Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xAurea schreef:Hoi, ik rijd al een tijdje een paard bij, superlief en leuk dier, maar wel een echte merrie. Sinds wat we een nieuw bit gebruiken (enkelgebroken naar dubbelgebroken) schud ze met haar hoofd (al hoeft dit niet perse aan het bit te liggen). Ookal loopt ze op dit bit veel meer ontspannen als dat ze deed met haar oude bit.
Ze begint gelijk als je opstapt, ook met een lange teugel doet ze dit, als je haar er even streng doorheen vraagt is het over. Vandaag was ik met de eigenaar op stal en heeft de eigenaar gereden. Hier begon ze al met schudden vanaf het moment dat het hoofdstel om was op de poetsplaats. Toen ze er op starte had het paard een enorme rem, was het schudden meer als ‘normaal’ en voelde ze op sommige momenten als een bommetje, terwijl het, naast het gebruikelijke merriegedrag soms, echt een heel lief werkwillend meedenkend paard is. Ze was niet aan het been, wilde niet lopen en dat hoofd.
De zadelmaker is geweest, de osteopaat en de tandarts is geweest en we begrijpen niet waar het vandaan komt. Wij zitten een beetje met onze handen in het haar, want de dierenarts bellen met ‘ja er is iets mis maar wat dat weet ik eigenlijk niet’ is ook niet erg handig.
Misschien herkent iemand van jullie deze symptomen/dit gedrag.
(Zijn geen oor/hoofdkriebels, is er langs nog steeds even lief en aanhankelijk als daarvoor en heeft op het lichaam nergens pijnlijke punten zitten)
DuoPenotti schreef:Ik denk dat het bit hier niet het ding is.
Eerder belasting van de rug of de eerste wervels in de nek.
Filmpje maken en de DA laten kijken lijkt me voor nu de duidelijkste weg.
Ja ken er nog meer paten en passers bij laten komen maar denk voor nu niet dat dit duidelijkheid gaat geven.
Suzanne F. schreef:Denk ik ook. Probleem zit niet in het bit. Geloof ik niks van.
santie schreef:Een dubbelgebroken bit is best een onstabiel bit bij paarden die dit niet gewent zijn. Gewoon een bitfitter laten komen. Die heeft daar verstand van.
xAurea schreef:mce schreef:TS, misschien lees ik er over heen, maar welke leeftijd heeft dit paard?
Er zijn problemen - erfelijk - die pas later aan het licht komen, of erger worden bij het volgroeien, zeg maar vijf / zes jaar
Paard word 10 jaar dit jaar.
Familie heeft het niet (paard heeft nogal bekende ouders).
xAurea schreef:santie schreef:Een dubbelgebroken bit is best een onstabiel bit bij paarden die dit niet gewent zijn. Gewoon een bitfitter laten komen. Die heeft daar verstand van.
Bij een bitfitter kan je heel even een bit testen, dat werkt niet bij dit paard, die heeft daar langer de tijd voor nodig om te ontdekken of ze het fijn vind.
Babootje schreef:Even alle informatie op een rijtje met een paar vragen:
Het paard - een merrie - is 10 jaar.
De eigenaresse heeft het paard 1,5 jaar. Bij aankoop volledig gekeurd en goed gekeurd. Zijn er ook foto's van de hals en rug gemaakt? (In welk seizoen is het paard aangeschaft? Lente, zomer, herfst, winter?)
Het paard heeft op hoog niveau gelopen (op welk niveau?)
TS rijdt het paard bij (Vanaf wanneer)
Het paard loopt fijner met het nieuwe bit (dubbel gebroken bustrens) dan met het oude bit (enkel gebroken bustrens met locked systeem).
Het paard schudt met het hoofd, naar nu blijkt, zowel met het oude bit als met het nieuwe bit. (Hoe schudt ze? Is dat slaan met het hoofd of schudden als in last van een vlieg bij de oren?)
Heeft de eigenaresse eerder schudden van het hoofd opgemerkt in de periode dat ze het paard heeft?
Heeft het paard ooit gehangen bij het vast staan? Of vast gelegen in de box?
Headshaking kent meerdere oorzaken. Soms seizoensgebonden ivm pollen. Soms door hangen, waardoor er mineralisatie is opgetreden in de nekband. Een overgevoeligheid bouwt zich op en een allergie kan ook per locatie verschillen. Je zou eens naar de wedstrijduitslagen kunnen kijken van het paard en in welk seizoen de wedstrijden zijn gereden. Dan kan ook al iets zeggen als het paard alleen in wintercompetities gestart is geweest.
Om medische zaken uit te sluiten zou een foto en echo van de hals te overwegen zijn.
Mijn ervaring is, dat dit meestal geen bitproblemen zijn.
xAurea schreef:Jasmijn159 schreef:Dit is toch bij uitstek een klacht om je dierenarts mee te bellen? Dat zou voor mij echt stap 1 zijn. Als je dierenarts hier niks mee kan dan is het tijd om een erkende paardendierenarts te zoeken
Ja met welk verhaal? Ik kan niet zeggen het paard heeft last van dit want ik weet gewoon niet wat er mis is. Bij aankoop 1,5 jaar terug door de hele medische keuring gegaan en goedgekeurd.