie….ik rij zelf nog lekkerder in mijn mooie shirt als het warm is, nu ik weet dag in elke geval een deel van de jury’s het in die zin niet uitmaakt. Wél graag een beetje een net shirt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:36

paardensport is een sport van veel kleding, laarzen zitten ook bloed warm, cap's laten je ook zweten (enkele uitgezonderd) het rijden opzich is al "verhittend", het hoort gewoon bij de sport,

materiaal keuze kan helpen, katoenen shirts, katoenen kousen, mischien niet trendy maar helpt wel, keuzes maken is soms lastig,

in elke sport is correcte kleding een normale zaak, waarom in de paardensport dan niet??

en anders gewoon niet starten, ook een keuze of gaan zwemmen mag je minder kleren aan
Laatst bijgewerkt door mce op 15-06-25 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:38

mce schreef:
paardensport is een sport van veel kleding, laarzen zitten ook bloed warm, cap's laten je ook zweten (enkele uitgezonderd) het rijden opzich is al "verhittend", het hoort gewoon bij de sport,

materiaal keuze kan helpen, katoenen shirts, katoenen kousen, mischien niet trendy maar helpt wel, keuzes maken is soms lastig,

in elke sport is correcte kleding een normale zaak, waarom in de paardensport dan niet??

en anders gewoon niet starten, ook een keuze

In een wedstrijdshirt starten is een CORRECTE kleding keuze. Het is toegestaan, dus correct. Alle andere sporten zijn veel meer met hun tijd meegegaan qua comfort van de sporter. Wat is er dan neit correct aan je houden aan het reglement waardoor je een betere ruiter bent voor het paard? Ipv starrig vasthouden aan tradities waar het paard werkelijk niks aan heeft.

Dan kan je beter een correcte goede sportbh verplichten, want daar benadeel je het paard wel mee als je die niet aan hebt. Dat jasje wel of niet aan beïnvloedt het paard niet direct, maar wel de ruiter.

Melzazu

Re: Mag je in de zomer zonder wedstrijdjasje rijden (KNHS)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:42

Helemaal eens met MWM en wat betreft katoen. Dat vind ik persoonlijk echt heel warm en zweterig. Je hebt tegenwoordig zoveel fijnere stoffen voor warm weer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:48

En ik ben juist iemand die bijna nooit zonder jasje start, want ik heb het sneller koud en benadeel dan juist paard door te verstijven. Dus ik heb er geen last van als het nog de ouderwetse regelmatig was, want op de dagen dat die uit mocht waren toch al temperaturen dat ik niet wil starten. Maar het is juist goed dat men het zelf mag bepalen, zodat ze een keuze kunnen maken die voor hen goed is. Net als handschoenen, ik start absoluut niet zonder en ze zijn ook wit, maar wat een ander doet moeten ze zelf weten. Ik heb ze nodig, een ander vindt ze vreselijk. Beide mag en je kan dus de keuze maken die het comfortabelst is voor jezelf.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:55

een wedstrijdshirt is correct, helemaal waar zie ik ook zo onder correcte kleding

kun je in de paardensport met de tijd mee gaan, zeker er zijn al veel aanpassingen gedaan in materiaal keuze

maar ook in andere sporten is en blijft correcte kleding op wedstrijden een normale zaak

en de keuze van shirts is al veel ruimer

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:04

Maar nu schrijf je ineens dat wel correct is, terwijl je hiervoor schrijft dat je solidair met je paard moet zijn en GP ruiters ook met jas starten. En dat je met correcte kleding moet starten of gewoon niet en moet gaan zwemmen?

Het zijn gewoon ouderwetse argumenten waar het paard ook nog eens niets aan heeft. De kans dat het paard benadeeld wordt door een ruiter die niet fijn mee kan komen in het rijden doordat deze het te heet of te koud heeft is veel groter dan dat ze iets negatiefs merken van de ruiter die de keuze heeft gemaakt om zelf comfortabel te zijn. Ik ben voor regels die het welzijn bevorderen en niet voor starre ouderwetse dingen wat niks met het paard en welzijn te maken heeft. Dus handschoenen, plastron, jasje enzovoorts. Een lichte rijbroek snap ik wel weer goed vanwege het contrast en dus beter kunnen beoordelen, geen welzijn maar praktisch voor jury. Oornetje toestaan ook, want dat wordt ook gebruikt voor welzijn (ja ook gewoon als mode, maar ik heb het liever niet op alleen paard wel, die is comfortabeler met in outdoorseizoen)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 11:12

ik schrijf over correcte kleding, niet wat correcte kleding is??

ja en dan valt een wedstrijdshirt onder correcte kleding, mits het mouwtjes heeft (KNHS voorschrift)
en geen ïnkijk of een navel truitje, confortabel voor de ruiter dat wel

inderdaad een ouderwetse instelling/ouderwetse argumenten, zie het als een compliment waarvoor dank *D

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 12:21

Een shirt moet een hoge kraag hebben dus inkijk is sowieso niet aan de orde.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:36

mce schreef:

en anders gewoon niet starten, ook een keuze of gaan zwemmen mag je minder kleren aan

Bijzonder verhaal dat ik ook niet helemaal begrijp. Er wordt tegenwoordig gereden met moderne luchtere kleding(Keurig volgens het reglement) waar ik als official helemaal achter sta. Weg met de dikke jassen, plastrons etc.

Vanwaar de vraag: waarom in de paardensport dan niet??. Overbodige vraag want is niet aan de orde, het mag gewoon en is correct volgens de reglementen!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:17

CharleyT schreef:
mce schreef:

Bijzonder verhaal dat ik ook niet helemaal begrijp. Er wordt tegenwoordig gereden met moderne luchtere kleding(Keurig volgens het reglement) waar ik als official helemaal achter sta. Weg met de dikke jassen, plastrons etc.

Vanwaar de vraag: waarom in de paardensport dan niet??. Overbodige vraag want is niet aan de orde, het mag gewoon en is correct volgens de reglementen!

ben niet tegen correcte kleding en heel blij dat er moderne luchtiger kleding is. (waarom denkt iedereen dat ik corrcte kleding zie als het uniform van jaren geleden)

al eerder genoemd bij dames een goed passende sport bh kan veel helpen, correcte kleding is meer dan alleen een hooggesloten wedstrijdshirt met mouwtjes,