Paard eerlijk aan het been krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:49

Ik volg al een tijdje een 'natural horsemanship' gast op FB.
Hij gebruikt ook de 1-2-3 methode, maar met wat nuance.

Aan de longe: stemhulp - tijd geven voor reactie! - nog een keer stemhulp - tijd geven voor reactie - zweep. Reageert je paard dan wel, hooguit 4 passen laten draven, maar daarna direct weer terugnemen en opnieuw met stemhulp beginnen.
Reageert je paard ook niet op zweep, dan stilzetten, andere oefening doen (wijken, wending achterhand) en opnieuw beginnen. Pas dóór laten draven als-ie op de eerste stemhulp aandraaft.

Maw, je vertelt 'm iedere keer dat het wel aardig is dat-ie reageert op de zweep, maar dat het de bedoeling is dat-ie eerder reageert.
Maar, je moet 'm ook de tijd geven na te denken en te besluiten, oh ja, stemhulp, ik moet iets.
Doe je stemhulp-stemhulp-tik zonder pauzes en zonder iedere keer weer opnieuw te zeggen: ho, ik wil dat je dírect reageert, train je je paard in feite op: "pas bij 3-tik moet ik wat doen."

En op die manier lijkt het kwartje eigenlijk bij ieder paard dat traag is heel snel te vallen. In ieder geval bij deze trainer :D

Onder het zadel is het stemhulp - tijd geven voor reactie - beenhulp - tijd geven voor reactie - tik. Zodra-ie draaft, stoppen, en opnieuw. Niet blij zijn "hè, hè, eindelijk draaft-ie", maar blijven vragen tot-ie wel op die stemhulp (of beenhulp) reageert.

Elisa2

Re: Paard eerlijk aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:41

Klinkt super Ibbel, heel consequent.

TS, mijn vraag was eigenlijk..is hij aan de longe wel enthousiast te krijgen? Het is zoeken bij zo,n paard. Zoals mce ookal zegt, soms moeten ze even heel erg uit de comfortzone gehaald worden.Soms ligt het aan de ruiter/ trainer die net iets te traag/ niet consequent genoeg is. En sommige paarden zijn gewoon van nature zo en kun je op je kop gaan staan maar krijg je nooit echt 'aan'.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:07

lletam schreef:
Nog ideeën qua voer? Hij krijgt normaal weidegang of onbeperkt ruwvoer, 1kg basisbrok en een halve schep fibrebeet per dag.

Sportbrok? Ik ben altijd erg tevreden over de havens draversbrok.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:54

lletam schreef:
Bowo schreef:
Aan het been krijgen is naar mijn mening meer dan alleen aan het been krijgen. Voor mij is een paard dat te weinig reageert op je hulp, niet aan het been. Heb je een paard dat uberhaupt niet meer reageert, dan gaat het verder dan alleen niet aan het been, vaak loopt het paard dan op de rem of zit die in zn eigen bubbeltje.

Een te kleine reactie is doorgaans goed op te lossen met het 1,2,3 riedeltje dat je beschrijft. Een paard dat totaal niet meer reageert moet je eerst zien te bereiken én die moet leren om voorwaarts te denken.

Herken je het bubbeltje probleem toevallig? Dat is stap 1. Stap 2 is, hoe krijg je hem daar weer uit? Daarvoor moet je toch echt ervaren hoe een paard reageert.

Daarbij moet je zorgen dat je uberhaupt al minder hoeft te corrigeren wanneer hij uit zn bubbeltje is. Alleen al de gedachte van vertragen of activiteitsverlies moet je proberen te corrigeren, zodat hij niet alleen voorwaarts blijft lopen, maar ook blijft denken. Hoe eerder je corrigeert, hoe kleiner je correctie ook kan zijn.

Ik probeer hem inderdaad te leren om voorwaarts te denken. Dus juist minder doen, kleine hulp geven en de juiste reactie daarop belonen. Soms lukt dat. Vaak ook niet, ja en dan zul je dus toch iets moeten doen om reactie te krijgen. Maar dan denk ik weer, ja nu leer ik hem te reageren op de grote hulp. En dat stukje daartussen, daar ligt de uitdaging denk ik. Van steeds corrigeren krijg je juist dat je constant blijft drijven en die kant wil ik juist niet op.

Ik weet niet of hij echt in een bubbeltje zit. Ik ken hem al van jongs af aan en juist voor zijn relaxte karakter ben ik eigenlijk gevallen. Te oud voor die hete stuiterballen ;)

Bij mij geldt ook dat de reactie gelijk moet staan aan de hulp. Dus als je bij stap 3 uitkomt, verwacht ik ook een bijpassende reactie en niet de reactie die je verwachtte toen je hulp 1 gaf. En als je die reactie niet krijgt, dan blijf ik ook mijn hulp vergroten of aanhouden tot dat wel zo is. Kan zijn dat je daarbij dus ook even al het andere los moet laten en alleen bezig met reactie op het been.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 17:29

Ibbel schreef:
Ik volg al een tijdje een 'natural horsemanship' gast op FB.
Hij gebruikt ook de 1-2-3 methode, maar met wat nuance.

Aan de longe: stemhulp - tijd geven voor reactie! - nog een keer stemhulp - tijd geven voor reactie - zweep. Reageert je paard dan wel, hooguit 4 passen laten draven, maar daarna direct weer terugnemen en opnieuw met stemhulp beginnen.
Reageert je paard ook niet op zweep, dan stilzetten, andere oefening doen (wijken, wending achterhand) en opnieuw beginnen. Pas dóór laten draven als-ie op de eerste stemhulp aandraaft.

Maw, je vertelt 'm iedere keer dat het wel aardig is dat-ie reageert op de zweep, maar dat het de bedoeling is dat-ie eerder reageert.
Maar, je moet 'm ook de tijd geven na te denken en te besluiten, oh ja, stemhulp, ik moet iets.
Doe je stemhulp-stemhulp-tik zonder pauzes en zonder iedere keer weer opnieuw te zeggen: ho, ik wil dat je dírect reageert, train je je paard in feite op: "pas bij 3-tik moet ik wat doen."

En op die manier lijkt het kwartje eigenlijk bij ieder paard dat traag is heel snel te vallen. In ieder geval bij deze trainer :D

Onder het zadel is het stemhulp - tijd geven voor reactie - beenhulp - tijd geven voor reactie - tik. Zodra-ie draaft, stoppen, en opnieuw. Niet blij zijn "hè, hè, eindelijk draaft-ie", maar blijven vragen tot-ie wel op die stemhulp (of beenhulp) reageert.

Ja precies dat stukje. Interessant, ga ik meenemen. Mijn juf zegt ook tegen mij dat een kleine reactie ook voldoende is, hij hoeft niet als een raket weg te schieten.

ejkge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 00:57

Ik weet niet of het een goede tip is, maar je zou kunnen proberen of het beter is gaat als je in de verlichte zit rijdt? Is je paard dan voorwaartser? Dan zou dat erop kunnen wijzen dat het aan je zit ligt. Ik bouw zelf spanning in mijn lijf op bij grote paarden die met een grote beweging galopperen. Geen idee waarom. Ik volg prive-lessen en bij een wat flegmatieker manegepaard liep ik er tegenaan dat ik het bijna niet in galop kreeg en het viel steeds bijna uit de galop. Toen moest ik galopperen in de verlichte zit en ging dit paard ineens wel voluit galopperen. Door de spanning in mijn lijf gaf ik blijkbaar tegenstrijdige signalen aan dit paard.

Dee_Es

Re: Paard eerlijk aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 08:48

Al eens bloed laten trekken? Niet ieder paard doet t goed op basisbrok. Bij maar 1kg brok zou ik ook zeker een vitaminebrokje bijvoeren.

Er zijn al veel goede tips gegeven. Wat hier een heel groot verschil maakte was stal management. Andere stal, havens draversbrok en kwalitatief goed hooi en ik kon ineens op zoek naar de rem ipv het gaspedaal.

Paard op 2 teugels hebben is super belangrijk. Als ze niet recht gaan blokkeert de energie. En iedere hulp geldt! Super secuur zijn in je aanwijzingen maar dan ook echt een reactie eisen. Ik maak mn hulp liever niet groter maar gewoon irritanter (snel en kort). Die van mij neemt gewoon een hap lucht en dan komt een 'schop' echt niet door. Zelf snel en scherp zijn. En inderdaad, wel een reactie maar niet zoals je in je hoofd had? Opnieuw! Niet je hulpen groter maken, focussen op ontspanning/door het lijf zijn. 10x aandraven is veel vermoeiender dan in 1x vlot doordraven. Het gaat niet om het tempo an sich maar wel om de reactie en een paard is een vluchtdier, ze kunnen echt wel snel reageren.

Makkelijke oefening hiervoor is een pasje om zetten aan de hand. Te trage reactie? Opnieuw vragen. Het gaat er niet om of hij 2cm of 2m om stapt, het gaat er om dat het met energie gebeurt. Zo ook rijden, tempo even niet belangrijk vinden, wel de snelheid waarmee er op aanwijzingen gereageerd wordt. Elke aanwijzing moet dus ook heel bewust gegeven worden en kort en snel zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:09

Het zit hem soms ook echt in timing en niet per ongeluk remmen. Bijvoorbeeld mijn vriend is echt een beginner, en heeft op de manege wel eens zuchtend gezegd dat hij niet meer op een bepaald paard wou omdat hij zo hard been moest geven.
Ikzelf hoef alleen te duwen met mijn kuit op dat paard. Niet omdat ik nu een topruiter ben maar ik bedoel meer aan te geven dat het niet altijd het paard zelf is maar soms meer de timing en manier van het geven van de hulp