Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Slangenvoltes vind ik ook super nuttig om mijn paard ( en mezelf) los te maken en om weer in de gehoorzaamheid en harmonie te komen.
Als een bocht niet ok is, rijd ik daarin een kleine volte om dan weer door te gaan met de slangenvolte.
Zodra je dit op orde hebt, volgt dan het wijken. Daarin zal het hele stelling/buiging verhaal nog concreter worden.
Tenslotte moeten de volgende zijgangen ( schouderbinnenwaarts en travers) je in staat stellen om je paard helemaal recht te richten. Maar dat is nog (verre) toekomstmuziek.
Volgens mij is het altijd een en-en verhaal: je eigen lichaamsperceptie, core stability, aan je paard zijn body werken en rijtechniek.
Paardrijden gemakkelijk???
Enjoy the proces!
koend schreef:Bij ons noemen ze dat slangenvoltes, swat.
En verder, wat niet is, kan nog komen.
Ik ben begonnen met het trainen van dravers, om dan wandelruiter te worden en via de jumping nu vooral dressuurruiter te zijn. Ik heb geen privé dressuurbak en gebruik de wijde wereld vaak om mijn dressuur te trainen. Een maisstoppel is bijvoorbeeld ideaal om verruimen/ verzamelen, schouderbinnenwaarts en travers te trainen. Het is ook heel wat minder saai dan een dressuurbak, je voelt direct dat je paard enthousiaster is.
koend schreef:Bij ons noemen ze dat slangenvoltes, swat.
En verder, wat niet is, kan nog komen.
Ik ben begonnen met het trainen van dravers, om dan wandelruiter te worden en via de jumping nu vooral dressuurruiter te zijn. Ik heb geen privé dressuurbak en gebruik de wijde wereld vaak om mijn dressuur te trainen. Een maisstoppel is bijvoorbeeld ideaal om verruimen/ verzamelen, schouderbinnenwaarts en travers te trainen. Het is ook heel wat minder saai dan een dressuurbak, je voelt direct dat je paard enthousiaster is.
Gitana schreef:Misschien is het al genoemd, maar ben je zelf niet onbewust scheef? Ik herken sommige dingetjes wel.
Je zou met simpele oefeningen (thuis zonder paard) kunnen checken of je heup scheef is. Als dat zo is kan je blijven oefenen wat je wilt, maar dan wordt het niet heel veel beter
Lenteklokje schreef:dag Gitane, ja niemand is kaarsrecht, maar of ik echt scheef ben? dat geloof ik niet, hoe kom ik daar dan achter?
Buuk schreef:Wat mij enorm heeft geholpen is rijden zonder beugels. Ik heb werkelijk mijn beugels van mijn zadel gehaald en maanden zonder beugels gereden. Ik voelde echt mijn paard beter, het was fantastisch voor mijn evenwicht, geweldig om op twee handen en twee benen te rijden. En begreep al heel snel wat een zit kan doen..of niet doet.
Ik heb daar zelf heel veel aan gehad.
(in het begin is het echt even wennen..thans zo heb ik het ervaren, ik zat eigenlijk gewoon niet voldoende. mijn bibs en voorbibs hebben me in de eerste weken vervloekt, ik heb gewoon volgehouden en het heeft mij goed gedaan. Ik heb zelf het idee dat ie een radslag kan maken en ik prima in een mooie balans kan blijven zitten..alleen dat gevoel is al heerlijk)