Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:19

manubres schreef:
En de kinderen kunnen er inderdaad niks aan doen, het ligt aan de slechte instructie.

Ik denk dat maar weinig mensen bewust een paard pijn/schade aanbrengen. Het is altijd wel een gebrek aan kennis en/of geduld, en deze methodes van rijden geven schijnbaar snel het resultaat dat mensen zoeken. En omdat mensen op het hoogste niveau zo rijden, wordt er vaak vanuit gegaan dat dat 'gewoon is hoe het werkt'.

De key is mensen laten zien dat het beter kan en ze te informeren waarom de verandering überhaupt nodig is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 11:32

JudithGigi schreef:
manubres schreef:
En de kinderen kunnen er inderdaad niks aan doen, het ligt aan de slechte instructie.

Ik denk dat maar weinig mensen bewust een paard pijn/schade aanbrengen. Het is altijd wel een gebrek aan kennis en/of geduld, en deze methodes van rijden geven schijnbaar snel het resultaat dat mensen zoeken. En omdat mensen op het hoogste niveau zo rijden, wordt er vaak vanuit gegaan dat dat 'gewoon is hoe het werkt'.

De key is mensen laten zien dat het beter kan en ze te informeren waarom de verandering überhaupt nodig is.

Ik zou het liefst zien dat kinderen eerst werk aan de hand gaan doen met de pony. Eerst elkaar leren kennen, contact maken en leren gedragssignalen van de pony op een juiste manier leren te interpreteren. Op maneges is een pony vaak een gebruiksvoorwerp en zo leren kinderen er ook mee omgaan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:34

Wat ik erg vervelend vind is dat mensen trots de meest slechte momenten van een paard tonen en ook echt trots zijn. Dat laat zien dat vele gewoon maar doen en zich totaal niet bewust zijn van het lichaam van het paard.

Als ik opstap dan voel ik tijdens het stappen waar ik die rit rekening mee moet houden. Ik kijk niet naar waar we de dag ervoor waren of welk niveau we rijden. Ik voel mijn paard en ik weet wat ik voel en wat ik eraan moet doen. Jarenlang filmpjes kijken, lezen en mezelf ontwikkelen on het beste voor mijn paard te doen.

Mijn nekharen gaan er dus van overeind staan als ik mensen zie hakken en raggen terwijl het paard laat zien sat het even niet gaat! Werk ernaar dat het wel gaat of laat het die dag voor wat het is.

Nee mensen zullen hun paard niet bewust pijn doen, maaaaaar mensen verwachten wel heel veel van hun paard terwijl ze zelf heel erg falen in de begeleiding naar het goede

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:48

Ik zelf denk dat het een soort wisselwerking is tussen de topruiters en de amateurs. Als amateurs kijkt bijna iedereen op tegen de topruiters van de wereld. Een klein handje vol van deze topruiters rijdt het paard correct, de rest rijdt inderdaad bijvoorbeeld te diep, niet goed op de achterhand, etc.

De jury beloont het goede rijgedrag van dit handjevol topruiters echter niet op de manier hoe zij dat zouden moeten doen. Ik kan meerdere ruiters opnoemen die hun paard écht heel netjes door de ring laten lopen maar hier niet de punten voor krijgen, ook niet bij bijvoorbeeld de harmonie. Terwijl de ruiters die lopen te trekken in de mond de hogere punten (ook voor harmonie!) krijgen. En eerlijk is eerlijk, nu zal er vast haat komen, maar daar is 'the queen of dressage' IW er naar mijn mening ook zeker 1 van.

Al die jonge ruitertjes, maar ook gewoon de volwassenen, kijken hier naar op en worden toch beïnvloed en geinspireerd van deze praktijken. Want: als je richting de 90% kan scoren in de Grand Prix dan zal het toch wel heel goed zijn wat ze doen, toch?
Daarnaast straft de jury in de lagere klassen het te diep instellen van de hals ook niet af. Het wordt echter wél regelmatig afgekeurd wanneer je in de B je paard nog niet netjes aan de teugel z'n rondje loopt. Waarop ze dit meenemen als feedback en er dingen gebeuren als zagen of het paard niet correct laten lopen.

__nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:52

Koekie73 schreef:
Ik vind dat echt jammer :-( Mijn dochter is 18 en kan best leuk rijden maar rijdt nu onze 4 jarige merrie en ze heeft zelf ook behoefte aan fijne begeleiding. Ik wil er ook best wat voor betalen, maar ik vind ze gewoon niet. Als ik dan iemand heb gevonden die op dezelfde lijn lijkt te liggen, gaat het toch weer snel over 'nageeflijk rijden' (lees: hoofd moet naar beneden)
Dan haakt mijn dochter al weer af, want dat is niet wat ze zoekt (en helemaal terecht) Hoe vind je dan iemand die wel focust op ontspanning, correct ruggebruik, dragen etc he?

Allereerst natuurlijk ook helemaal eens met de beginpost! Fijn om te lezen dat er (tot nu toe) weinig negatieve reacties op komen en dat blijkbaar toch wel redelijk wat mensen het hier ook mee eens zijn!
@Koekie73, ik lees omgeving Hardenberg, je zou kunnen kijken bij Wietske van der Heide (Allure Equus), ik weet dat zij sowieso ook bij nog iemand in die regio komt. (Ze is wel op dit moment met vakantie geloof ik dus het kan zijn dat een reactie nu iets langer duurt). Ze komt ook bij mij en man wat een verschil en verademing. Ze is opgeleid en geeft les in het 4D principe, waarbij het over de balans in 4 dimensies gaat. Echt focus op balans, ontspanning en je paard zo optimaal mogelijk krijgen binnen zijn kunnen om jou te dragen en oefeningen correct uit te voeren!

silvia58

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:54

Okay, ook maar ff een pot thee zetten en dan alles doorlezen ! :D

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:55

GabberGill schreef:
Als ik opstap dan voel ik tijdens het stappen waar ik die rit rekening mee moet houden. Ik kijk niet naar waar we de dag ervoor waren of welk niveau we rijden. Ik voel mijn paard en ik weet wat ik voel en wat ik eraan moet doen.

Dit!!! _/-\o_ Rekening houden met wat je paard op die dag aangeeft dat kan, is wat tijdens een rit altijd in je achterhoofd zou moeten zitten, ongeacht van hoe het de dag ervoor ging of welke moeilijke oefeningen toen wel lukten en nu ineens niet meer.

Ik heb ook wel eens dat mijn paard de ene dag heel los aanvoelt en we lekker kunnen trainen, maar 2 dagen later duidelijk minder goed in haar vel zit en door alles afgeleid is waardoor het even niet lukt. Het is key om niet gefrustreerd te raken door het gevoel van verliezen van progressie. Want progressie meet je niet per dag, maar over een langere periode. En natuurlijk blijf ik mijn paard wel zo veel mogelijk uitdagen om tot een fijne lossigheid en aanleuning te komen op de momenten dat ze het zelf moeilijker heeft. Maar als het dan na een half uur niet fijner wordt, houd ik het daarbij. Morgen weer een nieuwe dag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:57

Dat mensen het niet bewust doen kan je natuurlijk wel ook over discussiëren.

Er zijn wedstrijden, clinics en je ziet tegenwoordig veel op social media voorbij komen.

Mensen kunnen dat stug blijven doen wat de instructeur verteld of ze kunnen daar zelf ook kritisch naar kijken wat ze geleerd wordt.

Als je nu naar beeld kijkt dat gedeeld wordt, zijn de reacties op critici vaak best heftig. Ook eentonig en slecht onderbouwd, maar ze roepen vaak maar wat mee.

Het is dus wel een bewuste keus om niks te doen met alle info die tot je komt of die je kan vinden.

Wat de beste keus is en wanneer je het goed doet is wel heel lastig. Mensen horen en lezen overal van alles en waar doe je dan goed aan?

Persoonlijk erger ik me er meer aan dat mensen echt slecht zitten en de handen alle kanten op gaan, benen slingeren, de stoelzit etc, dan de houding waarin paarden lopen. Natuurlijk mag het een paard niet belemmeren of pijn doen, maar een cm achter de loodlijn of tegenovergesteld de neus er te ver uit vind ik minder erg dan het paard bij elke stap pesten met handen, benen en een bonkend lijf in de rug.

En dan nog erger; dat mensen hun kinderen niet beter leren en de leeftijd als smoes gebruiken dat ze dat nog niet kunnen. Wat je van jongs af aan goed leert, hoef je ook niet af te leren. Dan eerst meer aandacht besteden aan de zit en handen voor je een kind een pony in de krul laat trekken en voor mama haar ego wedstrijden moet laten rijden.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:59

Zoethout schreef:
Daarnaast straft de jury in de lagere klassen het te diep instellen van de hals ook niet af. Het wordt echter wél regelmatig afgekeurd wanneer je in de B je paard nog niet netjes aan de teugel z'n rondje loopt. Waarop ze dit meenemen als feedback en er dingen gebeuren als zagen of het paard niet correct laten lopen.

Dit kan ik beamen. Ik heb vorig jaar in het indoor seizoen een paar dressuurwedstrijden geprobeerd. Ik heb in totaal 2 winstpunten gekregen voor de 6 proeven die ik toen heb gereden. Mijn paard is er niet één die makkelijk de aanleuning opzoekt en daar blijft, maar ik had altijd het idee dat voor de B dat niet het belangrijkste was. En toch werd ik op mijn protocol 'afgestraft' voor het feit dat ze niet stabiel aan een contactteugel liep en soms even zoekende was. Daar is de B toch voor? Ik ga haar dan echt niet van voor vastzetten om vervolgens de activiteit en ruggebruik te verliezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:00

...en nu de afdeling 'wat dan wel'.

Het zou goed zijn, als mensen weten welke spieren een goed rijpaard gebruikt om de ruiter goed te kunnen dragen. (Zodat je rijdier tot 25 jaar vrolijk aan het werk is.)

Het zou goed zijn, als meer mensen wisten van schoftlift en bekkenkanteling en 'Hankenbiegung'.
(En dat dat niet is 'dat het dier de achterbenen hoog optilt'. Dat mag natuurlijk wel, op voorwaarde van buiging van alle gewrichten.)
...en oh ja: het doel is (om redenen van logica en mechanica) het achterbeen neerzetten onder het zwaartepunt van de ruiter. "Dragen" met het achterbeen.

En dat het kaakgewricht in staat is om het hele paarden lichaam te 'weerspiegelen' en dat het zin heeft is om met de teugels vooral te 'luisteren'. (Hé, mijn linkerhand voelt een verstrakking - hmm, welke oefening zou nu helpen?)(Uiteraard met de kennis van welke oefening helpt tegen welk probleem.)

(Want ik heb nog wel eens :o het idee dat velen denken 'dat het dressuur is als de hals in de krul zit'. Want dat is netjes ofzo. :o )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-10-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:06

Velen denken dat Janneke omdat mainstream instructie het zo brengt en geen kennis heeft van biomechanica en wat er gebeurd waarom wanneer en welke oefeningen er kunnen worden beoefend. De doorsnee ruiter krijgt zo de kennis niet mee. Ben er van overtuigd dat meer ruiters dat zouden willen weten en leren. Het is geen onwil. Degene die zelf geen graafeigenschappen hebben als een doorgedraaide mol en het dus vooral moeten hebben van wat instructie en professionals als een dierenarts aanbieden en vertellen dan stopt het daar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:28

Rubs schreef:
Ik lees mee, ik kan er ook niet naar kijken en vind het zo erg dat het bij de 'top' van de dressuur de standaard is, en dat dat plaatje daarom voor velen ook het ultieme doel is, terwijl ik ook hier op bokt regelmatig foto's/filmpjes voorbij zie komen van dressuurruiters die hun paard wel op een prettige manier hebben lopen.

Even advocaat van de duivel: die "top" kan zijn paard heus ook wel ontspannen een paar grote voltes laten lopen :') :j En dan word jij helemaal blij als we daar een paar foto's van schieten.
Daarentegen vraag ik me dan af hoe blij jij wordt als we die bokkers een Grand Prix proef (of wellicht gewoon een Z proefje) laten rijden.
Het is wel een beetje appels met peren vergelijken op deze manier

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:32

Zou het ook niet in de opleiding zitten? Ik zie - op afstand - meerderen die de opleiding als lesgever zeg maar hebben genomen en die zijn toch erg van het geen geluk in de krul, beperkt ruwvoer, meer krachtvoer, niet naar buiten etc. Niet allemaal gelukkig, maar ik vond dat wel opvallen.....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:39

Janneke2 schreef:
...en nu de afdeling 'wat dan wel'.

Het zou goed zijn, als mensen weten welke spieren een goed rijpaard gebruikt om de ruiter goed te kunnen dragen. (Zodat je rijdier tot 25 jaar vrolijk aan het werk is.)

Het zou goed zijn, als meer mensen wisten van schoftlift en bekkenkanteling en 'Hankenbiegung'.
(En dat dat niet is 'dat het dier de achterbenen hoog optilt'. Dat mag natuurlijk wel, op voorwaarde van buiging van alle gewrichten.)
...en oh ja: het doel is (om redenen van logica en mechanica) het achterbeen neerzetten onder het zwaartepunt van de ruiter. "Dragen" met het achterbeen.

En dat het kaakgewricht in staat is om het hele paarden lichaam te 'weerspiegelen' en dat het zin heeft is om met de teugels vooral te 'luisteren'. (Hé, mijn linkerhand voelt een verstrakking - hmm, welke oefening zou nu helpen?)(Uiteraard met de kennis van welke oefening helpt tegen welk probleem.)

(Want ik heb nog wel eens :o het idee dat velen denken 'dat het dressuur is als de hals in de krul zit'. Want dat is netjes ofzo. :o )

Ik kom zoveel mensen tegen die nog steeds denken dat het hem in de voorkant zit.

Gewoon een voorbeeld van van de week wat ik meemaak. Grote problemen het lukte iemand niet. Tuurlijk de vraag of ik kon komen en dan stap ik op en merk inderdaad een paard wat tegen de hand is, een rug die niet draagt een ribbenkast die tegen je been opbolt en een ruiter die dat met de voorkant heeft proberen op te lossen.

Eindstand je zit erop en het paard zet zichzelf in een houding en zet het hoofd op de plaats waar de ruiter dit wilde maar het lijf is nog steeds weg. De motor is uit en het lijf is een plank, maaaaar het hoofd zit wel in de krul.

Als je dit eruit gaat rijden hoor je de mensen ook zeggen, maar kijk dan naar zijn hoofd, nu loopt die helemaal niet nageeflijk! Als je dan een paar rondes rijdt met de voorkant los en de motor aanzettende om vervolgens het lichaam te plaatsen zie je nog net geen vraagtekens komen bij mensen. Hoe dan? Wat deed je dan? Waarom doet die het bij jou wel?

Mensen maken vaak de opmerking maar als jij rijdt dan lijkt het of het je geen moeite kost, je bent nooit buiten adem en je hebt nooit een gevecht. Ook daar bewijst een groot deel dat het een gevecht en krachtspel wordt.

Je hoort in veel lessen mensen zeggen, hou hem vast! Zet hem doooooor!!!! Geef hem nou eens een goede schop!!!!! Trek maar om!!!!!!!

De correcte oplossing blijft vaak weg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:41

GabberGill schreef:
Er is zogenaamde bewustwording,

Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.

L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]

Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.

Van 1 foto kunnen we natuurlijk niks zeggen, misschien was het paard soms goed en soms wat te lang.
Ruiters hebben sowieso soms een heel ander beeld van wat fijn is. Dat is waar je instructie voor inhuurt en meetmomenten inplant zoals een wedstrijd.
Het blijft moeilijk want de zelfreflectie van ruiters is niet waterdicht, en de jurering is niet waterdicht. Wellicht ligt de waarheid vaak ook wel ergens in het midden.
Het zou wel fijn zijn als de jurering waterdicht zou worden. Er bestaat nu teveel twijfel bij ruiters (en dat is soms echt wel terecht) over de beoordeling van juryleden.
Helaas is het gevaar dan wel dat ruiters doorslaan en ook de adviezen die wél raak zijn, afdoen als dom jurygeneuzel waar je maar niet naar moet luisteren.
Als we ruiters echt willen dwingen om een paard met geduld op te leiden en de juiste prioriteiten te stellen, zullen we met de wedstrijden zwaar de focus moeten leggen op de belangrijkste punten, waardoor je echt niet wegkomt met alles wat niet gewenst is. Het lijkt mij haast een utopie omdat het hele systeem al bestaat en de vakmensen al opgeleid zijn.
Misschien is de enige optie om er een hele nieuwe tak van sport naast op te tuigen. Met eigen wedstrijden en eigen vakmensen, speciaal voor alle mensen die de dressuur zoals hij nu is, zat zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:48

0000 schreef:
Oh daar zou ik ook echt niemand weten, lastig...

Grote mond herken ik niet maar mensen gaan gewoon ergens anders lessen. Ik heb weleens een klant gehad die reed L2, wilde naar het M. Eerste les, paard was zo onwijs scheef....ging echt op 4 sporen, vooral in galop gewoon niet te doen. Daaraan gewerkt met pijn en moeite en de blaren op de tong gepraat...krijg je daarna een berichtje dat ze toch ergens anders gaan lessen want ze wilde wel meer focus op oefeningen want ze moest M gaan starten. En wij hadden geen zijgangen geoefend. Of iemand die komt met het probleem dat het paard niet voorwaarts is, zelf echt achter de beweging blijkt te zitten en we dus aan de slag gaan met zitoefeningen en balans...dat was ook één les en nooit meer wat gehoord.

Daarentegen heb je ook hele fijne ruiters die juist erachter komen dat hun paard goudeerlijk en dus de perfecte instructeur is, en die wél heel bewust gaan rijden en glashelder zien dat alles wat mis is met hun paard, er door hun eigen rijderij in geslopen is, en dat het er ook weer uit te rijden is door de juiste keuzes te maken.
Het grootste probleem is denk ik toch vooral dat de wedstrijdsport cruciale fouten in de rijderij accepteert, waardoor een ruiter door kan stromen met een scheef en vastgereden paard. Misschien moet er net als op een middelbare school een systeem komen waarbij je zonder voldoende voor het meest cruciale, gewoon überhaupt niet door mag. Je moet een voldoende hebben voor Nederlands, Engels en wiskunde geloof ik?
Misschien moeten ze invoeren dat de harmonie minimaal een voldoende moet zijn, en de rechtgerichtheid.
Wel bestaat het gevaar dat juryleden dan dus die onvoldoende niet durven te geven, bang om afgemaakt te worden

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:49

Er is zeker werk aan de winkel, zeker op “professioneel” niveau, waar de grote namen of leerlingen ervan op wedstrijden toch nog heel weinig tegenwind krijgen.

Ik ken bepaalde jury’s die er zich niks van aantrekken, maar die na een tijdje ook niet meer welkom zijn bij bepaalde organisatoren…

Wel positief vind ik toch dat via social media steeds meer “hoe het niet moet” de gewone ruiters bereikt. 15 jaar geleden zag ik toch veel meer trotse foto’s van amateurruiters met paarden aan de teugel getrokken, hulpteugels, hefboombitten,…

De doorgeslagen tegenbeweging van paarden eeuwig met lange teugel op de voorhand laten hobbelen en voor dit soort trainingsmethodes heel veel geld vragen is dan weer iets wat mij ook wel stoort…

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:51

Tja ik zie het ook nog steeds gebeuren dat paarden met een slofteugel worden gereden, zowel tijdens het zadelmak maken als tijdens het losrijden (voornamelijk springen), en dat er standaard met de hand het paard rond wordt gereden. En dat losmaken van links naar rechts, verschrikkelijk. Dan bedoel ik echt de hand naar de navel trekken en harder trekken als het paard niet loslaat.
En ja dat zie ik op wedstrijden gebeuren, door amateurs maar ook door topruiters. Zowel in de springsport als in de dressuursport. Het is om te janken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:52

Koekie73 schreef:
Ik vind dat echt jammer :-( Mijn dochter is 18 en kan best leuk rijden maar rijdt nu onze 4 jarige merrie en ze heeft zelf ook behoefte aan fijne begeleiding. Ik wil er ook best wat voor betalen, maar ik vind ze gewoon niet. Als ik dan iemand heb gevonden die op dezelfde lijn lijkt te liggen, gaat het toch weer snel over 'nageeflijk rijden' (lees: hoofd moet naar beneden)
Dan haakt mijn dochter al weer af, want dat is niet wat ze zoekt (en helemaal terecht) Hoe vind je dan iemand die wel focust op ontspanning, correct ruggebruik, dragen etc he?

Om ontspanning, ruggebruik, dragen te krijgen zal een paard eerst moeten nageven. Nageven is gewoon: Ontspannen in nek en kaakgewricht.

Daarna komt de rest past, maar volgens mij weten veel mensen dat niet!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:19

Janneke2 schreef:

Maar even he, schoftlift bestaat helemaal niet, ik denk dat daar 'gewoon' oprichting mee bedoeld wordt die het gevolg is van de andere twee aspecten die je noemt, bekkenkanteling en Hankenbiegung dus. Waar het het Skala betreft valt alles samen en het is niet voor niets geschreven zoals het is geschreven. Sommige dingen gebeuren ook tegelijkertijd zoals ontspanning, nageeflijkheid en impuls, het kan niet los van elkaar ontstaan en daarom mag je eigenlijk niks overslaan.

Over het scheef galopperen: zijgangen kunnen wel helpen in het proces van recht maken van het paard en om hem weer gelijkmatig te maken. Daar zijn ze namelijk voor en je hoort ze te beheersen.

Een dressuurproef jureren is nog altijd niet meer dan een momentopname en het is aan de ruiter om te weten wat de bedoeing is en om conclusies te trekken uit de beoordeling. Soms is het prima om te denken dat het je dag niet was en soms is dat minder prima.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:28

Dorine92 schreef:
GabberGill schreef:
Er is zogenaamde bewustwording,

Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.

L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]

Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.

Van 1 foto kunnen we natuurlijk niks zeggen, misschien was het paard soms goed en soms wat te lang.
Ruiters hebben sowieso soms een heel ander beeld van wat fijn is. Dat is waar je instructie voor inhuurt en meetmomenten inplant zoals een wedstrijd.
Het blijft moeilijk want de zelfreflectie van ruiters is niet waterdicht, en de jurering is niet waterdicht. Wellicht ligt de waarheid vaak ook wel ergens in het midden.
Het zou wel fijn zijn als de jurering waterdicht zou worden. Er bestaat nu teveel twijfel bij ruiters (en dat is soms echt wel terecht) over de beoordeling van juryleden.
Helaas is het gevaar dan wel dat ruiters doorslaan en ook de adviezen die wél raak zijn, afdoen als dom jurygeneuzel waar je maar niet naar moet luisteren.
Als we ruiters echt willen dwingen om een paard met geduld op te leiden en de juiste prioriteiten te stellen, zullen we met de wedstrijden zwaar de focus moeten leggen op de belangrijkste punten, waardoor je echt niet wegkomt met alles wat niet gewenst is. Het lijkt mij haast een utopie omdat het hele systeem al bestaat en de vakmensen al opgeleid zijn.
Misschien is de enige optie om er een hele nieuwe tak van sport naast op te tuigen. Met eigen wedstrijden en eigen vakmensen, speciaal voor alle mensen die de dressuur zoals hij nu is, zat zijn.

Ik vraag ook niet of jullie dat hierzo willen beoordelen, daarbij ben ik werkelijkwaar nog nooit zonder winst naar huis gegaan met haar. Het wordt dus wel gewaardeerd want ze doet het goed, maar vele wilde haar toch meer omhoog in de oprichting en bij elkaar zien in het L en dat vind ik gewoon onnodig. We kunnen omhoog en bij elkaar maar het hoeft niet in een L1 en dat was mijn punt. Dat we in het M meer bij elkaar kunnen gaan rijden en iets omhoog kan ik ook inkomen.

Ik klaag over weinig jury's sterker nog ik snap wat vele zien en ben het daar zeker wel mee eens wat betreft mijn protocollen.

Ik ga nooit ontevreden naar huis alleen val ik wel over dat stukje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:31

Ik was op en top dressuurruiter maar ik kijk geen topsport meer en op de amateurwedstrijden is het om te huilen daar wil ik al helemaaaal niet meer komen. Ik schaam mezelf nu een soort van dat ik hieraan mee heb gedaan, ik ben namelijk ook verre van talentvol. Dat geruk en gepluk en dwangmatige zoals veel paarden lopen....

Ik vind bepaalde oefeningen dat die best geschrapt mogen worden die heel tegen natuurlijk zijn. Zoals piaffe, tenenkrommend om naar te kijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:38

Benzz schreef:
Koekie73 schreef:

Om ontspanning, ruggebruik, dragen te krijgen zal een paard eerst moeten nageven. Nageven is gewoon: Ontspannen in nek en kaakgewricht.

Daarna komt de rest past, maar volgens mij weten veel mensen dat niet!

Daarom schreef ik het ook tussen haakjes. Voor veel mensen is nageeflijkheid het hoofd naar beneden rijden en dat als doel op zich.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:42

Dorine92 schreef:
Rubs schreef:
Ik lees mee, ik kan er ook niet naar kijken en vind het zo erg dat het bij de 'top' van de dressuur de standaard is, en dat dat plaatje daarom voor velen ook het ultieme doel is, terwijl ik ook hier op bokt regelmatig foto's/filmpjes voorbij zie komen van dressuurruiters die hun paard wel op een prettige manier hebben lopen.

Even advocaat van de duivel: die "top" kan zijn paard heus ook wel ontspannen een paar grote voltes laten lopen :') :j En dan word jij helemaal blij als we daar een paar foto's van schieten.
Daarentegen vraag ik me dan af hoe blij jij wordt als we die bokkers een Grand Prix proef (of wellicht gewoon een Z proefje) laten rijden.
Het is wel een beetje appels met peren vergelijken op deze manier

Hele goede opmerking dit.

Wat mij betreft mag de wedstrijdsport volledig afgeschaft worden, dat zou al een hele grote hoop schelen, en hoeven appels en peren ook niet meer met mekaar vergeleken te worden.

Verder @TS complimenten voor de goede OP +:)+

Elisa2

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:09

Waarom? Ontspanning kan ook in aanspanning..dat is juist de kunst van het hogere niveau en imo waar het mis gaat.

Aanspanning zonder ontspanning en duchlassigheid is iets wat niemand zou moeten willen. Net zoals ontspanning zonder aanspanning want dan is er "niets".

Alleen zoiets bereiken is ontzettend lastig, of iemand nu wedstrijden rijdt of niet.