Wat is er mis met dit paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Runa

Re: Wat is er mis met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 22:01

Is er ook iets aangepast aan het hoofdstel toen het nieuwe bit eraan is gedaan? Zoals de neusriem lager/hoger?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 22:48

Nee niks aangepast, ringen van het bit zijn ook even groot.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 23:56

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 04:41

Ik zou een osteopaat of dierenarts erbij halen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 12:24

Uit jouw antwoorden leid ik af dat ze het doet bij belasting (onder het zadel en soms bij longeren)

Ik zou me niet blind staren op dat bit, maar haar eens laten onderzoeken door een DA.
Want nogmaals, de oorzaak kan ook heel ergens anders zitten.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:42

Als ze het alleen doet als ze een hoofdstel/ bit in heeft kan het ook nog haar gebit zijn. Is er wel eens een tandarts bij geweest?

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:59

Sowieso vind ik dit een uitgelezen vraag voor een dierenarts. maar nog los daarvan, ik weet niet of je een anatomisch of normaal hoofdstel hebt? Ik heb namelijk een anatomisch hoofdstel voor mijn paard gekocht (en ja het was echt een goede) en hierop liep mijn paard echt vreselijk. Schudden met het hoofd en duidelijk niet comformabel door de veranderde druk op het hoofd. Teruggekeerd naar een normaal hoofdstel en nu is er niets meer aan de hand. Overigens is een craniosacraal of myofasciaal therapeut ernaar laten kijken zeker geen slecht idee als extra ondersteuning.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:02

xAurea schreef:
Hoi, ik rijd al een tijdje een paard bij, superlief en leuk dier, maar wel een echte merrie. Sinds wat we een nieuw bit gebruiken (enkelgebroken naar dubbelgebroken) schud ze met haar hoofd (al hoeft dit niet perse aan het bit te liggen). Ookal loopt ze op dit bit veel meer ontspannen als dat ze deed met haar oude bit.

Ze begint gelijk als je opstapt, ook met een lange teugel doet ze dit, als je haar er even streng doorheen vraagt is het over. Vandaag was ik met de eigenaar op stal en heeft de eigenaar gereden. Hier begon ze al met schudden vanaf het moment dat het hoofdstel om was op de poetsplaats. Toen ze er op starte had het paard een enorme rem, was het schudden meer als ‘normaal’ en voelde ze op sommige momenten als een bommetje, terwijl het, naast het gebruikelijke merriegedrag soms, echt een heel lief werkwillend meedenkend paard is. Ze was niet aan het been, wilde niet lopen en dat hoofd.

De zadelmaker is geweest, de osteopaat en de tandarts is geweest en we begrijpen niet waar het vandaan komt. Wij zitten een beetje met onze handen in het haar, want de dierenarts bellen met ‘ja er is iets mis maar wat dat weet ik eigenlijk niet’ is ook niet erg handig.

Misschien herkent iemand van jullie deze symptomen/dit gedrag.

(Zijn geen oor/hoofdkriebels, is er langs nog steeds even lief en aanhankelijk als daarvoor en heeft op het lichaam nergens pijnlijke punten zitten)

Mijn paard schudt met haar hoofd bij elk bit wat ze niet fijn vindt, en ook met bitloze hoofdstellen. Ik gebruik nu een Beris leren stang, dat is het enige bit wat ze zonder problemen accepteert. Mijn paard is ook een echte merrie, met een mening. Dat levert soms enorme zoektochten op naar wat werkt, gelukkig is ze hier heel duidelijk in.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 13:53

mellienie schreef:
Als ze het alleen doet als ze een hoofdstel/ bit in heeft kan het ook nog haar gebit zijn. Is er wel eens een tandarts bij geweest?

Ja, recent nog.

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:08

xAurea schreef:
mellienie schreef:

Ja, recent nog.

Was daar nog wat uit gekomen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:10

Ik denk dat het bit hier niet het ding is.

Eerder belasting van de rug of de eerste wervels in de nek.

Filmpje maken en de DA laten kijken lijkt me voor nu de duidelijkste weg.
Ja ken er nog meer paten en passers bij laten komen maar denk voor nu niet dat dit duidelijkheid gaat geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:56

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat het bit hier niet het ding is.

Eerder belasting van de rug of de eerste wervels in de nek.

Filmpje maken en de DA laten kijken lijkt me voor nu de duidelijkste weg.
Ja ken er nog meer paten en passers bij laten komen maar denk voor nu niet dat dit duidelijkheid gaat geven.

Denk ik ook. Probleem zit niet in het bit. Geloof ik niks van.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:05

TS, misschien lees ik er over heen, maar welke leeftijd heeft dit paard?

Er zijn problemen - erfelijk - die pas later aan het licht komen, of erger worden bij het volgroeien, zeg maar vijf / zes jaar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:28

keesversc schreef:
test

Het is niet de bedoeling om met nutteloze posts aan je vereiste aantal te komen. Ik tem.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:49

Suzanne F. schreef:
Denk ik ook. Probleem zit niet in het bit. Geloof ik niks van.

Eens. Als het dier de eerste 3 weken gewoon goed op het nieuwe bit liep en het schudden nu ook op het oude bit vertoont, dan heeft het niets met het bit te maken maar is er iets anders aan de hand.

Wel een vervelende situatie, want dit kan van alles zijn en wordt flink zoeken. Ik zou dit echt op een paardenkliniek laten doen, waar alle expertise en onderzoekmogelijkheden voorhanden zijn. Dit gaat een huis tuin en keuken paardenarts aan huis echt niet zomaar vinden.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 23:34

mce schreef:

Er zijn problemen - erfelijk - die pas later aan het licht komen, of erger worden bij het volgroeien, zeg maar vijf / zes jaar

Paard word 10 jaar dit jaar.
Familie heeft het niet (paard heeft nogal bekende ouders).

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:54

Een dubbelgebroken bit is best een onstabiel bit bij paarden die dit niet gewent zijn. Gewoon een bitfitter laten komen. Die heeft daar verstand van.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 23:58

santie schreef:
Een dubbelgebroken bit is best een onstabiel bit bij paarden die dit niet gewent zijn. Gewoon een bitfitter laten komen. Die heeft daar verstand van.

Bij een bitfitter kan je heel even een bit testen, dat werkt niet bij dit paard, die heeft daar langer de tijd voor nodig om te ontdekken of ze het fijn vind.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:41

xAurea schreef:
mce schreef:

Paard word 10 jaar dit jaar.
Familie heeft het niet (paard heeft nogal bekende ouders).

Dank voor je reactie,
dan zal het lastig worden te vinden waar het door komt, paarden kunnen heel lang en heel goed compenceren,

je moet simpelweg eerst de oorzaak vinden en dan aanpassingen doen, anders blijft het symptoombestrijden, paard geeft aan dat het fysiek niet oke is.
Hoe staat de eigenaar hierin?

Zijn er wel foto's gemaakt, en dan m.n. van de C1 tm T1, als er ergens -in deze lijn - een zenuw beklemt zit kan dit een teken zijn, en geeft ze dat aan

Kan zijn dat er in de eerste jaren van rijden iets niet goed gegaan is, dan sluipt "verzet" er in en omdat een paard heel goed kan compenceren komt dat pas later tot uiting

Aandacht voor de tongbeentjes, men onderschat vaak de functie hiervan,

DE TONG VAN HET PAARD
Hoewel er de laatste tijd wat meer aandacht wordt geschonken aan de tong van het paard en de invloed van het bit op de tong, is bij veel ruiters niet bekend in hoeverre de tong een belangrijk onderdeel is tijdens het rijden en wat de impact is van druk op de tong.

De tong is - op de geslachtsdelen na - het gevoeligste orgaan van het paard. De tong ligt gedeeltelijk tussen de onderkaakbeenderen (de lagen van de mond) en gedeeltelijk boven de onderkaakbeenderen (tegen de kiezen) en een gedeelte loopt door tot in het bovenste deel van de nek.
De tong bestaat uit twee delen, die halverwege aan elkaar gehecht zijn. Er bestaan hele dikke tongen en hele dunne, hele lange en hele korte.
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten (zie tekening B nr. 3).
Een aantal tongspieren is verbonden met een kleine hoeveelheid botjes in de keel, die tongbeentjes heten (zie tekening B nr. 3).
Vanuit die tongbeentjes lopen twee belangrijke halsspieren: de één loopt naar het borstbeen en de andere loopt naar de binnenkant van de schouder. Er bestaat dus een directe verbinding van de tong naar het borstbeen en de schouder.
Als er spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het borstbeen en de schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven (zie tekening A).
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de rug ontspannen

Afbeelding

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:07

xAurea schreef:
santie schreef:

Bij een bitfitter kan je heel even een bit testen, dat werkt niet bij dit paard, die heeft daar langer de tijd voor nodig om te ontdekken of ze het fijn vind.

Ligt aan de bitfitter. Mijn paard heeft ook lang nodig om te wennen aan een bit. Bianca Lodeweegs van Joy4horses heeft toentertijd een stapel bitten bij mij achtergelaten om te proberen. Daar is uiteindelijk 1 bit uitgekomen. Mijn paard heeft smalle en scherpe lagen waardoor metalen bitten niet fijn zijn voor haar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:00

Even alle informatie op een rijtje met een paar vragen:
Het paard - een merrie - is 10 jaar.
De eigenaresse heeft het paard 1,5 jaar. Bij aankoop volledig gekeurd en goed gekeurd. Zijn er ook foto's van de hals en rug gemaakt? (In welk seizoen is het paard aangeschaft? Lente, zomer, herfst, winter?)
Het paard heeft op hoog niveau gelopen (op welk niveau?)
TS rijdt het paard bij (Vanaf wanneer)
Het paard loopt fijner met het nieuwe bit (dubbel gebroken bustrens) dan met het oude bit (enkel gebroken bustrens met locked systeem).
Het paard schudt met het hoofd, naar nu blijkt, zowel met het oude bit als met het nieuwe bit. (Hoe schudt ze? Is dat slaan met het hoofd of schudden als in last van een vlieg bij de oren?)

Heeft de eigenaresse eerder schudden van het hoofd opgemerkt in de periode dat ze het paard heeft?
Heeft het paard ooit gehangen bij het vast staan? Of vast gelegen in de box?

Headshaking kent meerdere oorzaken. Soms seizoensgebonden ivm pollen. Soms door hangen, waardoor er mineralisatie is opgetreden in de nekband. Een overgevoeligheid bouwt zich op en een allergie kan ook per locatie verschillen. Je zou eens naar de wedstrijduitslagen kunnen kijken van het paard en in welk seizoen de wedstrijden zijn gereden. Dan kan ook al iets zeggen als het paard alleen in wintercompetities gestart is geweest.

Om medische zaken uit te sluiten zou een foto en echo van de hals te overwegen zijn.
Mijn ervaring is, dat dit meestal geen bitproblemen zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:10

Er is ook nog een mogelijkheid dat ze het doet op de druk achter haar oren. Je zou om dat uit te sluiten even een bontje onder het kopstuk kunnen doen en kijken of dat misschien scheelt. Kan maar zo ontstaan door bijv het hoofd te stoten bij de manentop of net achter de oren. Kleine kans missschien dat het dat is maar je weet maar nooit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:53

TS ik zou gewoon een aantal verschillende situaties uittesten en vooral ook filmen, om te kijken of het probleem echt in de mond zit of ergens anders in het lichaam.
Je geeft aan een kaptoom te hebben met een anatomisch kopstuk, die zou ik gebruiken om de verschillende situaties uit te testen, zodat daar in ieder geval geen variabele in zit.
1. Longeren aan kaptoom zonder bit en zonder bijzet.
2. Longeren aan kaptoom met bit (longeerlijn aan de kaptoom niet aan het bit) zonder bijzet
3. Longeren aan kaptoom zonder bit met bijzet op contact zoals ook de teugelvoering.
4. Longeren aan kaptoom met bit met bijzet op contact zoals ook de teugelvoering (longeerlijn aan kaptoom niet aan bit)
5. Rijden met kaptoom zonder bit, teugels op normaal contact.
6. Rijden met kaptoom met bit, teugels op normaal contact.

Alles in alle 3 de gangen linksom en rechtsom en alles filmen voor vergelijking!
Als hij het met longeren zonder bijzet veel minder doet als met, dan weet je dat hij moeite in zijn lijf heeft met op verbinding komen. Als hij het met bijzet met bit wel doet en zonder niet of veel minder, dan is er toch misschien iets niet goed in de mond. Als hij het met longeren in alle 4 de situaties niet doet of veel minder als in de situaties onder het zadel, dan zit er in zijn lijf iets niet goed, maar zit het niet in de mond.
Al deze gefilmde situaties kun je ook makkelijk met een dierenarts delen, zodat die het verschil ook kan zien.
Je geeft aan dat bitloos loopt ie finaal doorheen, dat is wel al een indicatie dat het paard niet lekker door zijn lijf loopt op zich, maar dan zou je het bitloze rijden kunnen beperken tot alleen stappen aangezien je toch al aangeeft dat het probleem zich vanaf het opstappen al voordoet.

Ik zou in alle situaties de variabelen zoveel mogelijk hetzelfde houden, dus dezelfde persoon die longeert en rijdt en dezelfde kaptoom in alle situaties.

Het kan ook gewoon zijn, dat het dier eerder op hoog niveau is gereden door iemand die precies wist hoe dit paard zijn lichaam optimaal kon gebruiken met de eventuele beperkingen van het dier zelf (trainen is nou eenmaal geen one size fits all). Dat het paard in de afgelopen anderhalf jaar steeds meer is gaan compenseren voor een andere manier van rijden, ander management en andere manier van trainen en dat hij nu tegen de grens aanloopt waar hij niet meer kan compenseren.

Als het echt een gevolg van bit lijkt te zijn, dan zou ik toch nogmaals een andere tandarts laten komen. Ik weet helaas uit ervaring dat een tandarts ook echt iets essentieels kan missen waardoor een bit zeer kan doen zodra er een contactteugel aangenomen gaat worden. Toen ik mijn jonkie zadelmak ging laten maken heb ik vooraf een tandarts laten komen (van gewoon een veel gebruikte kliniek in de buurt), die zei ook, alleen een paar kleine haakjes, verder helemaal prima. Met longeren met bit niets aan de hand maar met rijden, zodra er een contactteugel aangenomen werd (en mijn zadelmakmaakster had echt een hele vriendelijke hand) ging ie volledig in de staak. Steigeren, bokken. Aangezien dit totaal niet bij het karakter en de rest van het gedrag paste, een andere tandarts (de beste in NL) laten komen en die constateerde toch echt diastasen die het dier enorm veel pijn deden zodra de teugel op contact werd genomen. Gebit goed behandeld door die TA, vervolgens 3 weken geen bit in om alles goed te laten genezen en nooit meer staakgedrag op het aannemen van de teugel gehad.

Wel ook een verandering in bit gemaakt. Ik rij eigenlijk mijn hele leven al alle paarden op een dubbel gebroken watertrens van Sprenger, omdat dat in mijn ogen het meest vriendelijk bitje is. Maar deze was door de diastasen dus gevoeliger voor metaal en voor de beweeglijkheid van een dubbel gebroken bit, dus die rij ik sindsdien op een Trust Innosense van buigzaam kunststof. Sommige paarden vinden dat nou eenmaal gewoon fijner.
Laatst bijgewerkt door oji op 29-04-25 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:05

Babootje schreef:
Even alle informatie op een rijtje met een paar vragen:
Het paard - een merrie - is 10 jaar.
De eigenaresse heeft het paard 1,5 jaar. Bij aankoop volledig gekeurd en goed gekeurd. Zijn er ook foto's van de hals en rug gemaakt? (In welk seizoen is het paard aangeschaft? Lente, zomer, herfst, winter?)
Het paard heeft op hoog niveau gelopen (op welk niveau?)
TS rijdt het paard bij (Vanaf wanneer)
Het paard loopt fijner met het nieuwe bit (dubbel gebroken bustrens) dan met het oude bit (enkel gebroken bustrens met locked systeem).
Het paard schudt met het hoofd, naar nu blijkt, zowel met het oude bit als met het nieuwe bit. (Hoe schudt ze? Is dat slaan met het hoofd of schudden als in last van een vlieg bij de oren?)

Heeft de eigenaresse eerder schudden van het hoofd opgemerkt in de periode dat ze het paard heeft?
Heeft het paard ooit gehangen bij het vast staan? Of vast gelegen in de box?

Headshaking kent meerdere oorzaken. Soms seizoensgebonden ivm pollen. Soms door hangen, waardoor er mineralisatie is opgetreden in de nekband. Een overgevoeligheid bouwt zich op en een allergie kan ook per locatie verschillen. Je zou eens naar de wedstrijduitslagen kunnen kijken van het paard en in welk seizoen de wedstrijden zijn gereden. Dan kan ook al iets zeggen als het paard alleen in wintercompetities gestart is geweest.

Om medische zaken uit te sluiten zou een foto en echo van de hals te overwegen zijn.
Mijn ervaring is, dat dit meestal geen bitproblemen zijn.

Ik vergat nog wat in het lijstje:
Tandarts is geweest;
Schudt ook met longeren (zonder zadel) Schudt niet met longeren zonder bit. (heb je ook bijgehouden wat de omstandigheden zijn waarin je de constateringen hebt gedaan? Dus overdag, avond, weersomstandigheden?

V.w.b. de constateringen sluit ik me aan bij Oji. Zoveel mogelijk de variabelen gelijk houden als je iets test.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 12:29

xAurea schreef:
Jasmijn159 schreef:
Dit is toch bij uitstek een klacht om je dierenarts mee te bellen? Dat zou voor mij echt stap 1 zijn. Als je dierenarts hier niks mee kan dan is het tijd om een erkende paardendierenarts te zoeken ;)

Ja met welk verhaal? Ik kan niet zeggen het paard heeft last van dit want ik weet gewoon niet wat er mis is. Bij aankoop 1,5 jaar terug door de hele medische keuring gegaan en goedgekeurd.

Met het verhaal wat je hier boven getypt hebt? Het is niet aan jou om te weten wat er mis is. Dat is aan je dierenarts :)