Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 08:02

Slangenvoltes vind ik ook super nuttig om mijn paard ( en mezelf) los te maken en om weer in de gehoorzaamheid en harmonie te komen.
Als een bocht niet ok is, rijd ik daarin een kleine volte om dan weer door te gaan met de slangenvolte.
Zodra je dit op orde hebt, volgt dan het wijken. Daarin zal het hele stelling/buiging verhaal nog concreter worden.
Tenslotte moeten de volgende zijgangen ( schouderbinnenwaarts en travers) je in staat stellen om je paard helemaal recht te richten. Maar dat is nog (verre) toekomstmuziek.

Volgens mij is het altijd een en-en verhaal: je eigen lichaamsperceptie, core stability, aan je paard zijn body werken en rijtechniek.
Paardrijden gemakkelijk???
Enjoy the proces!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 12:08

koend schreef:
Slangenvoltes vind ik ook super nuttig om mijn paard ( en mezelf) los te maken en om weer in de gehoorzaamheid en harmonie te komen.
Als een bocht niet ok is, rijd ik daarin een kleine volte om dan weer door te gaan met de slangenvolte.
Zodra je dit op orde hebt, volgt dan het wijken. Daarin zal het hele stelling/buiging verhaal nog concreter worden.
Tenslotte moeten de volgende zijgangen ( schouderbinnenwaarts en travers) je in staat stellen om je paard helemaal recht te richten. Maar dat is nog (verre) toekomstmuziek.

Volgens mij is het altijd een en-en verhaal: je eigen lichaamsperceptie, core stability, aan je paard zijn body werken en rijtechniek.
Paardrijden gemakkelijk???
Enjoy the proces!

hai Koen,
ja slangevoltes, of liever gezegd slangenlijnen zijn zo fijn :-) Ook omdat je dan makkelijke kant en moeilijke kant afwisselt. Ik heb gisteren dit weer gedaan en voorheen ging ik dan meestal doorzitten maar lichtrijdend kan het ook en dan hou je ook meer de ontspanning erin. Wijken voor het been dat zal ik nog wel redden maar schouderbinnenwaarts en travers? Nee dat is te ver weg, ik ben recreatieruiter, dus rijd veel buiten op brede groenstroken :) zo leuk, paard attent, oortjes gespitst, en daar heb ik ook de galop onder controle gekregen, je hebt daar niet de omheining van een bak.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:40

Bij ons noemen ze dat slangenvoltes, swat.

En verder, wat niet is, kan nog komen.
Ik ben begonnen met het trainen van dravers, om dan wandelruiter te worden en via de jumping nu vooral dressuurruiter te zijn. Ik heb geen privé dressuurbak en gebruik de wijde wereld vaak om mijn dressuur te trainen. Een maisstoppel is bijvoorbeeld ideaal om verruimen/ verzamelen, schouderbinnenwaarts en travers te trainen. Het is ook heel wat minder saai dan een dressuurbak, je voelt direct dat je paard enthousiaster is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:50

koend schreef:

Ik ben begonnen met het trainen van dravers, om dan wandelruiter te worden en via de jumping nu vooral dressuurruiter te zijn. Ik heb geen privé dressuurbak en gebruik de wijde wereld vaak om mijn dressuur te trainen. Een maisstoppel is bijvoorbeeld ideaal om verruimen/ verzamelen, schouderbinnenwaarts en travers te trainen. Het is ook heel wat minder saai dan een dressuurbak, je voelt direct dat je paard enthousiaster is.

zo moet je je zelf ook ontwikkelen, geen automatische piloot zoals de meeste worden in een binnenbak, buiten lossen - imo - probleen vaak ook veel makkelijker op,

buiten hebben ze ook maar vier benen en geen vijfde aanleunbeen van de bakrand, is voor beide meer een uitdaging/inspitatie om je balans goed te vinden.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 12:31

koend schreef:

hai Koen, even muggenziften: een slangenlijn heeft wat minder bochtenwerk dan een slangenvolte :-) als ik namelijk teveel er een volte van wil maken, dan krijg ik weer het inbuigprobleem etc. Juist door slangelijnen te maken, of een halve grote volte, houd ik hem ontspannen en maak ik 'm soepel in zijn lijf. Ja heerlijk om buiten te zijn en buiten te rijden, de grasstrook waar ik de laatste tijd rijd is wel 200 meter lang dat is zo fijn om dit soort oefeningen te doen. Wat is een maisstoppel?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:44

Misschien is het al genoemd, maar ben je zelf niet onbewust scheef? Ik herken sommige dingetjes wel.
Je zou met simpele oefeningen (thuis zonder paard) kunnen checken of je heup scheef is. Als dat zo is kan je blijven oefenen wat je wilt, maar dan wordt het niet heel veel beter

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 14:02

Gitana schreef:
Misschien is het al genoemd, maar ben je zelf niet onbewust scheef? Ik herken sommige dingetjes wel.
Je zou met simpele oefeningen (thuis zonder paard) kunnen checken of je heup scheef is. Als dat zo is kan je blijven oefenen wat je wilt, maar dan wordt het niet heel veel beter

dag Gitane, ja niemand is kaarsrecht, maar of ik echt scheef ben? dat geloof ik niet, hoe kom ik daar dan achter?
Ik ben nu wel zo ver dat ik in zie dat ik de laatste weken te geforceerd met mijn houding bezig was en daardoor misschien nog schever op mijn paard zit. En door dat gedoe met moeilijk inbuigen ging ik scheef zitten. Instructrice zei steeds rechterbeen lang maken (is ook het onderwerp van mijn topic) maar ik heb dit ook opgevat als gewicht meer op rechts. Afijn, de laatste paar keer dat ik ging rijden heb ik gezegd tegen mezelf: ontspannen en recht op het paard, voel beide zitbeenknobbels, kijk vooruit etc. En dat ging verrassend beter.
Nu aan het werk op kantoor en ik zit ook op zo'n balanskruk (weet niet of dat helpt)
Dankje wel

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:10

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:18

Wat mij enorm heeft geholpen is rijden zonder beugels. Ik heb werkelijk mijn beugels van mijn zadel gehaald en maanden zonder beugels gereden. Ik voelde echt mijn paard beter, het was fantastisch voor mijn evenwicht, geweldig om op twee handen en twee benen te rijden. En begreep al heel snel wat een zit kan doen..of niet doet.

Ik heb daar zelf heel veel aan gehad.

(in het begin is het echt even wennen..thans zo heb ik het ervaren, ik zat eigenlijk gewoon niet voldoende. mijn bibs en voorbibs hebben me in de eerste weken vervloekt, ik heb gewoon volgehouden en het heeft mij goed gedaan. Ik heb zelf het idee dat ie een radslag kan maken en ik prima in een mooie balans kan blijven zitten..alleen dat gevoel is al heerlijk)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 21:41

Buuk schreef:
Wat mij enorm heeft geholpen is rijden zonder beugels. Ik heb werkelijk mijn beugels van mijn zadel gehaald en maanden zonder beugels gereden. Ik voelde echt mijn paard beter, het was fantastisch voor mijn evenwicht, geweldig om op twee handen en twee benen te rijden. En begreep al heel snel wat een zit kan doen..of niet doet.

Ik heb daar zelf heel veel aan gehad.

(in het begin is het echt even wennen..thans zo heb ik het ervaren, ik zat eigenlijk gewoon niet voldoende. mijn bibs en voorbibs hebben me in de eerste weken vervloekt, ik heb gewoon volgehouden en het heeft mij goed gedaan. Ik heb zelf het idee dat ie een radslag kan maken en ik prima in een mooie balans kan blijven zitten..alleen dat gevoel is al heerlijk)

Hai Buuk,
Interessant ik neem aan het 2e deel van de training? Want lostijden is bij ons eerst lichtrijden. Heb vandaag tijdens het uitstappen de beugels uit gedaan. En voelde jij je zitbeenknobbels dan ook beter? Ik heb trouwens het idee dat ik links beter voel dan rechts.