Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 11:22

koend schreef:
lletam schreef:
Ik ben na een korte pauze weer 's gaan proberen. Ene kant gaat best aardig, in een, wil soms de kont nog wat omhoog gooien.
Andere kant is een stuk lastiger, die springt ie achter niet door of na.

Sommige zeggen eerst de makkelijke kant bevestigen en daarna de lastige kant, andere zeggen juist beide kanten blijven oefenen.

@koend: ik heb wel het idee dat jouw contra-wijken lijn helpt aan de lastige kant :)

Alternatieve lijn vanuit hetzelfde idee. Afwenden bij a, terugwijken vanwaar je komt richting hoefslag en dan bij aankomst op de hoefslag de wissel vragen.
Met mijn paard gaat het best als ik voor flink wat galop zorg, ook bij het wijken. Als ik het te mooi wil doen, krijg ik er een soort drafpasje tussen of springt hij na.
Finetunen zal later moeten komen.

Ik heb wel nog een vraag op welk moment van de galopsprong ik precies mijn hulp moet geven. Als het laatste voorbeen de grond raakt?

Zeker voldoende sprong hebben. Mijne kan heel makkelijk sluiten dus dat is echt een werkpuntje.

Over wanneer je de hulp geeft is een heel goede vraag. In theorie heb ik geleerd wanneer de hals daalt,het paard dus landt en dan geef je de hulp. Maar dat ik makkelijker gezegd dan gedaan want het gaat allemaal zo snel!

JudithGigi

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:34

Volgensmij geef ik de hulp ook op dat moment, maar dat is inderdaad een gevoelsdingetje

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 18:53

Hoe corrigeren jullie een bokje tijdens de wissel?
Ik heb zelf het idee (en de hoop haha) dat dat wel verdwijnt naar mate hij zekerder wordt en ik nog beter kan voorbereiden, de galop verbeteren etcetera.
Nu is het een beetje fifty-fifty; met en zonder bokje.
Wat ook heel prettig is, is de mega grote baan op de vereniging. Dan kan je nog langer schakelen en corrigeren cq voorbereiden voordat je wisselt. Op 40 meter kom je dan letterlijk meters te kort

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 09:59

Dit is mijn topic er zit nu af en toe een goede tussen mijn paard is van nature erg lui het extreem schakelen in galop is de key Hij bokt ook in de wissel of slaat naar het been of maakt een soort drafpas tussen door Het blijft werken.

[DRS] Problemen met vliegende wissel

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 10:33

dresjoepie schreef:
Dit is mijn topic er zit nu af en toe een goede tussen mijn paard is van nature erg lui het extreem schakelen in galop is de key Hij bokt ook in de wissel of slaat naar het been of maakt een soort drafpas tussen door Het blijft werken.

[DRS] Problemen met vliegende wissel

Ik zie dat ik daar als laatste heb gereageerd maar dat daar verder geen reacties op kwamen dus vandaar zelf een geopend.
Maar het komt op hetzelfde neer, al zie ik het niet echt als probleem maar als een puzzel.

Hoe gaan jouw wissels inmiddels?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:51

Een bokje zou ik niet teveel op reageren. Het moet niet een halve rodeo/circusact worden. Ze nemen dan teveel energie op hun lijf op dat moment en moeten leren dat ze wel wat energie nodig hebben, maar niet zoveel. Mijn oudste merrie nam dat vliegende stuk ook altijd heel serieus in het begin. Dat is wel beter geworden in de loop der tijd, maar met wissels bleef ze altijd wel heel fanatiek. Afbeelding
Afbeelding

“Afstraffen” maakt naar mijn idee alleen maar meer energie en die energie eruit moet komen, dus kan ze dan nog beter daarna uit de galop laten vallen dan ze op de rem trekken. Zolang het niet gevaarlijk wordt natuurlijk. Ze moeten wel blijven nadenken en niet bijna over de kop slaan of niet meer weten waar hun voeten zijn ofzo, dan echt nog ff een stapje terug. Wij hebben ook heel veel de voorbereiding voor de wissel gedaan om hem vervolgens toch niet te gaan doen. Dat ze dat in ieder geval goed toeliet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:53

Ahh omdat je het had over een bokje en het in het topic van mij dat het probleem is dacht ik ik plaats dit topic erbij.

Er zit af en toe een goede tussen het extreem schakelen is de key Ik vind dit alleen moeilijk te combineren met wedstrijd rijden omdat andere dingen ook getraind moeten worden. Dus daar ben ik nu mee gestopt en richt mij echt vooal op de galop.

Echt naar voren zonder dat hij zich lang maakt of eruit trekt en echt terug en op de plaats galopperen zonder dat hij sprong verliest.

Mijn paard heeft zich het bokje natuurlijk aan geleerd al een lange tijd dus het is anders dan wanneer je er net mee begint.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 11:13

Sanet schreef:
Een bokje zou ik niet teveel op reageren. Het moet niet een halve rodeo/circusact worden. Ze nemen dan teveel energie op hun lijf op dat moment en moeten leren dat ze wel wat energie nodig hebben, maar niet zoveel. Mijn oudste merrie nam dat vliegende stuk ook altijd heel serieus in het begin. Dat is wel beter geworden in de loop der tijd, maar met wissels bleef ze altijd wel heel fanatiek. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

“Afstraffen” maakt naar mijn idee alleen maar meer energie en die energie eruit moet komen, dus kan ze dan nog beter daarna uit de galop laten vallen dan ze op de rem trekken. Zolang het niet gevaarlijk wordt natuurlijk. Ze moeten wel blijven nadenken en niet bijna over de kop slaan of niet meer weten waar hun voeten zijn ofzo, dan echt nog ff een stapje terug. Wij hebben ook heel veel de voorbereiding voor de wissel gedaan om hem vervolgens toch niet te gaan doen. Dat ze dat in ieder geval goed toeliet.

Mee eens dat het eerder een beetje zoeken is naar wat ze er precies mee aan moeten, met die energie die je erin rijdt. En leren dat omspringen genoeg is.
Bedankt voor het delen van de foto's. Dan houdt die van mij zich nog in hihi

Ik zet inderdaad ook niet elke wissel door, ook dat moeten ze leren denk ik.
Een goede wissel beloon ik uitbundig met stem en lange teugel/stukje stappen. Hopelijk blijft dat hangen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 11:15

dresjoepie schreef:
Ahh omdat je het had over een bokje en het in het topic van mij dat het probleem is dacht ik ik plaats dit topic erbij.

Er zit af en toe een goede tussen het extreem schakelen is de key Ik vind dit alleen moeilijk te combineren met wedstrijd rijden omdat andere dingen ook getraind moeten worden. Dus daar ben ik nu mee gestopt en richt mij echt vooal op de galop.

Echt naar voren zonder dat hij zich lang maakt of eruit trekt en echt terug en op de plaats galopperen zonder dat hij sprong verliest.

Mijn paard heeft zich het bokje natuurlijk aan geleerd al een lange tijd dus het is anders dan wanneer je er net mee begint.

Ik rijd geen wedstrijden dus dat vind ik in dit geval ook een voordeel.

Ik hoop inderdaad te voorkomen dat hij het aanleert; lastig stukje dus wel

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:10

Ik heb nu ook het oude topic doorgelezen, heel informatief.
Het paard in het oude topic lijkt heel goed op dat van mij: van nature wat flegmatiek, wel vrij krachtig maar eerder traag en graag uit elkaar vallen.
We zijn er ons van bewust en werken er aan.

Nu lijkt er mij een kleine contradictie:
We willen een actieve galop voor de wissel en belonen een goede wissel met comfort ( belonen & rustig naar stap), maar bij dat laatste is uit elkaar vallen toch bijna niet te vermijden?

Iemand anders raadde aan om de wissel te rijden in het schakelen naar voor, naar middengalop. Dat vind ik wel interessant voor een ”lui” paard. Maar net bij deze werkt die comfortbeloning zo goed.

Het blijft nog even puzzelen. Wat denken jullie hier over?
Gelukkig gaat het bij ons de goede richting uit. Als ik alle parameters goed heb, en ik mag de lijnen zelf kiezen, is nu 80 % van de wissels in 1 tijd.
Nog wat doorgaan en dan binnen een paar maanden beginnen polijsten tot het proefwaardig is.
Tussenin heb ik enkele Z1 wedstrijden. In de voorbereiding daar naartoe laat ik de vliegende wissels een paar weken voor wat ze zijn. Ik merk dat hem dat goed doet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:33

@ koend dat deed ik ook bij een betere wissel of iig minder hoge bok belonen en naar stap. Maar die van mij ging op een gegeven moment na een wissel uit zich zelf heel erg terug dus daar ben ik maar mee gestopt.

Over het vanuit middengalap wisselen dan zit er nog meer kracht in bij die van mij en bokt hij nog hoger Vanuit echt verzameling vallen we teveel stil dus ik moet het vanuit een kleine actieve galop doen dat ik voel dat hij echt voor me is zonder dat hij hard gaat dan wisselt hij goed. Maar die galop vinden bij hem is zo moeilijk daarom echt het extreme schakelen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 16:04

Ook daar zit voor mij een stukje van de puzzel: hoe beloon ik een goede wissel? Over het algemeen is het dan lang en even stappen maar dat heeft inderdaad wel iets tegenstrijdigs want je bent ook erg bezig met activeren, dat kan je niet ineens in elkaar laten vallen. Dus ik rijd ook wel eens eerst wat naar voren, wel met lengte, onder tussen roepend hoe knap die is, en dan pas naar stap.

Volgens mij hebben wij ook paarden die niet heel loperig zijn van zichzelf?

Ik heb wel het idee dat door het oefenen, en dus ook al het werk eromheen (schakelen, zijgangen etcetera) de galop verbeterd, los van of de wissel wel of niet lukt.

onpaardJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:13

Zelf ben ik nog helemaal niet zo ver om te denken aan wissels. Gisteren reed mijn dochter mijn paard en ze laat haar moeiteloos wisselen. Gewoon een beetje wiebelen zei ze. Ga eens kijken of t mij ook lukt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:26

dresjoepie schreef:
Over het vanuit middengalap wisselen dan zit er nog meer kracht in bij die van mij en bokt hij nog hoger.

Ik zou prima om meer energie te krijgen vanuit midden galop rijden, maar dan terug terug en wissel. Niet in de middengalop wisselen, dan moet dat nieuwe binnenachterbeen vaak van veel verder weg komen en kost dus meer moeite.

Ik probeer met mijn merrie (naja, straks weer dan) nu ook juist bijvoorbeeld met slangenvoltes te rijden, en dan op x de wissel of juist een eenvoudige wissel te rijden, zodat ze in ieder geval niet plankgas over die A-C lijn gaat. Ze houdt nogal van gang maken, gas is alles. *\o/*
Ze heeft al een enkele wissel gesprongen, maar nog geen idee zelf wat ze gedaan had.

En qua belonen is het beetje zelfde als met een puppy toch? In het begin als ze gaan zitten op commando “zit” dan prijs je ze helemaal de hemel in (en dat is dan maar net ook wat ze fantastisch vinden, een koekje of lovende woorden) maar naar verloop van tijd ga je niet elke “zit” meer zo belonen natuurlijk, dan is het gewoon een normaal commando geworden. En dus is de beloning ook maar net afhankelijk van wat voor jouw paard fijn is, is dat even stappen, dan doe je dat. Is dat een rondje met lange teugel in galop, dan doe je dat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 09:48

Bij mijn ruin is een bok bij de wissel juist een teken van te veel vasthouden in zijn lijf. Voor hem moet ik dan juist iets meer vooruit rijden in de galop (en hem daarbij los houden).
Dus de 'te veel energie' theorie kan wel kloppen maar dan is bij ons terug in energie niet beter. Wél een andere richting geven aan die energie.

Overigens wisselt dat paard in het springparcours inmiddels super netjes zelf mee. En kan ik hem in het bos zelfs rechtuit één van de twee wissels laten springen.
Voor die andere wissel neem ik de tip van Elise om het appyuren op het bospad straks eens mee.
(maar dan moet het bos eerst minder nat worden....nu land je naast de ideale lijn in de modder)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 15:48

Hier een wissel-dip. Dacht ik vorige week ergens te komen, vandaag weer prut. Hij kruipt in mekaar en is dan gewoon niet meer voorwaarts en scherp genoeg. Met de les moet ik dan toch echt reactie krijgen, desnoods zweepje erbij en naar vóren die hap. Maar hij is niet snel onder de indruk van een spoortje of zweepje. Vandaag echt wel er aan gezeten, maar ik ben daar de ruiter niet voor.

Ik laat ze maar weer even zitten denk ik..

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:45

Mijn paard is ook niet van de voorwaartse club, maar toch heeft hij het nodig om een goede wissel te kunnen springen.

Het helpt ons veel om het buiten, op een groot veld of op lange zandpaden te doen. Hij vindt het daar wel leuk en wisselt soms ook onbedoeld maar daar maak ik nu geen punt van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 10:32

@lletam: herkenbaar hoor. maar zoals koend al zegt: een GROTE rijbaan kan inderdaad heel goed helpen. Dat je de diagonaal op kunt rijden en alsnog eens vooruit en terug, vooruit en terug kunt rijden zonder dat je de bakrand tegen komt kan inderdaad fijn helpen.
(Op de club hebben wij een 40x80 rijbaan, zaaalig)

En anders inderdaad die wissel even laten. Eerst schakelen en als het schakelen het weer doet, pas weer wisselen.

Even dat stapje terug helpt mij altijd enorm. Al kan ik daar de discipline niet altijd voor opbrengen :+
Maar soms is 1 minuut dat stapje terug doen en werken aan de basis alweer voldoende om het andere probleem op te lossen. Soms duurt het een paar dagen helaas. (note to self.....)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 10:59

koend schreef:
Mijn paard is ook niet van de voorwaartse club, maar toch heeft hij het nodig om een goede wissel te kunnen springen.

Het helpt ons veel om het buiten, op een groot veld of op lange zandpaden te doen. Hij vindt het daar wel leuk en wisselt soms ook onbedoeld maar daar maak ik nu geen punt van.

En wat helpt jou om hem echt voorwaarts te houden?

Helaas heb ik geen bos/brede paden in de buurt. We rijden wel veel buiten maar dat is op de weg of in de berm (maar die zijn nu modderig en spekglad)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 11:07

pol013 schreef:
@lletam: herkenbaar hoor. maar zoals koend al zegt: een GROTE rijbaan kan inderdaad heel goed helpen. Dat je de diagonaal op kunt rijden en alsnog eens vooruit en terug, vooruit en terug kunt rijden zonder dat je de bakrand tegen komt kan inderdaad fijn helpen.
(Op de club hebben wij een 40x80 rijbaan, zaaalig)

En anders inderdaad die wissel even laten. Eerst schakelen en als het schakelen het weer doet, pas weer wisselen.

Even dat stapje terug helpt mij altijd enorm. Al kan ik daar de discipline niet altijd voor opbrengen :+
Maar soms is 1 minuut dat stapje terug doen en werken aan de basis alweer voldoende om het andere probleem op te lossen. Soms duurt het een paar dagen helaas. (note to self.....)

Een grote rijbaan is inderdaad heul fijn! Als ze dan teveel terug komen of scheef trekken of whatever, dan heb je extra meters om daar iets mee te doen. Ik ga ook af en toe naar de grote baan van de vereniging, heerlijk.

En eens wat betreft dat stapje terug en ook dat dat niet altijd lukt. Gister te lang doorgegaan en daarna jezelf voor je kop slaan...

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:10

lletam schreef:
koend schreef:

En wat helpt jou om hem echt voorwaarts te houden?

Helaas heb ik geen bos/brede paden in de buurt. We rijden wel veel buiten maar dat is op de weg of in de berm (maar die zijn nu modderig en spekglad)

Om hem voorwaarts te houden?
Buitenritten met waar mogelijk ook eens een paar honderd meter verlichte zit/ koers
Op een groot veld rijden ( maisveld bv.). Ik wil geen geopadpistepaard.
Tweewekelijks de springles meerijden. Onze instructeur wil dat we vanuit een stevige parcoursgalop springen. Zelfs in de bochten geen impuls verliezen. Ik heb echt een knop moeten omdraaien, ook in mijn eigen hoofd.
Zelf het voorwaartse belangrijker vinden dan die brave, nageeflijke dressuurhouding.
Bij het inrijden in stap al schakelen : verzamelde stap ( stapritme behouden) /uitgestrekte stap, daarna in draf en galop eerst heel stevig vooruit rijden.
Daarna korte overgangen rijden.

Op tijd even kort de hals laten strekken of zelfs een rondje stappen.
Niet al te lang rijden zodat hij niet uit zelfbehoud in spaarmodus moet gaan.

Je ziet dat het ook bij ons blijvende aandacht krijgt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:21

Wat ik ook vrij recent geleerd heb: schakelen tussen travers of schouderbinnenwaarts en rechtuit uitgestrekte draf.
Vb op een 40 m piste: de helft travers en dan direct middendraf, enkele keren na elkaar doen. En dan vervolgens omgekeerd middendraf en bij B travers. (Die travers moet niet van wedstrijdkwaliteit zijn, hij moet in de eerste plaats vooruit zijn.)

Kan in draf en in galop.

Bij een 60 m piste kan je 2 keer schakelen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 10:33

@koend: springen hebben we nog niet gedaan, maar ik probeer wel veel af te wisselen. Balkjes, WE, regelmatig naar buiten. Ik rijd 3 soms 4 x pw. Met enige regelmaat op locatie.

Jij geeft ook aan dat het een werkpuntje blijft. Maar op een gegeven moment moeten ze toch leren zelf te blijven lopen,met impuls? Of eens een houwer altijd een houwer?

Wanneer hij zelf meer 'aan' is, bijv op locatie dan zijn alle oefeningen zoveel makkelijker. Waaronder die wissels.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:37

lletam schreef:
Jij geeft ook aan dat het een werkpuntje blijft. Maar op een gegeven moment moeten ze toch leren zelf te blijven lopen,met impuls? Of eens een houwer altijd een houwer?

Ik blijf ook hopen }>

Maar nee dat is mijn ervaring niet. Je kunt ze wel echt vlugger maken. En de basis met minder inspanning vlotter krijgen. Maar zodra het dan moeilijk/spannend/nieuw wordt komt de douwer weer naar boven. :')

Waar mijn merrie bij twijfel vaak toch zoef zoef blijft doen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:47

Inderdaad pol13.

Het is zeker verbeterd vergeleken bij vroeger maar
Met de jaren zijn we van l1 naar z1 opgeschoven en nu vragen de oefeningen zoveel meer impuls en verzameling dat de aard van het beestje een beperkende factor blijft.

Tja, ik heb hem gekozen omwille van zijn rustige, veilige en betrouwbare karakter. Nu moet ik ook niet gaan klagen.
Trouwens, misschien denkt hij wel: " Mijn ruiter is veel verbeterd, maar nu het moeilijker wordt, blijft hij toch wel een beperkende factor!” _/-\o_