Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 11:23

Sonyo schreef:
Hoi TS,
Heb je (duidelijke) foto’s van haar hoeven op het harde?
Waren er foto’s gemaakt van haar benen bij de keuring?

Ja ze is volledig benen (alles 1tjes), hals en rug goedgekeurd

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:59

elliv23 schreef:
Sonyo schreef:
Hoi TS,
Heb je (duidelijke) foto’s van haar hoeven op het harde?
Waren er foto’s gemaakt van haar benen bij de keuring?

Ja ze is volledig benen (alles 1tjes), hals en rug goedgekeurd

je paard is veterinair goed alleen rijtechnisch moet het een en ander opgelost worden en daar heb je terplekken hulp bij nodig,

iemand die jou en je paard kan helpen de juiste manier van trainen te vinden die voor dit paard nodig is, geen standaart oplossingen aandraagt daar kom je met dit paard niet verder mee.

paard is heel erg "begrenst" fysiek en mentaal, om dat weer los en in beweging te krijgen vraagt enige kennis en kunde terplekke.

Begin eens met gewoon aan de hand balkjes lopen, is al een gymnastische oefening fysiek en mentaal
zo kun je veel meer oefeningen gaan doen die kun je dan afwisselen met erop en er naast,

Afbeelding

Afbeelding

longeren zonder enige bijzet zodat het paard kan rekken ens strekken en nergens begrenst wordt,
een paard wat al vastzit moet je ruimte geven om te rekken en strekken.

https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:30

elliv23 schreef:
De vorige eigenaren hebben haar op speciaal beslag gezet, omdat ze de vorm van haar hoeven wouden veranderen. Ze had erg grote lelijke hoeven.
Wij hebben dit toen ze kwam door onze hoefsmid laten controleren en die zei dat het niet meer nodig was, dus hebben we haar hier toen vanaf gehaald.

Ah begrijpelijk, maar de problemen begonnen niet daarna toch?
Die zijn toch duidelijk gerelateerd aan de behandeling?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:22

Wat zijn er een hoop mensen in dit topic die blind vertrouwen op een röntgenologische keuring... Ik heb in mei mijn paard in moeten laten slapen en die zou gewoon nog een röntgenologische keuring door komen en zag er fantastisch uit.

Ik zou dit paard na al dat gerommel aan het lijf eerst eens door een dierenarts laten checken. Kan prima dat er een ontsteking in de hals of rug is ontstaan. Hoeft echt niet ernstig te zijn, maar gaat ook niet vanzelf weg.

Oh en gooi aub die longeerhulp weg. Deze wijze van longeren zorgt juist voor problemen. Je kan er beter een losse(!) bijzetteugel aan vastmaken aan je longeersingel als je bijgezet wil longeren. Ze moeten echt met de neus voor de loodlijn kunnen blijven.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 24-11-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 19:23

Elisa2 schreef:
elliv23 schreef:
De vorige eigenaren hebben haar op speciaal beslag gezet, omdat ze de vorm van haar hoeven wouden veranderen. Ze had erg grote lelijke hoeven.
Wij hebben dit toen ze kwam door onze hoefsmid laten controleren en die zei dat het niet meer nodig was, dus hebben we haar hier toen vanaf gehaald.

Ah begrijpelijk, maar de problemen begonnen niet daarna toch?
Die zijn toch duidelijk gerelateerd aan de behandeling?

Nee, die zijn voornamelijk na de behandeling begonnen. Maar goed, lijkt nu toch wel voornamelijk enorm onzeker gedrag te zijn. Na de behandeling hebben we wel geprobeerd extra voorzichtig te zijn en snel gestopt bij ene ‘tegenstribbeling’, heeft ze misschien vast door gehad. Ze is nooit zelfverzekerd geweest, zat haar altijd al in de weg. Ze doet ook niets geks, het is vooral dreigen maar alle ogen die mee kijken en mijn instructrice denken dat het geen gezondheids dingetje is. Toch laat ik wel de hoefsmid, tandarts en een masseur etc komen, en toch nog eens een ander zadel proberen.
Het is ook wel gek dat ze aan de longeerlijn eigenlijk wel zo veel beter loopt na de behandeling, daar zie ik duidelijk (goed) verschil.

Elisa2

Re: Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:52

Kijk dat is interessante informatie, ze loopt dus wel beter alleen ohz gaat het nu niet goed.

Is je instructrice er ook al eens opgestapt?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 20:19

Elisa2 schreef:
Kijk dat is interessante informatie, ze loopt dus wel beter alleen ohz gaat het nu niet goed.

Yes, bij haar doet ze hetzelfde. Gaat wel stuk beter als bij mijzelf, maar in het begin hetzelfde gedrag. Uiteindelijk lijkt ze er ‘doorheen’ te zijn, en loopt ze super. Maar dat lukt niet altijd en duurt behoorlijk lang.

Morgenochtend pakt mijn instructice haar bitloos. Kijken hoe dat gaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:49

Is het nou een chiropractor of een osteopaat die heeft behandeld? Ik zie de termen door elkaar, maar het maakt wel verschil! Lees ook dat je ervoor naar de praktijk bent gegaan, dus mogelijk is diegene ook dierenarts? Heb je het verschil in gedrag ook aan de behandelaar voorgelegd en wat denkt die ervan?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 22:02

manzano schreef:
Is het nou een chiropractor of een osteopaat die heeft behandeld? Ik zie de termen door elkaar, maar het maakt wel verschil! Lees ook dat je ervoor naar de praktijk bent gegaan, dus mogelijk is diegene ook dierenarts? Heb je het verschil in gedrag ook aan de behandelaar voorgelegd en wat denkt die ervan?

Ja klopt, ook dierenarts en chiropracter.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:54

Ja, ik heb ook een aparte ervaring met de osteopaat. Niet perse slecht maar wel raar..

Paard schudde met haar hoofd dus daarvoor een behandeling gehad. Na de behandeling schudde ze niet meer, maar ik kon haar totaal niet meer verzameld laten galopperen. Elke keer als ik haar wilde verzamelen viel ze in draf, dit kende ik niet van haar want ze verzamelde juist makkelijk. Na een paar weken was dat gelukkig weer hersteld maar begon na een tijdje ook het hoofdschudden weer..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:55

elliv23 schreef:
Elisa2 schreef:

Yes, bij haar doet ze hetzelfde. Gaat wel stuk beter als bij mijzelf, maar in het begin hetzelfde gedrag. Uiteindelijk lijkt ze er ‘doorheen’ te zijn, en loopt ze super. Maar dat lukt niet altijd en duurt behoorlijk lang.

Morgenochtend pakt mijn instructice haar bitloos. Kijken hoe dat gaat.

Dit lijkt me toch niet helemaal te kloppen. Dat het zo lang duurt en moeilijk gaat terwijl dat daarvoor niet zo was.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:02

Petrichor schreef:
Ja, ik heb ook een aparte ervaring met de osteopaat. Niet perse slecht maar wel raar..

Paard schudde met haar hoofd dus daarvoor een behandeling gehad. Na de behandeling schudde ze niet meer, maar ik kon haar totaal niet meer verzameld laten galopperen. Elke keer als ik haar wilde verzamelen viel ze in draf, dit kende ik niet van haar want ze verzamelde juist makkelijk. Na een paar weken was dat gelukkig weer hersteld maar begon na een tijdje ook het hoofdschudden weer..

En dit is het fenomeen wat interne compensatie heet. Het ene probleem volgt het andere op (lees: je osteo lost een probleem op maar dat was eigenlijk de compensatiestrategie van een ander probleem en zo komt dat andere probleem ineens boven waar niks aan gedaan wordt. Na een paar weken kan het paard weer compenseren en komt het primaire probleem terug).
Heeft je osteo alleen het hoofd/hals behandeld toen?

Sonyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 23:53

elliv23 schreef:
We zijn er sowieso zeker van dat dit een goede chiropracter is, daar ligt het probleem sowieso niet. Zijn met haar naar de kliniek gereden waar ze die behandeling uitvoerde. De 2e keer vond zij haar aan de longe al behoorlijk verbeterd. En de 2e keer stond ze tijdens de behandeling ook een stuk meer ontspannen, alsof alles inderdaad echt minder pijn deed in haar lichaam.

Ze is lang met een te krap zadel gereden, misschien dat ze daar hinder van heeft ondervonden en nu pas kan leren hoe haar lichaam zonder dat ongemak te gebruiken. Ik rijd haar ook wel anders dan de vorige eigenaar, ik richt mij meer op de correcte lengtebuiging ipv oprichting. Ze heeft nog aardig onderhals en weinig bespiering

Ook is ze ingevallen inderdaad. Ik ga nu extra hooi bijvoeren. Heb even wat foto’s bijgevoegd hoe ze kwam en hoe ze er nu uitziet. In de wei is toen ik haar net een maandje had.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ze lijkt linksachter een bokhoef te hebben? En bij haar voorhoeven begint ze te kantelen qua hoefstand lijkt het? Hoe was dit bij aankoop? Vergelijk voor jezelf ook even foto’s van toendertijd met nu.
Daarom vroeg ik foto’s op het harde dan is de hoefstand beter de beoordelen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 08:11

Hutcherson schreef:
Petrichor schreef:

En dit is het fenomeen wat interne compensatie heet. Het ene probleem volgt het andere op (lees: je osteo lost een probleem op maar dat was eigenlijk de compensatiestrategie van een ander probleem en zo komt dat andere probleem ineens boven waar niks aan gedaan wordt. Na een paar weken kan het paard weer compenseren en komt het primaire probleem terug).
Heeft je osteo alleen het hoofd/hals behandeld toen?

Nee het hele lichaam.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:21

elliv23 schreef:
manzano schreef:

Ja klopt, ook dierenarts en chiropracter.

Ja dat is nogal wat anders dan een osteopaat, dus je topictitel en post zijn nogal verwarrend en brengt osteopaten nu ook wel in diskrediet.
Mogelijk ben ik bij dezelfde geweest als jij. Is idd een goede chiropractor, maar die kijkt vooral naar de rug. Bokken was toen bij mij ook over, maar vervolgens kwam de oorsprong van het rugprobleem, namelijk DE HALS naar boven. Daar was onvoldoende aandacht voor geweest ook in de behandeling. Nu ik daar een osteo bij hem die veel meer naar het totaalplaatje kijkt gaat het juist beter.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:22

Er zijn ook dierenartsen die chiropractor én osteopaat zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:27

Muze schreef:
Er zijn ook dierenartsen die chiropractor én osteopaat zijn.

Dat is waar.
Het zijn iig totaal verschillende behandelingen dus is iig behoorlijk essentieel om te weten wat het nou is ipv maar alles door elkaar te benoemen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 09:41

Heeft de osteopaat niet verteld dat ze na eerste (en tweede) behandeling slechter kunnen worden?
Het lijf heeft tijd (een week of zes tot acht) nodig om te herstellen en het paard moet wennen aan het gebruik van zijn nieuwe lijf. Vaak na nog een of twee behandelingen heb je dan het gewenste resultaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:47

Petrichor schreef:

Zo een paard dat schud zou ik dus eerder de hals op de foto laten zetten dan dat er een paat bij komt.

Ik had een paardje dat moeilijk naar rechts boog. Zich ook begon te verzetten naar rechts.
Ook rug laten na kijken dmv fotos en door naar de hals. Op de rug was een minimale KS te zien. Dit laten behandelen dmv injecties maar het verzet naar rechts bleef. Ik heb de fotos toen door een andere arts laten bekijken met de vraag wat een operatie voor KS kost. Deze arts vond de KS totaal niet spannend maar zag wel een facet gewricht in de hals wat reactie vertoonde.
Deze laten behandelen door ook weer ontstekingsremmers en nu loopt het paard als een zonnetje en buigt zonder moeite naar rechts.
Wij hadden dus te veel op de rug geconcentreerd. Waar ze dus uiteindelijk heel geen last van had. Nooit gedacht het in de hals te moeten zoeken.
Was een mooi leer moment maar een paat had hier ook niks aan kunnen doen

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:00

Update: vandaag bitloos gereden, wat een ander paard. Heel fijn de lengtebuiging aannemen, oortjes erop. Wat liep ze heerlijk. Leek net een ander paard.
En ook stuk beter als voor de chiropracter.

Waarschijnlijk dus toch het gebit wat haar dwars zat, of bitloos is meer haar ding. Voor nu dus op de tandarts wachten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:30

prima.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:40

Popstra schreef:
Petrichor schreef:

Zo een paard dat schud zou ik dus eerder de hals op de foto laten zetten dan dat er een paat bij komt.

Ik had een paardje dat moeilijk naar rechts boog. Zich ook begon te verzetten naar rechts.
Ook rug laten na kijken dmv fotos en door naar de hals. Op de rug was een minimale KS te zien. Dit laten behandelen dmv injecties maar het verzet naar rechts bleef. Ik heb de fotos toen door een andere arts laten bekijken met de vraag wat een operatie voor KS kost. Deze arts vond de KS totaal niet spannend maar zag wel een facet gewricht in de hals wat reactie vertoonde.
Deze laten behandelen door ook weer ontstekingsremmers en nu loopt het paard als een zonnetje en buigt zonder moeite naar rechts.
Wij hadden dus te veel op de rug geconcentreerd. Waar ze dus uiteindelijk heel geen last van had. Nooit gedacht het in de hals te moeten zoeken.

Paard is röntgen en klinisch helemaal goed gekeurd, voor de zekerheid een echo laten doen ook niks op te zien. Het is ook niet continu aanwezig, kan soms zo even weg zijn en opeens weer terug komen. Lijkt haast wel iets dwangmatigs te zijn. Het gebeurd ook alleen met uitstappen of buitenritten maken. Dus wanneer je lange teugel hebt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:22

Popstra schreef:
Petrichor schreef:

Hoe weet je dat nou? Dat een 'paat' hier niks aan had kunnen doen? Een halsprobleem is vaak een geïsoleerd probleem en dus lokaal en trekt vaak niet door de rug in. Er loopt namelijk geen sympathische neurologie vanuit de halswervels (en gewrichten) die info komt vanuit de eerste thoracale wervels in de schoft. Een probleem in de hals heeft dus vaak slechts enkele gevolgen in de fysiologie en geen verstrekkende gevolgen.
En zijn relatief makkelijk te behandelen als ze er niet al eeuwen zitten. Bovendien kun je een ontsteking ook heel goed behandelen met lasertherapie. Toch altijd beter dan de cortico's die de botten aantasten. Maar ach, problem solved... Toch?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:48

Een paat kan geen ontsteking met als gevolg artrose genezen!
En als jij weet waar die hals wervels zitten dan weet je ook daar een laser nooit en te nimmer bij kan komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:13

elliv23 schreef:
Update: vandaag bitloos gereden, wat een ander paard. Heel fijn de lengtebuiging aannemen, oortjes erop. Wat liep ze heerlijk. Leek net een ander paard.
En ook stuk beter als voor de chiropracter.

Waarschijnlijk dus toch het gebit wat haar dwars zat, of bitloos is meer haar ding. Voor nu dus op de tandarts wachten.

Zo wat goed! Dan zal de tandarts wel nodig zijn inderdaad als ze last heeft van haar gebit. Goed dat jullie dit uitgeprobeerd hebben.