Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:51

Zoals je je aanpak beschrijft klinkt het alsof je geen idee hebt wat nageeflijkheid is en hoe je dit bereikt.
Dat gezegd hebbende zou ik eerst checken op fysieke klachten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 14:58

Nonna1984 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Ik zou een andere instructie kiezen die echt aan de slag gaat met horizontale en verticale balans. Daarnaast zou ik eens iemand inschakelen voor een fascia release behandeling.

Dit is echt sowieso de beste tip die ik tot nu gelezen heb. Mijn paard had juist met teveel teugeldruk geleerd te lopen en helemaal niet in balans. Gaat nu met deze instructie echt met sprongen vooruit. Eerst die fascia los, dan die horizontale en verticale balans erin trainen en je zal zien dat je een heel ander paard krijgt.

Een goede instructeur zou altijd aan de slag gaan met horizontale en verticale balans. :)

De fascia release tip is een hele goede, zo zou ik het ook doen. Eerst fascia release, dan deskundig gaan trainen aan de dubbele longe en daarna het rijden weer oppakken met een echt goede instructeur. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:39

JosefienE schreef:
Ander type instructie zoeken. Mijn dressuur instructrice kon ons ook niet voldoende helpen, toen ben ik gaan lessen bij iemand die let op biomechanica en rechtrichten, wat een aantal problemen heeft opgelost (ze draaide om). Nu ben ik begonnen met centered riding lessen en na 3 lessen heb ik "opeens" een paard wat eindelijk met stelling loopt en zakt in haar hals, zonder dat ik vanalles met mijn handen hoef te doen.

Dus ik zou werken aan de balans en rechtheid van je paard én die van jezelf.

Helemaal mee eens. Al dat gefocus op nageeflijk lopen, het is geen kunstje, het gebeurt als je paard en jij goed in balans zijn

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:01

Stappen is rust en ontspanning. Het is lastig om gedribbeld te doorbreken. Ik had ooit een dribbelkont-pony waarmee ik fanatiek mende.
Met haar heb ik buiten echt uren gestapt. Eerst aan de hand. Daarna voor de kar met iemand ernaast/ervoor die het tempo bepaalde. Daarna zonder extra persoon. Alles zo veel mogelijk zonder ‘gepruts’ en alleen op stem.

Zo hebben we dat langzaam uitgebreid, en uiteindelijk liep ze indoormarathons en springparcoursen als kleine druktemaker, maar na het afgroeten stapte ze in volledige ontspanning de ring uit.

In de dressuurproeven ging het steeds beter, maar stap bleef het moeilijkste onderdeel. Zeker met wat wedstrijdstress.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:25

Is ze te longeren met dubbele lijn of touwtjes?
Of komt ze dan ook direct in verzet op de lijn of touwtjes.

Is er al eens een bitfitter geweest?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 20:38

Je geeft aan dat ze dressuurmatig achterloopt en net een 3,5 jarige is. Behandel haar dan ook als een 3,5 jarige. Laat haar eerst op eigen benen lopen en laat de voorkant even voor wat het is, als zij lekker voorwaarts gaat lopen door het lijf zul je zien dat dat hoofd vanzelf komt (en ja dit kan echt wel even duren en is niet met een paar weekjes meteen opgelost) Ook voor een springpaard is de dressuur de basis, zonder een goede dressuurbasis zul je ook nooit rustig en veilig een parcours doorkunnen.

Ze gaat dribbelen omdat je haar van voren waarschijnlijk teveel tegenhoud, je rijd zelf 4 jaar zeg je, dat is in paarden termen echt nog maar heel kort dus ik denk dat er ook een stukje bij jezelf te winnen valt in evt je houding en zit, wellicht dat jij onbewust klemt waar zij een reactie op geeft. Merries zijn zowieso (in mijn ervaring) een stuk gevoeliger.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:10

Probeer eerst eens heel simpel de neus voor de buitenschouder te zetten. Dan zul je vanzelf zien dat ze momentjes gaat zakken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:01

Ik lees dat het paard op RX goed was. Zijn hals en rug hierbij ook op foto gezet? Tenzij ik erover gelezen heb, kom ik dat nergens tegen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 02:40

Sintara schreef:
Dorine92 schreef:
Toch kan dit ook heel snel resulteren in dat wat ik noemde "van de achterhand af jagen" waardoor je dus ook nooit nageeflijkheid krijgt. Je hebt echt een goede instructie nodig die de prioriteiten goed kan afwegen. Tempocontrole gaat niet alleen over het gas maar ook over de rem. Je kunt een paard hebben die zowel niet aan het been is, maar ook onder je vandaan loopt. Gooi maar los en hop naar voren is helaas niet altijd de oplossing. Ik heb daar heel veel mensen op zien vastlopen. En dan toch maar weer gaan trekken terwijl er geen tempocontrole is, want ja, hij doet het niet

Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.

Nee maar als een paard niet naar voren wil, wil hij niet per se ineens wel naar voren als je hem losgooit. Dus het kan zijn dat je eerst toch een beetje motor moet pakken voordat je been knap gaat werken. Het is per paard en per situatie verschillend. Daarom moet er een echt handige instructrice bij die prioriteiten kan stellen. Een paard wat dood is aan het been ga je namelijk misschien niet naar voren krijgen door hem los te gooien, zonder daarbij te gaan trappen of slaan. En die laatste 2 lijken me niet de oplossing. Dus het hangt wel echt af van de specifieke situatie. Er is niet 1 recept. Losgooien en naar voren rijden is niet altijd een goede eerste stap. Afhankelijk van de precieze problematiek gaat dit óf wel, óf niet werken. Dat is wat ik probeer te zeggen. We hebben de combinatie niet eens gezien dus je kunt niet bepalen wat een goede eerste stap is. Behalve dan iemand erbij halen die de problematiek doorziet en prioriteiten kan stellen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 03:00

Bowo schreef:
Ayasha schreef:
Deze vooruit rijden geeft geen impuls. Hij vlucht weg van het been, das geen impuls. Ik zou deze juist onder het tempo rijden zonder druk op de mond. Nu vlucht ie voor zowel de hand als het been. Zo’n paard voorwaarts rijden lost niks op.

Het probleem is dat wat het wel op lost niet via een forum te doen is want daar komt te veel timing bij kijken.

Onder tempo rijden bij een dribbelaar zou ik niet doen, dan ga je hem leren energie op te kroppen. Hij moet ontspannen en zolang er zoveel opgekropte energie is, gaat dat niet gebeuren. Ik ga zeker mee in los aan de voorkant, maar ik zou daarin hem vrijer laten in het tempo. Laat hem de energie maar een beetje weg lopen tot hij zelf die rust vindt.

Ik zou een dribbelaar juist niet onder mn kont laten weglopen. (Schijn)overgangen terug rijden gaan je helpen tempocontrole te krijgen. Dan loopt hij niet meer door je heen en kun je met je been gas geven en zowaar reactie krijgen. Het probleem negeren en hem onder je door laten wegdenderen en vervolgens niks met je benen kunnen doen ga je niet ver mee komen, zeker niet in het oplossen van je aanleuningsproblemen.
Ik zou hem dan eerder eerst even longeren, maar zodra je erop zit moet het tempo van jou zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 08:16

Nikita202 schreef:
Hallo Iedereen,

Ik ben een beetje hopeloos aan het worden. Ik loop tegen 2 problemen op.
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.

Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.

Heeft iemand voor een van deze dingen tips? Alles helpt!!!

Ik longeer mijn paard 2x per week met de passoa.

Nikita,

pagina's vol met tips, al aan het proberen wat bij jou en je paard past/werkt, of is het allemaal abakadabra (snap ik ook hoor)